FHRA:n sääntövaliokunta tiedottaa!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja FHRA Sääntö, 16.11.2008.

  1. Jza

    Jza Double Gearhead

    Kahdenkympin rajoitus koko matkan paluutiellä vai? :eek:

    Mä pistän kyllä pääni pantiksi, että yksikään auto joka omin voimin tulee takaisin varikolle vedon jälkeen, ei ole ajanut koko matkaa kahtakymppiä. Eikä kolmea. Mulle ei ole hidastuskommentteja tullut, mutta muistan kyllä ajelleeni aika ripeiden suorittajienkin perässä takas kotio :D

    Siinä olette ehkä oikeassa, että asialle pitäisi jotain tehdä, mutta pelkät säännöt ilman selkeää sanktiota ja eritoten todentamista ovat samaa kastia hands -free pakon kanssa, jota juuri kukaan ei noudata vaikka se kuinka seisoisi laissa ;-)

    Edelleen olen sen (siirrettävän) nopeusmittaritaulun kannalla.
     
  2. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Toi Paddockin paluutie on kyllä paha paikka, etenkin pimiällä :rotfl:

    Mut sit myös toistepäin tosta nopeusrajoituksesta että siellä olis kyllä hyvä puuttua liikaa hidasteleviinkin kuten oikeessa liikenteessäkin on alettu tehdä eli oon kuullu usealtakin ajamalla palaavalta kuskilta valitusta siitä kun jotkut hinauksessa tulevat on tulleet koko matkan jo liki kävelyvauhtia niin että ovat keränneet sit peräänsä pitkän jonon jossa on ollu jo jopa vaikeaa tulla tollasella kilpurilla niin olemattoman hiljasta vauhtia.
     
  3. Jza

    Jza Double Gearhead

    No on todella. Varsinkin alastarolla, jos sattuu eteen joku "tuulettaja" :D

    Mutta tohon liittyen mua kiinnostaisi tietää liittyen SG:hen, kun hinausajoneuvon käyttö on kielletty (mistä lie syystä), että miten tuohon suhtaudutaan jos auto alkaa näyttämään ylilämpenemisen merkkejä / sylkäisee intiaanihelteellä vedet pihalle? Helvetinmoinen homma se pirssi on työntääkin takas varikolle. :eek: Voihan sitä toki pysähtyä paddockiin kaffelle ja jatkaa matkaa kun auto on vähän jäähtynyt, mutta jossain eeämmissä sen yleisömeren keskellä tai mopedivetoisen kärryn perässä körötellessä voi jollekin mosalle joskus tulla kuumakin... Ei oo moista ongelmaa vielä ollut ittellä, mutta joillain muilla kyllä joskus.
     
  4. Ck

    Ck Gearhead

    Joo, mullakin oli tommonen 70 luvun alun 2rivinen pro syyläri jolla pääsi sinne paluutien alkuun ja lämmöt oli 105. No, siinä paluutien alussa jäähdyttelin hetken ja sitten päräytin varikolle nippa nappa 100 asteisena.

    Kätevä katuauto. :rotfl:

    No, ens kesänä on jo alusyyläri.
     
  5. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    eikös alastarolla toi paluutie oo aika pitkälti alamäkeä?
    voisko sen sitten ajaa vaikka vapaalla niin ei tarvii jarrun päällä seisoa... sitten jos vauhti uhkaavasti hiipuu niin vaihde päälle että vauhtia saa taas kirittyä.
    ei toi sen vaikeempaa oo kuitenkaan.

    veikkaanpa että tuon rangaistuksen saaminen edellyttää toistuvaa ylinopeutta. jos huomautuksista huolimatta jatkaa reippaasti ajamista niin sitten tulee sanktioita.
    sitä nopeuttaan voi verrata esim. lähellä käveleviin ihmisiin, reippaasti kävellessä nopeus on jossain 5 km/h ja juostessa 10 km/h.

    mikä järki sellaisen nopeusnäytön pystytyksessä olisi? se että yleisö näkee paluutiellä ajavien nopeuden???
     
  6. Putte

    Putte 1st gear

    Onkohan tähän jäänyt pieni lapsus, sillä tulkinta ei voi olla mikään muu kuin Vipottajan tekemä.
     
  7. FHRA Sääntö

    FHRA Sääntö 1st gear

    Korjauksia 18.11.2008:

    OUTLAW

    RUNKO
    Maksimi akseliväli 2921 mm (115”), tai alkuperäinen +/- 50 mm (2”).

    KORI
    Tulipellin täytyy muodostaa täydellisen suojan kuljettajan ja moottorin välille. Se tulee olla valmistettu vähintään 0,6 mm paksuisesta teräksestä.

    STREET SÄÄNNÖT

    RYHMÄJAKO
    Street A AS alle 4000 cc vapaasti hengittävät
    Street B BS alle 4000 cc ahdetut
    Street C CS yli 4000 cc ja alle 6000 cc ROOTS ahtimella varustetut. Tai yli 4000 cc ja alle 6700 cc vapaasti hengittävät. Ns. isolohkomoottorit kielletty.
    Street D DS yli 6000 cc, alle 7865 cc (480 cid) vapaasti hengittävät ja 4000 cc - 7865 cc (480 cid) ahdetut
     
  8. Putte

    Putte 1st gear

    Nopeesti tuli korjaukset eli Vipottaja vaan pienentää taas moottorin ennalleen.
     
  9. Jza

    Jza Double Gearhead

    Alamäkeähän se on toki alastarolla, sen ensimmäisen parin sadan metrin nousun jälkeen. Mutta ei tässä olla suuta soittamassa, vaikka siltä voikin vaikuttaa vaan lähinnä haen realismia noihin sääntöihin ja rangaistusvaatimuksiin. Ei poliisikaan pysty sakottamaan vaikka kahtasataa ajaisit vastaan, jos ei ole tutka päällä :wink: (tai voi ne yrittää, mutta rosiksessa kakkoseksi jäävät)...

    Mitä tulee siihen alamäkeen, niin siinä ennen ylävarikkoa on kyllä sen laatuinen "hidastetöyssy", että varmasti jokainen viimeistään siinä himmaa vauhdin. Itte laskettelin siitä ns. vapaalla ekan kerran ylitte ja tuntui, että auto pomppasi metrin vähintään ilmaan :D

    Mutta jossain kalajoella onkin aika matelua toi kakskymppiä, kun jengiä on aika harvassa ja paluutietä riittää ja riittää ja riittää ja....

    Ei ollut mun ajatuksena, että se näyttötaulu olisi yleisölle edes nähtävissä, vaan esim. alastaron nitronatseissa (kun jengiä on ihan helvetisti), niin se olisi siinä paluutien alussa. Eli semmoinen perinteinen maantieltä tuttu vehje, mikä vilkuttaisi että ajat liian lujaa. Siellä toi kaahaaminen on ehkä ongelma, tuskin muualla niinkään... Toisaalta siinä kyllä toimisi yhtä hyvin nyrkkiä heiluttava ukko radan varressa :wink:
     
  10. forssu

    forssu Gearhead

    Ajopuku asian yhtenäistämisestä en ole kuullut mitää, ja se näkyy olevan jo kirjoitettu kiveen. Ehdotin muutosta yhtenäistämiseksi ruotsin sääntöjen kanssa samaksi.

    Saako Ruottalaiset ajaa suomessa ahdetulla RED:lla SFI 3.2 A/5 puvulla koska heidän säännöt sen sallii? Vai pitääkö ostaa suomen visiittejä varten eri puku?

    Jos vastaus on Tapsasta kiinni veikkaan että en saa vastausta...

    -Jani-
     
  11. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Just kun meinattiin heittäytyä rehelliseks ja paljastaa moottorin TODELLINEN koko....., onneks ei ehditty. :rotfl:
     
  12. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Kysymys koskien sääntökirjaa 2009:
    OUTLAW; paljonko on "ryhmäindeksi" 1/8-mile radalla?
    Tämä on ainakin Super-ryhmissä SST:n, SG:n ja SC:n osalta määritelty, mutten löytänyt OL:n kohdalta 2008 sääntökirjasta mitään. Ei kai näillä Kalajoella vedetä täyttä matkaa?
    Ehditäänkö täydentää sääntökirjaan ennen julkaisua? :rotfl:
     
  13. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Nostetaan vähän kun kukaan ei ole vielä reagoinut...
    Katselin (tuloksien mukaan sekä kilpailukutsusta), jotta viime kesänä Kalajoella OL ajoi puolikkaan matkan. Paljonko oli ryhmäindeksi?

    Veikkaan 4.8s, mutta kun tämä ei selviä sääntökirjasta 2008 eikä kilpailukutsusta
    :mad:

    Laitetaanko tämä uuteen sääntökirjaan?
    Indeksin alittamisesta annetaan sanktio, mutta indeksiä ei ole ilmoitettu... :soosoo:
     
  14. apuwoima

    apuwoima 1st gear

    7.5 on ainoa ilmoitettu minimi ni sehän se sitten on. Myös Kalajoella

    Mielenkiintoisia präket-luokkia olemmekin kaivanneet lisää. Siinähän jarruttelevat

    -Apu-
     
  15. kime2

    kime2 Gearhead

    Toivottavasti tulevaisuudessa vedetään,et rataa jatkettais niin että se olis turvallista...
     
  16. Mopar

    Mopar Gearhead

    Ja mites nää runkorajat. Onko 8,5s ja 7,5s rungoilla mitään rajoituksia 1/8 maililla vai saako vetää ihan pari kolmen sekunnin luokkaa.
    Nim: nyt kaivetaan suurimmat suuttimet(NOS) esiin :eek:
     
  17. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Jos olen oikein ymmärtänyt niin OL-ryhmän raja on 7.5sek 1/4mile radalle.
    1/8mileen sitä ei ole.Eli sais ajaa niin lujaa kuin haluaa.

    Tuo 7.5sek "indeksi" kun johtuu rungoista,ei mikään bräketti-raja.

    Esim.SuperGasissa kun on ryhmä indeksi niin silloin se muutetaan 1/8 radalle alemmas kuin 1/4 radalla.
    Kiinteä indeksi ryhmissä kaikki yrittää ajaa mahdollisimman lähelle oman luokkansa aikaa.
     
  18. Bitti

    Bitti 3rd gear

    COMPissa on täsmälliset 1/8 indeksit.
    Joskus on katottu OL-raja samasta taulukosta.
    Kukaan ei ole päässyt lähellekkään.
     
  19. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Eli sanktio indeksin alituksesta ei ole voimassa Kalajoella.

    Ei tarvii jarrutella :rotfl:
     
  20. Bitti

    Bitti 3rd gear

    Pitäisi varmaan katsoa vanhoista kilpailukutsuista onko mainittu mitään rajaa.
     

Kerro tästä muillekin!