FHRA Street Mayhem / SM1 28-29.5.2022

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja Miksu.1g, 29.5.2022.

  1. pile

    pile Gearhead

    Kuten tuolla jo kirjoitin että käristeen myyjä ei varmaan pysty fhralle maksamaan niin paljoa myyntipaikasta kuin joku muikun myyjä.
    Mutta pohjanmaa vasn on sellaasta aluetta että atrian käristettä pitää olla tarjolla joka pippaloos. Jos ei ole niin ei sinne kannata sitte muutenkaan tulla. Mutta tää käriste asia on vain yksi niistä monista muista asioosta joita pitääs kehittää.
     
    Blower Camino ja Araldite73 tykkäävät tästä.
  2. Mikkoli

    Mikkoli Gearhead

    OiOi noita aikoja...leirinnät täynnä Alastarossaja kaikkee. Ja nyt puhutaan makkaroista joitten puute vieny katsojat. Otetaanko nyt kuitenkin itse kukin se sormi pois persiistä ja todeta yhteen ääneen että Suomi Drag Racing tarvii sen radan Etelä-Suomeen...eiköhän Kauhavan "kylmyys" o sen jo todistanu. Ja niitten makkaroitten puute...
     
    valtope, Blower Camino ja MIAMIDRAGRACING tykkäävät tästä.
  3. rosswell47

    rosswell47 2nd gear

    Pohjanmaalaisille 1 kpl ilmainen käriste ni tulevat minne vaan ajamaan/katsomaan..
     
  4. viridia

    viridia Gearhead

    Tulipa tänään käytyä katsojan roolissa Kuopiossa Drifingin SM-sarjan kilpailussa. Kilpailu oli viime vuonna loppuunmyyty, ei tietoa tästä vuodesta mutta radan varsi oli ihan täyteen ammuttuna katsojia. Itse viimeksi kävin drifing kisoissa joskus vuosia vuosia sitten kun Motoparkissa ajettiin samaan aikaan kiihdytyskisojen kanssa..

    Kilpailussa vain reilu 20 autoa ja silti vetää kansaa katsomaan ja epäilisin, että 20 kuljettajan osallistumismaksuilla ei kateta näiden kisojen kuluja, joku täällä varmaan tietää maksujen suuruusluokan, itse en netistä äkkiseltään tietoa löytänyt..

    Ja oli sitä makkaraakin myynnissä. Eikä ole Heinjoen moottoriradalla rataravintolaa ja WC:t oli bajamajoja, joten esim. Motoparkki vie tässä voiton, mutta silti katsojat viihtyi.

    Taukojen aikana varikko ihan täynnä katsojia, suosituimmat kuskit jakaa nimmareita ja fanituotetelttoihin jonot.

    Lajina drifting varmasti tavantallaajalle huomattavasti helpompi sisäistää ja ymmärtää kuin drag racingin lukuisat luokat indekseineen ja muine juttuineen. Joten tässäkin ihan turhaa dissata 1/8 mailin Heads-up hommia, normikatsojalle varmasti helppo konsepti tajuta, eka maalissa voittaa..

    Katsojien keski-ikä varmaan oli lähelle 30 vuotta vai liekö jopa alle. En yhtään ihmettele jos FHRA:lla on ongelmia saada katsojia nykyisellä somenäkyvyydellään kisoja katsomaan. Tämä somehomma vaan on tätä päivää ja FHRA:n markkinointi ja drag racing lajina on tässä vaan jäänyt pahasti jälkeen.

    Parhailla drifing teameilla on somessa kymmeniä tuhansia seuraajia, nopealla otannalla suomalaisilla drag racing teameilla taidetaan puhua sadoista tai enintään yksittäisistä tuhansista, monilla teameilla ei löydy edes instagram sivuja, youtube toiminnasta puhumattakaan..Se fanikulttuuri vaan on se juttu mikä ne katsojat saa sinne radan varteen "omiaan" kannustamaan..

    Eikä tässä ollut tarkoitus mollata drag racingiä lajina, olen itsekin varmaan 10 vuotiaasta kisoja käynyt katsomassa ja muistan varmaan lopun ikää Lehtimäen comppi dragsterin tai Lahden Timon fiiatin, niissä oli sitä pauketta ja rytinää mikä katsojaa viihdyttää ja nyt lukeudun näihin kolmenkympin tienoilla pyöriviin ja kyllä täytyy sanoa, että omakin mielenkiinto on alkanut kääntyä driftingin pariin, niin kauan kun olen tätäkin foorumia lukenut, niin FHRA:n ympärillä on pyörinyt hyvin sisäänpäin suuntautunut ilmapiiri ja tuntuu kaikki olevan jatkuvaa kiistelyä milloin mistäkin..

    Pahasti tämä kiihdytyshomma vaan alkaa ukkoutua ja nuorta väkeä kiinnostaa ihan muut lajit..

    Tässä vain yksi näkökulma tähän drag racingin nykytilaan tämmösen nuoremman henkilön näkökulmasta, ja kyllä, olisin tänään valinnut driftingin 10 kertaa kymmenestä vaikka Motoparkissa olisikin kisat järjestetty..

    Ja tämä iänikuinen väittely sijainnista, viimeksi kun karttaa katsoin niin Kuopio ei minun mielestä sijaitse kovinkaan etelässä. Ja veikkaan, että heinäkuussa Kalajoen osakilpailussa on vähintään yhtä paljon katsojia ja se on vielä kauempana etelästä...
     
    Muokattu: 11.6.2022
    Seevu, Vallu 426, masanteri ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. Mikkoli

    Mikkoli Gearhead

    ...Siks kirjotinkin että DRAG RACING tarvitsee radan etelään. Yllä toki paljon asioita mitä allekirjoitan.
     
  6. viridia

    viridia Gearhead

    Joo varmasti kilpailijoiden näkökulmasta olisi hyvä, että rata olisi siellä missä valtaosa? kilpailijoista asuu. Driftingissä myös se helpottaa varmasti, että kilpailut loppuu jo lauantaina, niin jää aikaa sunnuntaina matkustaa kotiin kauempaakin ja kerkeää maanantaina takas leipätöihin.

    Katsojan vinkkelistä taas tapahtumapaikalla ei liene niin suurta merkitystä, jos tapahtuma on puoleensavetävä..
     
  7. SUS

    SUS 3rd gear

    Mahdollisesti tarvitaan rataa etelään mutta on muuallakin potentiaalia.Luulen että asenne on muuttunu ajan myötä. Tämä (itsekin) -80 luvun nuori odottaa vielä radoille ryntäystä kun internettiä tai somea ei oltu keksittykään. Nyt esim drift miehet näkyy yhdellä klikkauksella kymmenille tuhansille faneille.Olenko väärässä?? Tuote pitää olla kunnossa ennenkuin sitä myydään?Suomessa ei ole radat kaukana kellekään jos polte on oikea. Tai toisinpäin.Kävin Californissa kattomassa kisoja,pirusti ihmisiä.On sekin kaukana.
     
  8. pile

    pile Gearhead

    Rata tarvitaan etelään. Tään päivän kaiken maailman viherpiipertäjät on saaneet tilanteen siihen malliin että on todella hankala ja pitkässä juoksussa saada sellaista rataa ruuhka suomeen että siellä saisi ajaa vapaasti. Mielestäni kannattaa vaan alata sitä asennetta muttamaan siihen suuntaan että nää pari rataa joissa nyt vielä voidaan ajaa täyttä matkaa pysyisivät toiminta kunnossa.
     
    Seevu, Vallu 426 ja masanteri tykkäävät tästä.
  9. Araldite73

    Araldite73 2nd gear

    Jos maakunnissa on kova vastustus ja itketään pienestä metelistä niin arvatkaas vaan mitä se itku on täällä kehä3 sisällä.

    Oli rata missä tahansa niin jos paketti ja puitteet on kohdallaan niin homma toimii.
     
  10. Araldite73

    Araldite73 2nd gear

    Ja lisäyksenä että keskusteluissa on mielestäni hyvin tullut esille miten ihmiset eri tavalla arvostavat eri asioita.
    Pohojalaaselle on eri asiat tärkeitä kun meille etelän vetelille. Olisi hiton hienoa jos kaikista voisi ottaa ainakin osan käyttöön.
     
    Seevu tykkää tästä.
  11. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    Nyt lakki käteen kattojärjestön suunnasta tai Drag race finlandin ja Puuilon johtoryhmän eteen lakki kourassa, ovat ostaneet Alastaron toiminnat eli nyt olis paikka tehdä ja toimia. Muutokset rata alueelle on tehty eli vois olla et joku Em kisa olis siellä järjstettävissä ja jotain muutakin. Ehkä ovat jo aloitteen tehneet ainakin toivottavasti,
     
    valtope, Blower Camino ja Araldite73 tykkäävät tästä.
  12. ALLE

    ALLE 3rd gear

    Alastaron menetys on katsojien kannalta ollutt suuri menetys . Sinne pystyi Uudeltamaalta tekeen päiväreissun mut ei enää.
    Itsekin jo 80 luvun lopulla ja 90 luvulla kilpailessani kyl se Artisti oli maksumies aina
    Ja mikään ei ole muuttunut siitä . Sama se on ratapuolella nykypäivänäkin
    Huonosti niitä katsojia tuonne metsään saa ja porukat joita kiinnostaa niin alkaa harmaantua.
    Alastaron kiihdytysradasta kysyin asianomistajilta ja vastaus oli ettei enää tulevaisuudessa tule . Kiihdytyssuora ei vaan tuota tarpeeksi rahaa investoihin nähden
    Intressit ovat heillä eri jutuissa.
    Tietysti jos joku ulkopuolinen löisi jonkun satatuhatta kiinni voisi asia olla eri
    ALLE
     
  13. 1320

    1320 Gearhead

    On turha sanoa että nuorisoa ei kiihdyttely kiinnostaisi, kyllä katuautokisoissa ja erilaisissa kuutamokisoissa nuorisoakin on runsaasti katsomassa. Mutta miten näitä saataisi houkuteltua sit radanvarteen oikeisiin kisoihin, niin se on hyvä kysymys.

    Se mitä olen itse jutellut muiden kanssa niin ylivoimaisesti yleisin syy on ollut se ettei tiedetä koska oikeita kisoja ajetaan ja missä, osa on valitellut myös pitkää välimatkaa. Toisaalta Motoparkin drifting tai mitä ympäriympäri ajelua siellä onkaan, niin ne kisat vetää kuulemma katsomot täyteen ja yhtä pitkä ajomatka sinne silloinkin on.


    Mun mielestä katuautoja pitäis saada houkuteltua oikeisiin kisoihin ajamaan. Nopeita katuautoja (joilla ei tietysti ihan hirveästi katuajoa tule vuoden aikana) on Suomessa niin paljon että kalustoa kyllä löytyisi. Ja uskoisin että kuskeillakin olis ajohaluja päästä kunnon radalle kokeilemaan mihin se oma auto kulkee, kun noissa lentokenttäkisoissa kalustoa on usein ruuhkaksi asti. Näitä autoja jos olisi ilmoittautuneiden listalla 30-40 kappaletta, niin varmasti toisi myös yleisöä katsomoon enemmän.

    Ja itseasiassa nyt vielä kun monet lentokenttäkisat on 1/8 mile matkalla, niin voisi olla jopa mahdollisuudet houkutella näitä katuautokisojen kuskeja myös oikeisiin kisoihin joissa saa ajaa täyttä matkaa. Vaikka täällä monet pitää meteliä ettei 1/8 mile ajaminen haittaa yhtään ja se on hyvä juttu, niin tosiasiassa tuttujen kanssa kun olen jutellut aiheesta, niin kaikki on olleet sitä mieltä ettei pahemmin kiinnosta lähteä puolta matkaa ajelemaan.

    Mitä se sitten vaatisi et näitä autoja saataisi radalle? No varmasti ainakin matalammat osallistumismaksut, koska nykyisillä maksuilla ajaminen on tavalliselle työssäkäyvälle pirun kallista. Mut miten niitä saataisi laskettua, niin siihen en minäkään osaa vastata...
     
    Seevu ja artsiracing tykkäävät tästä.
  14. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Onko kisojen pakko olla 2 päiväset? Jos kisaajia ei nytkään ole tarpeeksi, niin eikö niiden ajattaminen onnistuisi päivässä? Näin saisi kuluja pienemmäksi.
     
    Seevu tykkää tästä.
  15. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Ite kaiholla muistelen Drag & Rockia vuosien takaa. Oikeestaan ei ole itelle sen jälkeen löytynyt sellasta festaria minne viittis lähtee. Että voisiko vastaavaa kokeilla nykypäivänä? Kun kyllähän hyvä tapahtuma vetää porukkaa vaikka se järjestetään syrjä-suomessa kuten esim tuo mainittu drifting tai vaikka big wheels.
     
    Blower Camino, SS-454 ja Inlinee tykkäävät tästä.
  16. pile

    pile Gearhead

    Viimevuonna niitä kokeiltiin vaikka porukka vastusti ja vituiksi meni.
     
    Fuselage tykkää tästä.
  17. nikkez_

    nikkez_ 2nd gear

    Ei sais lajeja sekoittaa keskenään, mut viikonloppuna Kuopissa drifting sm kisat lähes loppuunmyyty.. Ite näkisin et tällä hetkellä drag racing on kiinnostavinta katuautopuolella ja varmaan jotakin kertoo jo se, että eilen kiikalassa oli 74 autoa mikä tais olla yhtä paljon ku motikseen oli kaikissa luokissa ilmottautuneita.
     
  18. Rami_Vaan

    Rami_Vaan 2nd gear

    Jos kisat menee vain katuautokisoiksi, niin ainakaan minä en tulisi niitä katsomaan... Kuten aikaisemmassa viestissä sanoin, niin olen vain kerran tullut katsomaan yksinomaan katuvehkeille tarkoitettua kisaa Malmille kun kyseessä oli vain prätkille tarkoitettu tapahtuma.

    My 2 cents (ja ei tarvi, mutta saa - jos siltä tuntuu :poff: - ottaa nokkiinsa tuosta vain minun henkilökohtaisesta mielipiteestä)
     
  19. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Viimevuoden kokeilu oli kyl niin, et viikonlopussa järjestettiin kaks SM kisaa, yks lauantaina, toinen sunnuntaina. Se on mun mielestä päätön idea kilpailijoiden kannalta. Jos tulee jotain teknistä takaiskua niin siit ei noin vaan toivuta seuraavaan. Järjestäjän kannalta se on tietty loistava, yhdellä ihmisten ja kaluston roudauksella kaksi kisaa.

    Eilen Kiikalassa tuli jotain juteltua tosta 2/400 metrin ajamisesta, ja kyl monille on tärkeetä et se matka on nimenomaan 400. Vähempi on niitä joiden mielestä olis ehdottoman tärkeetä ajaa 200 metriä.

    Kyl se vaan niin on, et keskiverto katsojaa ei kiinnosta bräketti, ei junnut eikä prätkät. Se ei muuks muutu vaikka sitä ei ääneen sanoiskaan. Sen näkee aika hyvin siitä mitä tapahtuu katsomoissa kun joku noista tulee ajovuoroon, siis silloin kun katsojia on.
     
    Seevu, Araldite73, JYR ja 1 muu tykkäävät tästä.
  20. pile

    pile Gearhead

    Itseni voin myös sanoa olevan 1/4 mil matkan kannalla.
    Toi mitä jykä tuos lopus tuo esiin on ikävä tosiasia. Jota ei tosiaankaan saa ääneen sanoa. Tosiasa on että sitä kautta kumminkin meille jonkun verran tulee ajajia.
    Yhtäkään kisaa ei olisi järjestetty enää moneen vuoteen jos heitä ei olisi osallituja listoilla mukana.

    Pitäis löytää tai saada joku joka tois nostetta lajille, ihan tavalliselle tallaajallekin. Jokunen vuosi sitten kun Janne Ahonen tuli mukaan ,se toi katsomoon uutta verta. Nyt pitäis saada joku toinen ,vaikka Kimi Räikkönen hänhän on "eläkkeellä" .

    Nykyään kaikki hutaa Nitroa.
    Mutta missä on Top Metanol tai Pro Stock kalusto.
    Näitä oli menneinä vuosina paljon.
    Huomattavasti varmempi toimisia kuin nitro vehkeet ja myös näyttäviä .
     

Kerro tästä muillekin!