FHRA haluaa tappaa katukiihdytys harrastuksen!!!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja LS454, 20.4.2007.

  1. SC 285

    SC 285 1st gear

    Ymmärrän pointin, mut on pakko kysyä että onko se oma päänuppi vain sen 300 euron arvoinen. Mä arvostan oma päätäni enemmän...
    Tarkoitan tällä sitä että se kypärä on mun mielestä aika halpa henkivakuutus ja halpa ostos kun on kyse omasta turvallisuudesta. Mä en jaksa uskoa että turvavaruste säännöt olisi kenenkään kiusaksi ja turhanpäiten keksitty.

    Tää nyt ei ollu Tedi suoraan sulle, joten ei herneitä, mut tota vaan kuulee valitettavan paljon...
     
  2. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Laitetaas nyt aluks ettei tuu väärää käsitystä jotta tärkeitähän noi turvallisuusjutut on olla kunnossa ja mitä rankempi laite sen tärkeemmäks ne kaikki muuttuu :wink:
    Eli tosta lähetään mut noissa turvavarustejutuissa vaan on jonkun verran ristiriitaisuuksia ja jollain oikeesti kuitenkin maltillisella katuvessalla ajaessa jotkut jutut tuntuu aika liioitelluilta kun samalla lailla sillä autolla monikin päästelee silloin tällöin ihan siviilissäkin kun sit taas toiset asiat on yllättävän ylimalkaisia. Eniten mua kummastuttaa se että niin kaaret ja vyöt kuin kuskin varusteetkin on vauhdin kasvaessa tosi tarkkaan määritelty ja pitää täyttää tarkat normit mut sit rajussakin kilpalaitteessa penkki saa olla ihan mikä tahansa ite kötöstelty kunhan se vaan olemukseltaan miellyttää sen kertaista kisakatsastajaa. Taitaa muuten olla ainoa vauhtilaji missä asia on noin, muissa penkki on havaittu yhdeks tärkeimmistä jutuista ja määrätty olemaan luokitusten mukaisilla leimoilla varustettu kun eipä siinä oo enää paljon vöistä iloa jos törmäyksessä jakkara hajoaa alta :odroll:

    Noi kypärien hinnatkin koki muuten melkeinpä sen yht'äkkiä vaan yksiköltään euromerkkiseks muuttumisen, muistelen kun kymmenisen vuotta sitten sai autokisailuun hyväksytyn uuden avopotan halvimmillaan noin 500 markalla niin nyt hinnat tosiaan alkaa noin 300 eurosta eli 1800 mk:n nurkilta vaikka oikeesti kyseessä on ihan kaikilta osin vastaavanlaiset peruspotat. Kiva korotus :(
     
  3. dart65

    dart65 1st gear

    Bensa linjat

    Miten muuten on noi bensa linjat pitääkö imu puolikin olla "klemmari vapaata" vai riittääkö mekaaniselta pumpulta kaasariin.

    Ja kuinka tarkkaa on esim jos otteessa on erikone kuin, mikä on paikoillaan mutta tehtaalta saatu.

    Esim. tempest 65 (periaatteessa shevelle) ja onkin sit sevan 396:nen.

    Jääkö kisa jo tämmöseen lapsoseen. (kallis muutos katastus).

    Ja umpinaiset ruotsalaisten wolfracen (JP) pyörän mutterit , vai pitääkö ajaa rälläkällä päät poikki että valo näkyy läpi.

    Jääkö kisa ajamatta tämmösten pikku asioiden "omasta mielestäni" takia.

    Esim noita JP pyörän pultteja ei löydy nippelimyyjältä eikä summitilta , ainoo ero wolffeihin on 0,7mm pienempi reikä.
     
  4. triniemi

    triniemi Gearhead

    Jaa? Ei mulle vaan mitään AKK:n läpyskää oo tullu, onkos muille? Takaluukusta on kyllä tullut mutta sehän tuleekin FHRA:n jäsenille. Pitäiskö tästä huolestua?
     
  5. kaasua

    kaasua 1st gear

    VITTU, KALLISTA ON JOS EI OO TOTTUNU ISOJA RAHOJA KÄSITTELEMÄÄN!!!!! :rotfl: :rotfl: (minä olen varmasti köyhimmästä päästä lajin harrastajia) MUT KAIKKI HARRASTUKSET MAKSAA!!!!!!!
     
  6. kime2

    kime2 Gearhead

    Maksaapa hyvinkin,vaikka esim.ammunta!
     
  7. Mrs Sippi

    Mrs Sippi 1st gear

    Suomen kansan sananlaskuista löytyy tähänkin oiva: Kyllä sika syitä keksii, kun ei kuolla tahdo.
     
  8. el vivados

    el vivados 1st gear

    mä tulen ainakin ajamaan,kun auto on valmis!makso mitä makso,kun sen verran jo palaa euroja tohon vanhaan katiskaan,että tuskin muutaman satasen turva/lisensi jutut haittaa,luulen että ovat pieninpiä murheita. eikös niiin ole että EIHÄN SE OLE KALLISTA JOS EI HALVEMALLA SAA.
     
  9. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Kyllä meille taas tupsahti monen vuoden jälkeen alkuvuodesta se AKK:n lehti, mikä AKK Motorsports se nyt on. Eli aikoinaan se tuli ku oli sieltä jonninmoisia lisenssejä mut sit lakkas tulemasta kun ei enää hommannu llisenssiäkään vaan nyt se näytti taas tulleen ton meidän kuskin eli lisenssinhaltijan nimella.
    En tiedä onks tossa syytä huoleen jos ei oo tullu mut voishan se kannattaa varmuudeks soittaa sinne AKK:lle ja kysyä onks homma ok kun ne niiden sieltä lähettämät lisenssit kuitenkin makaa yhä siellä jossain FHRA:n jemmassa.
     
  10. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Kävin just pihalla ammumassa, ei maksanut mitään. Potan ostin moposportista aikoinaan, carting kypärä, makso muistaakseni 150€. Toi on ollut monelle yllätys, ettei pyöräkypärä kelpaa vaikka oliskin Snell montatuhatta. Vöihinhän tuli "huononnnus", poistoikä putos viidestä kolmeen vuoteen, kun kolme vuotta oli ruotsin säännöissäkin. NHRA vaatimuksiin ollaan kuitenkin vielä aika kevyellä tolalla noiden kelpoisuusikien suhteen, tosin siellä taidetaan pystyä ajamaankin muutama lähtö enemmän kaudessa.Jossain vaiheessa fyyran kisakatsastusta pidettiin yleisesti itse perkeleen keksintönä, mutta mun mielestä se ei nykyään enää ole sinne päinkään. Asiat katsotaan, ja huomautetaan puutteista niinku pitääkin. Moottoriurheilu tuppaa olemaan aika arvokasta, mutta jos olet katukisaaja, etkä ole osallistunut street cup osakilpailuun, on oikeesti iso aukko "sivistyksessä". Mun mielestä siihen kannattaa edes kerran elämässään sijoittaa, se on useimmille ollut oikein hyvä kokemus. Kakspäiväsessä kisassa suht verkkasella ajoaikataululla on ihan erilainen tunnelma kun "kyläkisoissa". Se maksaa pikkasen enempi, ja vaarana on vielä se, että kokeilee toistekin.
     
  11. lincci

    lincci Gearhead

    HEPSIS,itse en ole varsinaisesti näitä kisaajakavereita mutta kuitenkin tuli luettua rivien välistä paljon tosiasioita. Nykypäivän fhra on hiukan mennyt sivuraiteille. Kattokaa nyt esim. american car showta: ei siellä enää mitään american careja ole(ainakaan näyttelyn suuruuteen verratuna)
    vaan vittu jotain ruohonleikkureita ja tuunattuja eurokinnereitä :mad:
    Ja rahat pois heti luukulla,maksaa nyt muutama kymppi/per naama että pääsee kattomaan niitä muutamaa tosiamerican autoa :mad:

    ja sit nää kisatouhut tosiaan.kyllä oli erimeininki vielä -90 luvullakin. ajettiin rehtiä street racea pienellä budjetilla ja kaikki mukaan periaatteella. kyllä varmasti tänäpäivänäkin enemmän yleisöä vetäisi paikalle jos olis perinteiset katukisat kaikille halukkaille pienellä osallistumismaksulla. ainakin jos vertaa tapahtuman budjettiin.
    FHRA eli finnish HOT ROD association , mikä hot rod?????
    paremmin nimeksi sopis vaikka faeca eli finnish american & european car association.
    kyllä tuo hotrod sana on hiukan harhaan johtava tänäpäivänä. vai onko se hotrod jos on -89 toyota celica 2litrasella turbolla? :poff:
    tai omakotitalon hinnalla (sponssirahoilla) rakennettu 6sekan nitroputki?
    tai ...
    no tavallaan on, mutta hiton kauas ollaan lennetty alkuperäisestä!
    sama vika taitaa kyllä olla amerikassakin, NHRA.

    just tästä syystä peruutin joskus vuosia sitten v8-magazinen tilauksenkin.
    mentiin liian kauas kadunmiehestä eli normaali harrastajasta, nova teki sitä ,nova teki tätä,ollaan jossain miljoonakisoissa jenkeissä,esiteltiin omaisuuden maksaneita jenkkitaideteoksia joilla ei edes ajeta kadulla.
    ei ollut tosiaankaan montaa lukemisen arvoista sivua koko lehdessä.
    nyt taasen lehti on hiukan palannut maantasalle.
    kyllä minä sen ymmärrän että on hienoa jos me pienet suomalaiset pärjätään kovassa maailman menossa, mutta jokaiselle pitäisi olla tasavertaisesti jotakin.
     
  12. el vivados

    el vivados 1st gear

    niinpä
     
  13. askut

    askut 1st gear

    ekkö oo saanu pesää?
     
  14. BB MOPAR

    BB MOPAR Gearhead

    Nimimerkki linccin kanssa täysin samoilla linjoilla. Tohon ei ole juuri lisättävää. (eli luultavasti en ole minäkään saanut pesää...)
     
  15. bootsi

    bootsi Gearhead

    Juu.. puutteessa ollaan. :oops:
     
  16. kime2

    kime2 Gearhead

    Puutteessahan täällä kaikki ollaan kun sanovat vaan "et ei voi ei pysty",mut onhan tuolla ihan erikseen sellainen vonkaus-palstakin jossa vaikuttaa olevan puutteessa ihan kumpiakin joten sinne vaan!

    Millainen sen ameriikan caar shoun sitten oikein pitäisi olla tai katuautokisojen?
    Mielestäni nuo fhra:n kisat on olleet ihan ok,vaikka sieltä on niitä katuautoja puuttunutkin!
     
  17. RAAKA

    RAAKA 1st gear

    Kyllä varmaan vois järjestää "halpoja"katukisoja eihän se tarvii kuin,
    -vuokrata rata 6 tunniksi
    -jättää radan liimamatta ja kumittamatta
    -jättää ambulanssi ja palokalusto(miehistö)pois
    -jättää 35 toimitsiaa pois paikalle 5 henkilöö
    -jättää järjestysmiehet pois
    noin niinku aluksi jos vielä halvempaa osallistumismaksua halajaa niin sopii ratayhtiön kanssa et ajetaan 2h ja ympyrärata porukka 2h ja tormuutetaan 2h jne;

    Eihän se noin mene onhan noita ilmaisia henkilöitä tekemään hommia NO voin sanoa 12 vuoden kokemuksella aktiivi toimitsijana ja -70 luvulta radanvarrella roikkuneena EI OLE OLLUT TUNKUA.
     
  18. RAAKA

    RAAKA 1st gear

    FHRAan nimi muuttaa no jooò ei sana HOD ROD ole pelkästään 20-30 luvun autoille vaikkakin näin mielletään tästä syntyy vääntöö tiedän sen.
    Roddaus niin eikös se ole auton,moottoripyörän tai maitokärryjen muuttamista rakentamista.
    Jos vaihdat -65 valluun 14" vanteet(alsa)niin eikös se ole jo Roddausta.
    Tästä aiheesta saadaan varmaan pitempi kuin mopo vastaan auto.
     
  19. lincci

    lincci Gearhead

    Perskules kun ollaan puutteessa... :rotfl: :rotfl:
    Arvasin kyllä että tuosta hotrodista ja nimen muutoksesta tulee kähinää,mutta sitä mieltä minä kuitenkin olen.Tuskinpa niitä ruvetaan tosissaan muuttamaan.
    Se on kyllä tosijuttu että voihan sita roddata vaikka emännän perunakattilan jos huvittaa.Mutta vain se hoksaa tän jutun ketä ajattelee samoin.
    American car show voisi ottaa mallia pienemmistä näyttelyistä joita kyllä onneksi pidetään aika monta vuodessa ympäri Suomea.
    Ja sama juttu kiihdytyskisojen kanssa.Hiton hienoja kisoja ollaan oltu joskus ajamassa Salon burnout partyissa, Ford nationalseissa ym pikkukisoissa ,välillä yleisönäkin.
     
  20. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Njaa, kyllähän FHRA:n kisat on järjestelyiltään kai ihan huipputasoa ja pääseehän sinne kaikki halukkaat mukaan, ihan kuin "silloin hyvinä aikoina" - mitä se sitten tarkoittaakaan kenellekin. Mutta sehän on sama kaikissa jutuissa, jos saman jutun voi tehdä toisessa paikassa halvemmalla, sinnehän jengi menee. Ei mulla ainakaan oo mitään FHRA:a vastaan, loppuu vaan pelimerkit kesken. Se rahasuoni kun löytyis...
     

Kerro tästä muillekin!