FHRA:n ja Drag Racingin nykytila ja tulevaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja tmd, 21.12.2014.

  1. 1320

    1320 Gearhead

    Joo, kerran ihmeteltiin myös kun minäkin painelin tuonne lukioon tiimipaita päällä, jonka selässä on isolla tuo meidän Tiimilogo. Eräs kaveri sitten ihmetteli, että onko toi nyt sitä missä kiihdytetään sillä suoralla radalla? Eli eipä kovin moni ei-harrastaja tunne edes koko käsitettä. Ja monesti kuulee vielä sitäkin, että eihän tossa tarvii tehdä mitään kun vaan painaa kaasua. Silloin tuntuu siltä, että moni ei välttämättä arvosta tätä hienoa lajia kovinkaan korkealle, jos ei tiedä kuinka paljon siinä oikeasti pitää tehdä jotta se auto ampaisee ennätyslukemiin...

    Junioritiimejä on kyllä runsaasti ja se on toki hyvä juttu. Itse en ole koskaan junnukiihdytintä ajanut enkä tunne kovinkaan monia tiimejä / kuskeja, mutta moni taitaa tosiaan olla toisen polven harrastajia... Niinkuin oikeastaan minäkin.



    Edit: Nyt kun on tuo Jasenet.FHRA.fi sivu, johon pääsee sisään vain jäsennumerolla, niin mietin että olisikohan sinne mahdollista kehittää jokin tiedotuspalsta niistä asioista, joita ei haluta julkiselle foorumille koko kansan tietoon. En tiedä onko sellainen ylipäätään mahdollista, kun en ole todellakaan mikään tietokonevelho, kunhan mietin tässä ääneen. :lol:
     
  2. ata

    ata Gearhead

    Ompa ikävä päätös, että johtokunta on päättänyt jatkaa tällä linjalla, että asioita ei kommentoida täällä tai esimerkiksi FHRA:n omalla keskustelualueella netissä, jollainen ennen oli olemassa kunnes sekin lopetettiin, josta lähti liikkeelle nämä kaikki salailuhuhut. Luulen, että johtokunta ei kuitenkaan oikeasti halua, että jokainen jäsen soittaisi puhelimella suoraan jokaiselle johtokuntalaisille, koska siinä loppuisi jo johtokunnan aika ja toisaalta silloin se asia tulisi vain sen yhden jäsenen tietoon, se on juuri sitä sellaista huonoa tiedottamista. Pelkkä niukkasanainen tiedottaminen nettisivuilla ja facebookissa ja tämän keskustelun täällä vähätteleminen ei ole sellaista tiedottamista, jota jäseneä kaipaisi, nyt kun se lehtikin loppuu, eli sitäkään kautta ei tietoa enää jäsenille mene.

    Olen itsekin ollut, ja edelleen olen useammankin ry:n hallituksessa ja ei kyllä tulisi mieleenikään, että tiedottamisen muoto olisi se, että jokaisen jäsenen tulisi soittaa puhelimella johtoryhmälle... paitsi jos sen tarkoituksena on vain se, ettei sitä tiedotusta tehdä, koska jokainen ymmärtää, ettei jokainen jäsen sitä puhelua tee. Jolloin se tieto jää jakamatta ja huhut senkun jatkuu. Johtokunnan kyllä oikeasti kannattaisi kommentoida asioita joko täällä jossa on paljon jäseniä ja potentiaalisia jäseniä sekä entisiä jäseniä tai sitten avata uudelleen se oma keskustelupalsta sinne FHRA:n sivuille. Tällainen tuppisuupolitiikka ja "voittehan aina soittaa suoraan PJ:lle"-heitto ei valitettavasti ollut ainakaan minun odottamani uusi tiedotuksen linja. Ei ole nykyaikaa.
     
  3. Zege

    Zege 3rd gear

    Kuten tänä iltana saimme kuulla (ja siitä pisteet Mr Jaskalle, että uskaltautui kommentoimaan), niin ehkä ensin pitäisi näkemykset siitä mitä tiedottaminen tarkoittaa olla johtoryhmän osalta hieman toiset. Itsekkin itseasiassa kuvittelin, että tuo uusi systeemi olisi askel siihen suuntaan vaikka syyskokouksesta jäikin vahva vaikutelma, että erityisesti overdrivella keskustelu on pahasta. Mikä oli ehkä hieman ironista.
     
  4. salakazi

    salakazi 2nd gear


    Ja heti meni puurot ja vellit sekaisin.... Lähinnä viestin sisältö oli se että kovasti ollaan tietävinään asioista ja esitetään faktoina eikä edes yritetä ottaa asiosta selvää heitetään vaan mutua ja huhuja, tietyille tutuille komentoijille kun olen koittanut soittaa niin ei vastata, yhteydenottoyrityksiin ei vastata millään käytössä olevilla keinoilla, jatketaan samoilla linjoilla vaikka asioiden tarkastaminen olis ollut vain puhelinsoiton päässä. Sitä en tarkoittanut että jokainen jäsen soittaa pienimmästäkin asiasta... Mutta nyt kun jotain vihdoinkin tapahtuu niin olen yllätynyt kun kukaan ei ole ollut kiinostunut yhdenkään asiosta päättäneen henkilökohtaisista näkemyksestä... Tätä tämä nykyaika ilmeisesti on "OD:ltä luin pakkohan se totta on olla koska siellä se lukee" :rotfl:
     
  5. Zege

    Zege 3rd gear

    Tämä ajattelu on aika voimakkaasti myös monen muuten itseään moottoriurheilun ystäväksi katsovan vallitseva näkemys. Kai se menee osittain sen monimutkaisuuden piikkiin eli ei jakseta ymmärtää, niin on helpompi tylyttää.
     
  6. salakazi

    salakazi 2nd gear

    Pakko heitää tähän vanha totuus.... Jos pitää tehdä baanaan mutka tai mennä metsään ajaan saadakseen vauhdin hurmaa... silloin vain ei ole laiteessa vauhdin hurmaa tuottavaa voimaa.. ollaanko ainakin tästä asiasta samaa mieltä :D
     
    päivystäjä tykkää tästä.
  7. Zege

    Zege 3rd gear

    Hyvin sanottu. Mut mä täs ny rupee johtislaisen kanssa julkisesti samaa mieltä olemaan :lol:

    Ja lisäkommenttina tuohon aiempaan, että ei olla tietysti tuttuja, niin ei ole yhteydenottoyrityksiäkään ollut. Miksi olisikaan. Mutta jotenkin tässä nyt turhan paljon äänessä olleena pakko tuo jotenkin tuoda ilmi, ettei kansalle muodostu väärää käsitystä. Yhteydenottoja on kyllä muutamia ollut, mutta ei johtoryhmän osalta. Valotettu kuitenkin taustoja, jotka on vastannet kohtalaisen hyvin muuten itse nähtyjä juttuja, niin sen perusteella sitten olen kyseenalaistanut ääneen joitakin asioita.

    Mutta en minä ainakaan nyt näe, että tuossa olisi ATA:lla tai muillakaan menneet puurot ja vellit sekaisin. Toki selvennyksesi toi kirjoitukseesi uutta näkökulmaa, mutta sitä ei voinut mitenkään tuosta alkuperäisestä havaita.

    Kyllähän täällä ollaan hyvin kiinnostuneita asioista päättäneiden näkemyksistä. Mutta miksi niiden näkemysten jakamisten pitäisi tapahtua henkilökohtaisten kontaktien kautta? Sitä täällä kansa ihmettelee.

    Mutta sen sijaan, että vatvottaisiin kauheasti menneitä, niin ainakin itseäni kiinnostaisi mitä positiivista on tulossa. Niistä voisi täälläkin pj, tj tai kuka tahansa johtiksesta käydä vähän valottamassa.

    Tottahan toki meistä aina joku lyttää sen kättelyssä ihan lähtökohtaisesti, mutta jos siinä on ideaa, niin kyllä se siitä lähtee. Rohkeasti vaan mukaan.
     
  8. kapav

    kapav 3rd gear


    Ne lehtijutut pitää tehdä itse ja lähettää lehdille julkastaviks kuvien kanssa. Kyllä lehdistöö kiinostaa kun ne saa ilmaseks "sivun täytettä". Tämä pitäis tehdä jokaisesta SM-kisasta ja EM-kisasta. FHRA:n porukkaa on paikan päällä muutenki kaikissa EM-kisoissa. Ei pitäis olla ylivoimainen tehtävä kääntää tulokset suomeks ja kerrata Suomalaisten tekemiset kisassa. Jutut olis tietty hyvä saada myös nettis luettavan lehteen.

    En missään nimesä aliarvio netin voimaa. Saahan joku Smoukahontas vai mikä se ny oli miljoonia katsojia mutta montakos katselu kertaa on esim. Supon ralliraidoilla.
     
  9. supo

    supo Double Gearhead

    Supon ralliraidat(dvd) on tehty yhteistyökumppaneille aina kisakauden jälkeen sekä muille mukana olleille muistoksi.Olen sitten jakanut esim.Facebookkiin ja katsoin äkkiä yuotuben laskurista tämän vuoden oli reilu 600 katsomiskertaa.Kyllä tv-homma on se juttu millä saataisiin kunnon näkyvyyttä.
     
  10. KJG

    KJG 3rd gear

    Olen edelleen sitä mieltä ettei televisio yksistään, niinkuin nyt on käytännössä ollut, toimi parhaana mahdollisena tukena lajille ja näkyvyydelle. Toisessa keskustelussa joku heitti arvion katsojista ja mikäli se on edes yhtään sinnepäin, on näkyvyys mitätön television kautta.

    Ehkä tässä näkyvyyden ja tunnettavuuden tavoittelussa pitäisi asiat nollata ja lähteä rakentamaan asioita ihan alusta uusiksi. Lehdistö pitäisi ottaa haltuun ihan ensimmäisenä, vaikkakin esimerkiksi mainonnassa sosiaalinen media on tällä hetkellä kasvavin kanava, valtalehdet ja paikalliset vahvat lehdet vaan kuitenkin luetaan ja niillä tavoitetaan huomattavasti enemmän ihmisiä kuin tuon television kautta.
    Esimerkkeinä Turun Sanomia lukee päivittäin 213000 lukijaa, Aamulehti 262000 lukijaa, Savon Sanomat 248000 lukijaa.

    Tuon eteen pitäisi nyt tehdä työtä, toimittajat pitäisi briiffata niin, että he pystyisivät kirjoittamaan järkeviä ja houkuttelevia juttuja. Tähän asti ne vähäiset jutut ainakin Turun Sanomissa on ollut ihan puuta heinää. Sellaiset tarinat ei saa ketään kiinnostumaan lajista. Kun lehdistö pystyy tekemään asiallisia ja oikeilla tiedoilla juttuja, lähtee myös lajin kiinnostus kasvamaan normi tallaajan keskuudessa. Printtimedian kautta saadaan nopeammin lisää katsojia katsomoon, ja sitä kautta myös lisää mahdollisia sponsoreita lajin harrastajille.

    Ja mikä parasta, tuon asian kuntoon laittaminen ei pitäisi maksaa FHRA:lle mitään.

    Kun tuo perusnäkyvyys on kunnossa ja katsojaluvut kisoissa kiitettävällä tasolla niin silloin on television aika. Isolla rahalla ei muuten ihmeitä tehdä jos perusasiat on rempallaan.
     
  11. supo

    supo Double Gearhead

    Kyllä pitäisi saada rata vaikka aluksi 201m kisaa pääkaupungin alueelle tai Tampereen seudulle eli ei enää metsän keskelle unohtamatta Alastaroa ja Motoparkkia.Eli isojen massojen keskellä saataisiin yleisöä mihin voisi satsata myös isoa kalustoa paikalle rundirahoina Pro Modit/TD jne sekä pari kisaa katuvessoille .Tämä on vanha idea mitä heitelty varikolla vuosien varrella ilmaan,saa ottaa kopin ja viedä maaliin.
     
  12. GS

    GS Gearhead

    Drag Racing formaatissa itsessään ei kuitenkaan ole mitään vikaa, vaan päinvastoin, mutta nyt sitä ei vain ole osattu tuoda oikein esille suurelle yleisölle (se vauhti ja voima puuttuu).
    Sitä mutkaa tarvitaan ihan yhtä vähän kuin talvilajien yhdestä suurimmasta, eli mäkihypyssä.
    Pujottelu on pujottelua ja mäkihyppy mäkihyppyä, eikä mäkimiesten tarvitse sitä selitellä miksi hyppyrin nokalle ei ole tehty mutkaa.
    Eli sen mutkan puuttuminen ei oikeasti tee Drag racingista yhtään vähemmän kiinnostavaa, kuin puiden seassa pujottelu, mutta ongelma on siinä että koska kamera tappaa vauhdin ja erityisesti voiman, TV:stä lajia näkevä ei näe siinä mitään eroa mihinkään muuhun moottoriurheiluun...muutakuin että siinä ajetaan ”vain” suoraan.
    Laji itsessään tarjoaisi visuaalisuutta, vauhtia, voimaa, ääntä ja vaarallisia tilanteita, eli kaikki ne elementit mitkä saavat ihan tavallisenkin tallaajan kiinnostumaan lajista.
    Ongelma on siinä että hän ei koskaan kiinnostu lajista mikäli joku ei ensin raahaa häntä paikanpäälle EM- Nitrokisoihin jossa oikeasti lajiista innostuminen ei tule siitä kuka voittaa ja voittaako nopeimmin vai tarkimmin ajamalla, vaan puhtaasti vauhdin, äänen ja voiman kokemuksen kautta.
    Sen takia TV lähetyksissä pitäisi pystyä tuomaan edes aavistus näistä elementeistä nimenomaan suurelle yleisölle, muuten siihen panostaminen on pitkässä juoksussa turhaa,
    Niitä tuloksia voidaan lukea ja ”tulosruudut”/tapahtumat katsoa nettistreamilta, mutta TV-lähetykset pitää olla lajin markkinointikanavia ulospäin ja silloin yksi otto kaukaa maalipäästä on tuuleen revittyjä euroja.
    Eli nyt TV välittää lajista ”vain suoraan” ajamisen mielikuvan...siis käsi sydämmelle, mitä muuta?
    Ei siis tarvitse kummastella sitä että suuri yleisö joka ei ikinä ole käynyt natikoissa paikanpäällä pitää lajia vain tylsänä suoraan ajeluna, kun jo nämä kotimaiset Futurecupit ja jopa jokkiskisat tarjoavat enemmän ”voimaa ja vauhtia”, kuin oikeasti maailman nopein moottoriurheilulaji?
    Lajissa itsessään on aineksia myös vakavasti otettavaksi TV lajiksi, jos se vain halutaan sellaiseksi tehdä.
    Tätä kautta meillä ei tule olemaan katsojamäärien negatiivisesta kehittymisestä vuosi vuodelta, vaan laiva kääntyy 100% varmuudella.
    Nimittäin nykytekniikka on jo niin halpaa että niitä maalipäästä etuviistosta kaukaa otettuja ”vauhdintappo-otoksia” ei oikeasti tarvitse valtakunnan verkkoon kovalla rahalla syöttää, vaan lähetyksistä....siis lajin markkinointilähetyksistä saadaan oikeasti lajin oikeaa olemusta paremmin esille tuovia esityksiä.

    Jos valtakunnan verkossa saadaan ulos muutamakin oikeasti visuaalista, vauhdin ja voiman tuntuista ”markkinoinnillista” lähetystä, niin enpä usko että suuri yleisö mieltää lajia enään ”vain suoraan ajeluksi”.
    Nimittäin taas kerran pitää ottaa tuo jo lähes ”kulttisarjaksi noussut” Street Otlaws joka nimenomaan antaa ja välittää katsojalle ihan jotain muuta kuin vain "suoraan ajelua” ja tätä kautta ko.sarjaa katsoo miljoonia sellaisia ihmisiä jotka eivät milloinkaan ole livenä kiihdytysautoa nähneetkään.
    Kyse siinä on kuitenkin ”vain” katuautoilusta, joka on kuitenkin ehtinyt nostaa valtaisan katukisabuumin jenkeissä, mutta myös jo muualla.
    Kyseinen sarjahan ei koskaan olisi päässyt pilottia pidemmälle mikäli sen ajokohtaukset olisi rakennettu kuin kotimaiset Drag Racing lähetykset jotka ovat jämähtäneet "kahden VHS kameran formaattiin” .
     
  13. max

    max Double Gearhead

    Niin,mihin on mahtanut suomalainen rallikansa tottua kossupullo takataskussa?
    Varmaankin siihen että mennään vasempaan ja oikeaan.
    Onkohan sillä mitään tekemistä,että enää ei ihailla kaikkea mikä tulee Americasta,niinkuin 70-luvun lopulla kun Big Macit haettiin Tukholmasta ja syötiin Kaivopuiston rannassa.
    Ihminen on vaan nykyään niin jumalattoman laiska,että sohvalta ei nousta jos ei ole aivan pakko.
    Milläs sitten saat ihmisen liikkeelle? Aivan hemmetin vaikea kysymys.
    No jos sitten tarkastelee vaikkapa ihan ruohonjuuritasolta jenkkiautotouhua,niin esimerkiksi vaikkapa Vantaa Cruising on tapahtuma joka vetää hevosvoima nälkäisiä ihmisiä paikalle kuin merenmutaa.
    Johtuuko se taas siitä että on KEHÄ:III,sen sisäpuolella?Pitäskö saada rata lähemmäksi Helsinkiä,jotta homma pysyisi elinvoimaisena?
     
  14. C-barge

    C-barge Gearhead

    Lähetään siitä et Vantaan cruising on Kehä III:n ulkopuolella!
    Mut jos kattoo vaikka Kiikalan tai hyvinkään katuautokisoja, niin kyllä niissä on katsojia ihan mukavasti, samoin vaikka WCC:ssä mun mielestä enemmän kuin normi SM-kisassa. Et joku siinä tökkii, onko se järjestäjän maine vai eiks vaan oo tavotettu kohderyhmää, paha sanoo. Onneks meil on johtokunta jne jotka tollasiakin asioita sit osaa pohtia.
     
  15. trabant

    trabant 1st gear

    Voisiko Ykköset-lehden mukaan kolmen vuoden päästä avattava Jurvan kiihdytysrata antaa ihan uutta voimaa drag racingiin?
     
  16. max

    max Double Gearhead

    Ok,lähdetään siitä että Vantaa cruising olikin KEHÄ III:n ulkopuolella;ihailtavaa tarkkuutta.
     
  17. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Tuskin uusi rata saa ihmisiä sen paremmin liikkeelle kuin nykyisetkään radat?

    Jotain muuta pitäisi keksiä, ehkä joku katukisa helsingin kulmilla.
     
  18. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Tuli mieleen,kun taannoin "raahattiin"yks vannoutunut rallimies Motoparkkiin.
    Normiukko, jonka mielestä ralliautoa kovempaa laitetta vaan ei ole.
    Harmi kun ei ollut videokamera matkassa,oli näkemisen arvoinen ilmeily ja änkytys ukolla,muistutti kalaa kuivalla maalla.
    Paikalla ei edes ollut rajuimmat laitteet.

    Tuossa oli"GS":llä kyllä asiaa,olen monesti ihmetellyt noita videoklippejä jotka kuvataan lähtösuoralta,
    Ymmärrän että ovat tiimeille tärkeitä,mutta ei helevetissä pitäis näyttää ainakaan TV:ssä normi "rallikansalle".

    Kai tässä maassa nyt löytyy sellaisia kuvaajia/leikkaajia jotka saisi tavallisen streetti auton suorituksen hieman rajummalta ja mielenkiintoisemmalta näyttämään,puhumattakaan noista nopeammista laitteista,tarkoitan noihin mainos/kisalähetyksiin?

    Hommatkaa vaikka johkin"teknaviin"vai mikä se ohjelma oli,jota seuraa varmaan kaikki näillä nyky muovisporteilla ajelijat/ihannoivat,joku Promodi tai nitroputki.
    Vaikka Alastaron radalle ajamaan tällaista "nykysporttia"vastaan,siitä jo ehkä saisi todemman kuvan molempien laitteiden suorituskyvystä,saattaisi tulla hieman erilaista perspektiiviä tähän kiihdytystouhuun?
     
  19. JuhaKuu

    JuhaKuu Gearhead

    Laji kaipaa rätinää pauketta ja markkinahuveja, niitä sinne Nitroihin mennään katsomaan. SM-Kisoihin häätys saada metskuautoja, nitropyöriä, pitkiä burniksia ja keulimisia. Nopein tapa ei ole näyttävin ja liian kliini meno tappaa koko show. Tosin kilpailullisesti se on juurikin toisin päin.

    Suurimalla osalle katsojista on Kemi-rallissakin ihan sama oliko maalissa ekana Seppo, Mika vai Pertti, 70% katsojista on siinä ison hyppyrin kupeessa tai tunnetussa "kaatopaikassa". Illan kovimmat jutut saa aikaan se joka vetää kovimmin, ei maaliin vaan hyppyriin tai pöpelikköön.

    Salakarin burnis nittiksellä toisen käden osoittaessa katsomoon on aina mieleenpainuva kokemus!
     
  20. Mopoilija

    Mopoilija Gearhead

    Mitä tuossa oon kuulostellu vuosien mittaan ni moni ajattelee,että fyyran puuhastelu on liian totista ja liian kaukana katukisojen fiiliksistä.
    Mitäs asialle pitäisi tehdä?
    Vaikkapa ensalkuun hymy pois sieltä perseestä.
     

Kerro tästä muillekin!