FHRA:n ja Drag Racingin nykytila ja tulevaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja tmd, 21.12.2014.

  1. Zege

    Zege 3rd gear

    Jes, keskustelu on hyvästä.

    Mut tietysti sitä hieman ihmettelee, että kun ne kyläkisat on jo olemassa ja mahdollistaa vähemmän vakavissaan kisailun, niin pitäisikö FHRA:n siirtyä säätämään sille alueellekkin? Eikös nykyinen rakenne ole siinä mielessä ihan hyvä. Täällä on kyllä esitetty ihan mielenkiintoisia ajatuksia miten ns. katuautoja ja kilpakalustoa voisi tuoda rinnakkain osoittamaan eroja jne.

    Ja voihan niitä verrata keskenään, mutta pitää sitten ottaa huomioon ne erotkin vai mitä?

    Ehkä kevään kokouksessa johtoryhmä pystyy jo esittämään selkeästi mistä ne kilpailumaksut oikein koostuu. Ainakin siinä on hyvä tavoite sitä sessiota varten, jos eivät ennen sitä pysty/halua tuota avata.

    Mitä noiden ratojen hintoihin tulee niin kaippa esim. tuosta Motoparkin hinnastosta jotain alkulukuja saa http://www.motopark.fi/hinnasto/

    Alastaron vastaavilta sivuilta käy myös ilmi kaikenlaista ratojen vuokraamiseen liittyvää http://www.alastarocircuit.fi/varaukset_varaus.php

    Kummassakin lukee tietysti, että kisa/yleisötapahtumat sitten erikseen.
     
  2. KJG

    KJG 3rd gear

    Molempia sarjoja tarvitaan, molemmille on kannattajansa. WCSC toimii erinomaisena ponnahduslautana lajin aloittelijoille ja siellä voi harrastaa lajia toki pitempäänkin. Mutta jos kuitenkin haluaa panoksia nostaa on FHRA:n sarja siihen erinomainen vaihtoehto. Näiden kahden sarjan kulurakenteita ei tosiaan kannata verrata, saatikka V8 päiviä siihen mukaan sotkien. Pelkkä radan liimaus ei niitä kustannuseroja selitä, on paljon muutakin. Ollaan tyytyväisiä että jokaiselle löytyy vaihtoehto.
     
  3. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ratavuokra
    Yli 1000€ päivä
    SM 3000-4000€ V8/GTI 500-1500€

    Liima
    49.90$ per gallona, veikkaisin FHRA:n hinnaksi n. tonnin tynnyri.
    Niitä menee per kisa 5-10kpl. ??? V8/GTI 0€

    Billys öljynpostaja n. 5€ litra, menekki SM-kisoissa 50-100 litraa.

    Trackspot, pari sataa pönttö. Meniskö pönttö per kisa?

    Ambulanssi lääkärin kanssa
    1000€ päivä?
    V8/GTI 500€ päivä?

    Järkkärit
    SM-kisat 2000€ EM-kisat 15000€ V8/GTI 500€

    Toimitsijoiden matkakulut
    SM-kisat 40hlö a) 300km, n.15 autoa.
    V8/GTI 10-15hlö a) 300km n.5 autoa.

    Toimitsijoiden syöminen
    SM-kisat 40hlö 2-3 päivää keskimäärin, joka päivä aamiainen, lounas, päivällinen, iltapala.
    V8/GTI 10-15hlö lounas, päivällinen, sekä muutama aamupala niille jotka tulee jo edellisenä päivänä. V8/GTI päivillä toimitsijat yleensä syövät itse tekemäänsä ruokaa.

    Toimitsijamajoitus
    SM-kisat 40hlö, 3 mökkiä sekä lanssimajoitus.
    V8/GTI 1 mökki 1 yö.

    Kaluston kuljetus
    SM-kisat
    1 täysperä, 2 paloautoa, iso pakettiatuo, imuauto, 1-2 kuivuria, pikuppia, liimakärryä, vetoautoa, pesuautoa, traktoria, mönkkäriä yms.
    V8/GTI
    1-2 paloautoa, 1 täysperä tai mahdollisesti iso pakettiauto.

    Kuivurin käyttö, 1000-1500€ kerta.


    Noista suuntaa-antavista veikkauksista voi äkkiä laskea hieman kulurakennetta miten nuo kaksi "vastaavaa" tapahtumaa eroavat toisistaan.

    Kevätkokouksissahan noita numeroita on pyöritelty.
     
  4. kapav

    kapav 3rd gear

    SM-tasolla on sellaisia laitteita, että olis todella riskaapelia laittaa liimaamattomalle radalle. Radan preppaus on turvallisuus toimenpide ennemmin kuin se, että saatais parempia aikoja.

    Kaupallisuus on välttämätön jos halutaan kovemman luokan laitteita. Esim pro modillla yks lähtö maksaa noin 2000€ (laskettu keskiarvo koko kauden kustannukset / lähtöjen määrä)(tuolla oli aiemmin mainintaa supon kisa kuluista, ei nekään mitään nappi pelejä ole). Tälläisiä kustannuksia ei kommunismilla kateta, kyllä se on hyvikin kaupallista.
     
  5. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Meilläkin rahaa palaa tähän touhuun noin tonni per kisa. Vaikka menemmekin kyllä niin köyhällä kuin mahdollista...
    Mikähän tässä se "perus ajatus" on? Pitäisikö esim. turvallisuudesta mielestäsi tinkiä? Niinku kustannussyistä? Oikeesti???
     
  6. Jza

    Jza Double Gearhead

    ^Eikun siitä nopeudesta, muuten menee kaupalliseksi. :lol:
     
  7. Putte

    Putte 1st gear

    V8/GTi-päiville rata vain harjataan ja tarvittaessa pestään omalla imuriautolla. SM-kisaan etujoukot lähtevät tekemään rataa kaksi-kolme päivää ennen kisaa ja ne päivät ovat aika pitkiä työpäiviä sille pienelle joukolle, joka pystyy lähtemään noin ajoissa. Nitroja varten rataa tehdään Drag Weekin ja Nitrojen väli koko ajan. Kyllä siinä hommaa on ja liimaa levitetään radalle loppupeleissä aika paljon. Myös toi radan kunnostuskalusto maksaa, mikään ei ole ilmaista. Jos kuivuria käytetään, niin siinä palaa tavaraa noin 1000 litraa löpöä kolmessa vartissa eli ei ole halpaa se radan kuivaaminenkaan. Kustannuksissa on paljon semmoista, mitä edes kuskit eivät osaa ajatella puhumattakaan katsojista.
     
  8. äksy

    äksy 1st gear

    Juu, sillä vaan kysyn kun kisa ei ole tuosta vaan juttu järjestää, suurin osa työstä pitää tehdä silloin kun kilpureita ei näy, ei kuulu. Ja että saa jonkinlaisen aavistuksen työ ja rahamäärästä joka on tehtävä vaikka vettä sataisi.. Samaa laulua on kuunneltu moottoripyörien jäärataa auratessa, -eihän se ole kuin menee ja auraa. Ne ketkä kokeilee sitä, maksaakin sitten auramaksun valittamatta.. :poff:
     
  9. Pate-68

    Pate-68 2nd gear

    Tervetuloa Fhra:n toimitsiaks niin saa moneen kysymykseen vastauksen kun on itse tekemässä kisaa
     
  10. MIAMIRACING

    MIAMIRACING 1st gear

    Just näin pate.Ite muutaman kauden fyyran katsastushommissa olleena voin kertoa että iiiiihan eri mailma kun team owner/kuljettaja joista myös 20v kokemus.
     
  11. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Tuosta kulurakenteesta jäi vielä paljon pientä silppua pois, siihenkin uppoaa monesti rahaa reilusti.

    V8/GTI päivillä ei välttämättä edes imuroida rataa, jos se on suht siistissä kunnossa, tai pestä.
    Sille radalle ei oikein uskaltaisi päästää yli 500 hevosvoimaisia autoja, pito vain ei riitä.
     
  12. Harri Sassi

    Harri Sassi Gearhead


    Jaa, miks ei ?
     
  13. nixxon

    nixxon 3rd gear

    RadastaHyvä rata vaati työtä ja rahaa yksinkertaista
    Ja on myös totta että tehokkaamat katuautot todellakin tarvitsevat hyvin tehdyn radan
    On myös totta että kyllä esim PRO stock autolla voi ajaa kadulla (on sekin testattu)mutta
    Se on tyhmää ,turhauttavaa ,200m lakua varantaa itseään ja myös muita sivullisia ,kalusto
    menee paskaksi!!! Sama pätee myös nopeissa katuautoissa!!!meillä on nyt hyvä rata ja ratavuokra
    EI ole nostettu (mun tietäkseni) joten miksi olemme tekemässä uusia ratoja /lentokenttiä kun meidän
    nyt pitäisi aja ja hoitaa tätä rataa mahd paljon??? Enemmän ajoa=enemmän pitoa=nopeampi/turvallisepi=vähemmän työtä ennen seuraavaa kisaa =halvempi ja tämä ikuinen rata on kaikille sama mutta ne kaverit jotka ovat satsaneet miksi väkisin
    Ottaa turhia riskejä Tuskin kukaan joka on ajanut auton pa....si on suunitellut tekevänsä sitä.
    Nixxon
     
  14. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Se on sen verran kesäterässä se rata aamutuimaan, kuten myös päivänmittaan, no ehkä raja vois olla tuhannessa mikä alkaa hirvittämään.
    Pito on melko perseestä verrattuna liimattuun.
     
  15. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Näinhän se on, radalla tarttis olla parit kunnolliset kisat enemmän vuodessa, vähintään, jotta sen kunto pysyisi hyvänä ja tuoretta kumia olisi pinnassa aina.
     
  16. Harri Sassi

    Harri Sassi Gearhead

    Juurikin näin, enempi parempi.
     
  17. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Tulipas tuosta Nitronationalsien EM-pyörien poisjätöstä ajatus:
    Josko järjestäisi kutsukilpailun PS ja TFB pyörille, tosin silloin tuskin kiinnostaa nähdä radalla metanolipyöriä, vaikka hienoja pelejä nekin ovat.

    Itseä kiinnostaisi hyvinkin paljon nähdä Svensson vetämässä päivitetyllä pyörällään Alastarossa.
     
  18. salakazi

    salakazi 2nd gear

    Nitronatseissa on EDRS Pro Nordic MC luokat;

    Näillä näkymin on tulossa PS 8, STTF 23!!
    TFB luokka ajetaan mikäli tulee neljä TFB:tä.
    Itse olisin valmis ajaan TFB:ssä mikäli säännöt antaisi myöden.

    EDRS STTF Alastaron kisasta jaetaan myös SM Pisteet. Kesäkuun kisaan on jokunen ulkomainen STTF teami tulossa ajaan STTF SM:kisaan ja mikäli menestys on hyvää myös Nitronatikoissa niin savon elokuunkisa ja finaalit voi olla myös ohjelmassa em. teameilla.. :D

    Mielestäni luokkajaot ja nimet vois olla tulevaisuudessa saman kaltaiset kun on autoillakin,
    TFB; kaikki alle 1700cc supercharged nittis pelit.
    TMB; (top methanol bike) vapari nittikset ja funnybiket
    PS; niinkuin on nytkin ollut.

    Svenssonin Alastarolle saamisesta on ollut puhetta, alustavasti olen Sörenin kanssa jutellut asiasta, kiinnostusta on mikäli pyörä on valmis kesäksi.
     
  19. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Hyvän kuuloinen ehdotus. Mut löytyykö yli 1700cc SC nitroja keltään?
    Jääkö niille luokkaa?

    Eli normaalisti on "EM-pyörät" mukana myös, Gustafsson, Lagerlöf, King, Svensson ja parit Ruotsalaiset lisää. Jos vaan King viitsii Englannista asti ajaa ennätysten takia.
    Mutta eiköhän Nitroissa oo ihan hyvällä mallilla osallistujat.
     
  20. salakazi

    salakazi 2nd gear

    Kaikki 4-bangerit taitaa olla noin 1500cc motilla, STTF säännöissä on ahdetut max 2000cc max 90% nitro, max1700cc up to 100% nitro. Olisikohan Svein-Olav Rolstadin fillari 2000cc muut onkin alle 1700cc. Sveinin kanssa viimeks jutellessani sivuttiin aihetta ja suunitelmissa on unstroukata motti alle 1700cc.

    FIM säännoissä on TFB minimi 3-cyl, mutta oon ymmärtänyt että voidaan nordic sääntöihin tehdä muutoksia että myös ahdetuilla twineillä pääsis mukaan joka vois ollakin luokan elvyttävä muutos.

    Ei FIM-E:tä olla mitenkään kokonaan lopettamassa, mutta nykyisen kaltainen sarja jossa suurin kriteeri mestaruudelle on ajaa kaikki kisat ei ole millään mittarilla "arvosarja" joten jotain uutta on saatava aikaan toivottavasti jo 2016...
    (2014 PS 3 kuskia ajo kaikki kisat, STTF 4 kuskia ja TFB 2 kuskia)
     

Kerro tästä muillekin!