FHRA:n sääntövaliokunta tiedottaa!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja FHRA Sääntö, 13.10.2007.

  1. FHRA Sääntö

    FHRA Sääntö 1st gear

    FHRA:n sääntövaliokunta kokoontui 13.10.2007. Tässä yhteenveto kokouksessa käsitellyistä asioista, jotka menee AKK:n Drag Race lajiryhmän käsittelyyn. Lajiryhmän kokous on 17.10.2007.

    1. Delay-box ja throttle stop kielletään ET-ryhmissä. Kierroslukuaktivoidut pneumaattiset ja sähköiset vaihtajat sallittu.

    Perusteita: Enemmistö ryhmän kuljettajista kiellon kannalla. Linjassa muiden euroopan maiden kanssa.

    2. Suositellaan FHRA:n johtokunnalle, että kaikki kilpailukutsussa mainitut ryhmät ajetaan - osanottajamäärästä riippumatta. SM-pisteiden jakoon vaaditaan 5 ajoneuvoa. Mahdolliset NDRS-pisteet NDRS:n mukaan.

    3. Ilokaasu sallittu SST, SG ja SC. Sallittu myös Ruotsissa.

    4. Outlaw moottoreiden koko ja autojen paino: Kuljettajien (18 kpl) esittämän taulukon mukaan. Taulukko julkaistaan tässä, kun se saadaan sähköisessä muodossa. Taulukon pohjana käytetty NMCA Pro Street ryhmän vastaavaa ja nelisylinteristen kohdalla PSCA:n lukuja.

    5. Street: ei muita muutoksia, kuin edellisessä tiedotteessa mainitut.

    Muuta: FHRA:n johtokunta on myöntänyt Outlaw-ryhmälle SM-arvon.

    Kokouksen osanottajat:
    Hannele Höyden
    Martti Luoso
    Jani Vaittinen
    Yrjö Wallius

    Outlaw-ehdotuksen esitteli Timo Orhanen, Mikko Saarinen ja Janne Tuominen

    Tiedotteen laati: Yrjö Wallius
     
  2. FHRA Sääntö

    FHRA Sääntö 1st gear

    Outlaw painotaulukko:

    4 Cyl. Turbo or Nitrous 905 kg
    All 6 Cyl. Turbo or Nitrous 1135 kg
    SB Naturally Aspirated 530ci max 905 kg
    SB Nitrous Oxide 480ci max 955 kg
    SB Nitrous Oxide 530ci max 1000 kg
    SB Roots or Single Centrifugal Supercharged 4.45" 450ci max 1180 kg
    SB Roots or Single Centrifugal Supercharged 5.15" 450ci max 1245 kg
    SB Single Turbocharged 106mm All 332ci or less 1155 kg
    SB Single Turbocharged 106mm All 333ci-450ci 1245 kg
    SB Twin Turbocharged up to 76mm MAX ea All 332ci or less 1155 kg
    SB Twin Turbocharged up to 80mm MAX ea All 332ci or less 1200 kg
    SB Twin Turbocharged up to 80mm MAX ea All 333ci-450ci 1245 kg
    SB Twin Turbocharged 80.001-88mm MAX ea All 450ci or less 1295 kg
    BB Naturally Aspirated All 640ci or less 1045 kg
    BB Naturally Aspirated All 641ci-830ci 1090 kg
    BB Nitrous Oxide 4.900"BC or less All 575ci or less 1100 kg
    BB Nitrous Oxide 4.900"BC or less All 576ci-640ci 1165 kg
    BB Roots or Single Centrifugal Supercharged 5.15" All 540ci or less 1225 kg
    BB Single Turbocharged 106mm All 450ci or less 1270 kg
    BB Single Turbocharged  106mm All 451ci-540ci 1295 kg
    BB Twin Turbocharged up to 80.000mm All 450ci or less 1270 kg
    BB Twin Turbocharged 80.001-88mm All 450ci or less 1295 kg
    BB Twin Turbocharged 88mm MAX All 451ci-500ci 1315 kg
    BB Twin Turbocharged 88mm MAX All 501ci-540ci 1340 kg


    OEM Automaatti 113 kg miinus
    Lencodrive tyyppi 68 kg miinus
    Suurempi kuin 4,840" BC 55 kg plus
    1974 ja vanhempi korimalli 25 kg miinus
    Suurin sallittu moottorin koko 840 cid
    Jos moottorin koko on suurempi kuin luokiteltu peruskoko niin painoa lisätään 3,5 kg / 1 cid
    kuitenkin siten, että suurinta luokka koko ei ylitetä.

    Ryhmän minimi paino 900kg
     
  3. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    5. Street: ei muita muutoksia, kuin edellisessä tiedotteessa mainitut

    Mitä nää edellisessä tiedotteessa mainitut oli? Eli tuleeks turboihin kuristimia vai ei?
     
  4. FHRA Sääntö

    FHRA Sääntö 1st gear

    Eli tuleeks turboihin kuristimia vai ei?

    Ei

    Mitä nää edellisessä tiedotteessa mainitut oli?

    6 STREET SÄÄNNÖT

    · Vuosikatsastuspakkoa ei tule. Rekisteröintipakko poistuu.

    · Moottorin ei tarvitse olla saman yhtymän valmistetta, kuin auto. Mallisarjan sylinterilukumäärä täsmättävä. Eli 4-sylinterisen moottorin tilalle ei voi laittaa 8-sylinteristä moottoria.

    · Tämä lause poistetaan (sivu 61): Ennen vuotta 2002 tieliikenteeseen hyväksytyt ohjauslaitemuutokset sallitaan, jos hyväksymisestä on merkintä rekisteriotteessa. Eli jäljelle jää alkuperäinen ohjaus ja jälkituotantona valmistettu kyseiseen automalliin valmistettu järjestelmä.
     
  5. gremlin

    gremlin Gearhead

    Eli ei siis ole mahdollista kilpailla Valiantilla/Mustangilla/ymym mihin on laitettu BMW/Volvo/Sierra/ymym hammastanko?

    Ja lisaks ei ole mahdollista kilpailla Volvolla/Granadalla/Escortilla missa on pikkulohko? Vaikka niita on katsastettu katuliikenteeseen laillisesti.

    En tieda olisko tammosia autoja tulossa edes kisoisiin, mutta meilla ainakin niita on/ollut WCSCssa ajamassa.
     
  6. Fastback

    Fastback Gearhead

    Ei ummarra ei ummarra.


    Tästä NHRA apinoinnista vois kyllä luopua, tämä suosii bbc:tä aikas vahvasti. 4,900" bc motteja on ollut jo '68 vuodesta. Eipä kai ne gemsut muuten pärjää jos ei muille laiteta 55 kg lisäpainoa.
     
  7. maverick

    maverick Gearhead

    2. Suositellaan FHRA:n johtokunnalle, että kaikki kilpailukutsussa mainitut ryhmät ajetaan - osanottajamäärästä riippumatta. SM-pisteiden jakoon vaaditaan 5 ajoneuvoa.


    Eli tämä koskisi myös street ryhmiä?ei yhtä street ryhmää?
     
  8. Uba

    Uba 1st gear

    Toivotaan, että FHRA:n johtokunta pystyy jo keskiviikon kokouksessaan päättämään yksiselitteiset pelisäännöt "siirtomarkkinoille" ja luokkien yhdistämiselle. Veikkaan, että Street-ryhmät ABCD ajaa yhdessä.
     
  9. Käkö

    Käkö Gearhead

    Justjoo, toivottavasti veikkaat väärin...
     
  10. Dahlton

    Dahlton Gearhead


    TOIVOTAAN NIIN
     
  11. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Nyti pitäis mun mielestä astua esiin, ja kertoa ajoaikomuksistaan ens kesänä. Jos näyttää siltä, että ryhmiin löytyy autoja, niin erillään, mut jos on vaan irtokisaajia, niin yhteen. Se, että siellä on neljä ryhmää, joissa jokaisessa kaks kisaajaa, ei palvele ketään. Eli vois vaikka tonne street & raceen, tai miksei tänne "oikeiden kilpailijoiden" palstallekin, kenties perustaa jotain listantynkää, josta näkis kiinnostusta ajaa FHRA:n streetcuppia ryhmittäin?
     
  12. maverick

    maverick Gearhead


    Tuliko päätöksiä?
     
  13. vintage

    vintage 1st gear

    Jaahas, Outlawille ei sit myönnettykään SM-arvoa vaikka seuraavassa tiedotteessa sanottiin näin:

    FHRA:n sääntövaliokunta kokoontui 13.10.2007. Tässä yhteenveto kokouksessa käsitellyistä asioista, jotka menee AKK:n Drag Race lajiryhmän käsittelyyn. Lajiryhmän kokous on 17.10.2007.

    1. Delay-box ja throttle stop kielletään ET-ryhmissä. Kierroslukuaktivoidut pneumaattiset ja sähköiset vaihtajat sallittu.

    Perusteita: Enemmistö ryhmän kuljettajista kiellon kannalla. Linjassa muiden euroopan maiden kanssa.

    2. Suositellaan FHRA:n johtokunnalle, että kaikki kilpailukutsussa mainitut ryhmät ajetaan - osanottajamäärästä riippumatta. SM-pisteiden jakoon vaaditaan 5 ajoneuvoa. Mahdolliset NDRS-pisteet NDRS:n mukaan.

    3. Ilokaasu sallittu SST, SG ja SC. Sallittu myös Ruotsissa.

    4. Outlaw moottoreiden koko ja autojen paino: Kuljettajien (18 kpl) esittämän taulukon mukaan. Taulukko julkaistaan tässä, kun se saadaan sähköisessä muodossa. Taulukon pohjana käytetty NMCA Pro Street ryhmän vastaavaa ja nelisylinteristen kohdalla PSCA:n lukuja.

    5. Street: ei muita muutoksia, kuin edellisessä tiedotteessa mainitut.

    Muuta: FHRA:n johtokunta on myöntänyt Outlaw-ryhmälle SM-arvon.

    Kokouksen osanottajat:
    Hannele Höyden
    Martti Luoso
    Jani Vaittinen
    Yrjö Wallius

    Outlaw-ehdotuksen esitteli Timo Orhanen, Mikko Saarinen ja Janne Tuominen

    Tiedotteen laati: Yrjö Wallius
     
  14. HM

    HM Gearhead

    taitaa olla painovirhe
     
  15. Käkö

    Käkö Gearhead

    Tämmönen on tuolla fyyran sivuilla:
    Drag Race infoa 19.12.2007


    FHRA:n johtokunta on käsitellyt Yrjö Walliuksen esityksen kilpailun
    osallistumismaksuista sekä Mikko Niemen esityksen koskien Super Pro ET-
    ryhmää. Super Pro ET muutettiin esityksen mukaiseksi ryhmäksi, eli ryhmä
    palautettiin samankaltaiseksi kuin kaudella 2007. Johtokunta päätti
    korotuspaineista huolimatta pitää kilpailujen osallistumismaksut entisellä
    tasolla.

    ******************

    FHRA:n johtokunta keskusteli kilpailijakokouksen järjestämisestä ensi vuoden
    puolella. Asiaan palataan myöhemmin.


    *******************


    FHRA:n johtokunta päätti EM- kisassa ajettavista ryhmistä. EM-ryhmien
    lisäksi kisassa ajavat:

    Autot; Stock/Super Stock, Super Gas, Super Comp, Competition, Outlaw, Junior
    Stock, Junior Comp.

    Moottoripyörät; Pro Harley Drags, Super Gas Bike, Pro Street Bike, Super Pro
    Street Bike, Junior Bike.


    *******************

    Kiihdytysajon SM- ryhmät kaudella 2008:

    Autot:
    Stock/Super Stock, Super Gas, Super Comp, Competition, Pro Modified, Pro
    Stock, Top Methanol Dragster/Top Methanol Funny Car, Top Fuel.

    Moottoripyörät:
    Street Bike, Pro Harley Drags, Super Gas Bike, Pro Street Bike, Super Pro
    Street Bike.


    Cup- ryhmät kaudella 2008:

    Autot:
    Sportsman ET/Pro ET, Super Pro ET, Outlaw, Street A, Street B, Street C,
    Street D, Junior Stock, Junior Comp.

    Moottoripyörät:
    Street Harley Drags, Comp Bike/Funny Bike, Junior Bike
    FHRA Tiedotus / Jami

    Niin et outlaw edelleen cup-ryhmä!
     
  16. vintage

    vintage 1st gear

    Tuosta tekstistä mä sen just bongasinkin :mad:
     
  17. f-85

    f-85 Gearhead

    Alkaa jo rauhallisempaakin jurppimaan tää loputon veivaaminen. Jos perusteltu päätös on tehty niin kyllä sen pitää PITÄÄ!
     
  18. triniemi

    triniemi Gearhead

    Ei tossa pitäis olla mitään epäselvää, Outlaw on jo monen vuoden ajan osoittanut kilpailijamäärällä ja -tasolla sen, että se on selkeästi SM-arvoinen ryhmä ja hintakin on 260 euroa. Jos cup-arvo tosiaan on päätetty, pitäisi Outlawin sitten päästä ajamaan myös 100 eurolla per kisa.
     

Kerro tästä muillekin!