Fillariin ketjut ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Rado, 9.5.2015.

  1. Rado

    Rado Gearhead

    Tuli hommattua tollanen peräti yli 20-vaihteinen maastopyörä mutta polkimet eivät välitä voimaa eteenpäin.
    Joku on sotkenut sillä niin vimmasti että ketjut ovat kadonneet.

    Miten selvitän helpoiten ketjujen mitan ?

    Naruakaan ei oikein voi laittaa rattaiden ympärille mittanauhan virkaan.
     
  2. M

    M Gearhead

    Eiköhän ketjut löydy vaikka biltemasta.
     
  3. perkele

    perkele Gearhead

    saahan niitä vaikka k-marketista... ei vais...
    itse tekisin niin että hommaisin maastopyörään tarkoitetut ketjut ja laittaisin paikoilleen ja sitten ylimääräiset pois.
     
  4. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Kannattaa tarkistaa vaihteiston malli, vaihteiden määrä niin sillä löytyy sopivat ketjut. Tosin ylimääräisiä lenkkejä voi joutua katkaisemaan, tarvitsee erillisen työkalun.
     
  5. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Ketjun leveys määräytyy takapakan rattaitten lukumäärän mukaan ja pituuden mittaat jonkun nettiohjeen mukaan esim. tuolta. Valmiissa ketjussa on joka tapauksessa liikaa lenkkejä ja lyhennykseen voi käyttää rälläkäksi kutsuttua erikoistyökalua jolla sipaiset niitinkannan sileäksi.
     
  6. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Tai voi myös hankkia sen viisi euroa maksavan työkalun.
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Vitosen erikoistyökalu on varsin kätevä ketjun niittaamiseen vs rälläkkä! Katselet naapurin fillarista ketjuvaihteen asennot vaihteiden ääripäässä ja teet vastaavan ketjun kannattaa tehdä ekalla kerralla mielummin liian pitkä ja sitten lyhtentää, jos hyppii löysyyttään rattailla. Ainiinjoo, yleensä laitetaan samalla kertaa myös uudet rattaat - takarattaasta varsinkin on vaikea katsoa onko liikaa kulumaa.
     
  8. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Kysyjän seiskapakkaan käypäiset ketjut tulee yleensä ketjulukon kanssa esim. Bilteman ja Motonetin Shimanot.
     
  9. jarona

    jarona Gearhead

    Vähän ohi aiheen mutta venyykö vai kuluuko ketjut vanhemmiten?
    Tästä olen tingannut koko elämäni tomppeleiden kanssa...
     
  10. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Eipä sellaista mekaanista laitetta tai laitteen osaa olekaan, joka ei kuluis.
     
  11. f34

    f34 Double Gearhead

    Juu. Jos laittaa uudet ketjut vanhoille rattaille, saattaa rutista. Tai toisinpäin.
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Siinäkin vitosen ketjutyökalu näyttää kyntensä. Saa kätevästi lyhennettyä ketjun sopivaksi + muistaa, että lukko on + 1 lenkki. Ja sit kohta pituutta viritellessä huomaa, että sen ketjulukon avaaminen on vielä vaikeampaa kun katkaista ketju niitistä.

    Ketjulukon saa auki esim tekemällä rautalangasta just sen lukon yli silmukan. Kun rautalankaa kiristää niin lukko antautuu ja aukeaa.
     
  13. T&S

    T&S Gearhead

    Sopivan ketjunpituuden saat, kun tarkistat että suurimmalla vaihteella takavaihtajaan jää vielä jousi kiristämään ketjua, ja pienimmällä vaihteella ketjun mitta vielä riittää ilman että takavaihtaja on jo kiristysjousi pohjassa.
    Näitä 21 vaihteisia ei sitten ole tarkoitettu käytettäväksi niin että kaikista uloimmat rattaat vastapuolilta on käytössä, ketjut ja rattaat ei kestä eikä vaihda sinne kunnolla.
    Jokaiselle vaihtajatyypille ja rattaille on siihen parhaiten sopiva ketju.
    Kysy merkkihuollosta ketjun tyyppi.
    Joskus kolmekymmentävuotta sitten nyrkkisääntö oli se että jos takarattaassa oli vinot hampaan kärjet, siihen laitettiin normaali tasalenkkinen ketju.
    Jos takarattaassa oli suorat hampaat, laitettiin siihen ketju jossa kapeampi lenkki oli pullistettu keskeltä, näin vaihteet toimi paremmin ja ilman rutinoita.
    Yllättävän paljon vaikuttaa ketjutyyppi siihen miten vaihteet toimii.
     
  14. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Älkää helvetissä ostako pyörän ketjua Biltemasta. Ne mitä myydään Biltemassa muistuttavat ulkoisesti pyörän ketjua, mutta mihinkään pyörään niitä ei kannata laittaa. Minä ostin ja varmuuden vuoksi vaihdettiin muutamaan pyörään kerralla uudet ketjut ja kuukauden ajon jälkeen ketjut olivat venyneet yli 5 cm !! Eli niin paljon, etteivät istuneet enää rattailla ja olivat alkaneet siten tuhoamaan rataspakkoja. Olipa loisto-ostos. Siten Bilteman ketjut tulevat käyttäjälleen aika pahuksen kalliiksi.

    Pyörät olivat työmatka-ajossa ja ajetiin noin 7 km päivä. Eli ketjut olivat täysin paskana noin 150 km ajon jälkeen.
     
  15. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Tainneet jäädä jo arkikäytöstä nuo suorahampaiset pakat ketjuineen. Sitä en muista oliko niitä isompia kuin 5- rattaisia.
     
  16. Rado

    Rado Gearhead

    Yhdet ketjut katkoneena jyrkän mäen laella, en huonoja ketjuja huoli. Ponnistusvaiheen jälkeen meinasi mennä isyys ja kaatumisella olisi päässyt kotivideoihin.
     
  17. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Toi muuten on totta mitä monikaan ei tule ajatelleeksi

    Laskekaapahan joku viisaampi momentti joka ketjulle tulee kun 100kg seisoo polkimen päällä ja nostaa ohjaustangosta vaikka 50kg
     
  18. Toope

    Toope 2nd gear

    r x F.
     
  19. Rado

    Rado Gearhead

    Naisten malli on kiehtonut siitä asti :)
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Shimanon ketjuja Bilisteemakin myy. Ne on halvemman sarjan ketjuja ja rattaita siellä. Hyvin ovat pelanneet juniorien ja rouvani pyörissä, mut isommille pedalisteille oon laitellut vahvempaa. Alimittaisille osille saattaa tosiaan tulla tunnit täyteen jopa 100km matkalla. Normiketjut ja rattaat kestää helposti 10x enemmän, huollettuina.

    Kuopus vähän epäröi mun tarjousta täyskunnostetusta ison veljen pyörästä. Tein koko hoidon vaihteita, vaijereita ja grippejä myöten Bilteman osilla. Lopputuloksesta tuli kiitosta. Satasen "B" osilla sain vanhasta merkkifillarista olennaisesti paremman tuloksen kuin mitä satasen pyörät kaupassa ovat.

    Hyvät ja huonot osat oppii erottelemaan. Biltemassa oli, muttei ole enää, XT/XTR vannejarrupalojen kopioita, jotka pitivät märkänä paremmin kuin originaalit. Onneksi tuli ostettua varastoon.
     

Kerro tästä muillekin!