FHRA:n sääntövaliokunta tiedottaa!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja FHRA Sääntö, 30.9.2007.

  1. FHRA Sääntö

    FHRA Sääntö 1st gear

    FHRA:n sääntövaliokunta tiedottaa:

    FHRA:n sääntövaliokunta kokoontui pohtimaan kauden 2008 sääntömuutoksia 29.9.2007. Tässä yhteenveto sääntömuutosehdotuksista, jotka menee AKK:n Drag Race lajiryhmän (http://www.akk-motorsport.fi/yhteystied ... /dragrace/)
    käsittelyyn. Sääntökirjaan tulee paljon pieniä muutoksia, johtuen ristiriidoista yleisten ja ryhmäkohtaisten määräysten välillä. Kaikkien kannattaa lukea sääntökirja uudestaan. 2008 säännöt julkaistaan mahdollisimman pian. Tässä oleellisimmat:

    MOOTTORIPYÖRÄT

    FDBA:n edustajan Jari Halosen mukaan muutokset vuodelle 2008 ovat vähäisiä ja niistä tiedotetaan sovitulla tavalla www.dragrace.fi sivuilla.

    1 YLEISIÄ MÄÄRÄYKSIÄ

    · Yleiset määräykset päivitetään vastaamaan nykyistä lisenssi / tutkinto käytäntöä. Ristiriidat ja muotovirheet korjataan.

    · Lisätään tarvittaviin kohtiin SML:n ja FDBA:n rooli

    · Ilmottautuminen: Ilmottautumisaika lyhennetään kahteen viikkoon

    · Vastalausekohtaan lisätään AKK:n sääntöjen mukainen kohteen kuuleminen.

    2 KIIHDYTYSAJON SÄÄNNÖT 2008

    · Tarkennetaan ajokorttivaatimusta. Tällä hetkellä moottoripyörissä ei tarvita ajokorttia. Autoissa tarvitaan.

    · Katsastus-, lajittelu- ja bonuspistekäytäntö selkiytetään mm. varmistamalla, ettei kilpailukutsu ja sääntökirja ole ristiriidassa keskenään

    · nk. 5 kilpailijan minimi kirjataan sääntöihin mahdollisimman yksiselitteisesti. Nyt epävarmuutta siitä ratkaiseeko ilmottautuminen, paikallaolo vai lajittelu. Sama koskee pisteiden jakoa ryhmäsiirtojen yhteydessä.

    · Nykyinen varamieskäytäntö poistuu. Sportman-ryhmissä (mukaanlukien Street) voidaan kuljettajia ottaa mukaan kaavioon ilman hyväksyttyä lajitteluaikaa ja pisteitä saa menestyksen mukaan. Lisäksi Sportsman ryhmistä poistetaan mahdollisesti ryhmäkohtaisissa säännöissä esiintyvät kaavion maksimikoot (esim. Street). Street-säännöt kohta Kilpailumenetelmä sivulla 63 nykyisessä sääntökirjassa.

    DR 2:9 LÄHTÖALUE JA LÄHTÖMENETELMÄ

    · Tarkennetaan käsitteet ”Deep Stage” ja ”Courtesy Stage” (toinen sytyttää sekä Pre-Stage, että Stage valon ennen kuin toinen on sytyttänyt Pre-Stage valon. Suomi ilmeisesti ainoa maa, jossa ”Courtesy Stage”, johtaa hylkäykseen. Muualla (USA ja Eurooppa) lähettäjä – ajan salliessa – pyytää kilpailijaa peruuttaman ja aloittamaan steitsauksen uudestaan.

    3 JUNIOR DRAG SÄÄNNÖT

    · Junior Comp: Ryhmän nimi muutetaan Junior Modifiediksi. Lyhenne JR/M. Pudotusajoon henkilökohtainen indeksi aikahaarukassa 7.90 – 12.90. Nykyinen kiinteä indeksi 8.50. Perusteena osanottokynnyksen madaltaminen.

    · Turvakehikkokuva päivitetään. Kuvista puuttuu osittain kypärän vieressä oleva vaakaputki.

    · Lause etuakselista poistetaan kokonaan. Käytännössä etuakselit tehdään toisenlaisella tekniikalla.

    · Hammastanko-ohjaus pakollinen 7.90 – 8.89 aikoja kulkevissa autoissa. Nyt pakollinen kaikissa Comp-autoissa.

    · Sallittuihin sytytysjärjestelmiin lisätään NHRA:n sallimat MSD:n tuotteet.

    · Turvavyöt NHRA:n mukaan (minimi 1 ¾” leveät 5-pistevyöt). Nyt 2”.

    6 STREET SÄÄNNÖT

    · Vuosikatsastuspakkoa ei tule. Rekisteröintipakko poistuu.

    · Moottorin ei tarvitse olla saman yhtymän valmistetta, kuin auto. Mallisarjan sylinterilukumäärä täsmättävä. Eli 4-sylinterisen moottorin tilalle ei voi laittaa 8-sylinteristä moottoria.

    · Tämä lause poistetaan (sivu 61): Ennen vuotta 2002 tieliikenteeseen hyväksytyt ohjauslaitemuutokset sallitaan, jos hyväksymisestä on merkintä rekisteriotteessa. Eli jäljelle jää alkuperäinen ohjaus ja jälkituotantona valmistettu kyseiseen automalliin valmistettu järjestelmä.

    · FHRA:n sääntövaliokunta tulee kysymään aktiivisilta street-ryhmän kilpailijoilta kommentteja seuraaviin kysymyksiin:

    1. A, B, C ja D ryhmien yhdistäminen.

    2. Ahdettujen ja vapaastihengittävien D-ryhmän ajoneuvojen tasavertainen kilpailu.

    · FHRA:n sääntövaliokunta muistuttaa, että 7.50 – 8.49 aikoja kulkeva auto ei voi painaa yli 1633 kg:aa. Perustuu SFI 25.4 ja SFI 25.5 speksiin.

    · 7.49 ja alle kulkeva auto ei saa painaa yli 1452 kg:aa. Perustuu SFI 25.2 speksiin.

    7 OUTLAW

    · Maksimissaan yksi välijäähdytin turboa kohden sallittu.

    · Imuilman jäähdytys mekaanisesti ahdetuissa moottoreissa: sallitaan 50/50 vesi - metanoli seos. Suurin sallittu säiliön koko 1 litra.

    · Turvakehikko: SFI 25.4 tai SFI 25.5. Ei muutos, vaan tarkennus.

    · Vanteet: Muutetaan vastaamaan COMP-sääntöjä. Toisin sanoen tekniset yleissäännöt 5:2 pätee.

    · Kori: Materiaali vapaa. Alkuperäinen muoto säilytettävä (sanamuoto hakee vielä paikkaansa – tarkoitus välttää ylilyöntejä korimuodoissa) lukuun-ottamatta pyöräkotelon pullistuksia. Maksimi keulaylitys 40” etunavasta auton keulaan.

    · Tulipelti: Minimi 0,6mm teräs. Nyt 1,0mm. Perustuu Amerikan sääntöihin ilokaasuautoille.

    · FHRA:n sääntövaliokunta jätti ”pöydälle” kilpailijoiden ehdotukset liittyen moottorikokoihin ja ajettavaan aikaan. Asiaan palataan seuraavassa kokouksessa, joka pidetään 13.10.2007. Ehdotuksia on kahden suuntaisia: Toisessa hyödynnettäisiin amerikan ”lähinnä vastaavan” ryhmän paino / tilavuustaulukoita. Käytännössä tarkoittaisi suurien – jopa yli 800 kuutioisten moottorien sallimista. Toinen ehdotus rajoittaisi tehoja ja ajettuja aikoja mm. sallimalla suurimmissa moottoreissa vain yksi 4-reikäinen kaasutin. Ajettavan ajan muuttaminen 7.00:aan johtaisi runkomääräysten muutoksen SFI 25.2:een.

    6 SPORTSMAN ET, PRO ET & SUPER PRO ET

    · Delay Boxit ja Throttle Stopit kielletään. Perusteena tulevaisuudenkuva, jossa ko. laitteet ovat menestyksen edellytys. Amerikassa sähköisillä apuvälineillä varustetut autot ajavat eri kaavioissa, kuin ilman näitä olevat. Täällä autoja ei riitä kahteen kaavioon. Näillä laitteilla varustettuja autoja on vielä hyvin vähän, joten kiellon vaikutukset kilpailijoille eivät vielä ole kovin suuria mm. taloudellisessa mielessä.

    21 TEKNISET YLEISSÄÄNNÖT

    · 1:8 MOOTTORIN SUOJAVAIPPA: Pakollinen COMP-, Super Comp- ja Super Gas-autoissa. Oltava SFI 7.1 tai 7.2, NHRA-hyväksytty tai FHRA:n hyväksymä. Dragsterissa ja keskiohjausalteredissa voi käyttää näiden asemesta runkoaisasta runkoaisaan leveyssuunnassa ulottuvaa kaukaloa. Pituus vähintään moottorilohkon takapinnasta värinän vaimentimen etupuolelle. Kaukalon reunat oltava vähintään 2 tuumaa korkeat. Kaukalo vuorattava öljyä imevällä materiaalilla.

    Lista NHRA:n hyväksymistä suojavaipoista:

    Manufacturer Phone NHRA Accepted SFI Approved Notes
    Champion (317) 335-2491 Yes No
    DRE (217) 763-6352 Yes 7.2
    Harper's Upholstery (505) 437-3293 Yes No
    J&J Performance (330) 567-2455 Yes 7.2
    RamJet Products (513) 738-0891 Yes 7.2
    Security Race Products (425) 557-6508 Yes 7.2
    Stroud Safety (405) 632-2022 Yes 7.2
    Taylor Motorsports Products (714) 630-7850 Yes 7.2
    Vanson Leathers (508) 678-2000 Yes No For motorcycles only

    Lisäksi toistuvista radan rasvauksista on tulossa sanktioita. Sanktioiden langettamisperusteet ja niiden laatu selvityksen alla.

    Kokouksen osanottajat:

    Jari Halonen (FDBA:n edustaja)
    Hannele Höyden
    Paavo Kaarasmaa
    Petri Kaarasmaa
    Jari Kujala
    Martti Luoso
    Jani Vaittinen
    Yrjö Wallius

    Tiedotteen laati: Yrjö Wallius
     
  2. Harri Sassi

    Harri Sassi Gearhead

    Junior Comp: Ryhmän nimi muutetaan Junior Modifiediksi. Lyhenne JR/M. Pudotusajoon henkilökohtainen indeksi aikahaarukassa 7.90 – 12.90. Nykyinen kiinteä indeksi 8.50. Perusteena osanottokynnyksen madaltaminen.

    Onkohan tää nyt ihan loppuunasti mietitty ? Miten lajitellaan ?
    Perustele, osallismiskynnyksen alentuminen näillä säännöillä ?
    Kenen vaatimuksiin/ehdotuksiin tämä perustuu ?
    MIKSI ei nykyisiltä JR/C kuljettajilta ole kysytty mielipidettä ?

    Nimim. seistäänkö 5 sek. viivalla !

    Ai niin täällä vissiin piti olla nimikin näkyvissä;
    Harri Sassi 040-5035338
    Osurannantie 79
    08800 Lohja
     
  3. Putte

    Putte 1st gear

    Lieneekö tässä Juniro Comp - Junior Modified nimimuutoksessa ensimmäinen askel juniorsääntöjen kansainvälistämiseen ja sitä kautta mahdollisesti jopa NDRS kelpoisuuteen myös Suomessa. Nythän lähes kaikissa maissa on hivenen toisistaan poikkeavat juniorsäännöt.
     
  4. Mopar

    Mopar Gearhead

  5. Harri Sassi

    Harri Sassi Gearhead

    Eiköhän NDRS ole ruotsalaisten omia juttuja, ainakin säännöt ja pistelasku
    on tehty ruotsalaisille eduksi.
     
  6. Putte

    Putte 1st gear

    Siltä se vähän Mantorpissa vaikutti, mutta toivon mukaan tämä on pelin avaus kansainväliseen suuntaan. Asiasta minulla ei ole tarkenpaa tietoa, joten tässä vaiheessa vain arvailen.
     
  7. Uba

    Uba 1st gear

    Harri:

    Onkohan tää nyt ihan loppuunasti mietitty ?
    - Toimii Ruotsissa ja toiminut monta vuotta. NDRS:ään osallistui 106 kuljettajaa (ajavat yhdessä J/S ja J/M). Meillä 5-6 osallistujaa per kisa.

    Miten lajitellaan ?
    -reaktioilla

    Perustele, osallismiskynnyksen alentuminen näillä säännöillä ?
    - käytetty 10-11 sekunnin laite maksaa 3-4 tuhatta, käytetty 8.50 laite maksaa 6-7 tuhatta

    Kenen vaatimuksiin/ehdotuksiin tämä perustuu ?
    -alkuperäinen ehdotus tuli minulta, sääntövaliokunnan päätös oli yksimielinen

    MIKSI ei nykyisiltä JR/C kuljettajilta ole kysytty mielipidettä ?
    -nykyiset autot käy uuteen järjestelmään ilman muutoksia

    Nimim. seistäänkö 5 sek. viivalla !
    -onnistuu ruotsalaisiltakin (enemmänkin kuin 5 sek)

    Pidätkö Junior Compin tilannetta hyvänä ja tulevaisuutta valoisana? Jos et -miten itse kohentaisit sitä?

    Yrjö Wallius
     
  8. Uba

    Uba 1st gear

    Lista on huhtikuulta 2007. Ei löytynyt tähän hätään uudempaa. Sen jälkeen on varmasti hyväksytty uusia tuotteita listalle.
     
  9. Harri Sassi

    Harri Sassi Gearhead

    Aika iso ero on siinä lajitellaanko reaktioiden vai ajan perusteella.
    Mielestäni ajan perusteella lajiteltaessa, valmennetaan kuljettajia paremmin
    tuleviin isojen autojen ryhmiin.
    Jos tällä haetaan kansainvälisyyttä kisoihin, niin ovatko ruotsalaiset
    vihdoin vuosien väännön jälkeen valmiit hyväksymään V2 koneet sekä
    funny car että roadster tyyppiset autot ?
    Entä ne jolla on työn alla auto vielä nykyisten sääntöjen mukaan, niin nyt
    ilmoitusluonteisena asiana kerrotaan että auton olisit voinut hankkia
    3000- 4000 halvemmalla ?
    Onko meillä tämän ilmoitusluonteisen sääntömuutoksen jälkeen, kahden vuoden päästä 100 kilpailijaa ?
    En pidä lähes minkään kilparyhmän tulevaisuutta kovin valoisana, tosin
    en osaa enkä pysty siihen lääkettä keksimään.
     
  10. Putte

    Putte 1st gear

    Kaikki missä mennään kohti kansainvälisiä sääntöjä on kehitystä eteenpäin. Omat puhtaasti kansalliset ryhmät puoltavat joskus paikkaansa, mutta eivät silloin, jos on olemassa myös kansainväliseen kanssakäyntiin mahdollisuus kyseisen ryhmän puitteissa. Muualla kaikki juniorit ajavat dial-in järjestelmän puitteissa yhdessä kaaviossa. Minusta se olisi meilläkin järkevää, sillä tällä hetkellä meillä on aivan liikaa ryhmiä. Sen vuoksi kannatankin Street ryhmien yhdistämistä yhdeksi ryhmäksi, niin että A, B, C ja D lopetaan ominaan ja olisi vain Street.
     
  11. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Onko olemassa listaa FHRA:n hyväksymistä moottorin suojavaipoista?
    Tuleeko vaipalle "viimeinen käyttöpäivä", kuten turvavöissä?
    Super Gas- autoissa ei siis sallitakaan omatekoista kaukaloa öljypohjan ympärille, toisin kuin varikolla eräältä katsurilta kuulin?

    Parhain Terveisin:
    - Late Niskavaara / SG470 -
     
  12. Uba

    Uba 1st gear

    Vaipoista on sovittu, että parasta ennen päivät ei päde. Katsastajat toteaa välineen kunnon. Tämä on kuulemma käytäntö jopa FIA ryhmissä.

    FHRA-hyväksyntä tarkoittaa juuri sitä minkä teit, eli sovit kaukalon rakenteesta FHRA:n katsastajien kanssa.
     
  13. SC 285

    SC 285 1st gear

    Ohhoh. Jostain muusta topiikista luin, että Uba liittyy sääntövaliokuntaan. On saanut ukko paljon aikaan... Enkä nyt tarkoita mitenkään negatiivisessa sävyssä. Eieln kokous ja tänään tiedoitus netissä. Voi voi kun muukin tiedoittaminen tapahtuisi näin aktiivisesti...

    Mulla...tai autossa vaipat jo on, mutta millä perusteella on valittu nuo ryhmät mihin ne vaaditaan...

    Niin ja sit toi nk. 5 kilpailijan minimi... Mikä sen nyt sitten ratkaisee?? Ja kun on kovasti perusteltu sääntöjen yhdenmukaisuutta ja kansainvälisyyttä, niin edelleen peräänkuulutan noita viime kesän tapahtumia super ryhmissä muualla. Esim. tuo Norjan kisa jossa 2 SG ja 1 SC auto ajoivat ns. täyden kaavion ja otti täydet pisteet tuolta. Onko tämä nyt sitä yhdenmukaisuutta ja onko asialle suunniteilla tehdä jotain...

    -arska-
     
  14. Harri Sassi

    Harri Sassi Gearhead

    Aivan, mutta miksi asiasta ei ole keskusteltu, nykyisten kuljettajien
    kanssa, vaan sääntömuutos vain ilmoitetaan että näin on nyt päätetty ?

    Ehkä vuoden siirtymäaika olisi ollut paikallaan.

    Sinänsä on erittäin hyvä asia että muutoksesta ilmoitetaan näin varhain ennen kauden alkua.
     
  15. Harri Sassi

    Harri Sassi Gearhead

    Toi on Arska helppoo, meillä muutetaan tietysti säännöt niinkuin
    ruotsissakin ja tuo 5 auton juttu on historiaa.
     
  16. Uba

    Uba 1st gear

    NHRA:n säännöistä.

    5 kilpailjan sääntö taitaa olla nk. "poliittinen" päätös. NDRS kuviot taitaa myös olla tämän toimikunnan alueen ulkopuolella.
     
  17. TMO

    TMO Gearhead

    Mitenkäs nämä compin säännöt??
    Jo viime keväänä, sekä pitkin kesää, puhuttiin että comppiin tehtäisiin uudet säännöt ensi kesälle.
    Pysyykö keväällä juuri ennen kautta tehty CIC-järjestelmän muutos nykyisenä vai palataanko entiseen kaudella 2006 olleeseen?
    Kuulemani mukaan edes Ruotsalaiset eivät olleet tyytyväisiä muutokseen.
    Tässä muutamia kysymyksiä joihin olisi mukava saada vastauksia, vaikuttavat aika paljon siihen mitä tulen tekemään ensikesänä ja luulenpa että aika moni muukin comp kuljettaja olisi kiinnostunut kuulemaan vastauksia.

    Timo Lahti
    comp 169
     
  18. Harri Sassi

    Harri Sassi Gearhead

    Uba

    Edelleen, voimmeko ajaa nykyisillä JR/C autoilla ensi vuonna
    ruotsissa ?
     
  19. SC 285

    SC 285 1st gear

    Mutta kun ymmärtääkseni perusteet suurimmalle osalle muutoksista on juurikin tuo yhdenmukaisuus/kansainvälisyys, niin kyllähän tämä on suuressa ristiriidassa sen kanssa. En tarkoita että haluan ajaa yhden/kahden auton kisoja. En missään nimessä. Mutta mielestäni siinä on selvästi keskusteltavaa ndrs kuvioista päättävien kanssa. Ndrs:n pistelaskussa kuitenkin on mainittu ensimmäisenä "Field 1-4"
     
  20. triniemi

    triniemi Gearhead

    Kiitoksia asiallisesta tiedottamisesta, näin sen pitää toimia.

    Soitin muutaman tunnin puhelut delay boxiin liittyen menneen kauden Super Pro ET:ssä ajaneille ja ryhmään ensi kaudeksi tuleville kuskille. Ihan kaikkia en saanut kiinni, mutta 13 kuskia itseni mukaan luettuna kanta on:

    -Delay box pitäisi sallia 54% (7/13)
    -Ei osaa sanoa tai ei ole väliä 31% (4/13)
    -Delay box pitäisi kieltää 15% (2/13)

    Mulla on vielä sellainen tuntuma, että jos ihmisillä olisi parempi käsitys asiasta niin kanta voisi olla entistäkin delay boxia sallivampi. Autoja riittää nykyään kahteen kaavioon. Ehdotankin siis, että Super Pro ET:ssä delay box sallitaan edelleen, kuten tiedonkeruukin. Sportsman/Pro ET:ssä delay box kielletään, kuten tiedonkeruukin on ollut jo kielletty.

    Itse aikoinani laitoin boxin ensisijaisesti sitä varten, että se säästää laatikkoa. Ei tarvitse huudattaa kuin reilun sekunnin transbrakea vasten. Jos yhdenkin laatikkoremontin sillä estää niin säästöä tulee jo satasia, jossei jopa tonni. En mä sitä kiellä, etteikö siitä pientä etua olisi ainakin tällaselle poropeukalolle kuin minä, mutta ei sillä pelkästään mitään voiteta. Reaktio pitää silti ottaa ja ajo ajaa! Motoparkista lähdin ekalla kierroksella 0.043 reaktiolla laulukuoroon kun Vainio nappas kytkinpolkimella 0.010 valon.

    Lisäksi en käsitä, että miksi NHRA:ssa vuosikymmeniä kehitettyjä sääntöjä pitää alkaa hyvin käyntiin lähteneen kauden jälkeen muuttelemaan ns. perstuntumalla, kysymättä aktiivisilta kuljettajilta mitään. Sääntömuutoksilla harvoin saadaan uusia kuljettajia radalle. Delay box mahdollistaa vain erilaiset lähtötavat pitkällä kuusella, joko ylimmällä keltasella tai sitten alimmalla, ei mitään muuta. Itse ajamiseenhan toi ei vaikuta sitten mitään, täysillä mennään joka tapauksessa ja auton ennätyksiä jahdataan. Meillä vauhti putoaa, jos delay box kielletään kun transbrakelähdöt voi käytännössä unohtaa. Pari kaveria sanoi, että harkitsee kokonaan pois jäämistä, jos delay box kielto tulee. Hyviä puolia delay boxilla on siis vaikka kuinka paljon, huonoja puolia ainoastaan kustannus. Kustannuskin on muutama promille sellaisen auton hinnasta, jolla ajetaan 7.00-11.99 aikoja. Halvimmillaanhan tollanen lähtee satasella uutena, ei siis voi olla siitäkään kiinni jos sellasella haluaa ajaa. Ja ilmankin on pärjätty ennen ja pärjätään tulevaisuudessakin. Kieltämisestä tulee vain negatiivisia vaikutuksia.

    Onko tämä oikea kanava viedä asiaa eteenpäin? Kommentteja kiitos.

    SPET 1984
    Mikko Niemi
    Jyväskylä
    040 8388 996
     

Kerro tästä muillekin!