FHRA:n sääntövaliokunta tiedottaa!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja FHRA Sääntö, 30.9.2007.

  1. 509

    509 Gearhead

    Siinä on se maaginen sana KATUAUTO. Katuautoksi mielletään se käyttö nissani jolla ajetaan kauppaan ja takas. Sama pitäis tehdä katuluokan kilpurilla kesät talvet ja kuitenkin ajaa matalia kaseja kilpailussa. Ton kun tekee niin on katu uskottavuus tapissaan.
    Mun mielestä ei pitäis edes puhua katuluokista vaan se olis vaan vaikkapa ryhmä D tai sitten ihan jotain muuta. Säännöt pitää kuitenkin olla sen verran löyhät et sillä kauppakassillakin pääsee halutessaan kokeilemaan omaa vauhtia.
    terveisin nimim. "toivottavasti ens kesänä D:n kuljettaja"
     
  2. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Tuolla Fhra:n sivuilla lajiesittelyssä on oikeestaan aika hyvin ja lyhyesti kuvattu mitä toi Street -luokka tarkoittaa ja pitää sisällään. Eli:
    Street -ryhmän autojen tulee täyttää katuliikenteeseen vaadittavat tekniset asiat. Katsastusta katuliikenteeseen ei kuitenkaan vaadita. Autojen tulee olla yleiseen myyntiin tarkoitettuja ja tehdasvalmisteisia. Autot jaetaan luokkiin A, B, C ja D moottorin koon mukaan ja riippuen siitä onko autoissa ahdettu vai vapaastihengittävä moottori.
    Eli tossapa toi perustekin miks kyseinen kilpailuluokka on nimeltään Street ja sitä kautta kansankielellä ns. katuauto-luokka. Ja hyvähän toi on noin :wink:
     
  3. turbo

    turbo 3rd gear

    On hienoa, että vihdoinkin sääntökirjan "purkkapaikkauksia" aletaan käymään läpi ja poistetaan ristiriitaisuudet.
    Suorastaan erinomaista on, että asioista tiedotetaan, ettei AKK:n tarvitse toista kertaa todeta: "On kuitenkin ilmeistä että FHRA on laiminlyönyt tiedotusvastuunsa sääntömuutosasioissa." :soosoo:

    Luen tätä tiedotetta niin, että vain pikkumuutokset = ristiriitaisuuksien korjaukset tulevat voimaan kaudelle 2008.

    Tähänkin muutokseen tarvittiin isoveljen tukistus: "Asian käsittelyssä on ilmennyt, että kilpailun tuomaristo ei ole kuullut vetoomuksen tekijää vastalauseen käsittelyn yhteydessä. Tältä osin asiassa on menetelty virheellisesti ja vastoin sääntöjen mukaista menettelytapavaatimusta." :soosoo:

    Uba kyseli, että missä tällaista on päätetty...
    Nythän on niin, että FHRA toimii AKK:n alaisuudessa ja AKK on kilpailijoita ja heidän tukijoitaan ajatellen päättänyt, että "12.10.07 - Säännöt vuodelle 2008 valmiit". Eikös se sääntöjen deadline sanota tuossa aika tarkasti. Ja oikea vastaus kysymykseen on: AKK:ssa on päätetty :)

    Tuo taas tarkoittaa sitä, ettei noilla uusilla säännöillä ajeta vielä vuonna 2008, vaan vasta 2009. (Ai miksei ajeta? No kun se kokous on 2 viikkoa liian myöhään kautta 2008 ajatellen: 27.10.2007 > 12.10.2007)

    Ja yksi toinen juttu:
    Moniko tällä kaudella comppia ajaneista jatkaa kaudella 2008? Taisi käydä kato niiden viimekeväisten CIC-sääntö- ja indeksimulkkausten jälkeen, vai olenko ymmärtänyt jotain väärin? Ainakin toinen Timoista on ilmoittanut lopettavansa (oliko Timo se pisimpään yhtäjaksoisesti Drag Racingia ajanut kuski?) ja toisenkin Timon Fiiu on "vähän" huonolla hapella. Eagle on myymässä dragstereitaan ja on itseasiassa toisen jo myynytkin - sillä ei ajeta kuulemieni huhujen mukaan compissa. Paukkurikin taisi siirtyä eteenpäin ja euroturbojen puolellakin on käymässä kato. Street säännötkin vaikuttavat osaltaan tähän missä ryhmässä kukin ajaa. Ketäs sinne comppiin oikeastaan jää jäljelle. Käsi ylös kun sanon "hep" :D

    hep


    vielä yksi pikku ehdotus...

    * Mitäs jos perustettaisiin yksi threadi, johon voisimme listata niitä nykyisen sääntökirjan kukkasia kuten esimerkiksi se, että ne lisäpainot, joita käytetään vaakojen pokkeavaisuuksien takia on hitsattava autoon kiinni ja painolaatikkoon laitetaan sitten ne "tavalliset" painot. Tai se kammottava vaippasääntö, josta kukaan ei ota selvää.

    * Toinen threadi voisi olla tuota ET-delay/erotiikka juupaseipäs äänestystä varten ja jätetään tämä nykyinen threadi FHRA:n tiedotusta varten.
     
  4. forssu

    forssu Gearhead

    No miu pitäs alkaa harjotella ajaa, vaikka ei paljon houkuta tolla CIC säännöllä. Muista en juu tiiä. Ja mitä muuta luokkaa ajais 9.8 kulkevalla dragsterilla...hmmm, pitäskö siirtää penkkiä vähä sivuun jos sillä pääsis super gas:iin. Spettiin vissin kävis mutta niinko ennenki (sst ajoilta) on huomattu niin automaattisesti kulkevia/lähteviä autoja vastaan on jatkopaikat tiukassa.

    -Jani-
     
  5. SC 285

    SC 285 1st gear

    No no... Montakos automaattisesti kulkevaa auto oli... Taisi olla yksi koko SST:n olemassa olon aikana missä oli rotlet ja muut viralliset heebelit... :wink:
    (Eikä siis ollu mulla...)

     
  6. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Aasiasta viidenteen; sinänsä sääli toi SST:n osanottajien puute, noissa asioissa vois ruåttistakin ottaas oppia. Toi meinaan olis 0.5 pro valoineen rivakoille katuautoillekin mielenkiintonen luokka, vauhtia saa tarvittaessa rajotettua rundeilla tai stoppareilla, ja tohon 0.5 valoon kerkee aika hyvin mukaan ihan katualustallakin.
     
  7. dc69

    dc69 3rd gear

    Osaisiko joku jo vihdoin kertoa minkä takia mm. mikroautoissa käytettävä ohjaus ei ole sallittu???
    Mikä tekee siitä hammastanko ohjauksesta niin ainutlaatuisen että muuta ei voi käyttää??
     
  8. blowerduster

    blowerduster Gearhead

    säännöt

    onkohan toi ilokaasujen salliminen saannut minkäänlaista myötätuntoa päättäjien keskuudessa tuossa tulevassa "street" luokassa? :-?
     
  9. Mefirst

    Mefirst Gearhead

    En nyt tiedä onko mulla asiaa kirjoitella tähän ku olen "Venepakolaisena" Ruotsissa..

    Mutta ihmettelen kans suuresti tota että Suomessa Street luokassa ei saa käyttää kaasua, mutta Turbot ja muut ahtimet on kyllä Ok...

    /Tomppa
     
  10. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    oliskos järkevää hajoittaa tää keskustelu muutamaan eri topicciin esim:

    fhra säännöistä keskustelua "street"

    fhra säännöistä keskustelua "comp".... ynnä muut.

    nyt tää on hiukka hankala lukea ja monet hyvät pointit unohtuu helposti kun parissa päivässä tulee 10 sivua juttua tänne kaikista jutuista sikinsokin.

    eli pidettäis tää tiedote osio ihan tiedottamis käytössä eikä kommentoitais tänne!

    taas tyhmiä ideoita tälleen heti aamutuimaan :-?
     
  11. SST800

    SST800 3rd gear

    No no... Montakos automaattisesti kulkevaa auto oli... Taisi olla yksi koko SST:n olemassa olon aikana missä oli rotlet ja muut viralliset heebelit...
    (Eikä siis ollu mulla...) [/quote]

    Niin.... ja älkää unohtako sitä meitin sääasemaa ja tietokonetta joka trailerissa laski kokoajan throtlen sulkuaikaa.

    Ps. kyllä se dartti piti kuitenkin käsin vaihtaa kun kolmena vuonna tilasin ameriikasta osia siihen paineilmavaihtajaan ja ikinä en sitä kasaan saanut.

    Lasse
     
  12. gremlin

    gremlin Gearhead

    Mutta eikos sulla ollut se automaattinen takajarrustartti mika toimi kun painoi sormella nappulaa :odroll:
     
  13. turbo

    turbo 3rd gear

    Perjantaina on sitten 12. päivä ja säännöt vuodelle 2008 valmiit. Saadaan sitten tänne räntäsateen keskelle viikonloppulukemista :D

    Viite: http://www.akk-motorsport.fi/organisaat ... aivamaara/


    Kovinkaan moni ei ilmoittanut ajavansa compissa ensi kaudella... On tuo TurboTimon lopettaminenkin uskottava, kun on laittanut putkensa myyntiin ja hinnasta päätellen on ajatellut myyvänsä sen oikeasti.
     
  14. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Tosin, taitaa FHRA:n sääntökirjassa olla joku klausuuli, että sääntöjä voidaan muuttaa kun tarvetta ilmenee. Toi drag racing sääntövaliokuntahan on AKK:n, ja sillä on vielä kokouksia käsittääkseni tuon päivämäärän jälkeenkin, ilmeisesti niissä käsitellään siten jo vuoden 2009 sääntöjä, mikäli AKK siis noudattaa omia runkopäivämääriään. Tai ehkä ne on vaan "pitäisi" päiviä?
     
  15. martiar

    martiar 1st gear

    Jotenkin luulen että toi päivämäärä on viitteelinen ja antaa suuntaa milloin noin säännät pitäisi olla selvillä (isot linjat) ja pieniä viilauksiahan voidaan tehdä milloin tahansa niinkuin FIA:ssa on tapana.
    Eli jos tarve muuttaa sääntöä ja edetään sen mukaan ....
    Annetaan nyt sääntövaliokunnalle työrauha ja kuunnellaan heidän päätöksiä !!!

    AM-Racing
     
  16. turbo

    turbo 3rd gear

    Koskas AKK:n antamat päivämäärät ovat olleet suuntaa-antavia?

    Sääntöjähän on sorvattu pitkin kesää. Eka deadline on ollut jo ennen juhannusta: "20.6. - Sääntöesitykset lajiryhmille" Sitten on ollut 4 kuukautta ankaraa sääntöjen viilaamista ja nyt tänään on se toinen deadline.


    Ensi viikolla on siis oikea aika tehdä osatilaukset kautta 2008 ajatellen ja alkaa esittää toivomuksia vuoden 2009 säännöistä. Ja ne toiveet kannattaa sitten toimittaa lajiryhmälle ennen AKK:n määräämää päivää (arvaus: ennen v 2008 juhannusta).

    Drag Race lajiryhmä

    Tapio Väljä, pj.

    Bo-Johan Andersson

    Martti Luoso

    Jarmo Tolvanen

    Jarmo Ukkonen



    Ja hei... ei noi mitään tolvanoita ole, jotka vuodesta toiseen tekisivät samat virheet. Ei niihin sääntöihin nyt mitään maata mullistavaa voi tulla julkaisun jälkeen vaikka FHRA onkin varannut itselleen oikeuden muuttaa sääntöjä kauden aikana. Eiköhän viime kevään comppisääntömuutoksista opittu jotain :soosoo:
     
  17. gremlin

    gremlin Gearhead

    Olis varmaan ihan asiallista jos et laittelis toisten ihmisten e-maili osotteita tanne. :soosoo: Ja puhelin numeroita. Saattaa tulla pikkusen jotain paksapostii kun sopevasti joku hakkeri laittaa jonkun stanan postiautomaatin paalle :eek:
     
  18. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Etenkin, kun toi lista ei taida edes olla ihan ajantasalla?
     
  19. turbo

    turbo 3rd gear

    Leikkaa-liimaa-askartelin sen pätkän aivan sellaisenaan AKK:n sivulta, joten ei se nyt niin huippusalaista tietoa voinut olla. Ja nimenomaan nuo herrathan odottavat niitä ehdotuksia (kaudelle 2009) eli siksi kai ne yhteystiedot siellä oli... vai ymmärsinkö väärin? Luulin sen AKK:n listan olevan ajan tasalla, sillä sivu oli päivitetty viikko sitten 5.10.2007. AKK ja FHRA voisivat pitää tiedontasauspäivän jos tuo oli vanhentunut lista.

    Nyt voitte luntata ne tiedot täältä:
    * http://www.akk-motorsport.fi/yhteystied ... /dragrace/

    FHRA:lle tiedoksi, että näilläkin sivuilla on mailiosoitteet ilman spammiestoja näkyvissä:
    * http://www.fhra.fi/fhra/johtokunta.html
    * http://www.fhra.fi/fhra/henkilokunta.html

    Mielestäni se on sitten jokaisen oma asia minkä mailiosoitteen ilmoittaa webissä julkaistavaksi. Kaikki tietävät mitä riskejä siihen liittyy. Sitä saa mitä tilaa 8)

    Mutta ei se mitään, aina tässä oppii jotain uutta. Nytpä sitten tiedän, että vaginaa tarkoittavan sanan lisäksi myös puhelinnumerot, postiosoitteet ja mailiosoitteet sensuroidaan pois :rotfl:

    *** lopetan tämän asian kommentoinnin omalta osaltani tähän ***
     
  20. gremlin

    gremlin Gearhead

    Kuulostaa hyvalta. :wink:
     

Kerro tästä muillekin!