FHRA:n sääntövaliokunta tiedottaa!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja FHRA Sääntö, 30.9.2007.

  1. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Alkaa olla aika korkeelentosta kun breikkinapitkin laitetaan aurinkolippoihin. Kannattaa muistaa myös se että aika menee eteenpäin ja yhä modernimpaa/uudempaa kalustoa tulee radalle. Mullakin oli vakaa aikomus hankkia Viper PRO ET;hen mutta antaa olla kun menee niin vaikeaksi noiden kaasuvaijereiden jne takia. :rotfl:
     
  2. Uba

    Uba 1st gear

    Kokouksessa mukana olleena väittäisin, että hammastanko on siellä. Lause 2002 ja ennen hyväksytyt jne. poistettiin tarpeettomana. Eiköhän katsastuskonttorilla hyväksytty ohjaus mene "jälkituotantona ko malliin valmistettujen" kategoriaan kaikkein helpoiten?

    Katsastus ja rekisteröintipakko ei kai ole saanut kovin paljon suosiota FHRA:n kisoissa ajavien keskuudessa. Siihen en osaa sanoa mitään mitä se merkitsee WCSC / FHRA yhteistyölle. Katsastuspakolle WCS Cupissa on varmaan joku syy.
     
  3. Uba

    Uba 1st gear

    FIA:N ET säännöt:

    1.5 INDUCTION
    Any induction permitted. Electronic fuel injection must be a
    «closed» system, i.e., monitors only engine functions, does not
    monitor vehicle speed, wheel speed, etc. Open-loop systems
    permitted on production vehicles as equipped with OEM
    electronic fuel injection.
    Ja

    9.1 COMPUTER
    Except those computers installed on stock vehicles by the new
    vehicle manufacturers for the proper operation of such vehicles,
    no vehicles may be equipped with computers which in any way
    effect the operation of the vehicle. Per class requirements, OEM
    or OEM-type electronic fuel injection permitted. All related wiring,
    sensors, etc. must be identifiable to the scrutineer. A computer
    is defined as any device (electrical, mechanical, pneumatic,
    hydraulic, etc.) that activates any function of, or in any way
    affects the operation of, the vehicle based on measurement,
    sensing, processing, etc., of any data related to the performance
    of the vehicle. Display or transmission of any data gathered or
    processed, to the driver or any remote location (telemetry), is
    prohibited (see 9.2 DATA RECORDERS).
     
  4. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Jonkin verran nyt kisoissa mukana pyörineenä oon kyllä tullu samalle kannalle kuin esim. vipottaja että noi on kisat joissa ajetaan noita Street-luokkiakin niihin FHRA:n määrittämien sääntöjen mukaisilla, kisapaikalla tarkastetuilla autoilla eikä siihen tarvis sotkea vaihtelevasti eri puolilla rakenteluun suhtautuvia normaaleja katsastuskonttoreita ja jos jollain auto on vaan tota harrastamista varten niin ei sit turhaan tarvi maksaa käyttöveroja, vakuutuksia yms. Eli siis ei leimapakkoa.
    Noin silti vaikka meidän oma nykyinen Street D kippo (ja edellinenkin) onkin ollu ja on jatkossakin tarkoitus pitää leimassa, mut se vaan sen takia että toi stripillä kiihottelu on vaan toinen puoli sillä autolla harrastamista ja cruisingeissa pyöriminen samalla laitteella kuuluu myös kuvioihin :wink:
    Ja leimapakko tai kuten mieluummin ei, sellasen isolohko-katuauton auton ainoa oikea kilparyhmä on Street D joten siellä se pyörii nopeempien jaloissa jatkossakin :poff:
     
  5. Putte

    Putte 1st gear

    Mun mielestä Nitro Natikoissa pitäisi olla edelleenkin se kuukausi ja jälki-ilmoittautumisia ei otettaisi enää viikko ennen kilpailua. Perustelu tälle kuukaudelle on käsiohjelman aikataulu. Kahden viikon ilmoittautumisajalla käsiohjelman kilpailijatiedot tulisivat mahdollisesti olemaan vajaavaiset. Viimeisen viikon ilmoittautmisten hylkäämistä portilla ilmoittautumisten hylkäämistä perustelen varikko suunnittelulla. Koska kisa on meidän suurin, niin viime hetken muutokset eivät ainakaan helpota hommaa.
     
  6. gremlin

    gremlin Gearhead

    Mulla on Valiantissa 200 sarjan Volvon etutolpat ja hammastanko. En kylla saa siihen mitenkaan sopimaan lausetta: ''Jalkituotantona ko automalliin valmistettu''. Se on kylla valmistettu Volvoon, ei Valianttiin. Ja katsastettu siihen -96.
    Mun mielesta ton ennen -02 valmistettujen hyvaksynta lauseen poistaminen tarkoittaa sita etta jos autossa on hammastanko (ennen tai jalkeen -02 kats), se pitaa nimen omaan olla siihen automalliin tarkoitettu, alkuperainen tai jalkituotanto :odroll: Ei siis Volvon tai Escortin.
    Ehka sita lausetta pitais vahan uudelleen muokata, etta se asia mita silla haettaan tulee siita oikeesti selville.
    Siita on ollut aikaisemminkin puhetta etta kait ne FHRAn katsurit osaa sen katsoa etta onko se hammastanko asiallisesti sinne laitettu, jos niilla riittaa kyvyt katsastamaan TopFuel autojakin. Ei sen tarvitsisi missaan rekisteriotteessa lukea.

    Meilla WCC toi katsastus pakko on ja tulee olemaan. Johtuen siita etta ne on nimensa mukaisesti STREET luokkia, eihan kadulla saa ajella ilman leimaa :soosoo: Tai ei ainakaan sais ajella.
    Ja kait se osaltaa lisaa turvallisuutta, kun noi katsastetut autot pakkaa olemaan hieman hitaampia(poikkeuksia tietenkin loytyy), niin saadaan pidettya noilla meidan suorituspaikoilla nopeudet hieman alempina ja enenman sinne sopivina.
     
  7. joteam1

    joteam1 Gearhead

    No joo. Ei meillä ole aikomustakaan hankkia tollasta sähköpoljin-ruisku-automaatti-turboa (ainakaan vielä?) Kunhan kyselin. Eli vahoilla mennään ja katsotaan ensin millaisia sääntöjä tuo valiokunta saa aikaiseksi. Voimia heille, tehtävä ei ole helppo.
    Vielä noista junnusäännöistä: Jos / kun jr/c poistuu ja tilalle tulee jr/m itsemäärätyllä dialinilla ja lajittelu reaktioilla, niin ajavatko jr/m ja jr/s kuitenkin omista mestaruuksista? Vai ajetaanko kuten esim. Ruotsissa yhdestä mestaruudesta? Eli lajittelussa ajavat sotck vastaan stock ja mod. vastaan mod. mutta pudotuksessa sekaisin?
     
  8. Henski

    Henski 1st gear

    Niin ja meneekö ikärajat uusiksi? Eli saako jo aiemmin siirtyä ajamaan "junnucomppi" autolla, jos sen kulkua on kuristettu? Eli määräytyykö vauhti iän mukaan?
     
  9. MJL_

    MJL_ 3rd gear

    Kysymys konkareille viivejärjestelmästä:

    Koska ilmeisesti SPET nykysääntöjen mukaan ajastetut throttlestopit sallittuja ja vain yksi viivejärjestelmä sallittu.
    Tarkoittaako tämä sitä että throttlestopin lisäksi voi käyttää breikin delayboxia/ja/tai vaihto ajastinta tai vaihdon rpm ohjausta, vaiko vain yhtä näistä?
     
  10. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Sekä fyyrassa, että WCC:ssä ajaneena tiedän, että noiden katsastusten osalta on totuus usein tarua ihmeellisempää. Tiedän, että siellä on ajettu autoilla, joiden tekniikka on vaihdettu vuosikatsastuksen jälkeen toiseksi. Samoin, siellä on ajettu autoilla, jotka on "katsastettu kilpa-autoksi(?)", ei saa ajaa kadulla. Samoin, siellä on ajettu autoilla, joissa ei ole tietoakaan monista katsastusvarusteista, ei edes toimivia valoja, ja silti leimat löytyy otteesta. Se, ettei pysty suhteilla pelaamaan leimassa, tai lähistöllä on ainoastaan konttoreita, joista löytyy osaavia katsastajia tai, ettei sitten kuitenkaan noilta autoilta vaadita kilpailukatsastuksessa katukelpoisuutta, lähetään ihan vaikka muutosprosenteista tai 7kg/kw rajasta, ei kyllä mun silmissä tee tota katsastusvaatimusta kovin mielekkääksi. Mutta tämähän on järjestäjien valinta. Mä en kuitenkaan nää, että katsastusvaatimus myös fyyran kisoissa tekis asioita paremmaksi, tai kasvattais kalustomäärää?
     
  11. SG440

    SG440 3rd gear

    Mun mielestäni katuautot on katsastettuja. Muut on sitten kilpa-autoja. Kilpa-autoille löytyy sopiva ryhmä niin fhra:n kuin wcc:in sarjoistakin.
     
  12. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Siinä meillä on eri näkemys, tai siis siinä, että street ryhmien autot enää olis mitään varsinaisia katuautoja vaikka niissä leimat oliskin. Meidänkin vessa todennäköisesti on ens kesänä leimattu, jos sillä ens kesänä ajetaan. Mut ei se auto siitä mikskään sillä leimaamisella muutu, ihan sama vehje se on kuin nytkin.
     
  13. triniemi

    triniemi Gearhead

    Pystyykö dragsteriin tai alterediin rakentamaan sellaisen vaihdekepin jota kuski pystyis repimään kesken matkan? Jos ei, pitäisi sekin ottaa huomioon ennenku kielletään mitään vaihtajia SPETissä. Kyseisiä laitteita ajaneet vois kommentoida.
     
  14. Harri Sassi

    Harri Sassi Gearhead

    Ei pysty, niissä on pakkiakin varten sähkösolenoidi :eek:
     
  15. forssu

    forssu Gearhead

    Meillä pysty ainakin stripillä kolme kertaa ees taas ja vielä pakki eri vivulla... :D
     
  16. gremlin

    gremlin Gearhead

    No toi katsastus on tosiaan aikalailla ''veteen piirretty viiva''. Jossain kay joku ja jossain ei kay mikaan. Ei kait olis silti juurikaan noita katsastettuja autoja koko touhussa jos niita oikeen ruvettas suurennuslasilla kattomaan. Eika niita autoja yleensakaan kylla tuolla tiellakaan olis nykyisia maaria jos niita oikeen sihdattas. Ja ei niita kisoissakaan ajais niin paljoo jos katsastuksessa oikeen kytattas saantokirjaa :odroll:
    Aina sita jotain loytyy jos vaan haluu loytaa, olkoon sitten katu/street/race vehje kadulla/kisassa.
    Mutta sen se kylla todellisuudessa on aiheuttanut etta se on pitanyt jonkunmoisen ''tason'' naissa autoissa. Eli ei ihan niin mahottomia vehkeita tuu kisoisiin(maarattyisiin luokkiin missa on maaratyt saannot), kun kuitenkin tarttee ajatella noita suoritus paikkoja.
    Eika se meita haittaa vaikka FHRA;lla ei olekkaan katsastus pakkoa. Sita vaan tassa koitin toimittaa etta ensin sovitaan jotain kokouksissa mihin ukot raahautuu satojen kilometrien paasta ja sitten paatokset perutaan ja lupaukset haipyy tuulen mukana.
    Ja sitten kovasti aina sanotaan etta kisavehkeille on kisaluokat ja katuvehkeille katuluokat. Nyt saa ajaa kisavehkeilla katuluokissa :odroll:
     
  17. 65 chevelle

    65 chevelle 1st gear

    tarkoitat varmaan kilpa autoilla mun ja vipottajan autoa,lisää tämmöisiä kommentteja niin tuun ens kesänä katsastetulla ja rekisteröidyllä chevellellä ajamaan kilpaa
    ds 323 jarmo nyberg POHJANMAA.
     
  18. gremlin

    gremlin Gearhead

    Sehan on iloinen asia jos meinaat katsastaa autosi ja ajaa silla sitten kilpaa semmosessa luokassa mihin se soveltuu.
    Sita asiaa jokaisen tietenkin kannattaa harkita ihan omien tuntemusten ja tarpeiden pohjalta. Riippuuko ne tuntemukset tai tarpeet sitten siita mita joku muu sanoo tai ei sano, sita minun on vaikea tietaa, eika se kylla minua kiinnostakkaan. :odroll:

    Minun henkilokohtainen kasitykseni asiasta on etta mikali autoa ei ole katsastettu niin ei se sillon ole katuauto, mikali se on katsastettu niin se on ainakin helvetisti lahenpana semmosta.

    Yritin sanoa asian niin kuin se on aikaisemmin sanottu FHRA/WCSCn toimesta: eli jos auto ei sovellu jonkun luokan saantoisiin, niin sille loytyy aina toinen luokka.
    Ja jos kaytetaan luokasta ''katuauto luokka'' nimea, pitaisko se sillon olla nimensa mukainen luokka? Vastaan: en tieda
    Onko se sitten kilpa-auto jos se ei ole siihen luokkaan soveltuva? Vastaan: en tieda
    Meilla nyt raja on vedetty katu/kilpa-autojen suhteen WCSCssa katsastus vaatimukseen niin se nyt on sitten niin. FHRAn kisoissa on hieman eri rajat.
    Niinkuin Jutila sanoi: nailla mennaan tallakertaa.
     
  19. 509

    509 Gearhead

    Toi katsastus on kyllä aivan hemmetin moista jeesustelua.
    Konttoreissa on niin suuria eroja sen suhteen et mikä menee missäkin läpi et sillä et onko autossa vuosikatsastus voimassa vai ei niin se seikka ei merkitse mitään ainakaan niille jotka on osunut oikealle konttorille.
    Kyllä se on säännöt jotka ratkaisee mihin ryhmään mikäkin auto kuuluu.
     
  20. 65 chevelle

    65 chevelle 1st gear

    mutta mikä siinä on et varsinkin katuautoista aina maristaan,ei esimerkiksi outlawissa itketä ku toiset ajaa kovempaa,aina on voittajia ja häviäjiä,ja mulle se on yks ja sama mitkä o tulevat säännöt aina löytyy lääke siihen et auton saa kulkemaan,ja kilvanajotilanteessa tämmösellä turbo härvelillä ei paljon juhlita,juhlitaan sit vasta ku ennätykset o laitettu uusille sek luvuille :oops: :oops: :oops:
     

Kerro tästä muillekin!