FHRA Street 2018

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja Shining Whit, 23.5.2018.

  1. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Eka osakilpailu käyty. Terhakkaimmat laittoivat leirin pystyyn jo torstaina, perjantaina oli luvassa testipäivää ja lauantai-sunnuntai pudotuskisaa.


    Itse saavuimme paikalle perjantaiaamuna, lisensiaattejakin oli muutama ja muita striittivehkeitä myös jokunen testaamassa.

    Lisenssin suhas ainakin PANOX dartilla ajava Marco Käyhkö, muita testaajia oli Holo Novallaan ja Jyränkö bemari moottorisella Escortilla.


    Perjantain sää oli perinteistä motoparkkia, perkeleen kylmä ja kova tuuli. Ahkerimmat pääsivät ajamaan mukavan määrän lähtöjä, ja kisaryhmissäkin oli kivasti lisensiaatteja, lähinnä junnuista nousseita mut myös varttuneempia kuljettajalahjakkuuksia.


    Muuten osallistujamäärä autopuolella oli aika ohutta, monilla vielä kalusto kesken, toisilla aikataulutusonegelmia ja joillain vaan rahat loppu.


    Real Streettiin oli paikalle raahautunut viisi kilpailijaa.

    Rauli Rautio oli viritellyt 3 gen camaroonsa lisää voimaa ja haaveissa kympin alitus.

    Takalan Karilla on vielä viimekesäisen mottivaurion korjaus kesken, joten matkalla Mäntsälästä oli poimittu kyytiin hemi’cuda mitä oli tarkoitus testailla.

    Hermusen Karin Jekkuwallu poti vielä osapuutteita joten tallin pakasta oli kyytiin valikoitunut tolppavallu ensimmäisiin testeihin.

    Laukkasen Kari GT Dartilla tuli lähinnä testailemaan, mut kun kerta paikalle asti päätyi niin samantienhän sitä ajaa sitte kisatkin.

    Lehdon Esa tuli perinteisellä Valiantillaan myös maistelemaan kevään kisatunnelmia.


    Top Streetissa oli paikalle vaivautunut kokonaista kaksi kuljettajaa.

    Pauli Junttila bemarilla, imeisesti ainakin turbiiniongelmat ovat historiaa.

    Ja Jussi Lahti Vipillä jolle kaikki ongelmat ovat arkipäivää.


    Lajittelu alkoi ihan aikataulun mukaisesti ja järjestelyt muutenkin sujuivat mukavasti

    Real Streetissa tilanteet vaihtelivat päivän mittaan, mut järjestys oli aika selkee. Lehdon Esa oli kärjessä pari kymppiä Laukkasen Darttia edellä ja tekaisi uuden oman ennätyksensäkin, 8.80. Laukkanen kakkosena 9.0 ajalla, vaikuttais et lähdössä olis vielä säätämistä ja toivomisen varaa, voima riittäis kyllä ihan kärkeenkin. Kolmas oli kympin rajapyykkiä kolkutteleva Rautio, mut ei vielä ali. Neljäs ”tolppa”, aika 11.0 ekalla vedolla. Tokalla vedolla sit pääsikin kaikki pari senttiä kunnes vetari katkes. Ja perää piti ’cudaan totutteleva Takala 12.6 ajalla.


    Top Streetissä keulilla oli Paulin Bemari 8.0 ajalla ja kakkosena Lahtikko 8.3 ajalla.


    Sunnuntain pudottelut alkoivat yllättävästi, Laukkanen pääsi jatkoon Hermusen parannellessa hanurivauriota, ja Esa kohtasi basistin pahimman painajaisen, mut silti siististi jatkoon. Rautio vs Takala parissa Takala läks ja ajaks 12.0, Raulilta taas läks vaan kardaanin etuosa ja Camaro jäi paikalleen. Kakkoskierroksella kaaviosoolo osui Laukkaselle ja Lehdon Wedge joutui mittaamaan voimiaan väkivahvaa Hemiä vastaan. Tällä kertaa Hemin yllätykset loppuivat ja Esa finaaliin.


    Finaalissa Lehto nappas paremmat erektiot ja kun suorituskyvyssä jatkui koko viikonlopun nähty parin kymmenyksen ero wei Esa voiton Laukkasen Karin edestä. Karin testailu vaihtui kakkospyttyyn, ja oma sanansa olis ollut sanottavana PANOX Dartillakin mikäli olisivat osallistuneet kisaan. Menestysken innoittamana Kari ilmoitti tulevansa Alastarollekin. Toivottavasti Takalan mustakaapun motin osatkin valmistuvast koneistamosta ja muutama muukin kilpailija saisi kalustonsa paikalle raahattua niin luvassa olis hyvät ja jännät kisat.


    Top Streetissä aloitettiin suoraan finaalista. VIPistä oli ykkösvaihde pettänyt jo edellispäivänä, mut ennen lähtöä siihen saatiin vähän pitoa, joten ykkösellä yritettiin lähteä. Normi steitsaukset ja läpät levälleen, lahtikko paremmilla erektioilla liikkeelle mut ykkönen pettää heti, joten Junttila painaa ohi. Lahtikko saa kakkosen perään ja kaasua, Junttilalta katoo pito eikä vauhtia kerry toivotusti, Lahtikko saavuttaa ja ohittaa just ennen maalia, eroa maalissa viitisen metriä kun sitä matkalla oli jo likemmäs sata.


    Tää oli kesän viiminen kisa motoparkissa, miten sitte lie tulevina vuosina? Mun mielestä olis hyvä et kisapaikoissa olis vähän hajontaa. Seuraavaan, tokavikaan Alastaron kisaan, on melkein kuukausi aikaa valmistautua, toivottavasti siellä nähdään sitte jo kalustoa enempi. Sielläkin on tarjolla testipäivää perjantaina, ja itse kisa la-su. Lahtikko ei seuraavaan kisaan päässe, mut korvaava kuljettaja on hakusessa eli auto tulee kuitenkin jos on ehjä.
     
    12345678910, MarcoK, jknR ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. kari6767

    kari6767 2nd gear

    Hyvä rapsa!!! Tähän ketjuun ei sitte yhtään nouprup outloo ynnä muuta bullshittiä,jauhakaa sitä paskaa omilla palstoillanne,piste.
     
    gremlin, Jukka 63, MarcoK ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. Kalu

    Kalu Gearhead

    Mikä on basistin pahin painajainen? Lehdon kanssa duunissa kerkesin tänää pikasesti muutaman sanan vaihtaa. Oli kuulemma senkin puoleen hyväkisa kun auto säilyi ehjänä, kun motoparkista on aina joutunu lähtee kotii auto muttereina. Ja loppunopeutta ei oo tarpeeks ja tuntuu ettei viimesee 100m jaksa enää kihtyy, liekkö vain voiman puutetta...?
     
  4. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Soolo. Kylhän sen lopun eteen töitä yriettiin tehä mut ei vastannu, tiedä sit onks se niin noponuukaa, meneehän se noinki. Luulis et se liittyy jotenki ilman käyttäytymiseen maalipäässä, ja puutuuhan noi muutenkin loppupäässä. Tietty mieltä lämmittäis muutama maili lisää mut tuskin aika siit just paranis.
     
  5. väsynyt

    väsynyt 3rd gear

    Toi perävälitys kokeilu täytyis tehdä! Osista vaan puute:mad:!
     
  6. Jukka 63

    Jukka 63 2nd gear

    Harvempaa perää.Sillä ne lopparit nousee.Tietysti jos ei mennä rajoitinta vasten ennen maalia,vika on muualla.
     
  7. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ja se olis kauden toinen osakilpailu takana. Sama kuvio ku viimeks, perjantaina testipäivä ja la-su kisat. Näillä näkymin toiseks viimiset Alastaron kiihdytyskilpailut.

    Perjantaina testipäivä, loisto keli ja rata hyvässä kuosissa. Katuautoista testaamassa ei ollut montaakaan, vissiin laitteet sen verta hyvässä kunnossa.

    Hermunen oli saanut vihdoin osat Jekkuwallun motoriin ja laitteen kasaan. Työ ei ollut aivan turhaa kun kylmiltään vähempi lentokelissä pukkas omaa ennätystä. Ton tasoisessa moottorissa muutosten hyöty ei aina ole ihan itsestäänselvää. Erhomäen timo Asconallaan oli päivittämässä lisenssiään ja veteli kylmäävästi 7.6 aikoja ja lopparissa meni 300 puhki. Takalan Valianttikin ehti paikalle ennen testipäivän loppumista mutta vasta kasattu auto ja moottori tuotti sen verran päänvaivaa että ajot jäi yhteen sisäänajovetoon.

    Muutama muukin katuautoksi luettava oli testailemassa, Hellmanin Hannu Corvettellaan, Tom Collanus turboescortillaan joka kulkikin varsin vinhasti ennenkuin paloi maalipäässä..., lähinnä sähkö ja kosmeettista vahinkoa mut jos en väärin ymmärtänyt niin kelasi lopapreita yli 260.. Mulle tuntematon turbo amazon testaili myös, samoin kaimansa 242, Hiljasen Eero ulkoilutti Darttiaan ja Holo Novalla alkoi nähdä valoa tunnelin päässä, pukkas uutta lopparienkkaa. Siisti ’71 Charger kokeili myös lihaksiaan ja samoin erittäin hieno 240Z turbodatsuni sekä Leiben ”for sale” Dart veteli korkeita ysilöitä. Mutta ei niistä sen enempee..

    Loputkin striittitiimit valuivat illan mittaa paikalle, odotetuimpana Hiturin Saulin tiimi joka takas striittivarikolle ensiluokkaiset saunomisolosuhteet! Partyt raikas yöhön asti kunnes osallistujat vetäytyivät yöpuille kuka minnekin, kiitos Sauli kulkureiden majoittamisesta!

    Lauantai valkeni kuten muutkin päivät ovat tupanneet valkenemaan viimeiakoina, kuivaa, lämmintä ja aurinkoista. Viime kesää muistellen, ei passaa valittaa. Lajittelu alkoi suunnitelmien mukaan klo 10, ja päättyi myös suunnitelmien mukaan klo 18. Real Streettiläisiä oli vaivautunut kisana viisi kappaletta. Vielä ei liene tarvetta muuttaa ryhmän nimeä Urhea Streetiksi sillä mukaan mahtui myös yksi Dartti. Kyllä sopu tilaa antaa, ja osallistujamäärien perusteella ei sovun paljoudesta voi vetää johtopäätöksiä, tilaa olis useammallekin.

    Päivä sujui aikalailla normimalliin..., lukuunottamatta Takalan päivää. Tiimin huomion kohteena oli starttimoottori joka ei millään halunnut kohdata vetolevyn hampaita. No, ens kerrallal paremmin valmistautuneena ja paremmalla tuurilla. Kunhan auto saadaan käyntiin ja motti sisäänajettua alkaa Karin ennätykset paukkua. Kävin sitä ite testaamassa ja tyhjäkäyntilähdöllä 1/3 kaasulla 4500 kierroksen vaihdoilla mentiin alle 13, ja puolen välin vauhti 130 kasvoi maalissa 191:n kun vähän paino poljinta syvemmälle. ’64 Valiant, RB isolohko B1 kansilla ja Powerglidella + Dana 60 nelilinkillä.

    Laukkasen Kari ’67 GT Dartillaan tuskaili turbiiniongelman kanssa, vetoa ja lopparia puuttui, meno oli jotenkin tahmeeta vaikka turbiini oli juuri tullut huollosta. Kuitenkin 9.1 aika karvan vajaa 240 vauhdilla. Alkaa olee kädet kipeinä siitä tikkumäärästä joka päänraapimisesta on kynsien alle päätynyt, lajittelun nelonen. Moottorina KB lohkoinen RB Indyn yläkerralla, Indy valutunnelram ja 2 x dominaattoria. Ja vaihteistona ”kahta en vaihda”, eli JW ultraglide + Dana 60 lehtijousilla + caltracs tyyppisillä tangoilla. Lajittelun lejäs ja aika 9.1 jotain https://kuvia.1g.fi/kuvat/2018/FHRA/Blåkläder+Summer+Nat´s/Saturday+raceday/DRU_0137.jpg

    Hiturin Sauli oli syksyllä suunnitellut jotain tekevänsä ja oli oikeen moottorinkin irroittanut, mut ei enää kesän tultua muistanut mitä ja miksi joten oli vaan nostanut sen takaisin. Tunnel raamin tilalle oli sentään luiskahtanut valuimusarja yhdellä dominaattorilla. Moottori on tirisevä pikkulohko, 358 cu in P7 lohkolla ja R5 kansilla, lootana Saulin omaa valmistetta oleva TF 727 ja perä Ford 9” nelilinkillä. Päivän tulos oli palkintomatka pussikauppaan ja lajittelun kolmossija. 240 meni nimittäin rikki lopparissa mikä tietää jarruvarjon asennusta... https://kuvia.1g.fi/kuvat/2018/FHRA/Blåkläder+Summer+Nat´s/Saturday+raceday/MOP_2676.jpg

    Herrasmies Kaukalasta, Lehdon Esa, oli saapunut nortteineen eksoottisella ’66 Valiantilla, jota on muokattu hieman enemmän joukkoon kuuluvaksi ’65 flippikeulalla aj ’64 maskilla. Yhteenkuuluvaisuuden tunne on sosiaalisissa tapahtumissa tärkeää, ettei nuorukaiset syrjäydy. Auto on muuten Mannerkoksen Kallen vanha jos ei kukaan oo kuullut. RB isolohko Indy kansilla ja ykskurkkusella kaasarilla, TF 727 ja Fordin 9” nelilinkeillä tuotti ajan juuri kasin puolelle ja lopparia se sama 240 tuntumassa kun kaikilla muillakin... https://kuvia.1g.fi/kuvat/2018/FHRA/Blåkläder+Summer+Nat´s/Saturday+raceday/MOP_2679.jpg

    ... Paitsi Hermusen Karilla joka tekniikkafresauksen jälkeen ylitti 250. Ihan perusosia, mäntää ja veviejä odoteltiin puolisen vuotta mut saapauihan ne vihdoin pikku muutoksin ja muutokset tuntuivat olevan oikean suuntaisia. 358 pikkulohko W7 kansilla ja sheetmetal tunnel ramilla + 2 x dominator. Laatikkona autom.... no ei todellakaan, vaan manuaali, 5 vaihteinen Liberty. Ja perä Ford 9” linkeillä. Aika 8.7 ja loppari 253, vai menikö vieläkin paremmin? No, kuitenkin paalupaikka kahdeksan kaavioon! https://kuvia.1g.fi/kuvat/2018/FHRA/Blåkläder+Summer+Nat´s/Saturday+raceday/MOP_2840.jpg

    Top Streetissä osallistujia kuusi kappaletta. Lajittelun jälkeen Twin Cam Carinalla piti kuudetta sijaa hallussaan Jani Svensberg, aika 10.31 ja loppari 231. Ja motti rikki. https://kuvia.1g.fi/kuvat/2018/FHRA/Blåkläder+Summer+Nat´s/Saturday+raceday/MOP_2539.jpg

    Viides oli Jani Lindqvist joka oli saanut Bemarinsa raahattua kisoihin, vielä mennään alkutaipaleella mut potentiaalia pitäis oleman ihan ryhmän kärkeen. Lajitteluaika nyt 9.1 ja paras loppari tais mennä yli 270. https://kuvia.1g.fi/kuvat/2018/FHRA/Blåkläder+Summer+Nat´s/Saturday+raceday/MOP_2550.jpg

    Neljäntenä yllättäen Erhomäen Timo farmari Asconalla. Yllättäen siksi, että oisin olettanut ykköseksi. Kellot ja Opel eivät vain päässeet yhteisymmärrykseen, ne ilmoittivat tulokseksi 8.3/296 mutta 60 jalkaa oli yli kaksi sekuntia, joten todennäköisesti kellot lähtivät käyntiin silkasta säikähdyksestä. https://kuvia.1g.fi/kuvat/2018/FHRA/Blåkläder+Summer+Nat´s/Saturday+raceday/MOP_2535.jpg

    Kolmas oli Suojasen Timo, Oli taas uuttavanhaa moottoria konehuoneessa, et katotahaan ny mitähän se mahtais mennä. Eikä vissiin kellekään yllätys et menihän se, Aika 8.16/280. Sen aikaa kun meni. Motti risa. https://kuvia.1g.fi/kuvat/2018/FHRA/Blåkläder+Summer+Nat´s/Saturday+raceday/MOP_2860.jpg

    Kakkoseksi ylti Junttilan Paulin bemari, kiusallisen varmaa työtä hyvällä asenteella. 8.14/283 https://kuvia.1g.fi/kuvat/2018/FHRA/Blåkläder+Summer+Nat´s/Saturday+raceday/MOP_2691.jpg

    Ykköne oli joku kukkopilli etelänvetelä jolt ei oikeen mikään onnistunut. Mut riitti kuitenkin ykkössijaan 8.11/281. https://kuvia.1g.fi/kuvat/2018/FHRA/Blåkläder+Summer+Nat´s/Saturday+raceday/MOP_2540.jpg

    Lauantai-iltana ravintolassa..., eiku siis varikolla oli monenlaista äksöniä, Hiturin Saulille järjestettiin tukikonsertti jarruvarjon hankintaan ja se tuottikin tulosta, Frank Pro Street varikolta tuli varsin pikaisesti ja sanoi et jos nyt lopetatte niin hän antaa sen varjon, ja ainakin Frank piti sanansa... Mut normitapaan saunaa, pikku purtavaa, virvokkeita, loistavaa musaa, hyviä ystäviä, komeita karjuja ja nuoria kauniita naisia... Ei toi varikkoelämä hassumpaa ole. Kannattaa kokeilla. Jos ny jotain sais olla vielä enempi ni niitä nuoria kauniita naisia..., eikä se ikäkään niin tarkkaa... eikä sillä kauneudellakaan niin väliä, suhteellista joka tapauksessa..., ja....
     
    dart -66, peltsi, 12345678910 ja 10 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Sunnuntain kilpailut alkoivat normitapaan ihan ajallaan. Streetissä kaaviot oli suhteellisen pienet joten huilia riitti iltapäivään. Kaikki joilla kalusto oli vielä kasassa läpäisivät tarkistuspuhalluksen, joten oli aika pudotella.

    Real streetissä Hermunen sai kaaviosoolon kun oli pariton määrä autoja. Jatkoon puhtaalla vedolla.

    Ensimmäisessä parissa vastakkain piti olla Hituri ja Takala, mutta Takala ei onnistunut saamaan starttiasiaa ratkaistua joten Hituri sooloili jatkoon.

    Kierroksen ainoassa parissa yhteen ottivat Lehto ja Laukkanen, paperilla tasainen pari. Lehto paremmilla reaktioilla liikkeelle ja jatkoon nopeammalla ajalla.

    Toisella kierroksella semeissä Hermunen vastaan Hituri. Hituri paremmalla reaktiolla liikkeelle mut Jekun voimalla ennen maalia ohi ja finaaliin. Lehdolla semeissä kaaviosoolo ja finaalin arvoinen suoritus.

    Finaalissa Hermunen nopeampana etuasemassa. Kausalan miehen varovaisen steitsauksen jälkeen lähes identtisin reaktioin liikkeelle mut Jekkuwallu etenee nihkeästi; etujarrut olivat jääneet päälle ja aukesivat vasta 200 metrin jälkeen..., Esa voittoon joka oli jo kauden toinen.

    Top streetissä oli ekassa parissa Erhomäki vastaan Aukio. Erhomäen auton toimiessa normaalisti aika selvää kauraa. Vaan ajoja ei ole ajettu ennenku ollaan maalissa., VIPpi paremmilla reaktioilla liikkeelle ja Erhomäki perään, loppupelissä VIPille vielä kaikki 0.003 sekuntia parempi aikakin, joten mistään holeshot voitosta ei ollut kyse.

    Kalustorikkojen takia kasi seuraavaa olivatkin soololähtöjä ja yllättäen kumpikin jatkoon

    Toisella kierroksella VIPillä kaavion mukainen soolo, pientä alustasäätöä ja vähän enempi ahtopainetta... näppärästi renkaat savuten finaaliin. Toisessa parissa Junttilan nopeana steitsauksen jälkeen Lindqvist potee painepulaa ja häviää. Pauli finaaliin.

    Finaalissa myös VIPin akku on finaalissa ja auto lähtee hädintuskin käyntiin ja prötää sekä paukkuu. Ahdot on pudotettu takas hyvin miedoiksi joten voittaakseen pitää jälleen saada hyvä reaktio. Ja se onnistuukin, lähtöreaktioissa melkein 0.2 sekuntia eroa, maalissa enää 0.07. Eli holeshotila voittoon, kuten edellisessäkin kisassa.

    Kaikenkaikkiaan hyvät kisat, skabailijoita sais olla enempikin mut kullakin lienee jotkut pätevät syynsä kun eivät kalustoa radalle raahaa. Osallistumismaksut kyllä ovat aivan järjettömät ja se varmasti selittää osittain ruuhkan puutetta. Melkonen yllätys oli myös pudotuskierroksen nopeus, ekalta rundilta suoraan takas varikolle, motti seis ja tullaan sanoo et vois mennä line uppiin. Hyvä et ehti varjon pakkaa, siin varmaan kävi joku käpy toimitsijoilta?

    Omalta osalta kisa meni hienosti, melkeen neljän vuoden tauon jälkeen VIPin puikkoihin, eka veto rauhallsiesti ilman ahtoa 9.1, toka driftaillen 9.4 ja sen jälkeen kaikki matalaa kasia. Tuntuu että voimaa olis aika mukavasti, nyt mentiin paras aika 0.5 bar lähtöpaineella ja hitaalla nousulla 1.5 baariin, renkaat ja alusta eivät vain sietäneet yhtään enempää. Siihen täytyykin paneutua, samoin sähköpuoleen ja uus akkukin tarvis jonku sponssaa...

    Kiitokset kaikille paikalle raahautuneille, erityisesti omille hanslankareille, kilpakumppaneille hyvästä seurasta, Saulille saunasta ja leposijasta, aivan loistavaa jengiä ja fiilistä. Ja mopoilijalle, jonka kuviin linkit, kuvaamisesta!

    Kahden viikon päästä EM kisat, Toivottavasti kelit suosivat. Perinteiseen tapaan lajittelut alkavat torstaina ja kun pro rundit tulevat perjantaina mukaan jäävät sportsmanit ottolapsen rooliin..., no kukapa ei siitä hyvästä reilua viittäsataa maksais. Saahan sillä tosin neljälle hengelle kokoaikalipun sekä mahdollisuuden majoittua alueella kykyjensä mukaan. Meillä onkin seuraavaks taas Lahtikko puikoissa mikäli kaikki osoittautuu olevan kunnossa, ja toivottavasti saadaan suorituskykyäkin vähän parannettua.
     
    peltsi, 12345678910, GM -65 ja 9 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. Herje

    Herje Gearhead

    Hyvää raporttia taas pukkaa.
    Kiitoksia. :odcool:

    Jospa tuon oman Vallun sais raahattua Nitroihin.

    Tosin meininkinä olis ajaa Pettiä. :odoops:
     
  10. kari6767

    kari6767 2nd gear

    Hyvä rapsa taas Jyrkiltä,kiiiitos! Jekun loppari 253,92 eli tamperelainen 260
     
    Ade62 ja Herje tykkäävät tästä.
  11. kari6767

    kari6767 2nd gear

    Jykä,kansa vaatii rapsaa,eli mä
     
    Teukku ja pinola tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!