FHRA:n ja Drag Racingin nykytila ja tulevaisuus

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja tmd, 21.12.2014.

  1. tmd

    tmd 1st gear

    Alkaa tuo televisiointiketju karkaamaan niin paljon aiheesta, että kokeilisimmeko uutta narua? Tähän voi jokainen kirjoitella mielipiteitään liittyen nykytilaan ja ajatuksia tulevaisuudesta.

    Itse olen sitä mieltä, että vanha tie oli kuljettu loppuun jo aikaa sitten. Sen enempää Vesalla kuin Tapsallakaan ei ollut mitään uutta annettavaa lajille enää vuosiin. Sama meno pystyi jatkumaan vuodesta toiseen siksi, että johtokunta oli täynnä lapasia ja ne ketkä eivät olleet vaiennettiin. Tätä asiaa ei kannata vatvoa enempää toistaiseksi, uudet miehet ovat johdossa ja joutunevat setvimään tämän kaksikon touhuja meidänkin puolesta.

    Uudesta PJ:stä ja TJ:stä muutama ajatus. Koskiselle nostan hattua, että hän lähti haastamaan Väljää eikä jättänyt sitä pelkästään puheiden asteelle. Onhan kaikille asiaa seuranneille ollut täysin selvää, että johtokuntaan meneminen/puheenjohtajan haastaminen ei ole kuin siitä kiinni, että tuo kokoukseen tarpeeksi omia miehiään. Osanotto on niin vähäistä, että läpipääsemisen varmistaa aika pienellä. Tämä oli ensimmäinen askel maratonista ja käynnisti välittömästi Vesassa tarpeen jättää paikkansa. Olihan hän jo aiemmin sanonut olevansa käytettävissä vain jos Väljä on puheenjohtaja. Kertonee omaa kieltää tästä synteesistä.

    Tässä kohtaa olisin toivonut pientä malttia johtokunnan puolelta uuden toimitusjohtajan rekrytoinnissa. Olisi rauhassa tutkittu taloudellinen tilanne, aiemmat sopimukset yms. ja pyöritetty toimintaa vaikka johtokunnan ohjauksessa kunnes kokonaisuus olisi selvillä. Samalla ymmärrän sen kiireen tunteen mikä varmasti tilanteesta aiheutui, koska ensi vuosi tulee päälle vauhdilla. Tästä sitten aiheutui tilanne missä toimittiin aivan samoin kuin vanhan vallan alla. Avoimmuus unohtui täysin! Näkikö joku toimitusjohtajan paikan haussa jossain? En minäkään sillä se ei ollut missään haussa. Johtokunta ilmoitti asiasta "omia kanaviaan" mahdollisille kandidaateille ja odotteli sitten josko nämä paikkaa hakisivat. Ja hakivathan he, yhden tullessa valituksikin. Tähän kohtaan tulee huomautus, tämä ei ole kritiikkiä hakijoita tai valittua toimitusjohtajaa kohtaan!

    Kritiikkini kohdistuu, jälleen kerran, fyyran tapaan hoitaa asioita. Oli selvää, että Vesan jälkeen tarvitaan uusi TJ mutta miten ihmeessä taas kerran katsottiin, että sen pitää tulla tuttujen miesten parista? Miten voidaan edes kuvitella, että saataisiin ns. paras, kun muutamia lukuunottamatta kukaan ei tiedä paikan olevan auki! Tämä on juuri se vanha tapa mihin tarvittaisiin muutosta. Avoimmuus ja tiedottaminen asioista on nykyaikaa. Nyt tähän kohtaa tulee Putte ja pari muuta kertomaan, että ei nämä asiat kuulu kenellekään eikä niistä voida minnekään kirjoittaa... Väärin, eikö ole jo ilmiselvää mihin tälläisella toiminnalla päädytään?? Nyt niitetään sitä satoa mikä on tällä tavalla kylvetty! Uudet miehet ovat nyt ohjaksissa ja siksi toivoisin myös uudenlaista avoimmuutta. Tekisi mieli jopa sanoa, vaadin uudenlaista avoimmuutta! Niin, mikäs minä olen vaatimaan? Enhän ole edes jäsen enää ollut moneen vuoteen. Minä OLIN jäsen vuosia ja vielä pidempään mukana kilpailutoiminnassa. Seurattuani aikani lajin näivettymistä Suomessa ja FHRA:n kyvyttömyyttä/halukkuutta katkaista tai edes oikaista syöksykierrettä, en voinut muuta kuin erota jäsenistöstä. Tämä ei tarkoita sitä, että olisin luopunut lajista! Tiedän, että kaltaisiani on muitakin. Kuten jo toisessa ketjussa kirjoitin, odotan ja toivon, että uudet tuulet pyyhkisivät siihen suuntaan, että minäkin palaan jäseneksi. Avoimmuus olisi askel oikeaan suuntaan.

    Säästöistä on kirjoitettu jo aiemminkin ja osa niitä on kritisoinut mutta iso osa on myös ymmärtänyt niiden olevan välttämättömiä. Vaikka fyyran talous on paremmassa kunnossa kuin aikoinaan miljoonavelkojen aikaan niin silti se kaukana hyvästä, se pitää muistaa! Tulevaisuuden takia yksi tärkeimpiä tehtäviä on talouden tasapainottaminen ja siihen liittyvät olennaisena osana nyt tehdyt toimenpiteet ja olen melkoisen varma etteivät ne vielä näihin jää. Tottakai saa kritisoida säästökohteita mutta on luonnollista, että lähdetään isoja kuluja aiheuttavista jutuista liikkeelle. Jokainen yritystä pyörittänyt tietää, että isot kiinteät kulut ovat ne jotka toiminnan kaatavat. Siksi en oikein osaa allekirjottaa vaikkapa Auliksen arvostelua säästöistä. Kunnes tulopuoli on saatu kuntoon on säästäminen välttämätöntä! Pidän hyvin sosiaalidemokraattisena näkökulmana sitä, että kaikki säästäminen on saatanasta sillä ainahan sitä rahaa "jostain" tulee... Ei tämä laji säästöihin kuole, ei nykymuotoiseen tv-näkyvyyteen, ei Takaluukusta-lehteen, ei jäsenetuihin etc. Mutta se on aivan varmaa, että tämä laji kuolee jos mitään ei tehdä!
     
  2. Zege

    Zege 3rd gear

    Toisaalle ehdin jo kirjoittaa, että ei kai se taloutta paranna jos säästetään teoreettisista kuluista? Viittaan siihen, että jos tuosta toisalla puhutusta televisoinnista ei ole edes keskusteltu sen paremmin kustannuksista, kuin sisällöstä, niin mihin se säästösumma perustuu? Kuulostaa enemmän propagandalta jossa lama (tuo ihana tekosyy) tarjoaa hyvän mahdollisuuden päästä eroon jostain tai joistain jota ei itse diggaa.

    Eikä kai - ainakaan kaikki - säästöjä kritisoineet myöskään ole pitäneet säästöja suurena saatanana. Mutta perusteita ja avoimuutta varmaan kaipaillaan. Muuten alkaa vaikuttaa vain siltä, että nyt mennään Raiski-Vähjä kaksikon sijaan Laurell-Koskinen kehittelemien kuvioiden mukaan. Johtoryhmän toimiessa samanlaisena kumileimasimena kuin aiemminkin?

    Tuo Takaluukusta lehden lopettaminen on mielestäni hyvä esimerkki siitä, miten sitä peräänkulutettua avoimuutta olisi voinut käyttää siinäkin hyväksi. Jengille todelliset luvut pöytään siitä mitä se lehden tuotaminen jäsenille maksaa. Kuten laskeskelin tuolla toisaalla, niin siinä vaiheessa kun jokainen voi laskea, että 50EUR jäsenmaksusta menee about 20% jäsenlehteen, niin aika harva varmaan olisi siinä vaiheessa kriittiseksi lopettamisen suhteen alkanut. Nyt koko asia lähti taas hyvin negatiivisesti liikkeelle pelkkänä puheena lopettamisesta. Ja sitten luetaan jostain pöytäkirjasta joku summa, jonka perusteella arvellaan mitä se oikeastaan sisältää ja siitä vedetään johtopäätökset, et kallista on. Kansa kohahtaa, Johtis teki hyvä päätöksen. [​IMG]
    ...perustuen tietoon mitä on saatavilla...

    Mut joopa joo, avoimuuden lisäksi siitä tulopuolesta varmaan niitä uutisia moni kaipaa. Senkin jo mainitsin, että tuosta joidenkin jo muissa keskusteluissa hehkuttamasta avoimuudesta ei kyllä oikeasti ole kauheasti vielä esimerkkejä näkynyt. Mutta en kyllä ole kovin yllättynytkään sen perusteella mitä syyskokouksessa oli havaittavissa.

    Uusi johtoryhmähän kai virallisesti aloittaa 1.1.2015 vaikka toki kai ovat olleet siellä kokouksissa nytkin mukana. Samojahan naamoja siellä toki on edelleen paljon, mutta ehkä muutokset tuulet alkavat puhaltamaan johtoryhmätyöskentelyssä ja tiedottamisessa vasta vuoden vaihteen jälkeen...
     
  3. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Taitaa toi Takaluukusta lehdykkä olla ainoa "kanava" joka tavoittaa kaikki jäsenet? Ite pikku autourheilukerhon lehteä tehneenä ei kyllä toi kustannussyistä lopettaminen mene jakeluun millään?
     
  4. C-barge

    C-barge Gearhead

    Samaa mieltä että jonkinlainen pysähtyneisyyden aika vallitsi, ja oli vallinnut jo jonkin aikaa. Se on aika selkeetäkin, ihmiset tuppaa olemaan sitä mitä ovat eikä se yksilöiden luontainen uudistuminen ole yleensä kovinkaan merkittävää. Terveessä yhdistyksessä ja yrityksessä on aina jonkinlaista vaihtuvuutta henkilöissä ja sitä kautta uudistumista. Johtokunnassahan sitä on jonkinverran tapahtunutkin, mutta jostain syystä se ei ole näkynyt sitten toiminnassa eikä päätöksissä siinä määrin kun olis ehkä olettanut.

    Itse olin ollut jo vuosikausia sitä mieltä, että muutokselle olis tilaa, helposti alkaa olla kekkosilmiötä kun samat heput huseeraa maailman tappiin. Se ei välttämättä ole näiden henkilöiden omaa "syytä", vaan sen piirin joka ei heitä haasta. Voi olla ihan hyvä että tähän vaiheeseen tai miksei jo aikasemminkin, tulee muutos ja väksinkin ainakin jonkinlainen ilme muuttuu vaikkei realiteeteistä eroon pääsiskään. Siitä on helpompi ja matalampi kynnys sitten lisämuutoksille jos niille jäsenistö kokee tarvetta.

    Tavallaanhan tätä nyt tapahtunutta muutosta on ehkä vähän huono laittaa johdon vaihtumisen harteille; toistaiseksi ei ole vaihtunut kuin puheenjohtaja jolla on ihan yhtä monta ääntä annettavanaan johtokunnassa kun jäsenillä joten johtokunnassa vaihtui vain yksi jäsen, Salakari korvasi Väljän. Eli ne johtokunnan "lapaset" tähän astiset toimet ovat tehneet.

    On ilmeisesti niin, ettei johtokunnan jäsenillä ja puheenjohtajalla ole rahkeita kovin syvällisesti perehtyä noihin "rästitalousasioihin". Kaikilla heillä on kuitenkin oma elämänsä ja ovat tuolla vain palkattomassa luottamustoimessa amatööreinä hyvää hyvyyttään hoitamassa meidän jäsenten asioita, ja ilmeisesti ja ainakin toivottavasti sitä mieltä että heillä on jotain annettavaa yhdistykselle. Asioihin juurta jaksaen syventyminen olisi vaatinut aikaa ja viivästyttänyt tarpeellisia toimia, ei sekään olisi välttämättä kovin hyvältä näyttänyt.



    Minäkään en tiedä mitä kautta uutta toimitusjohtajaa haettiin, mutta ehdokkaita ilmeisesti oli, ilmeisesti ihan kalkkiviivoille astikin muutama. Käsittääkseni valituksi tullut ei varsinaisesti tullut mistään "sisäpiiristä" ja oli monille johtokunnan jäsenille kirjoittamaton kortti. En tiedä palvelisko täysin avoin haku tollasta tointa kovinkaan hyvin. Toivottavsti nyt tehty päätös on oikea, mitä olen kuullut on uusi TJ varsin perusteellinen ja hyvä ymmärtämään numeroita, sitä varmaan yhdistys ja Oy tarvitsevat jo senkin takia että saadaan asiat ajantasalle ja tiedetään missä mennään.

    Säästäminen järkevästi on tietysti aina paikallaan, mutta välttämättömyyksistä säästäminen on tavallaan lainanottoa joka tarvii jossain vaiheessa maksaa takaisin tai toimintaa supistaa. Ja huonoimmillaan säästöt aiheuttavat enemmän tulojen pienenemistä kuin mitä säästöt ovat. jollain lailla yhdistyksen ajattelussa tarvinee pyöriä myös jäsenistön etu, eli kaikki arvot ja tasot eivät ole suoraan rahallisesti mitattavia. Tän kaltaisia asioita on esimerkiks toi televisiointi tai vaikkapa yhdistyksen lehti joista on helposti laskettavissa montako euroa säästettiin. Mikä on sitten lopullinen vaikutus sekä taloudellisesti että kulttuurillisesti on vaikeampi määritellä. Ihan kaikki ei aatteellisessa yhdistyksessä kaiketi kuitenkaan ole pelkkää bisnestä?

    Esimerkiks televisioinnin poistuminen saattaa näkyä kilpailijamäärän ja yleisömäärän vähenemisenä, sitäkin tietty on vaikea hahmottaa koska niiden muutoksiin voi olla paljon muitakin syitä. Siinä sitä viisautta vaaditaankin lähes kohtuuttomuuksiin asti että säästöt kohdennetaan "oikein", jos sellasta absoluuttisesti edes on olemassa. Mutta itse toivoisin ettei ne säästöt ulottuisi kilpailuolosuhteisiin tai turvallisuuteen. Jos niin kuitenkin tulee käymään, niin toivon vähintäänkin siinä suhteessa avoimmuutta että osaa sitten valita noi omat tapahtumansa.
     
  5. homer

    homer Gearhead

    Mites televisioinnin puuttuminen yleisömäärää vähentäisi? Eikö pikemminkin nosta kun kisasta jotain nähdäkseen pitää vääntäytyä radan varteen?
     
  6. Zege

    Zege 3rd gear

    no tuolla toisessa topicissa keskusteltiin kai siitä miten toimivat lähetykset voisi tuoda lisää tietoisuutta lajin olemassa olosta -> potentiaalisia katsojia myöskin. Eikös se nettistream enemmän iske siihen, että miksi mennä paikanpäälle, kun voi katsella kotoakin?

    Jos puhtaan kotimaisen Drag Racingin nykytilasta, niin suurimmalla osalle Drag Racin ei sanoa mitään, tai mielikuvat liittyy ihan toisenlaiseen kulttuuriin.
    Kiihdyttelystä puhuttaessa saattaa syntyä joku mielikuva, joka on lähempänä sitä mistä täällä puhutaan.

    Miten se yleisömäärä sitten saataisiin nousemaan? Unohdetaan nyt toistaiseksi tästä keskustelusta se televisointi, kun siitä on ainakin FHRA:n toimesta nyt luovuttu. Vai onko sen yleisömäärän nostamiseksi mitään tarvettakaan? En ole oikein päässyt vielä jyvälle.
     
  7. MIAMIRACING

    MIAMIRACING 1st gear

    Luulen et toi yleisömäärän lisäsaaminen on ongelma muissa kun em osakilpailussa.Esim Drag week ekaan kisaan voisi tehdä kutsukilpailun Ruotsin Top Doorslammer autoille,korvaus matkakulu apuna ja/ tai pikku palkinto/rundirahana.Siellä paljon ko ryhmän autoja ja kun kerran suomeen tulevat voisi olla lisäväriä myös em kisaan.Motoparkkiin en usko niiden tulevan ja kalajoki out luulisin.TV yhtiöiden lisäksi saattaisi olla ideaa etsiä yhteistyökumppaniksi valtakunnallista radiokanavaa missä kisaraportit sekä ennakkotunnelmia voisi olla eetterissä sekä tietysti kisojen mainostaminen.Tiedän että on radiossa mainostettu mutta mainostilan vaihtaminen/kilpailun nimeäminen esim Nova nationals voisi toimia.
     
  8. 1320

    1320 Gearhead

    Toi on kyllä totta etenkin nuorten keskuudessa. Aina kun joku kysyy mun harrastuksista, ja sitten vastaa että "Mä ajan tota Drag Racingin SM-sarjaa" niin kaikki katsoo silmät pyöreenä että mitä ihmettä. Nuorisoon kumminkin kannattaisi satsata enemmänkin, ja en nyt tiedä toimisko tällainen, mutta jos jonkinlaista Live Streamia tulisi vaikka YouTubesta ja sitä saataisi jotenkin hieman mainostettua, niin luulisi ainakin tietoisuuden lajista lisääntyvän. Ja ehkä joku joskus eksyisi paikanpäällekin?

    Meinaan siis samaan tyyliin kuin Hot Rod Magazinen Drag Week oli, mutta eihän sen lähetyksen välttämättä noin ammattimaisesti tarvisi olla tehty. https://www.youtube.com/watch?v=t3H1TxTf2X4

    Ja joo, Top Doorslammerit olisi näyttäviä laitteita, joita voisi varmasti käyttää "vetonaulana". Niitä jos jotenkin saataisi ajamaan, niin ei varmasti tekisi ainakaan huonoa lajille. (Vaikka mä itse harmittelen kyllä edelleen sitä et ajavat vain puoltamatkaa :odroll: )
     
  9. Pate-68

    Pate-68 2nd gear

    :cry: :soosoo:
     
  10. salakazi

    salakazi 2nd gear

    Nyt on tainnut unohtua kritiikkiä antaineilta jäseniltä ,että jokaisella johtiksen jäsenellä ja PJ:llä on puhelin mihin voi [jäsenet ja entisetkin jäsenet soittaa] jos jokin asia todella askarruttaa. Myös toimisto on arkisin auki ja uusi TJ paikalla ja mahdollisesti johtiksen jäseniinkin voi siellä törmätä jos ihan henkilökohtaisesti haluaa tulevaisuudesta [ja menneisyydestä] kysellä asioista päättäviltä.
    Laitetaan tämä nyt tähänkin topiikkiin.
    Olemme johtiksessa tehneet päätöksen ettemme komentoi asioita täällä joten huhuilta on helpoin leikata siivet kysymällä.

    Ei muuta kuin puhelin kauniisen käteen vai onko todellisuus sitä mitä ei haluta kuulla.....

    J a s k a
     
  11. GS

    GS Gearhead

    TV-lähetykset on, tai toimiessaan pitäisi olla 30-min. mainos lajista valtakunnallisilla kanavilla.
    Eli Drag Racing on myös brändi joka on tuotava ihmisille olohuoneeseen, jotta brandi olisi niin kiinnostava että sen vuoksi viitsii ajaa ja saapua katsojaksi kilpailupaikalle ja maksaa lippu.
    Brändi näivettyy ja kuivuu pikku hiljaa mikäli siihen ei panosteta ja sitä kautta myös kilpailujen katsojamäärät pitkässä juoksussa laskevat.
    Kääntäen, mitä enemmän ollaan ”tapetilla”, sitä enemmän on lajista kiinnostuneita/innostuneita ja sitä enemmän on katsojia ja kassavirtaa sisäänpäin.
     
  12. Jza

    Jza Gearhead

    Ymmärrän pointtisi, mutta myös sen että täällä keskustellaan ja tullaan keskustelemaan, halusi fhra sitä tai ei. Miksei siis huhuilta voisi leikata siivet kerralla ilman että joka ikinen erikseen soittelee vuoronperään?
    Olen sitä mieltä että fyyran kanavan pitäisi avautua avoimesti nettiinkin ja oli se alusta sitten OD tai joku muu, niin se ja sama. En näe että keneltä se olisi pois.
     
  13. Zege

    Zege 3rd gear

    Niin, että tiedotus ja keskustelu toimii siten, että jokainen vuoronperään soittelee tj:lle? :eek: Mielenkiintoinen näkemys, mutta selkiyttää kyllä hyvin tiedotuspolitiikan perusteita FHRA:n osalta. Mutta kenties myös sitä miksi se on niin kovin haastavaa.

    Se kuulostaa lähes yhtä toimivalta, kun se ilmoille heitetty visio, että viestintä ja keskustelut tapahtuu sähköpostitse. Useamman kuin kerran sellaiseen (vain) 20 - 30 henkilön kesken joutunut ja voin kertoa, että aika heikko lopputulos.
     
  14. kapav

    kapav 3rd gear

    TD:t olisivat jo 2011 tulleet ajamaan alastarolle. Edellisen pj mielestä olis tullu liian kalliiks (TD ruotsista olisivat itse hoitaneet palkintorahat jne. Omien sponssien kautta). Keiht Bartlet olis tuonut Nitro Funnyt Suomeen, edellinen pj totes "en haluu nähdä kenenkään palavan autoon". Kiihdytys urheilu Suomessa tarvii aiankin toisen ison kisan Nitro nationalssien lisäks. Sellaisen mikä kerää yleisöä ja siten pienentää taloudellista riskiä jos esim. Em-kisa sataa pois.

    Koko lajin kehitys Suomessa on riippuvainen siitä miten paljon se kerää katsojia. Tähän liittyy kaikki näkyvyys mediassa niin TV:ssä kuin lehdistössä ja netissä. Netti on kuitenki tois arvoinen uusien katsojien hankinassa (netissä tätä seuraavat jo lajiin hurahtaneet, ei niitä striimejä kukaan vahingossa kato). Tässä pätee yksikertainen kaava, Lisää katsojia = lisää sponsrien kiinnostusta lajiin = lisää rahaa = lisää kilpailijoita = paremmat kisat ja kaava alkaa alusta.

    Yksi asia mitä vallassa olevien kannattaa vakavasti harkita on 10 ennakko ilmoittautuneen sääntö ajettavissa luokissa. Tämähän ei ole AKK:n sääntö vaan FHRA:n oma. AKK:n sääntöhän menee niin, että kun kauden aikana on kymmenen pisteitä kerrännyttä luokassa niin luokalla on SM-arvo. Minusta ajetaan joka kisassa kaikki luokat missä on yli 4 ilmoittautunutta. Katotaan sit kauden päätteeks mikä luokka on SM-arvoinen ja mikä on cup luokka. Näin saataisiin lisää kisaajia, ehkä jopa herätettyä comppi. Tämä jo itsessään lisäis tuloja, ilmoittautumis maksuina ja näiden lisääntyneiden kilpailijoiden kaverit tulis niit kisoihin kattoo.
     
  15. salakazi

    salakazi 2nd gear

    Ja heti upposin tähän täällä olevaan suohon :rotfl:
    Ei muuta kuin Hyvää Joulua ja Uutta vuotta kaikille!! Tehdään töitä ja nostetaan tämä kaikille niin rakas laji entistä ehompaan kukoistukseen niillä keinoilla mitä meillä on käteen jäänyt..
     
  16. Zege

    Zege 3rd gear

    Jees, sellaista se keskustelu on. Ihmisillä voi olla eriävä mielipide. Älä nyt heti luovuta :D

    Hyvää Joulua vaan sinnekkin ja lopulle uutta ja vanhaa johtista, silmäili näitä keskusteluja tai ei. Kohta täytyy aloittaa itsekkin joululoma overdrivelta :lol:
     
  17. Jza

    Jza Gearhead

    Haha :D No tästä ollaan täysin samaa mieltä. Jouluja kaikille täältäkin!
     
  18. Zege

    Zege 3rd gear

    Voi kertoa, että esim. kun olin kerran Drag Race Finland paita päällä duunissa (jolla ei mitään tekemistä autojen kanssa), niin minulle tultiin myös ihmettelemään, että aika yllättävä veto ja hyvin odottamatonta ylipäätänsä että lähden tuomaan julki tuollaista alakulttuuria. Meni peini hetki ennen kuin ymmärsin selittää, että tarkoitus oli tuoda kyllä julki jotain ihan muuta kuin miehiä hameissa...

    Ja joo, vaikka en kyseiseen ikäryhmään enää millään mene, niin vaikka esim. JR Dragsteri puoli on positiivisen iso, niin mikähän prosentti siitä porukasta on ns. toisenpolven (jos ei kolmannen?) drag race kansaa.

    Tarkoitan sitä, että näiden kuvioiden ulkopuolisille alkaa olla jo sen verran tuntematonta, että on ihan sama puhuuko Drag Racingistä vai kiihdytysautoista. Tietoja ja mielenkiinto ihan muualla. Ja haluttiin tai ei, niin se jengi taitaa kuitenkin katsella enemmän sieltä netistä niitä juttuja kun me vartuneemmat.

    Ja mitä olen sivusta seurannut, niin esim. Rocky Hill JR Dragster team on tehnyt ihan käytännön työtä lajitietoisuuden edistämiseksi hyvinkin nuorille. Ja paljonhan se käytännössä tällaista kenttätyötä varmasti on jos tietoisuutta halutaan lisätä kansan parissa. Sieltä sitten voisi sitä kiinnostusta herätä käydä niissä kisoissa katsomassa mitä siellä oikein tapahtuu. Eli vaatisi varmaan tiimeiltä viitseliäisyyttä lähteä moiseen.
     
  19. GS

    GS Gearhead

    Mikä muu se voisi tällä hetkellä olla kuin OD, fyyralla itsellään kuin ei ole toimivaa/kattavaa nettisivustoa jossa olisi myös keskustelualue (netti on joka tapauksessa se vuorovaikutuskanava). Toisaalta, miksei OD voisi olla myös Fyyran äänitorvi?
     
  20. Zege

    Zege 3rd gear

    En aliarvioisi sen netin voimaa vaikka olen sinäsä ihan samaa mieltä, että tuon kaavan toimivuus edellyttää sitä perinteistä media näkyvyyttä. Kannattaa kuitenkin muistaa, että aika yllättävätkin media näkyvyydet tänäpäivänä on syntyneet jostain käsittämättömästä nettijutusta.

    Minulla on ollut myös samanlainen illuusio tuosta kaavasta, tosin sillä pienellä muunnoksella, että tuossa lisää rahaa ja lisää kilpailijoita on pienemmät kustannukset kilpailijoille.

    Lajissa on tiettyä potentiaalia (vauhtia, ääntä ja voimaa) jonka luulisi tarjoavan jo jonkinlaista pohjaa herättää mielenkiintoa. Kääntöpuolena on kohtalaisen monimutkainen laji ymmärtää. Siis tämä perinteinen, että sen vielä ymmärtää että ensimmäinen maalissa on voittaja, mutta muiden variaatoiden ymmärtäminen alkaa vaatimaan jo halua syventyä lajiin.

    Tämä on kenties se yksi syy miksi valtakunnallinen tai edes paikallinen media ei niin kovin kiinnostunut ole edes paikalle tulemaan. Saati, että ne kirjoittaisi siitä jotain. Siis sen lisäksi, että tapahtumat on ikävästi viikonloppuna :lol:

    Muistan kuulleeni sellaisenkin jutun, että FHRA itseasiassa kutsui läjän paikalislehtiä (en muista kisaa) tutustumaan. Ei tainnut tulla ainuttakaan.

    Olen myös itse lähestynyt paikallislehtiä, niin Motoparkin kuin Alastaron lähettyviltä. Voin kertoa, että ei mikään kovin hyvä vastaanotto. Vaatisi aikapaljon lisää työtä heidän eteensä, että alkaisi tapahtua. Ei se tietenkään mahdotonta ole, mutta ei mene ihan heittämälläkään.
     

Kerro tästä muillekin!