Fiat Twin Cam -kuka mitä häh?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja HenkkaTurust, 2.5.2002.

  1. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    Onko tietoo Hiivatin TC pannuista? Ostin hiljattain FSO Pollen akuuttiin lavan tarpeeseen, ja sehän on aika vaimea peli.
    Väittävät 1,6 tai 2,0 TC:n sopivan suoraan Polskin oman pannun tilalle, onko näin? Ja tuleekos sitä voimaa sen verran että swappi kannattaa? Koneen heikot/vahvat kohdat ja mitä tämmösesta kannattaa/pitää maksaa? Ja mistä löytyy, tuskin niistä paikoista mistä olen tottunut Ameriikan moottorit hakemaan.
     
  2. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    ihan muuten vaan, tuo TC ei tarkoita twincam vaan Tourismo Competizione. tosin koneessa on kaksi nokkaa mutta lyhenne ei tule siitä. että näin.
     
  3. J-M Partanen

    J-M Partanen 1st gear

    Jos Pollea meinaa virittää kannattaa vaihtaa kaikki tekniikka :smile:

    Meillä oli aikanaan lava FSO ja autosta hajosi kaikki osat, ensiksi perä (tilalle ladan) sitten 5 vaiht.laatikko (tilalle ladan) , jäähdytin vuoti kuin seula (taas tilalle ladan) ja lopulta moottorin leikattua kiinni(lohkossa valuvika...) autosta lähti kilvet.

    Tekniikka on aika sama (laatu ei) kun Ladassa johon Fiatin TC käy.
    Ladan ja FSO kytkinkammiossa taisi olla jotain eroa.

    FSO orgisperä taitaa olla hivenen tiheämpi.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: J-M Partanen 2002-05-03 21:32 ]</font>
     
  4. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    Jotenkin kaihdan sanaa virittää, kun ajattelen tuota Pollea...
    Itse asiassa tekniikka ei ole niin hirveesti sukua Ladaan. Katsos "kanta-auto" Polski-Fiat 125p oli yhdistelmä Fiat 125: kori+alusta+jarrut sekä Fiat 1500 "saippualaatikko" vuodelta 1962: työntötankomoottori+kojelauta.
    Eli Ladan (Fiat 124) kanssa samoja osia on yllättävän vähän, siinähän on ohc-kone ja rumpujarrut takana. Se on kyllä totta että Pollen peräruuvi on tiheämpi kuin sedan Polskin.
    Mutta takaisin aiheeseen, entä se Fiat pannu?
     
  5. dart -66

    dart -66 Gearhead

    itse asiassa kuultuna F125P ja Lada on enempi
    sukua toisilleen koska Fiat 124:ssa oli myös
    työntötankomoottori ja levyjarrut.OHC-pannu ja rumpujarrut ovat neukkujen oma sovellutus samoin kuin takaiskarit ja niiden sijoitus :smile:
    p.s. katso http://www.mobilia.fi/ladakerho siellä on
    lisää infoa yhdistelmästä TC + Lada

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: dart -66 2002-05-04 14:06 ]</font>
     
  6. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    Nöyrin anteeksipyytöni! Kaivoin TM lehden vuodelta 1967 ja siinä olleesta koeajosta käy ilmi että Fiat 124:ssä tosiaan oli sekä tikkukone että levyt takana! Eli kyllä perustietoni olivat päivityksen tarpeessa.
    Siis tarkoit varmaan että Fiat 124 ja Polski
    125 ovat enämpi samanlaisia, näissähän on molemmissa tikkukone ja levyt takana.
    Siitä Lada kerhon sivusta en oikein hirveesti saanut irti, mutta ilmeiseti Fiat TC kyllä tipahtaa niin Pollen kun Ladankin keulalle. Mutta entäs se kone, nyt jo olen kuullostellut sen verran että 1,6 saattaisi olla merkittävästi halvempi kun 2,0 -onko näin ja miten sen koneen toivuuden kanssa on?
    Nämä eurovehkeet ei oo mulle mitään kovin tuttuja. Kokemuksia onkin enämpi kertynyt vain Volvosta, tuskin Fiatin luotettavuutta kannattaa verrata B20 koneeseen...
    Mutta kun eivät ole svenssonit tajunneet tehdä avolavaa niin minkäs teet.
     
  7. J-M Partanen

    J-M Partanen 1st gear

    Muistelisin jälkeenpäin että kun meille laitettiin polleen S-mallin (eri kone?)Ladan laatikko niin silloin piti käyttää Pollen omaa kytkinkammiota, vanhan mallin Ladan laatikko olisi käynyt kai suoraan.

    Tehoa varmaan saisi jo pelkällä uudemman Ladan tavallisella koneella.



    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: J-M Partanen 2002-05-05 14:10 ]</font>
     

Kerro tästä muillekin!