FHRA:n ja Drag Racingin nykytila ja tulevaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja tmd, 21.12.2014.

  1. SG 448

    SG 448 Gearhead

    Normi SM 300e ja Nitrot 400e
     
  2. S.M

    S.M 1st gear

    Jospa tämä on uusi alku toivon ainakin niin.

    Itseäni on aina kiinnostanut kiihdyttely ja sitä vähän koittanutkin mutta aikanaan kustannukset tuntuivat liian isoilta ja muut suunnitelmat menivät edelle. Nyt kun alkaa olla aikaa ja rahaa harrastaa taas enememmän niin on kalustoa hankittu mutta edelleen nämä fhran järjestämät kilpailut ovat mielestäni liian kalliita niin osallistujille kuin katsojillekin.

    Mihin kilpailumaksut perustuvat? Jos ratamaksut ovat kovia pitää jotain muutoksia tehdä kilpailupaikkojen suhteen. Aikanaan ainakin oli toimitsijat talkoolaisia jos en väärin ole ymmärtänyt.

    Näitä kerhojen järjestämiä kisoja kierrellessä olen ollut erittäin tyytyväinen järjestelyihin ja hintatasoon joka on nimellinen.
    Kuitenkin jotta kisoja pystyy järkkäämään on niistäkin kuluja mutta ei heiltäkään ole rahat loppuneet.

    Siis ihmettelen että kenen taskuun ne fhran rahat sitten häviää ei ne palkinnotkaan niin isoja kuitenkaan ole.

    Pääsiäisen näyttelykin on lippujen hinnaltaan niin kova että mieluummin sen jättää väliin kun toden näköisesti suurin siivu menee suomen messuille.Onko paikka siis järkevä?

    Mitenkähän kivasti lajilla menisi kun palattaisiin perus asian pariin?
    Eikö se ollut aikanaan tarkoitus ajaa laillisesti kilpaa kavereita vastaan pienistä palkinnoita kuten maine ja kunnia?

    Kuinka paljon AKK ja FIA rahastavat tässä hommassa?

    Uskon että kun kilpailujen hinnat saa kohtuullistettua niin se motivoisi uusia kilpailijoita radoille.
    Edelleenkin tuntuu että koko ajan on menty kauemmaksi helposta harrastamisesta.Jos perus katuautolla ja prätkällä pystyisi osallistumaan kisoihin niin sitä kautta sieltä nälän kasvaessa nousisi porukoita täysverisempiin luokkiin se on aivan varma. Kaikki säännöt sitten tuleekin vastaan kun jos ajat liian kovaa olet hylätty jne. Siinä sitä sitten ihmetellään kun ei katurassiin viittisi laittaa kaaria ja kuppi jakkaraa kun kivempi on porukalla ajella ruisinkeihin jne. Noinkin voisi käydä oletan.
    Sitten ei olekaan vaihtoehtona kuin käydä noissa kyläkisoissa.
    Muistankohan oikein vai olenko väärässä että olisi semmoinenkin sääntö olemassa että kilpasarjoihin osallistuvat eivät saa ajaa noissa epävirallisissa kisoissa. Joskus vaan näkyny samat autot mutta kuskin nimi eri.

    Näitä maamme korpikenttiä voisi hyödyntää ja uskon että paikalliset lentämistä harrastavatkin olisivat myötä mielisiä jos rapautuvia kenttiä voisi yhteistuumin kunnostaa.

    Bisnis on bisnis mutta yhdistystoiminta ei sitä ole.

    Siis hinnat halvemmaksi ja säännöt semmosiksi että on helpompi lähteä kisaamaan.
    Enemmän osallistujia on enemmän katsojia joka johtaa taas rahan tuloon.
     
  3. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    FHRA järjestää kilpailunsa pääasiassa sitä varten rakennetuila radoilla, niissä on korkeammat vuokrat kuin lentokentillä, myös radan pito on huomattavasti parempi kuin lentokentillä.
    Myös FHRA:n järjestämät kisat ovat 2- tai 3-päiväisiä, sekä Nitronationals 4-päiväinen tapahtuma.
    Rataan kun joudutaan parempaa pitoa tehdessä moninverroin enemmän liimaa, kumia ja aikaa, sekin maksaa.

    Varmasti jos FHRA järjestäisi kilpailunsa taka-hikiän lentokentällä, ilman liimaa, yhtenä päivänä, hinta olisi aivan toinen.

    Mutta haluavatko kilpailijat sitä?
    Itse ainakin olen kuullut positiivista palautetta hyvästä pidosta, en juurikaan huonosta.
     
  4. fury poika

    fury poika 3rd gear

    Hyvin sanottu. Samat autot suhaa siel ratal.
     
  5. dd64

    dd64 Gearhead

    Myös FHRA:n järjestämät kisat ovat 2- tai 3-päiväisiä, sekä Nitronationals 4-päiväinen tapahtuma.
    Rataan kun joudutaan parempaa pitoa tehdessä moninverroin enemmän liimaa, kumia ja aikaa, sekin maksaa.

    Se on totta et päiviä on fyyran kisoissa enempi, mut lähtöjä ei viikonlopussa tuu sen enempää kun kyläkisoissa... Tietysti kaks eri maailmaa, mut kuitenkin...
     
  6. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ehkei lentokentällä se vuotanut öljy niin haittaa..
     
  7. Mopar

    Mopar Gearhead

    Lentokentälläkään ei järjestetä kisoja, jossei kentän ympäristöluvassa ole maittu kisojen järjestämistä, ettei niitä käsittääkseni ihan missä vaan ajella.
     
  8. Zege

    Zege 3rd gear

    no kuten se jo tuolta pariin kertaan esillä olleesta linkistä vuodelta 2007 käy ilmi, silloin on selitetty, että 60€ televisiointiin. Mitä ilmeisimmin se oli silloin ja silloisen korotuksen perustelu.

    Nykyinen johtokunta ei varmaan ole ollut edes koko asiasta tietoinen tai muistanut koko asiaa. Ja jos tai oikeammin kai kun kisamaksujen perusteita ei sen kummemmin ole aikoihin avattu, niin ei siellä ole sen paremmin korvamerkittyä summaa TV:lle, kun millekkään muullekkaan. Olettaisin. Mutta nykyinen johtoryhmähän sen parhaiten tietää onko niitä eroteltu vai ei. Ehkä avautuvat asiasta niin tuokin selvenee.

    Tähän mennessähän on syntynyt vaikutelma jossa tuo ei se varmaankaan ole ollut ainut hieman suurpiirteisesti hoidettu asia. Tarkoitettu on varmaankin hyvää eli pitää FHRA Oy/Ry pinnalla, mutta lopputulos kenties jo liian sekava, että kukaan enää ymmärtää mikä liittyy mihinkäkin ja mitä on joskus sovittu tai selitetty. Well, ehkä se on juuri pointti siinä miksi näitä keskusteluja olisi hyvä käydä muuallakin kun johtoryhmässä.

    Veikkaan, että entinen/nykyinen johtokunta ei ollut laskenut televisiointia rahoitetun 60€/kisa/kuski minkään luokan osalta. Tulisikohan hieman puskista tuollainen tieto vaikka sen perään on täällä muutama kyllä kysellyt.

    Itseasiassa tässä on kai sellainenkin juttu, että jos oikein käsitin jo muutama sata viestiä sitten kirjoitetun, niin ainakin tältä vuodelta olisi televisiointi jopa maksamatta? Eli mihin sitten ne kilpailija maksut menikään, niin ei ilmeisesti ainakaan toistaiseksi tv-tuotannon kustannuksiin? Mutta ehkä tj viittasi myös tähän mainitessaan kärsivällisiin velkojiin ja on varmaan käynyt myös näistä aiheista keskustelut asianosaisten kanssa. Näitä keskusteluja on varmaan riittänyt eri velkojien kanssa. Ei käy kateeksi.



    Tuo heitto siitä, että FHRA siirtyisi halvemmille radoille, kustannusten säästämiseksi on mielenkiintoinen. Tosin lajin kehittymisen kannalta se tuntuisi jotenkin taaksepäin menemiseltä. En tiedä miten se siirtyminen mainittuihin täysverisiin luokkiin tapahtuisi. Missä ne ajaisivat? Jotenkin tuntuu, ettei tässä maassa ainakaan.

    Muutenkin tuntuu edelleen, että jos tämän lajin tulevaisuus perustuu vain säästöjen etsimisiin, niin palataan todella juurille nopeammin kuin moni arvaakaan.

    Mutta sehän nyt näyttää olevan muutenkin kuuminta hottia tänäpäivänä. Kaduilla kisaaminen jne.
     
  9. josu

    josu Gearhead

    Tuossa tuli mieleen tavan kadunmiehen ajatuksista sellainen asia kun V8/GTI päivät!Rata taitaa olla aika pitkälti sama ja samat miehetkin töissä talkoolla,hinta olisikohan joitain kymppejä per päivä ja saat ajaa niin paljon kun kerkiät.Ainut mitä tuolta V8/GTI päiviltä puuttuu verrattuna FHRA n kisoihin on liimattu rata.maksaako toi liima tuon loppuosan tuosta osallistuja maksusta.radan vuokrahinnan luulisi olevan päivää kohden sama kun ajetaan samassa paikassa.
    Omasta mielestä fhran kustannukset per kilpailia on ihan kohtuuttomia tavan kadunmiehen näkökulmasta ajatellen.toisaalta jos jotain positiivista tuosta fhran raasta hakee niin on toi pito.se on sellaista mitä ei löydä mistään muualta
     
  10. C-barge

    C-barge Gearhead

    "Henkilölkunta" on v8 gti päivillä tai kerhotapahtumissa aivan eri luokkaa kuin SM-kisoissa. Ei tarvine olla järjestysmiesarmeijaa eikä paljoa muutakaan. Lisäksi olettaisin että V8/gti tapahtumaa hieman sponssaa. Tapahtuma on yksipäiväinen eikä se vaadi sen kummempia ennakkovalmisteluja eikä kaluston siirtelyä jne. Järjestetäänhän tuolla myös kerhotapahtumia, eikä nekään varmaan yleensä rahassa kieri. Mut osittain sen takia oon koittanut udella tota "todellista" osallistumismaksua.

    Normi katuautoilla ja heikkotehoisilla isorengaslaitteilla pystyy kivasti vetämään noilla lentokentilläkin, mut kun kalusto kovenee niin se mukavuus lakkaa. Sen voinee todeta vaikka siitä mitkä ryhmät ajavat Kalajoella ja miten sinne muuten kuljettajat raahautuvat. Tollanen "huono" rata käy melkosesti kaluston päälle eikä siellä ajamisesta saa mitään. Kyllä SM-kisat pitää olla olosuhteiltaan turvalliset. Mieluummin sitte vaikka lyhentää sitä matkaa jolloin rataa tarvii huoltaa puolet vähemmän, kun alkaa tinkimään pidosta.
     
  11. supo

    supo Double Gearhead

    Mielestäni kadunmiehen tapahtuma ja SM-tasoinen kilpailutapahtuma on kaksi eri asiaa jota ei kannata verrata.
     
  12. josu

    josu Gearhead

    totta kai kannattaa verrata kuluja ei itse tapahtumaa, jos v8/gti päivillä pääsee ajamaan 10 kertaa halvemmalla kuin fhran kisoissa, en usko että fhran kisoissa kaikki on 10 kertaa parempaa mistä kannattaa maksaa liikaa,tää v8/gti päivä on vaan vertailupäivä mistä jossa tulee tavallisen kadunmiehen tallaajan todelliset kulut selvästi esille,miksei täälläkin lyödä ranksalaisilla viivoilla ihan selvästi näkyviin mitä yx osallistuja maksaa fhralle per kisä,ihan helppo juttu näin kaikki tietäs mistä maksaa, 300-400e per vko loppu on paljon rahaa monelle ja varmasti moni olisi halukas tietämään minne ne menee. ihan vaan positiivisia ajatuksia koitan laittaa ylös mistä olisi hyötyä kaikille.
     
  13. supo

    supo Double Gearhead

    Viime kaudella maksoi esim.SM-ryhmä Spet sarjamaksu 500,sm-kisa 200 ja EM-kisa 300 ja jos olit kisan finaalilähdössä sait joko 300ekua/100ekua sekä jos ajoit VP:llä niin 75/50e poolirahaa.Sitten tuohon mitä muuta muuta noilla summilla sai niin ahkeran rata/pelastus/talkoo porukan,varikon hienon tunnelman sekä n.175 teamin varikon missä löytyy aina uutta sekä mielenkiintoisia ratkaisuja kaluston suhteen sekä tietysti se tietomäärä mikä siellä varikolla luuraa niin kannattaa tulla kokeilemaan sillä saattaa olla että sieltä ei voi olla poissa.Ps.Tuo palkintoraha homma koski niitä ryhmiä missä oli 10 tai enemmän osallistujia.
     
  14. BUICK:it

    BUICK:it 3rd gear

    ("Henkilölkunta" on v8 gti päivillä tai kerhotapahtumissa aivan eri luokkaa kuin SM-kisoissa. Ei tarvine olla järjestysmiesarmeijaa eikä paljoa muutakaan.)

    Kuinka paljon henkilökuntaa pitää olla? onko siihen jokin määräys/sääntö kun on kyse SM-kisoista?
    Pisti vaan aihe miettimään kun viime syksynä olimme käymässä Buikki tapahtumassa
    rapakon takana,siellä oli kisaan osallistujia vähintäänkin normi SM-kisan verran.
    Varikolta kutsut hoiti kuuluttaja,line-upissa 1 ukko, 1 lähettäjä, hinausauto sekä ambulanssiryhmä.
    Tällä tyylillä menivät 2 päivää=lajittelut ja kolmas päivä finaalissa lähettäjän apuna 1 ukko lisää....en sano että näin minimiin pitäis mennä mut homma kuitenkin toimi...
     
  15. supo

    supo Double Gearhead

    Tuohon viikonloppuun menee helposti n. 1000 euroa eli kun kisamaksut,sähkö,kilpurin kulut,kuljetuskaluston polttoaineet/muut kulut sekä 3-4 hengen ruuat ja muut tarpeet eli tuo osallistumismaksu on vain yksi osa kokonaishommaa.Eli ollaan pelipaikoilla yleensä pe-illasta su iltaan.
     
  16. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ei niitä tapahtumia kannata verrata, ne eivät ole vertailukelpoisia miltään muulta osin kuin suorituspaikan suhteen. Siit ehkä kannattaa antaa syvällisempiä lausuntoja siinä vaiheessa kun on ollut molemmissa osaanottajana.

    En tiedä onko SM-kisalla jotain erityisvaatimuksia henkilöstön suhteen, mut se kaiketi ei ole mikään hirveä kustannus kun ovat pääasiassa vapaehtoisia. Järjestysmiesten määrän määrää paikallinen nimismies ja he ovat palkallisia.

    Usein noilla "jenkkiradoilla" palvelut tulevat radanpitäjän puolelta, ja on aika selkeetäkin että ne pidetään minimissä. Mut sit jos sattuu jotain yllättävää, niin saattaa olla ettei esimerkiks rata putsaannu ihan varttitunnissa.
     
  17. äksy

    äksy 1st gear

    Paljonkos maksaa radan preppaus kilpailua kohden? Radanvuokra lienee viisinumeroisen summan per kisapäivä? Ja kisan kasaus ja purku ottaa yhden päivän ja kilpailupäivät päälle?
     
  18. mätiäinen

    mätiäinen Gearhead

    Mun käsittääkseni v8 päivillä ei rataa prepata millään muotoin muuta kuin ehkä suurimmat roskat otetaan pois. ELi ei kumiteta ei liimata yms. Sielä mennään sillä pinnalla mikä on edellisestä kisasta sinne jäänyt. Voin olla väärässäkin kun siitä on jokunen vuosi aikaa kun viimeksi jossain kasipäivllä olen ollut.
     
  19. triniemi

    triniemi Gearhead

    ratavuokra lienee kyllä nelinumeroinen / päivä
     
  20. S.M

    S.M 1st gear

    On radalla liimaa tai ei niin kuljettajat siellä kilpailee laitteilla toisiaan vastaan.
    Pitää tai ei niin kaikilla on sama alusta. Voitto on sitten paljosta muusta kiinni.

    Jos tässä virallisessa sarjatouhussa ei olisi jotain korjattavaa/muutettavaa niin miksi tarvitsee järjestää kyläkisoja?

    Tämä blacklist kisaaminen mikä tänä vuonna alkoi on parasta pitkään aikaan mitä on tapahtunut. Paluuta oikeiden asioiden pariin.

    Ehkei kaikkia juttuja kaikkien mielestä voi verrata toisiinsa mutta jos homma perus periaatteeltaan on sama niin miksi ei?

    Lähes poikkeuksetta kaikki asiat joihin sotketaan kaupallisuus menee ennen pitkää jollain muotoa pilalle kun ruvetaan elämään kaupallisuuden ehdoilla unohtaen perus ajatus.

    Näistä asioista pitää pystyä keskustelemaan ja ottaa siten erinäkökulmat huomioon kaikkien kiinnostuneiden kannalta.
     

Kerro tästä muillekin!