Finnish Hot Rod Museum

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja magenta, 25.1.2010.

  1. magenta

    magenta 2nd gear

    Moi

    Jo jonkin aikaa on mielessä pyörinyt ajatus paikasta,
    joka tarjoaisi moottorikäyttöisten ajoneuvojen harrastajille
    monipuolista toimintaa.

    Työnimeksi on muotoutunut
    Finnish Hot Rod Museum.
    Mutta kuvaa vain osin palveltavaa joukkoa.
    - Jenkkiautoharrastajat
    - Tuning-harrastajat
    - Off-road-harrastajat
    - Sport Car harrastajat
    - Prätkäilijät
    - Mopoilijat

    Alan lehtiä, kerhoja ja internetin keskustelupalveluja lukuunottamatta
    pääkaupunkiseudulta puuttuu paikka,
    joka aktivoisi moottoriharrastajia ympäri vuoden.

    Nyt kun FHRA:n toimitilat ovat etsinnän alla
    ehdottaisin, että ajatuksia laajennettaisiin
    kokonaisvaltaisempaan toimintaan.
    Mielenkiintoisia tiloja on tällähetkellä vapaana.

    Tai jos kuka tuumii tarttua tilaisuuteen,
    niin erilaisia ideoita on toimintaan
    rustailtuna kolmatta kymmentä

    Mika
     
  2. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Mulla on pöytälaatikossa myös "harrasteautomuseo" -nimellä otsikoituja suunnitelmia, joskaan meikäläisen suunnitelmat ei sijoitu pääkaupunkiseudulle vaan tänne edullisempien neliöhintojen suuntaan =)

    Idea on mainio ja sen toteuttamisessa voi ottaa varmasti oppia ongelmista, joihin moottoriurheilumuseo-vai-mikä-se-nyt-oli Helsingissä kaatui.

    Jos tarvitaan kofeiininkyllästämiä aivosoluja pohdintaan tai tukea Overdrive.fi-yhteisöltä, niin olen mielenkiinnolla mukana.
     
  3. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Kyllähän puitteet vaikka mihin olisi jos ei tarvitse helsingissä olla

    www.mobilia.fi

    En pitäisi mitenkään mahdottomana ajatuksena että lähtisivät mukaan jollain tasolla??

    Onhan Fhra kokeillut "fhra cafeta" ja homma kait tyssäsi käviöiden puutteeseen vaikka puitteet oli tosi hienot.
     
  4. janiluo

    janiluo Gearhead

    Jos se cafe oli se Kalliossa ollut paikka ilman parkkipaikkoja niin ei ihme ettei menestynyt. Monesti ajeltiin siitä vaan ohi varsinkin cruising-aikaan...

    Minusta FHRA:n ja/tai tämän "Harrasteajoneuvokeskuksen" sijainti pitäisi olla vähän pois Helsingistä mutta kuitenkin sieltä olisi "nopea" matka Helsinkiin eli esim Nurmijärvi-Hyvinkää tms.
    Koska tuolla Mobilialla on jo museoalue hallinnassa niin tämä toinen saisi olla enemmän aktiiviseen harrastamiseen kuin pölyttymiseen, unohdukseen tai kulttuurin palvontaan perustuva. Harrastaminen alkaa olla jo loppupuolella kun siirtyy muistelemaan menneitä. :poff:

    Jos jatketaan vielä ideointia niin se voisi olla koko talven mittainen ACS eli sinne saisi tuoda auton talvisäilytykseen, järjestäjät valitsisi hakijoiden mukaan mitä otetaan sisään. Sinne kelpaisi vain harrasteajoneuvot eli ei museopelejä että se olisi erilainen vaihtoehto Mobilialle, kiihdytyskalusto olisi siellä nahtävillä, ravintola, musiikkia, rompetorit ja kaikki olisi jaettu alueittain ja tyylisuuntien mukaan. Kalusto vaihtuisi koko ajan ja kesällä olisi tapahtumia ja merkkikerhojen kokoontumisia, Majoitus-, saunatilat jne... Luulisi siitä löytyvän harrasteajoneuvohenkistä ja tuottavaa matkailubisnestä ihan tarpeeksi.
    :wink:
    - Jani -
     
  5. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    JUU TODELLAKIN NIMI ON VÄÄRÄ, ko nimen alle vaan sopii jenkki ja HD harrastajat!!!
     
  6. BRC1

    BRC1 Gearhead


    Hei ootko muuten koskaan käynyt Mobiliassa? Siellähän on siis isot pajat,entistämö,ravintolapalvelut,uimaranta ja paljon tilaa!!

    Mutta totta on ettei varmasti muutu täysivaltaiseksi harrasteautocentteriksi mitenkään.

    Ongelma on ihan oikeasti siinä ettei sellaiselle "toiveiden harrasteautokeskukselle" riitä rahoitusta tai maksavaa käviää ikinä tarpeeksi. Kun tilat alkaa olla tarpeeksi edulliset ollaan sitten jo sen verran pitkällä ettei välttämättä riitä sitä asiakasta kahvilalle tms palveluille. Ikävä paradoksi mutta vähän pelkään että näin on. Jos taas kävis joku ihmeiden ihme että suomen kaikki autotunarit kiihdytteliöistä puritaanipussihousuun liittyisivät oikeasti yhteen niin ehkä silloin voisi löytyä varallisuutta pykää iso yhteinen kuvaamasi kaltainen toimintakeskus. Mutta ei ryssätkään ikinä ihmisiksi muutu eikä eri harrastajat luovu omista reviireistään.
     
  7. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Näinhän se menee, että siellä missä olisi runsaasti potentiaalista asiakaskuntaa on myös kovimmat kustannukset tiloista ja pienimmät saumat saada hankkeelle julkista tukea ja rahoitusta.

    Mitä kauemmas pääkaupunkiseudusta menee, sitä edullisemmaksi nuo puitteet muuttuvat ja sitä todennäköisemmäksi tulee, että hankkeelle saisi myös julkista tukea esim. EU-rahoituksen muodossa.

    Itse olen omien suunnitelmien kanssa selvitellyt tukia ja tänne 300km päähän Helsingistä oliisi jo EU-rahaakin tarjolla harrasteautomuseon tai -keskuksen toteuttamiseen ja toimintaan. Harrasteautojen talvi- tai ympärivuotiseen säilytykseen paikan etuna olisi se, että autolle pääsee näppärästi junalla ja toisaalta tässä ollaan sen verran keskellä Suomea että auton noudettuaan kesälomareissulle voi sitten suunnistaa suuntaan jos toiseenkin. Miinuspuolia on pitkä etäisyys Helsingistä ja se ettei suuria yleisömassoja ainakaan toistaiseksi liiku maisemissa ellei Big Wheels -viikonloppua lasketa =)
     
  8. Geebe

    Geebe Gearhead

    Mitenkäs jonkun moottoriradan kupeeseen semmoinen motorsport museum, pysyvää ja vaihtuvaa häppeninkiä ja radan tapahtumien yhteydessä hyödynnetään eli palvellaan tapahtumavieraita olivat ne sitten prätkäyleisöä tai rallipaavoja tai mitä vaan.
    Kun vaan olisi tietoa mikä rata ei hetikohta ole lopettamisuhan kohteena.
    Vaihtuvina teemoina esim yhden talven kerrallaan Corvetteja heidän kerhon järjestämänä, toisena nostalgiakilpureita, kolmantena koptereita yms.
    Ei näissä kyllä suuri yleisö sankoin joukoin kävisi... eheiii.
     
  9. human62

    human62 1st gear

    Yhdyn moniin edelläkirjoitettuihin ajatuksiin.
    Moottorikahvio (kesä-aikaan ) on ainakin kohtuullisesti toimiva Sipoossa Paippisissa...
    Museo harrastajille ja kaluston maksulliseen säilytykseen on ollut ideana jo vuosikymmeniä.
    Toteutus on vain lähes mahdotonta, suurin osa harrastajista omaa putkinäön ja havaitsee asioita niin kapealta sektorilta että tilaa yhteisen toiminnan kehittämiseen ei jää.
    Amerikkalaisiakin harrastavat jakautuvat kuppikuntiin saatikka sitten tuning tms.
    Kaunis ajatuksena ja saattaa toteutua kun näillä bensarosvoilla ajo kielletään jollain lailla tai tehdään niin hinnakkaaksi että sillä rahalla tekisi 10 etelänmatkaa voudessa.... (onko se sitten hiilijalanjälkenä hyvä on eri juttu :-? )
    FHRA:lla pitäisi olla oma toimikunta joka työskentelisi "aivoriihenä" ja hommaisi sponsorit yms.
    Kunnalta ilmainen alue ja siihen anoa EU-tuet sekä luoda muutama nourten työpaikka "auton entistämiskurssi" jne tyyliin.
    Apurahat ja hanat aukeavat vain kun mukana on "porkkana" joka houkuttelee kaupungin Herroja ja saavat ikäänkuin mainetta itse hyvästä ideasta.
    Helsingin Naapurikunnilla on tyhjiä konkurssiin menneiden yhtiöiden tiloja... :)
    Autojen säilytysmaksut jo tuottaisivat hallin kaikki kulut. Ajoneuvothan seisovat suurimman osan vuotta ja esimerkkinä kun omistaa useammna auton oliis "museossa" aina nähtävää-yhtäaikaa kun ei pysty ajamaan kahta autoa.
    Paikan pitäisi olla keskeinen ja lähellä jotain pääväylää, kuten useimmat teollisuushallit ovat.
    Meikäläisellä on myös tähän liittyviä liike-ideoita... :D
     
  10. jylhä

    jylhä 1st gear

    Minkäs ihmeen takia sen pitää olla lähelläkään helsinkiä? Kovin on syrjäkylää ja sieltähän on moottoriratakin kasvanu umpeen. Tampereen ja jyväskylän välimaastosta olis lyhyt matka kaikkialle.
     
  11. Kähmy 545

    Kähmy 545 Gearhead

    Hyvä Jylhä, tuo oli asiaa :poff:
     
  12. ata

    ata Gearhead

    Tämä olisi todella hieno homma, mutta olen erittäin skeptinen, koska suomalaiset ovat niin kuppikuntaisia. Tämän olen päässyt huomaamaan usein... itsekin kun harrastan monien muiden mielestä "vääränlaisia" autoja (väärän merkkisiä, väärän mallisia, väärän näköisiä, väärän maalaisia tai väärän ikäisiä ja vielä väärällä tavalla rakennettuja ja vaikka mitä päälle), ja sitten kun tähän lisätään vielä maakuntavihat päälle... eli vielä väärässä maakunnassa, niin kun porukka on tällaista niin tuskin ihan heti onnistuu. :( Just meni kimppatallikin alta, mutta toisaalta eipä kai kukaan varmaan halua nähdä missään hienossa säilytyspaikassa maalaukseltaan haalistunutta keskeneräistä spoileri-Calibraa esimerkiksi... Kun olisi edes joku paikka missä sitä voisi säilyttää... Ja sitten vielä nuo "syrjäkylä"-kommentit päälle... Joo, pitää paikkansa, Helsinki on pieni syrjäkylä, mutta koska koko Suomi on pienien syrjäkylien maa ja kokonaan syrjässä, niin Helsinki on kuitenkin yksi niitä vähinten syrjässä olevia kyliä Turun kanssa jos niinkuin vaikka Euroopanlaajuisesti ajatellaan. Ja Hankokin on pohjoisessa Suomessa, koska eihän Suomesta ole mikään osa etelässä, koko Suomi on pohjoisessa...

    (sori tämä oli vähän offtopic, ottaa vain aivoon tuo tallin menetys)

    Onhan Ahveniston Moottoriradankin kupeessa vissiin vieläkin se entinen automuseon rakennus, mutta kai sielläkin on jotain muuta toimintaa nykyään tai sinne ei välttämättä kaivata mitään automuseota enää? Esimerkiksi Saksassa ja Englannissa monien moottoriratojen yhteydessä on noita museoita, usein hienojakin.
     
  13. pm

    pm 1st gear

    Tarvitseeko varsinaisesti "perustaa" mitään erityistä paikkaa tällaiselle, eikö vain alan yrittäjät voisi keskittyä jonnekin, kuten Tuusulassa, josssa toimii samalla alueella monta alan yrittäjää! En tunne kyseisiä yrityksiä muuten kuin netistä, mutta vaikuttaa tehokkaalta toimia samalla alueella saman asian parissa, onhan siellä jotain tapahtumiakin järjestetty, ja nimenomaan ajokauden ulkopuolella!
     
  14. janiluo

    janiluo Gearhead

    Joo joskus vuosia sitten mutta paikka on varmaan muuttunut ja kehittynyt.

    Meinasin vaan että olisi aika jakaa mobilistit ja ajoneuvoharrastajat erikseen eli oma keskus harrasteajoneuvoille jos se pesäjako joskus johtaisi myös erillisen harrasteajoneuvorekisterin syntymiseen niin kuin on museoajoneuvorekisterikin... Tällä hetkellä päättäjät luulevat kai että kaikki vanhat autot ovat museoajoneuvoja ja ne autot joita ei hyväksytä museoajoneuvorekisteriin ovat vain väärin entisöityjä.
    :odroll:
    - Jani -
     
  15. BRC1

    BRC1 Gearhead


    Tässä onkin ensimmäinen jota voisi jotenkin järkevästi kehittää!!

    Vaikka joka toisella noita mahtavia ideoita tuntuu pursuavan niin silti ei ymmärretä sitä ettei mikään "vanha hylätty" kiinteistö tai tehdas pyöri muutaman auton talvitseisonta kuluilla. Ja jos ne "talviseisojat" pitäisi olla vielä jotain katsomisen ja näyttämisen arvoisia niin menee vielä vaikeammaksi. Käyppä seuraavassa näyttelyssä nykäisemässä vaikka 50 mieleisimmäsi auton omistajalta maksaisiko 100-300€ kuussa että toisi autonsa seisomaan kuukkelintuutissa olevaan vanhaan tehtaaseen ?

    Entäs sitten kesällä ? Lämmitys ? Vartiointi ? Kiinteistöhuolto ? Vakuutukset ? Remontti ? Henkilökunta ? Anteeksi nyt tämä pessimistisyys mutta meilläpäin sitä sanotaan realismiksi.. :wink:
     
  16. pm

    pm 1st gear



    ja kun samalla alueella olisi paljon toimintaa niin sinne todennäköisesti syntyisi "itsestään" säilytystilaa ym. yrittäjien "hukkatiloihin". Myös talleja/kerhoja sijoittuisi lähistölle tukemaan yritystoimintaa, tulisi lounaskahviloita ym. päiväkäyttöön, jotka mahdollisesti olisi sisustettu harrastajille mieluisiksi yms. Vain mielikuvitus ja yritteliäisyys on rajana tällaiselle toiminnalla!

    Koko aluetta ei kerralla saa mutta pikkuhiljaa jokin alue voisi kehittyä tällaiseksi ajoneuvoharrastajia palvelevaksi alueeksi ympärivuoitisesti!

    Ja jos vielä kaikki tyylisuunnat olisi edustettuina terveellä kilpailuhenkisellä asenteella niin tällaisesta voisi syntyä jotain mitä ei tällä hetkellä voi kuvitellakaan(tämäkin voisi hyvällä tahdolla toteutua ajan kanssa, ei heti!)

    Mielenkiintoista ajatuksen lentoa , toivotttavasti joskus on jotakin tällaista tarjolla koti Suomessa!
     
  17. kinde

    kinde Gearhead

    Suomalaisen perusharrastajan luonteeseen kuuluu teen itte ja muut ei tuu tänne neuvomaan. Säästän kun ite teen. Kuulun myös siihen ryhmään. Olin aikoinaan FHRAn kimppatallissa Hki/Pihlajistossa ja sen jälkeen vain omassa tallissa.

    No pessimistinen , kyllä.

    Suomalaiseen sopii hyvin vitsi; "Pidä perkele tunkkis". :rotfl:

    Kahvilat ja museot kyllä OK.
     
  18. Suomen lainsäädäntö nyt pitäis saada nopesti sellaiseksi että harrastus / kalusto pääsisi kehittymään ja poikimaan noita työpaikkojakin kahviloiden ,museoiden yms kokoontumispaikkojenkin suhteen.

    Tälle on selvä sosiaalinen tilaus kun kuuntelee nuoria jotka valittavat kun ei oo tekemistä ja potkitaan vaan mummoja ja toisia kaduilla.

    Päättäjät pitäis saada aukaisemaan silmänsä autoharrastuksen hyville puolille ja samalla sitten voisi herua tukeakin tälläisten paikkojen perustamiseen , vaikka edes luparuljanssien läpiviennin muodossa , olis jotain uutta Suomessa?
     
  19. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Vähän sivusta mutta tästä on loistoesimerkki jääratojen yms vastaavien paikkojen sulkeminen ja kieltäminen. Jatkuvalla syötöllä saa lukea kuinka 1-5 nuorta on kuollut tai vakavasti loukkaantunut kun vedetään taunuksella pitkää liippiä puunoksalle. Jos saisi luvan kanssa tahkota jäärataa niin ei tarvitsi liikenteessä "harjoitella"..
     
  20. Juuri näin , en tiedä miksi päättäjät luulee että pelkillä kielloilla ja sääntöjen tiukkauksella päästäisiin positiivisiin tuloksiin ,varsinkaan nuorison keskuudessa?

    Tuo jäärata oliskin tuollaisen museo-kahvila-harraste paikan yhteydessä erittäin hyvä action-vetonaula talveksi.... :wink:
     

Kerro tästä muillekin!