FHRA SYYSKOKOUS 18.10.2014 PUHEENJOHTAJAN VALINTA

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja SST800, 8.10.2014.

  1. -LeFa-

    -LeFa- 1st gear

    Eiköhän näitä asioita käydä lauantaina läpi, ja toivottavasti myös toimitusjohtaja on itse paikanpäällä tentattavana. Tämä toimisto asia tuli omasta päästäni, itse sitä miettinyt. Luulisin että Lassella on jotain muita parannuksia mielessään. Varmastikin Lasse niitä meille avaa viimeistään lauantain kokouksessa kun ollaan kaikki paikanpäällä. Mutta, onko kukaan muu astunut ehdolle joka haluaisi parantaa FHRA:n toimintaa ja vaikuttaa epäkohtiin? Itse en ainakaan ole tietoinen...
     
  2. Mikkis

    Mikkis Gearhead

    Oletko LeFa laskenut yhtään paljonko toimiston ja varaston siirto esim. Forsaan toisi säästöjä?
    Siellä pitäisi jonkun käydä töissä, ylläpitää kalustoa yms.
    Jos suurin osa toimitsijoista on pääkaupunkiseudulta, ei heidän kulkeminenkaan sinne ole kovinkaan edullista. Tai haluaako joku mennä talkoilemaan kerran pari kuussa läpi vuoden?
     
  3. C-barge

    C-barge Gearhead

    En minäkään ole muista ehdokkaista tietoinen ja jos ei niitä ilmene ei varmaankaan tarvita paljoa esittelyjä eikä vaalejakaan. Mut edelleen olen kiinnostunut siitä konkretiasta, jos lupaa jotain niin kai sille on joku suunnitelma ja pohja mihin ne lupaukset perustuvat? Pelkkä halu ja vilpitön tarkoitus ei välttämättä vie asioita tavoiteltuun suuntaan. Mut kaitpa ne sitten viimeistään siellä kokouksessa esille tulee. Mulla ei olis mitään sitä vastaan että ne tulisivat jo sitä ennen.
     
  4. studio57

    studio57 Gearhead

    Laskin sillon joskus et televisioinnin lopettamisella säästyis lähes 100 000€, sen ku ottais suoraan kilpailumaksuista pois niin...
     
  5. pinola

    pinola 2nd gear

    Mulla on sellanen käsitys et sitten saadaan sanoa osalle sponsseistakin heihei. Pitäis osata jonkun laskea mitkä ois hyödyt ja haitat koko lajille jos tuo tv loppuis.
     
  6. studio57

    studio57 Gearhead

    se on näinkin, osalle siitä on arvoa ja toisille ei mutta halpaa se ei ole.
     
  7. supo

    supo Gearhead

    Toivottavasti saadaan hyvät ihmiset oikeille paikoille ja lähi vuosina kurssi takaisin hyvään nousuun!!Varmasti löytyy joka asiasta pientä viilausta mistä saataisiin säästöä että maksut jopa laskisivat!!
     
  8. C-barge

    C-barge Gearhead

    Näinhän se on niinku supo sanoo, mut sen ku tietäis ketkä on niitä hyviä eihmisiä, tai et tietäis ketkä eivät ole, ja sit viel siihen päälle et mikä olis heille oikea paikka. Mä vähän luulen et mikään noistakaan asioista ei ole ihan yksselitteistä. Kun kuitenkin tuo johtokunta on se joka asioista päättää ja siellä on kahdeksan ihmistä, niin onko tosiaan niin että vähintään neljä niistä on "pahoja" koskei muutoksia tule? Käsittääkseni sen enempää puheenjohtajalla kuin toimitusjohtajallakaan ei ole valtaa estää johtokuntaa tekemästä "hyviä" päätöksiä.

    Ite mistään mitään ymmärtämättä tosta televisioinnistakaan. Se taitaa olla lajin ainoa näkyvyys ulospäin ns. suurelle yleisölle. Kantsii aika tarkkaan arvioida et mikä on sen näkyvyyden arvo, et pienentääkö vai kasvattaako ton 100 000:n säästäminen kustannuksia sekä sitä kautta et mikä se merkitys on yksittäisille kilpailijoille, ja sitä et mikä on sen vaikutus yhdistyksen tuloihin.

    Joo, kauheeta valitusta Lassen vastauksia odotellessa, mut se on ehkä vähän samalla koulutusta tulevaan. Mä ainakin ite vähän luulen että vaikka meillä viikon päästä oliskin puheenjohtaja niin talvi tulee silti eikä edelleenkään ennen kevättä tarvi noit katiskoja tallista kaivaa. Ja siihen kritiikkiin on ehkä syytä tottua mikäli hommaan ryhtyy.
     
  9. KJG

    KJG 3rd gear

    Täytynee varmaan muistaa yksi seikka lauantain kokouksessa, kyseessä on FHRA ry:n vuosikokous eikä FHRA Marketing Oy:n kokous. Juridisesti nämä kaksi instanssia ovat ihan eri asioita. Käsittääkseni Marketing Oy:n toimitusjohtaja ei ole FHRA ry:n kanssa tekemisissä mitenkään muuten kuin normi rivijäsenenä? Korjatkaa jos olen väärässä. Marketing Oy:n asioita siellä tuskin käsitellään vaikka FHRA ry tuon omistaakin. Ry:n hallitus on suoraan Oy:n hallitus ja sitä kautta päästään vaikuttamaan Oy.n asioihin.

    Mitä tulee noihin kustannussäästöihin, niin minä ainakin toivon ettei kukaan tekisi päätöksiä säästöistä hetken mielijohteesta, vaan tutkisi suunnitellun säästön vaikutukset hyvinkin tarkkaan eri kantilta. Ei niitä kuitenkaan voida taikatemppumaisesti toteuttaa. Tiettyä yrityshenkisyyttä siinä hommassa tarvitaan.

    Kristian
     
  10. 5.7 olssi

    5.7 olssi 1st gear

    enpä itse ainakaan lähtis televisio näkyvyyttä lopettamaan,laji tarvitsee näkyvyyttä ja mikä parempi,kuin televisio.

    Erittäin hyvä asia on lajin televisionti,kuka sen sitte aikaan saanutkin,niin suuri kiitos siitä.

    Vuokria ja kuljetuskaluston tuomia kuluja kannattanee ainakin tarkastella.
     
  11. Putte

    Putte 1st gear

    Vaikea sanoa tulisiko säästöjä vai ei, mutta tilat eivät varmaankaan olisi yhtä joustavat kuin tuossa nykyisessä kiinteistössä. Itsellenihän tuo on kaukana, enkä yhtään pistäisi vastaan, jos olisi lähempänä. Tosin se vaihtoehto saattaisi muuten olla huonompi ja kalliimpi.
     
  12. jakulepi

    jakulepi Gearhead

    Tämä seuraava on mahdollisesti täydellistä utopiaa ja irti todellisuudesta, sisältäen ajatuksia joita on helppo länkyttää vaaleanpunaisten lasien takaa vailla toteutusvastuuta.

    FHRA vuokraa/ostaa kiinteistön jostain Helsingin liepeiltä, jossa FHRA:n lisäksi toiminnassa myös Golden Classics -tyyppinen ravintola, ehkä muutama muu alan yritys sekä mahdollisesti FHRA:n jäsenkerhoille korvamerkittyjä kerhotiloja kokoontumisia varten.
    Ajatuksena muodostaa selkeä hotrod-henkinen kokoontumispaikka, missä FHRA:lla, harrastajilla ja järjestösektorilla olisi mahdollisuus tavata epävirallisissa merkeissä äärellä vähintään kerran kuussa Stadin cruisingien yhteydessä.

    Tämä parantaisi kommunikointia uudelle tasolle, madaltaisi virallisuuden muuria "Ne siellä FHRA:ssa vs. Me muut" ja parantaisi yhteishenkeä.
    Ehkäpä valtakunnallisten jäsenkerhojen avulla kehkeytyisi sitä paljon kaivattua konkreettista pöhinää myös katuautoharrastajien suuntaan.
    Tilojen sijainnin edellytyksenä olisi kuitenkin se, että olisivat Stadin cruisingien kannalta järkevän ajomatkan päässä Kauppatorilta. Jengi kuitenkin tykkää kokoontua autojen kanssa yhteen, joten sitä ilmiötä kannattaisi käyttää synergiaetuna järjestötoiminnassa.
    Kustannuskysymys, tiedän tiedän...juu, ja talvikausi saattaa tuoda ongelmia...jne.

    Pienen mittakaavan esimerkki:
    Meillä GM-Cruisersilla on kerhohuoneen ovet avoinna jokaisen Stadin cruisingien yhteydessä "Cruisin' Cafen" merkeissä. Paikalla piipahtaa aina jäseniämme juomaan kupillisen kuumaa ja juttelemaan kuulumiset. Jotkut ostavat myös kerhotuotteita. Se on mukavaa, helppo toteuttaa ja luo yhteenkuuluvuuden tunnetta.

    Anteeksi, että tuon tätä esiin pääkaupunkikeskeisestä näkökulmasta, mutta idean fokuksena on tuoda näkökulmaa ajatuksista saattaa harrastajia konkreettisesti yhteen. Pääkaupunkiseudulla kun on keskitetysti isot massat harrastajia ja määrä tarkoittaa voimaa myös asioiden ajamisessa.

    Mutta kuten sanoin, helppohan ideoita on aina veistellä maailmalle...
     
  13. Dusturecarn

    Dusturecarn 1st gear

    FHRA:llahan oli aikanaan hieno tuommoinen tila/ kahvila mutta taisi jäädä kävijämäärät aika pieniksi? Tietysti se olikin suht lähellä keskustaa ja varmaan kohtuukallis mesta. Mutta toimisiko se pienemmässä mittakaavassa jossain kauempana yhtään paremmin niin mene ja tiedä



     
  14. Putte

    Putte 1st gear

    Tuo Mäkelänkadun tila oli kallis, eikä siihen valitettavasti saatu sellaista kahvilayrittäjää, joka olisi onnistunut saamaan paikan tuottoisaksi. Tosin olisiko sitä paikkaa kukaan saanut tuottoisaksi on arvoitus. Kuitenkin nuo lähellä keskustaa olevat tilat ovat sen verran arvokkaita, että säästömielessä niihin ei kannata lähteä.
     
  15. ElCamino78

    ElCamino78 1st gear

    Mäkelänkadun paikassa ei ollu muuta vikaa, kuin sijainti, sijainti ja sijainti. Parkkipaikkaa erittäin rajoitetusti. Kyllä ohi kruisaileva haluaa auton mah lähelle ovea.
     
  16. Mopar

    Mopar Gearhead

    Onko jokainen jäsen äänioikeutettu vai onko siinä ikäraja?
     
  17. Zege

    Zege 3rd gear

    Mielenkiintoista keskustelua, jossa alkaa pikkuhiljaa myös tulla esille tämä Oy’n ja Ry’n hieman haastava kuvio. Rakenne sinänsä on käsittääkseni ihan järkevä noin verosuunnittelumielessäkin, mutta haastava kyllä on välillä ymmärtää kuka ja mitä.

    Aloitetaan vaikka tästä FHRA:n sivusta
    http://www.fhra.fi/fi/fhra/yhteystiedot/

    Lopussa lukee Johtoryhmä (FHRA ry:n johtokunta & FHRA Marketing Oy:n hallitus)
    Siis minkä johtoryhmä? FHRA Ry’n vai FHRA Marketing Oy’n? Koska tähän Ry’n johtokuntaan nimitys johtaa käsittääkseni myös Oy’n hallitusjäsenyyteen, niin välillä on vaikeaa erotella mitkä asiat Ry’n kokouksessa - joka nyt on tulevan lauantaina - kuuluu tai ei kuulu kokoukseen.

    Johtoryhmä noin yleensä muodostetaan monesti yritykseen siten, että siinä on mukana eri osa-alueista vastaavia henkilöitä. Minulle ei ole selvää onko tämän johtoryhmän jäsenillä omat vastuualueensa.

    Näen siellä toki muutamia nimiä, kuin vaikkapa Jani Vaittinen jonka löytyy myös Muu henkilökunta kohdasta FHRA Crew vastuullisena. Loogista siis, että tällainen henkilö on myös johtoryhmä jäsen. Mutta perustuisiko tämä loogisuus nyt vain sattumalta siihen, että Jani on myös johtokunnassa (varapuheenjohtaja?) koska sinne nyt ei muutenkaan ole tunkua?

    No anyway, silloin kun pyritään johtokuntaan, saati sen puheenjohtajaksi, niin porukkaa saattaa kyllä kiinnostaa aika laajasti FHRA:han liittyvät visiot. Oli sitten lopulta kyse Oy:n tai Ry:n asioista. Mielestäni aika vaikea erottaa toisistaan siinä tilanteessa.

    Tätä kautta päästään sellaisiin asioihin kuin Oy’n taloudellinen tila, joka ei ole sinällään Ry’n kokouksen aihe, mutta liittyy näihin säästökeskusteluihin. Minulla ei ole nykytilasta mitään käsitystä, mutta julkisesti on saatavilla vuosilta 2011 – 2013 yhteenveto.

    http://yritys.taloussanomat.fi/y/fhra-marketing-oy/espoo/2264784-1/

    Ehkä tämä vuosi on vuoden 2012 kaltainen ja tulos lähempänä nollaa, kuin parina muuna vuotena. Säästöjähän haettiin esim. yhden kilpailun vähentämisellä.

    Taloudellinen tilanne näiden lukujen valossa pistää miettimään mihin ne rahat on menneet ja mikä on toiminnan tulevaisuus. Jotenkin tuntuu, että yritys voi toimia tappiollisena vain siten, että omistajat pumppaavat siihen rahaa. Tässä tapauksessa omistaja on Ry ja sen varat yhtä kuin jäsenmaksuina saadut, koska kaupallinen toiminta on Oy’n alla. Vai miten tämä toimii?

    Sitä kautta ollaan taas tilanteessa, että saako Ry’n kokouksessa pyytää tietoja siitä miten Oy:llä oikeasti tällä hetkellä menee?


    Lasse Koskinen lähti täällä rohkeasti avoimesti tuomaan täällä ilmi, että lähtee puheenjohtajakisaan ja toi myös esille pääpiirteittään miksi.
    Se lukee tässä kohdassa ketjua http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?f=48&t=281396&start=18

    Siitä keskustelu lähti näihin säästöihin joista noin yleisesti ottaen on todettava, että jos haetaan vain säästöjä ilman minkäänlaisia niin sanottuja toimintasuunnitelmia, jotka toivottavasti tähtäävät kasvuun, niin olisi paras säästää kunnolla ja pistää lappu luukulle.

    Joka pistää kysymään, että onko FHRA:lla jonkinlaisia vuositason toimintasuunnitelmia joiden toteutumista voi seurata ja sen perusteella arvioida kuinka hyvin johtokunta/johtoryhmä on suoriutunut vastuustaan?

    Ja kenties sen perusteella tehdä johtopäätöksiä onko ryhmässä oikeat vai väärät ihmiset.
    Nettikirjoittelun perusteella saa tietysti nykytilanteestaa ihan toisenlaisen kuvan.

    Ja tämä avoin nettikirjoittelu + tämä ry & oy kuvio tekevät näistä asioista keskustelusta hieman hankalaa.

    Ymmärrän osittain monien haluttomuuden lähteä kovin yksityiskohtaisesti puimaan asioita ja näkemyksiään foorumilla, joka on avoin kaikille. Varsinkin kun kyse on Oy’stä.

    En odota sinällään Lasselta täällä netissä tarkempia näkemyksiä säästökohteista, joita hän varmaan johtoryhmän nykyisenä jäsenenä pystyy näkemään.

    Mutta ne ja ennen kaikkea visiot siihen miten toimintaa hänen johtaman johtokunnan ja sitä kautta johtamansa Oy’n hallituksen toimesta kehitetään, mielellään kuulisin lauantaina. Kuten luonnollisesti muiltakin mahdollisilta ehdokkailta.

    Minä en ole kilpailija, en toimitsija ja mikä törkeintä en omaa edes harrasteautoa. Enkä ole asettumassa puheenjohtajaehdokkaaksi.

    Mutta minua kyllä kiinnostaisi nähdä vahva FHRA, joka toimii kuten olemassa oloaan perustelee omien sääntöjensa 2§ kohdassa
    http://www.fhra.fi/fi/fhra/yhdistyssaannot

    Johtokunnassa/-ryhmässä/hallituksessa pitäisi olla ihmisiä, jotka pyrkivät noiden päämäärien edistämiseen.

    Se miten niihin päästään on se minkä pohjalta se toimintasuunnitelma pitäisi olla. Se myös ohjaa toimitusjohtajan toimintaa. Toimintasuunnitelma taas syntyy yleensä näkemyksistä mitä pitäisi tehdä tai parhaista arvauksista minkä uskotaan edistävän toimintaa.

    Ja niitä näkemyksiä olisi mielenkiintoista kuulla (viimeistään) lauantaina kokouksessa jos/kun äänestyksiin ollaan menossa.

    Vähemmälle voisi jäädä se kuka ja mitä, enemmän mitä, miten ja milloin.
    Ehkä siellä on muutama muukin äänestäjä joka olisi myös kiinnostunut.

    Vai joko äänet on jaettu? Perinteiseen tapaan puhelimet on käyneet kuumana ja varmisteltu, että kaverit äänestävät kavereita ja kun ei ole kenenkään kaveri niin voi jättää äänestämättä.

    Tässä mitään visioita tarvita.
    Kannattaako tässä edes paikalle lähteä?
     
  18. pinola

    pinola 2nd gear

    Lainaan nyt röyhkeästi Lassen topiccia, ja laitetaan nyt tähän kun kerran aiheesta on keskustelua et mä oisin kans yrittämässä johtiksen jäseneksi.

    Eli Anssi Pinola Helsingistä, yrittäjä, kotoisin pohjanmaalta. Lajin ja harrastuksen parissa mukana pikkupojasta asti. Tais alkaa 10 vuotiaana kun Kalajokilaakson kerho muutti naapuriin. Siinä sitten Tähkänen, Mehtälän Jussi, Vallen Mika, Aulis ynnä muut otti mukaan kisoihin harjamieheksi. Niissä tuli pyörittyä siihen asti kun fyyra tuli Kalajoelle eka kertaa ja ne ekat vuodet se viikonloppu oli se kesän kohokohta. Oisko ollu -06 tai -07 kun pk-seudulle muutin ja siitä asti aktiivisesti Fyyran tapahtumissa mukana. Viimekesänä tuli myös oltua opissa Viron puolella niitä jeesaamassa ja kattomassa minkälaista on tehdä kisoja kun ei oikeesti oo mitään millä niitä tehdä.

    Mitä mä haluaisin muuttaa, no suurempia kustannussäästöjä on paha luvata kun ei meille toimitsijoillekkaan niistä asioista hirveesti kerrota mut työnpuolesta on joutunu vuosien varrella aika paljon kaikkea kilpailutukseen liittyvää touhuamaan joten se vois olla se missä voisin säästötalkoissa auttaa. Ja on siinä vuosien varrella jonkulainen käsitys tullu tuon sirkuksen touhuista ja mitä se vaatii.

    Ehkä enemmän haluaisin tuoda tietynlaista avoimuutta FHRA:n ja jäsenien/kuskien/teamien välille. Samassa veneessä siinä kaikki ollaan, toimitsijat, kilpailijat, kaikki. Sama yhteinen harrastus kaikilla niin miksi pitää olla niin negatiivista meininkiä? Välillä tuntuu kun vedän sen punaisen paidan päälle niin meistä tulee vihollisia, että meille on sallittua vittuilla päin naamaa. Samaa on tietenkin tapahtunut myös toisinkinpäin eikä sen niin pitäis mennä.

    Pääasiassa kuskeja varten niitä kisoja tehdään ja kyllä toimitsijat haluaa samanlailla että kaikki menis hyvin. Osa toimitsijoista minä mukaanlukien ottaa hyvinkin henkilökohtaisesti jos jotain menee päin persettä, tulee onnettomuuksia ym.
    Lähtöalueella öljymiehenä mut yleensä kisojen aikana näkee ja siinäkin on viimevuosina oikeesti yritetty muuttaa toimintatapoja ns "asiakaslähtöiseen" suuntaan. Silloin kun siinä aloitin oli meininki se että: tippa ja ulos. Nykyään pyritään ajattelemaan aina niinpäin että voidaanko me mitenkään antaa ajaa, turvallisuuden ehdoilla tietenkin. Myöskin lähtökennojen säätöön käytetään nykyään reilusti enemmän aikaa ja varmistetaan useaan kertaan että kaikki on kunnossa jotta kaikille ajat saataisiin ja lamput toimii kuten pitää. Et kyllä siinä oikeesti kuskien parasta ajatellaan. Jos rata ei ole kunnossa, se ottaa päähän ja heti mietitään mitä tehtiin väärin. Jos taas pito on kohdillaan, hyvältä se tuntuu kattoo kun porukka vetää enkkoja.

    Tähän pitoasiaan ja rataryhmän resursseihin sekä kehittämiseen mulla ois kans mielenkiintoa saada parannusta että pysytään hommassa ja autojen kehityksessä mukana. Harmittaahan se kun esim. Kalajoen pitoa haukutaan ( välillä ihan syystäkin ), mutta miten se voiskaan olla parempi jos meillä ei oo ollu kun 1,5 päivää aikaa sitä rataa tehdä? Niistä kun vielä sattuu toinen ilta satamaan pois niin siinäpä se sitten on.. Tästä tullaankin siihen että mikä on järkevää, tehdä useampi kisa säästöbudjetilla vai vähemmän kisoja laadukkaasti? Ymmärrän ja tiedän että Kalajoen kisa on tärkeä ja siellä halutaan kisoja järjestää, siihen pitää vaan löytää resurssit tehdä se yhtä laadukkaasti kuin muutkin kisat. Tietenkin pitää muistaa ettei lentokenttäolosuhteet siitä tierpiksi muutu mutta ei ole hyvä kehitys sekään että yhä useampi kuski jättää sen kisan väliin.

    Toimitsijana oon ollu kun ei ole ollut resursseja ajaa, mutta ei enää oikein osaa olla poiskaan ja siitä on tullu selkeesti se mun juttu. Yleensä vaikka kuin syksyllä finaalien jälkeen väsyneenä vituttaa niin kohta sitä kesää taas odottaa.

    Toinen asia on kans yleensäkin FHRA:n julkisuuskuva mitä vois yrittää parantaa. Osittain myös näistä tässä topicissa edellämainituista jutuistakin johtuen hyvinkin moni tuntuu yhdistävän fyyran johonkin negatiiviseen vaikka ei edes tietäisi tarkalleen mistä on kyse. On selvä että tervettä vaihtuvuutta varmasti tarvitaan, ja mulla ois halu päästä siihen myös mukaan. Hienoa olisi jos se vaihtuvuus tapahtuis jotenkin muuten kuin "nyrkit pystyssä", lajille eikä jäsenille ei ole hyväksi se että kovan työn tehneitä ja suuren määrän tietoa ja ammattitaitoa omaavia kavereita savustetaan ulos, näille olisi kyllä käyttöä FHRA:lla tulevaisuudessakin.


    -Pinola
     
  19. Pate-68

    Pate-68 2nd gear

    No voi nyt jumalauta taasko sitä toimistoa ollaan johonkin siirtämässä antakaa nyt vaan olla se siellä kivenlahdessa se on oikein hyvä paikka eikä sitä tarvii perustella mitenkään. Että joku jaksaakin aina miettiä tätä. :soosoo:
     
  20. -LeFa-

    -LeFa- 1st gear

    Toimiston siirtämistä kyselee moni jäsenistä, mutta kyseleminen ja arpominen loppuu varmastikin siihen kun jäsenille näytetään toteen että se on fiksu ratkaisu taloudellisesti ym. Silloin asiasta tulisi perusteltua eikä siitä tarvitse enää jäsenten valittaa. Tietääkseni toimiston sijainnista ei ole suurempaa narinaa, lähinnä siitä hinnasta kuulee aina arvottavan että onko kallis vai ei. On monta pientä asiaa mistä porukka valittaa somessa, kilpailuissa ja tapahtumissa, mutta kaikkeen luulisi auttavan se että kerroittaisiin syitä miksi asioita niin tehdään. Kaikkiahan ei ikinä kukaan pysty miellyttämään, se on selvä. Aina riittää niitä jotka jostain valittavat.
     

Kerro tästä muillekin!