fiestaan kone? mikä käy?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja tanari, 14.1.2003.

  1. tanari

    tanari 1st gear

    fiesta 1,0 GX -80
    minkä koneen sinne voi heittää? mikä menee suoraan sen vanhan tilalle? kentti 1300cc?
    valencia kone menee varmaa eiks toi 1litranenkin oo valencia? onks kellää tällästä konetta myynnis? toimivaa?
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    1.3 valencia käy muttei kent ainakaan helposti esim mk 3 escorteista löytyy sellainen helpoiten
     
  3. fisu

    fisu Gearhead

    ja eikös tuo brassi lx-escortin 1.3 ja 1.6 käy myös.
     
  4. 454SS

    454SS 3rd gear

    kuulin joskus omaan etuveto escortiin konetta etsiessä, että kenttiläinen käy pikku muutoksilla. taisivat väittää, että lohkoon tarttee tehdä jengat etuvetosen moottorinkiinnikkeitä varten, paikat kuulemma valmiina. tiedä noista sitten mikä juttu pitää paikkaansa
     
  5. tanari

    tanari 1st gear

    mä taas kuulin että kansissa on eroa! fiestan kannessa on joku kiinnike ja escon kannessa ei oo sitä!
     
  6. OpaS

    OpaS Gearhead

    Kenttejä ovat nuo etuvetoisten 1300 ja 1600 OHV-moottoritkin. Valencioita siis ovat vain 1000 ja 1100.
    Valencian lohko on muistaakseni pari senttiä lyhyempi kuin Kentin. Sylinterin halk. Valenciassa 74mm, Kentissä 81mm.
    EtuvetoKenteissä on tietysti ainakin matalampi vesipumppu kuin takavetoisissa.

    Eli Fiestaahan on Kentillä tullut tehtaaltakin, 1300 ja 1600 XR2 -malleina.

    Escortin koneen päätykiinnike on erilainen kuin Fiestan, mutta vois kuvitella ettei ole ihan mahdoton projekti tehdä sopivaa.

    Jos tuo on tarkoitus muutoskatsastaa, niin kannattaa huomioida että Fordin "tärkeimmät rakenteelliset erot" -lapussa lukee että 1.3 ja 1.6 oikeanpuoleisella vetoakselilla kannatinlaakeri. Ja näinollen kaksiosainen vetoakseli vaaditaan myös muutoskatsastuksessa.

    Kakkoskoppaiseen Fiestaan muuten mahtuisi helpommin kaikenlaista...
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    1.3 fiestan ja mk3/4 escortin kone on tietääksein kyl 1.0 ja 1.1 mitoissa pituuden puolesta ja meni ainakin tutun mk1 fiestaan alkuperäisellä päätykiinnikkeellä takavetoisten kent motit ovat pidempiä kuin nämä valenciat ja niistä eroittaa 1300 ja 1600 eron lohkon korkeudesta,mutta liikkuuhan se 1.1 moottorillakin tarpeex kun tietää mitä tehdä!!!
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    pikku lisäys...muistaakseni ei etuveto escorteissa ole saksalaista ohv mottia kuin 1300 valencia mikä käypi heittämällä mutta mk2 fiestassa mahdollisuudet on paljon paljon suuremmat kun on tilaa enempi...ne brassimallin koneet on aikas syvältä,kone ja laatikko eri puolella kuin saksalaisessa,liekö pyörimissuunta sitten mikä ja osatkin moottooriin kiven alla!
     
  9. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    Miten niin eripuolella? Laatikko kuskin puolella ja mosa vänkärin puolella kuten saksalaisissakin. Renun peruja muistaakseni eli siis... No, ei se kuitenkaan samaan askiin sovi kuin valencia, kent tai cvh (zetec)
     
  10. Tomppade

    Tomppade 1st gear

    Isäntä on rakentanut Yhen -79 eli samanlainen fiesta ku toi ni 1.1l kent koneella. Startti tais tulla 1.6l tanarista ja jotain pienehköjä muutoksia piti kuulemma tehä... :wink:
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    jätkät hei kentin moottoria ei ole olemassakaan...se on ohv. moottorit valmistava tehdas sijaitsee kentin herttuakunnassa.... myös miniin ja ooppeliin saa nk.kent osia.....
     
  12. OpaS

    OpaS Gearhead

    :rotfl: :rotfl: :odroll:

    Joopa joo.
    Entäs sitten Valencia, Cologne, Essex, Windsor, Cleveland...

    Mun mielestäni kuitenkin on ihan suotavaa käyttää moottorista valmistuspaikan mukaista nimitystä sen sijaan että kutsuisi kaikkia edellämainittuja rakenteensa mukaisesti "oohooveeksi". Ja crossflowejakin ovat vielä kaikki...


    Prkl. Kertokaa nyt sitten joku saksalaisen etuvetoeskortin/fiestan 1300/1600 OHV:n lohkon pituus??

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: OpaS 2003-01-15 23:13 ]</font>
     
  13. Tomppade

    Tomppade 1st gear

    No joo, ite olen aina puhunet Kenttiläisestä. Ja aijon puhua vastaisuudessakin. :wink:
     
  14. Razorass

    Razorass 1st gear

    Kenttien jakopäät ovat kaksirivisiä, fiestassa tilanahtaudesta johtuen yksirivinen. Lohko on muistaakseni tasan sama Valencia1.6/kent1.6, mutta todella se yksi kiinnike puuttuu. Omistin joskus Mk1:n XR2:n ja siihen tuli tuumailtua kenttiä.

    Myöhemmin XR2 tekniikka siirrettiin 1.1GX MK1 fiestaan, joka myös leimattiin 1.6:ksi. Muutoksia papereitten mukaan vaadittiin muistaakseni vain jarrut ja jouset. Todellisia eroja tekniikassa muistaakseni takavakaaja, jäähdytetyt levyt edessä(muistaakseni), iskarit ja jouset. Laatikkona käytettiin 1.1aski hupi ja %-syistä. 1.6 valencia oli täysin bolt-on.

    Kaikkia yksityiskohtia en välttämättä enää muista, koska projektista on jo muutama vuosi aikaa.
     
  15. Jere

    Jere 1st gear

    Vanhan Escortin (mexico) 1600RS:n kone sisään ja menoks (kulkee)!
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onko fiestaan mahdollista asentaa 2.0 OHC? Eikös siinä ole vaihteiston pulttikuvio sama kuin kentissä?
     
  17. FordMiekkonen

    FordMiekkonen 1st gear

    Mulla ois tarkotus vaihtaa 1.3LX escorttiin isompi motti ja vähä sama ongelma et en tiiä mikä sinne oikein sopis ku en oo pahemmin moottoreiden kans pelannu.
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Vuonna -76 esitellyssa Fiesta -mallistossa oli malleissa 1.0 ja 1.1 moottoreina Fordin uusittu OHV -moottori. Moottori on ulkoisesti pientä pituuseroa lukuunottamatta lähes samanlainen kuin takavetoisissa Escorteissa käytetty 'KENT' -moottori. Vaikka autopurkaamoissa ja varaosaliikkeissä usein niin väitetäänkin, on kyseessä kuitenkin perusrakennetta lukuunottamatta niin paljon erillainen moottori, ettei niitä voi ´samoiksi' väittää. Jo pelkästään pituuseroa moottoreilla on n. 50mm jota ei tosin huomaa jos ei ole vertailumoottoria vieressä. Alkujaan tätä moottoria tehtiin vain 957 ja 1117 cm3 malleina, joista jälkimmäistä käytettiin myös 80-84 (85?) mallisissa Escorteissa säästöpossumallina. Vuosina 86-89 moottorista oli saatavana myös 1.3 versio jota Suomessa käytetiin vain Escortin/Orionin hinnat alkaen -mallissa. Fiestaa ei ainakaan Suomeen ko. moottorilla ole virallisesti tuotu. Suurempi iskutilavuus oli saatu aikaan iskunpituutta kasvattamalla, ja samalla lisättiin kaksi runkolaakeria jolloin niitä oli jo nykyaikaiset viisi, kun pienemmissä malleissa niitä oli vain kolme. Vuonna 84 moottorin sylinterikanteen tehtiin joitain muutoksia joilla pyrittiin parempaan polttoainetalouteen ja parempaan vääntömomenttiin, tehon laskiessa samalla automallista riippuen 3-4hv. Moottorin aataminaikaisen perusrakenteen vuoksi se ei ollut enää 80 -luvun lopulla kovinkaan taloudellinen eikä muutenkaan ajantasalla, joten vuonna 89 moottoria pistettiin taas sen verran uusiksi, ettei montaakaan osaa jätetty ennalleen, vaikka ulkonäkö pysyikin lähes samana. Näistä muutoksista ei mulla ole juurikaan tietoa, joten jätän sanomatta mitään kun en tiedä. Muutosten tarkoitus oli tietenkin sama kuin vuonna 84:kin, parempi taloudellisuus ja suorituskyky. Muutosten yhteydessä moottori sai uuden tunnuksen, HCS, entisen OHV:n sijaan, toimintatavan (OHV = Over Head Valve, nokka-akseli sylinterilohkossa) pysyessä tietenkin samana. Moottorin vanhahtavan tyylin - valurautaa siellä sun täällä, painosta viis! - huomioonottaen - tai siitä johtuen? - se tuntuu olevan luotettavan vehkeen maineessa. Itselläni on kokemuksia neljästä kyseisenlaisesta moottorista (110tkm-200tkm) eikä minkään öljynkulutuksessa tai käyntiäänissä ole tuntunut olevan mitään hälyttävää, vaikka välillä on kenkääkin annettu oikein isän kädestä. Oman autoni moottori on vast'ikään porattu ja muutenkin remontoitu, joten saa nähdä miten kilometrit siihen vaikuttavat. Moottorin luotettavuudesta kertoo myös se, että vielä tänäpäivänä samaa mottoria käytetään Fiestan 1.3 -mallissa, tietenkin varustettuna nykyaikaisilla osilla kuten ruiskulla ja katalysaattorilla. Samaten Fordin uusi Ka kulkee samaisen moottorin turvin, joskin sitä on taas viritetty taloudellisemmaksi ja huoltoa vähemmän kaipaamattomaksi. Ainakin vuosien 76-87 moottorit käyvät keskenään vaihdettaviksi ilman muita muutoksia, ainoa mahdollinen ongelma saattaa olla, että 1.3 malli on n. 20mm muita korkeampi. Vuosien 88-> moottorit tuskin nekään aiheuttavat ongelmia, jos moottorin kannakkeet vain on jätetty ennalleen.

    tällainen teksti löytyi
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

  20. OpaS

    OpaS Gearhead

    Jaa että kaivetaan taas fiestan moottorit esille...

    1.0 ja 1.1 on kolmella runkolaakerilla, 1.3 viidellä.

    Venttiilien järjestys on 1.0/1.1 PIPIPIPI, 1.3:ssa PIIPPIIP. Tuolla saitilla josta tuo teksi on, väitetään että 1.3:ssa olisi myös PIPIPIPI. Ja kuitenkin siellä on kuvakin 1.3:sta, jossa näkyy pakosarjan muoto: 2 kanavaa keskellä ja yhdet aivan kannen päissä. Eli samoin ovat kuin perinteisessä kentissäm, PIIPPIIP.

    http://www.motorbase.com ainakin kertoo että Fiestan 1.3&1.6 olisivat kenttiläisiä. Eli isompi syl.halk. kuin Valenciassa. No, väitetään siellä toisaalta sellaistakin että rs1800 Escossa olisi Triumphin moottori...

    Ittelläni ei nyt ole yhtään Fiestan konetta että voisin mitata, mutta joskus niitä olen vertaillut. Viittä senttiä lyhyempiä nuo nyt ei sentään muistaakseni ole, vaan ero on luokkaa 1...2 cm. (??!)

    Motonet kaupittelee 1.3 Fiestaan esim. samoja männänrenkaita ja kannentiivistettä, kuin 1.1-1.6 Kenttiin. Mahtavatko sitten olla kuitenkin ihan väärää tavaraa vai ei? Niiden perusteella siis ainakin moottoreiden pitäisi kyllä olla aivan samoissa mitoissa.
     

Kerro tästä muillekin!