FHRA tiedottaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja Harri Sassi, 1.10.2013.

  1. JS78

    JS78 3rd gear

    Ei kai mitenkään, oli vain lisäystä noihin aikaisempiin kirjoitteluihin.
     
  2. fury poika

    fury poika 3rd gear

    Tää oiski hiljanen ketju jos fhra vaan tiedottais :)
     
  3. JS78

    JS78 3rd gear

    Nimenomaan, kun eivät kerran tiedota tai kommentoi mitään, täytyy muiden se tehdä.
     
  4. joteam1

    joteam1 Gearhead

    Oikeestiko meinaatte, että tätä topiikkia lueskelee autottomat FHRA:n jäsenet, jotka puoltaa tuota seurantaa...?
     
  5. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    JS78:n ja fury pojan kannattaa tulla sinne kevät kokoukseen tuota vaatimustansa esittämään.

    Tietty voi laittaa johtikselle sähköpostia ja vaatia tuon homman kaatamisyritystä.
    Kokouksessa voi saada puoltavia ääniä asialleen.
     
  6. JS78

    JS78 3rd gear

    Ehkä mä olen vain sekaisin ja outo mutta mun päähän ei mahdu että miten mikään autoihin liittyvä yhdistys tai järjestö ( muu kuin uusien autojen myynnistä jotenkin hyötyvä, edellyttäen että auton hankintavero pienenee tuntuvasti. ) voisi kannattaa km-veroa/seurantaa. Ja jos nyt vaikka FHRA ei kommentoi mitenkään, onhan se jonkinlainen hiljainen hyväksyntä ko.verolle.
     
  7. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Laita sitä ehdotusta sinne johtikseen menemään, Fyyralta ei oo kommentoitu näitä juttuja ennenkään, miksi nytkään?

    Kysy johtikselta mikä niiden kanta on, turha keskustelufoorumilla tätä asiaa on ihmetellä.
     
  8. fury poika

    fury poika 3rd gear

    Hah 24 sivuahan tässä jo on ihmetelty
     
  9. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ihmetelty mitä?
     
  10. fmila

    fmila Gearhead

    Hölmöä hölötystä, miksi joku toinen ei tee jotain???

    Siis mikä on FHRA (vai kuka?). Miksi se ei tee jotain ? (Vai kuka ei tee ??). Kas kun FHRA on yhdistys ja jos SÄ kuulut johonkin yhdistykseen niin vaikuta siihen yhdistyslain ja sääntöjen puitteissa siellä yhdistyksessä mitä sen tulisi tehdä. (piste)

    Mitä taasen tuohon tienkäyttömaksuun tulee, niin toi muu kuin polttoaineessa, tapahtuva verojen periminen ei ole vielä niin ajankohtaista, eikä tämän hetken tekniikalla mahdollistakaan. Vaan eletäänpäs jokunen vuosi eteenpäin niin tässäkin maassa alkaa olemaan kaikenlaista hybridi/sähkö-kikotinta, joista ei enää kerrykkään (ainakaan kaikilta) polttoainetta verottamalla killinkejä kataisten kirstuihin. Siinä vaiheessa ME harrasteautoilijat ollaankin maksamassa "muiden" veroja mielestäni ihan liikaa, jos ainoa tapa periä ko. veroja on vain polttoaineessa. Jo nyt kaupataan "öky-hybridejä", jotka ovat tolpasta ladattavia ja niiden todelliset kulut kaupunki liikenteessä polttoaineen osalta ovat vain murto-osa, johonkin yli 300 hp katuhärveliin verrattuna. Sen vuoksi pitää kehittää joku perintämuoto, jolla homma tasataan, ettei ME harrasteautoilijat jouduta maksamaan "muiden" kuluja. Myöskin tuo harrasteajoneuvo-asetus pitäisi saada pian aikaiseksi, ennen kuin joku taho saa kaikki yli kaksi litraiset tuomittua johonkin "henkipatto"-verotukseen, eli lisäverolle tms.

    Kaikesta huolimatta, oikein Hyvää alkanutta Vuotta 2014 kaikille.

    t.AM
     
  11. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Siinä vaiheessa kun sähköautot alkaa lisääntyä niin äkkiänkös niille joku lisävero keksitään ilman satelliittejakin, mut toi harrasteajoneuvorekisteri olis kyllä kansalaisaloitteen paikka kuka osais sopivat tekstit vääntää niin et kaikki olis tyytyväisiä, niin joo eihän tää porukka koskaan oo samaa mieltä mistään :D
     
  12. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Tuohon harrasteajoneuvo rekisteri aloitteeseen pitäisi kunnolla paneutua, noita nopeesti tehtyjä ja sutaistuja aloitteita riittää nyt jo ihan tarpeeksi.
     
  13. fury poika

    fury poika 3rd gear

    Siinä vaiheessa ku sähköautot yleistyy ja ne ei syty palamaan itekseen on ÖLJY loppunu.
    Öljystä otetaan kaikki fyrkat irti. Hyvä niitä tietenkin on jo kehittää
     
  14. fmila

    fmila Gearhead

    Totta tuokin on ja varsinkin on ollut. Suomalainenkin rasvayhtiö osti kotimaiset akku kehitelmät pois "kehittymästä" ja markkinoilta jo kymmeniä vuosia sitten. Mutta ei taida onnistua enään, kun autoteollisuus painii nyt ihan oikeesti ei fossiilisten voimalähteiden kimpussa. Se on niille elinehto tässä nykyisessä enemmän ja enemmän poliittisesti ohjatussa energia politiikassa, jota myös kaiken maailman viherpiipertäjät yrittävät ohjastaa, kuitenkin ilman mitään vaihtoehtoista energia järjestelmää.

    t.AM
     
  15. Vallu 426

    Vallu 426 3rd gear

    Tuossa on myös lisänä sekin,että kaveri on ollut töissä jo kauan Gasumilla ja myös kaasuautoja on koko ajan kehitetty.Viimeksi kuulin,että on jo Jyväskylän korkeudella kaasun tankkauspiste...mutta kuinkas kävikään.Päättäjät huomasivat kaasulla ajon halvaksi(vaikka autot ovat vielä kalliita) ja yllätys sentään..myös kaasukäyttöisille autoille lätkäistiin käyttömaksu/vero,joten niiden todellinen kehittely suurinpiirtein tyssäsi siihen.

    Joten,jos joku foorumin lukijoista saa autonsa/minkä vaan moottorilla liikkuvan kulkineen toimimaan vaikkapa VEDELLÄ,niin kannattaa vaan pitää turpansa tukossa!!!
    Muuten joku saatanan ministeri lähettää verolapun kotiisi.
     
  16. Pate-68

    Pate-68 3rd gear

    No mutta jos autot olis vaikkapa 50% halvempia ja polttoaine maksais 0,5€ litra olisko meidän asiat yhtään paremmin eikö me myös sillöin tienattaisi paljon vähemmän. Miten fhra voisi vaikuttaa esim kansalais aloitteeisiin kun jokainen joka aloitetta kannatta pitää hänen kirjautua omilla tunnuksillaan sivuille.Tietenkin johtiksen jäsenet voivat kertoa kannattavansa aloiteetta mutta tuskin sekään fhra:n kanta olis koska me jäsenethän myös ollaan se fhra :eek:
     
  17. turbo

    turbo 3rd gear

    Just joo... Tässä threadissa on ollut paljon asiaa ja pa$kaa. Muutama pointti...

    Torniin ehdottomasti 2 kuuluttajaa ja kokeiltaisiinko uutena asiana Twitterin seurantaa... sinne voisi heittää kysymyksiä, joita sitten poimittaisiin kommentoitavaksi.

    Kolmas kuuluttaja varikolle kiertelemään ja haastattelemaan. Näitä voi sitten hoitaa livenä tai playbackina tornista ulos.

    Eri katsojia kiinnostaa erilaiset asiat. Kuljettajista ja autoista pitäisi pystyä kertomaan monipuolisesti. Pienet tekniikkapläjäykset ja joskus pitkällekin menevien yksityiskohtien eli "nippelitiedon" selittäminen on välillä paikallaan. Jos ajatellaan topikoita, niin esimerkiksi nitrometaanista pystyy kertomaan kansantajuisesti aika pitkäänkin. Usealle katsojalle ei sekään ole selvillä kuinka monipuolisesti auton kulkua säädetään muutaman sekunnin aikana kytkimen luistoa, sytytystä yms säätämällä. Kyllä aiheita löytyy.

    Testaaminen ei ole ilmaista. Isot pojat puhuvat TF:ssä lähdon hinnan kieppuvan 3000 euron paikkeilla - siis jos mitään suurempaa ei mene rikki. Aina menee jotain rikki. Pelkkä yhden lähdön aikana kuluva polttainekin maksaa jo satasia. On kokonaistaloudellisesti halvempaa lähteä ajamaan näytöslähtöjä tai match racea Ruotsiin (ja saada siitä kirjekuori) kuin mennä Alastaroon testaamaan.

    Paluustripin sulkeminen on vaikeaa, kun varikolle palaavilla tiimeillä on kiire huoltamaan kalustoa, mutta voisi kai siihenkin vaikka jotain burnis skaboja pidempien taukojen ajaksi järjestää.

    Lähdön jälkeen voisi kysyä ensitunnelmia tiimiltä heti lähtöalueella vaikka Crew Chiefiltä. Varsinkin jos rata rasvataan, niin tuossa on usein hetki aikaa pieneen haastatatteluun ennen kuin auto saadaan edes radalta pois saatika takaisin varikolle.

    Se on sääli, että Comp tapettiin sääntöjen viilaamisilla ja politikoinnilla. Varsinkin mielivaltaiset indeksien kiristämiset kesken vuoden veivät pohjan ahdetuilla autoilla kilpailemiselta.

    Osanottajamäärästä sen verran, että mitä jos niitä pisteitä jaettaisiin osallistuja-/ilmoittautujamäärän mukaan? Jos kaikki saisivat ajaa, niin tuo kyttäily, että montako on ilmoittautunut sarjaan jne loppuisi. Sen sijaan voisi silmäillä tuloslistoja sillä silmällä, että missä ryhmässä/luokassa olisi parhaat menestymismahdollisuudet eikä ihmetellä mitä luokkia ajetaan.

    Ja vielä ... "polttoainevero" toimii niin kauan kuin autot käyttävät energiaa "polttoaineena". Sähköautoon voi lisätä etäluettavan kWh-mittarin ja laskuttaa "polttoaineveron" aivan kuten normaalit sähkölaskutkin nykyisin.

    Mielestäni FHRA voisi harrastajien kattojärjestönä ottaa kantaa tahdommeko satelliittipohjaisen "isoveli valvoo"-järjestelmän autoihimme. Antaisitko tarkan reittidatasi esimerkiksi vaimosi analysoitavaksi? Kumpaan luotat enemmän: vaimoosi vai verottajaan? (Vai voiko noita verrata? Verottaja ottaa ja vaimo antaa - verottaja on tuossa kyllä luotettavampi :lol: )
     

Kerro tästä muillekin!