FHRA haluaa tappaa katukiihdytys harrastuksen!!!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja LS454, 20.4.2007.

  1. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Muistot kultautuu vuosien kuluessa. Mun mielestä FHRA:n toiminta on nykyään asiallisempaa kisojen suhteen kuin kymmenen tai kakskymmentä vuotta sitten. Systeemit on kunnossa, kohtelu tasapuolista, ja järjestelyt erinomaisia vähäiseen toimitsijamäärään nähden. Ilman noiden vapaaehtoisten toimintaa, ei ajettais metriäkään. FHRA oli perseestä 20 vuotta sitten, ja FHRA on monille perseestä nykyäänkin, musta tuntuu usien, että se FHRA:n perseestä oleminen on jollain lailla katu-uskottavan harrastajan kynnyskysymys. Vähän sama kun vaikkapa USA:n parjaus "intellektuellipiireissä". Mun mielestä asia ei ole näin, FHRA ei haittaa mun elämääni, vaan hyödyttää. Ja mä luullen, että jos harrastaja asialle asenteen sijasta jonkun ajatuksen suo, niin päätyy aika lailla samaan johtopäätökseen. Ja vaikkei päätyiskään, niin onneks siihen kuuluminen ja sen tapahtumissa käyminen on vapaaehtoista.
     
  2. hejo

    hejo 1st gear

    Muistaakseni jossain fyyran kokouksessa joskus ihan porukalla mietittiin kaikille jäsenille sopivia tapahtumia,ei siis pelkästään tällä kiihdyttely "kermalle"vaan muillekkin...Suurinosa paikalla "miettivistä"taisi kuitenkin olla kisakansaa,luonnollisesti silloin mietteet paljoltikin pyörivät kilvanajon ympärillä...Itse koen että American car show on suunnattu kaikille jäsenille kuten myös Varistossa 2 kertaa vuodessa oleva swappi sekä Alahärmän Power Parkin kokoontumis viikonloppu...tuostahan tulee siis 4 tapahtumaa ja sitten nämä "meidän "5 kisaa ja palkintojenjako risteily..ja vielä noi kadunmiehen kiihdyttelyt alastarolla...Minun matikallani saan tapahtumien lukumääräksi 11..Melkoinen määrä ohjelmaa vapaaehtois voimin järjästettäväksi... :D
     
  3. PauliP

    PauliP 1st gear

    Re: kasimaksu ja kisakuu

    Tuossa edellä on ongelman ydin.

    Kisahomma maksaa paljon, se on selvä. Mitä enemmän lajilla on näkyvyyttä, sitä helpompi (onko sen nyt ikinä helppoa?) on lajia tosissaan harrastavien saada mainostajia. Mainostajat odottavat sijoittamalleen rahalle näkyvyyttä, eli että heidän asiakkaitaan tai kohderyhmän edustajia on pilvin pimein yleisön joukossa tai saamassa jotain muuta vastiketta.

    Nykyisellä näkyvyydellä on varmaan aika vaikea saada muita kuin alan yrityksiä mainostajiksi. Miten sitä näkyvyyttä saisi lisää?

    Viimekesänä saatiin työpaikan kesäkokouksessa kyyditystä kiihdytysautolla, kyllä oli osallistujat senjälkeen, joista monet eivät tienneet tuon taivallista koko hommasta, ihan täysillä kiinnostuneita Rähreisingistä. Hommaan kuului vielä lähes tunnin esitys kiihdytysurheilusta ja kalustoesittely ennen kyyditystä. Kiitos vielä järjestäjätiimille.

    Tämä on yksi tapa tuoda lajia tavallisen kansan tietoisuuteen.
     
  4. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mun mielestä osallistujat on huomattavasti tärkeempi ryhmä. Ilman niitä ei ole yleisöä. Yleisö tulee sitten osallistujien kautta, tai on tulematta. Noi kisathan ei oo ollut mikään valtaisa kultakaivos pidemmällä aikavälillä FHRAlle. Parina viime vuotena on tosin kelit suosineet ja sitä kautta on tainnut tulla voittoakin. Sit on menneiltä vuosilta sellasiakin kausia, joina kisoista on tullut aika rankastikin persnettoa. EM kisa taitaa olla ongelmallisin, se on kallis järjestää, ja sen menestyksen myötä kesän kilpailubudjetti joko pärjää tai kaatuu komeesti.

    Toisaalta haluttais näkyvyyttä ja sponsoreita, toisaalta taaas haluttais enempi harrastelijamaisuutta ja "oikeita katuautoja" streettiin; mun mielestä ne on vähän ristiriitasia tavoitteita keskenään? Mulle se on aivan sama; me ajetaan, mikäli saadaan jotain kalustoa vaan suinkin kursittua kasaan ja kisapaikalle, on sitte niin tai näin. Saman kun tekee muutkin, edes kerran tia pari kesässä, niin meillä on sekä kisaajia, että yleisöä.
     
  5. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    En lukenut koko threadia läpi mutta.....

    ....lisenssi 99€ ja se on muka kallis???? :-?

    Alppihiihdon a-lisenssi yli 17 vuotiaille maksaa 251€!! :odroll:
     
  6. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kirjoituksen pointti oli se, että jos kisatiimit haluaa sponsorirahaa, niin silloin täytyy olla näkyvyyttä. Jos ajetaan omaksi iloksi, mikä on tietenkin ok. niin sitten sillä näkyvyydellä ei ole niin merkitystä.

    Esim. Formuloissa ja monessa muussakin urheilussa homma menee siten, että järjestäjä myy kovalla rahalla mainostilaa ja tv-oikeuksia tapahtumiin ja kilpatiimit myyvät omaa mainostilaa joka näkyy enemmän tai vähemmän menestyksen mukaan. Sitten kilpatiimit järjestää lisäpalveluja (elämyksiä) sponsoreille (mainostajille).

    Mitä enemmän yleisöä on paikalla, sitä paremmalla hinnalla voi tapahtumaa myydä. Mitä kalliimmalla järjestäjä tapahtumaa saa myytyä, sitä parempia etuja se voi kisatiimeille tarjota.

    Eikä tämä ollut mitään viisastelua, olen itse keskustellut työpaikassani ko. sponsoroinnista, vastaus oli selvä: Ok, jos siitä tulee yritykselle vastiketta.
     
  7. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Kuka sen näkyvyyden tekee? Myyks FHRA tv oikeuksia? Ei, se tekee itse ohjelman, maksaa sen, ja tarjoaa paitsi TV katsojille viihdettä, myös kilpailijoille aika näkyvän kanavan aika kohtuullisella korvauksella hankkia niitä sponsoreita. FHRA ei oo liikeyritys, se on meidän jäsenten luoma yhdistys. Suomalainen drag racing ei oo formula 1, jos tuntuu, että se on FHRA:n vika, niin vuosikokouksessa äijät vaihtoon ja vaikka ite tekemään siitä kultakaivoksen ja tarjoilemaan sitten niitä etuja kaikille halukkaille. Mä luulen, että realiteetit vo iskeä siinä vaiheessa aika lujaa, en tosin oo varma, enkä meinaa kokeilla.
     
  8. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Sinänsä joo, mutta noinhan toi homma toimii vain niiden luokkien tiimeille mitä fyyran johtokunta itse suosii ja syystä tai toisesta haluaa näytettävän ja kaikki muut pidetään ikäänkuin tarkoituksella pimennossa vaikka haluaisivatkin maksaa näkyvyydestä. Ja toi ei koske henk.koht. meidän tiimiä, ei meillä raukoilla oo rahaa tollaseen :poff:
    Tosin riittävällä näkyvyydellä vois saadakin sponsoreita ja sitä kautta sitä rahaa eli tää on sellanen oravanpyörä jossa osin onnettarena toimii kyseisen johtokunnan päätös siitä ketkä pääsee kunnolla näkyville ja ketkä ei :odroll:
     
  9. PauliP

    PauliP 1st gear

    Ei ole tarkoitus alkaa neuvomaan kilvanajotouhuja eikä niiden rahoittamista. Kirjoitukseeni heräsi ajatus siitä, kun jotkut valittavat homman kalleutta ja olen myös kuullut että on vaikeaa saada sponsoreita mukaan.

    Tuo ei todellakaan ollut mitään arvostelua, se oli vaan yksi näkökanta asiaan, toivottavasti sillekin on tilaa. Ja se että FHRA tekee kisoista omakustannettua ohjelmaa, on hyvä asia näkyvyyden kannalta. Tiedän että se on itse kustannettu eikä siitä rahaa tule. Harmi sinänsä.
     
  10. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Näin homma toimii. Miksi, niin taas avain löytyy tosta johtokunnasta ja sen päätöksistä. Samasta kanavasta löytyy ne vaikutusmahdollisuudetkin, eli jos on asiat huonosti, niin johtokuntaan uutta väkeä jos tuntuu, että se voi ne paremmaksi muuttaa. Mun mielestä tää on pääasiassa vaan sellasta pullamössösukupolven valitusta, jossa kaikki pitäis kantaa eteen. Ja jos ei kanneta tarpeeks ja riittävän nopeesti, ni alkaa valitus. Omaa turhautumista ja saamattomuutta puretaan johonkin järjestöön, ikäänkuin tää olis jotenkin ylhäältä johdettua "jumalan antia". Ei se ole, vaikutusumahdollisuus asioihin omalla panoksella on jokaisella.
     
  11. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Enpä tiedä kannattaako koko keskusteluun sekaantua mutta sanonpa vain että minun mielestäni vipottaja puhuu asiaa tässä (ja yleensä muutenkin). Valittaminen on helppoa niin paljon helpompaa kuin yrittäminen...
     
  12. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Joo, mutta kyllähän vaikkapa omasta mielestä selkeitä epäkohtia saa tuoda esille vaikkapa täällä mikä on nykyisin FHRA:nkin virallinen foorumi (vaikkei täälltä saakaan yhtään kommenttia järjestön edustajien suunnalta :eek: ). Ja yhtenä yksittäistapauksena mun mielestä toi on epäkohta että tossa televisioinnissakin valitaan ne luokat joille annetaan edes mahdollisuus päästä telkkariin.
    Itelle riittää kyllä omaks panokseks hommiin se että me raahataan kalusto radalle joten järjestötoimintaan ja sellaseen en ota tarkempaa kantaa kun siihen touhuun ei oma mielenkiinto eikä aika nykysellään riitä ja hankalahkoahan se on muualta kuin pääkaupunkiseudulta käsin kyseisen järjestön niissä kuvioissa touhutakin ja käydä kokouksissa yms.
    Eli mä esimerkiks kattelen ja kommentoin näitä juttuja vaan yhden kilpailijatiimin sisältä ja sillä mielellä miltä homma sinne vaikuttaa ja sen pitäis olla ihan sallittua ja suotavaa mikäli tässäkin noudatetaan vapaan maailman tapaa eikä mitään politbyroon oppeja :odroll:
     
  13. hejo

    hejo 1st gear

    Itselleni on jostain jäänyt sellainen mielikuva tuosta televisioinnista että aiempina vuosina siinä toimi niinkuin tuo kysynnän ja tarjonnan laki...Ilmeisesti street ryhmäläiset eivät aiempina vuosina ole halukkaita olleet investoimaan tuohon tv näkyvyyteen ja näin ollen kysyntä ja tarjonta ovat kohdanneet noissa muissa kilparyhmissä...Olisko tänä vuonna sittenkin kaikki street kuskit halunneet sijoittaa sen toiminta tonnin tohon telkkarissa näkyvyyteen :eek:...........Ihanan kallista...
     
  14. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Tuskin, kun siellä streeteissä ajetaan kuitenkin enimmäkseen huvikseen ja kieli poskella :p Mut yleensä toi vaan joidenkin ryhmien näyttäminen tökkii homman tasapuolisuutta ajatellen.
     
  15. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Kyllä tosta on kai ihan periaatepäätös olemassa, ettei niitä näytetä edes rahalla. Kenen tekemä ja miksi, sitä en tiedä. Aktiivikuljettajat voi mun mielestäni varsin vapautuneesti arvostellakin toimintaa mikäli sen näkevät tarpeelliseksi, ne kuitenkin osallistumalla kantavat oman kortensa kekoon. Mut suurinta mölyä epäkohdista pitää yleensä aivan jotkut muut. Ja edelleen, FHRA on yhtä kuin harrastajat, jäsenensä. Ainakin sen pitäis olla. Jos ei siinä yhdistyksessä vaikuteta, ja tarvittaessa tarjoa omaakin panosta sen käytettäväksi kuten nykyiset luottamushenkilöt tekevät, niin silloin voi kyllä syyllisiä ettiessä katella ensimmäiseks peiliin, mikäli niitä syyllisiä kaipaa. Ei oo toimitsijoita, eikä johtokuntaan pyrkijöitä; kuka sinne haluaa kun ainoo mitä saa kuulla vuodesta toiseen on, että asiat on päin persettä, eikä kiitosta ikinä.
     
  16. studio57

    studio57 Gearhead

    Yhdistystoiminnan perus periaatehan on se ettei se saisi olla yritystoiminnan kaltaista. Hommahan on jo isollaan FHRA:lla ja ihmisiä on täysipäiväisessä töissäkin. Näin on käynyt monille muillekin isoille yhdistyksille kuten Teosto yms.. ja aina niistä silloin kritiikkiäkin tuleepi varsinkin jos yhditys tuottaa isoja voittoja ja jäseniltä peritään uusia lisä kuluja. Aiheeseen en kuitenkaan tahdo sen kummemmin ottaa kantaa kun FHRA:n jäsen en ole.
     
  17. poskisolisti

    poskisolisti 1st gear

    :lol: Kaikkein kalliimmaksi kyllä tulee kiihdyttely tuolla liikennevalo kisoissa, pikkurahoja nuo FHRA maksut on..eräskin Moparisti halusi näyttää mulle kuinka isolohko kasi puhuu..eikä huomannut kauempaa lähestyvää Skoda Octaviaa...joka olikin siviili jeppejen auto!! hah hah..siitäs sai -oppiipahan poika olemaan! :rotfl:

    Vahingon ilo on vilpittömintä iloa! :rotfl:
     
  18. alarace

    alarace 1st gear

    Toi maksu kuullostaa mun mielestä ihan asialliselta verattuna moottoriiton lisenssi maksuihin. 205€ oli tänä vuonna ja jos aikoo ulkomailla ajaa niin hinta 385€
     
  19. Läski

    Läski 1st gear


    SML Drag Racingiin vaadittavan vuosilisenssin hinta on 155 euroa. Kertalisenssi 35 euroa. (205 euroa on MK lisenssi ei DR lisenssi)

    Lisätietoja
    http://www.moottoriliitto.fi/page.php?i ... vut&page=1

    Mikäli kilpailija osallistuu UEM kilpailuiksi laskettuihin kilpailuihin on UEM lisenssin hinta 130 euroa vuodelta ja kertalisenssi 70 euroa kansallisen liiton (SML) lisenssin päälle. Vuosilisenssi = 385,- EM sarjassa. Tämän 130 euron lisän määrittelee UEM.

    SML:n 155 euron lisenssin on voimassa myös kansainvälisesti mikäli kyse on jonkin toisen maan kansallisen liiton kilpailusta (Esim. Svemo joka on FIM / UEM jäsen) ellei toisin määritellä. Hinta nousee siinä vaiheessa kun kilpailija ottaa osaa esim. UEM:n EM sarjaan (Nitro Nationals UEM luokat: Pro Stock, STTF....ym.) tällöin tarvittavan lisenssin määrittelee UEM.
     
  20. rocker79

    rocker79 Gearhead

    Nii ois itekki kova yritys että sais ton häksättimen liikkumaan ominvoimin ennen Street Slide:a, että pääsis kanssa kokeilemaan miltä se tuntuu. 8) Vähän vaa pahalta näyttää toi aikataulu... kone viel osina ja laatikko ja mittarit ym. ym. irrallaan. :-? Eli tekemistä kyllä löytyis.
     

Kerro tästä muillekin!