Firebird -89 350 TPI & ilmamääräanturi ym.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Wäiski, 4.12.2001.

  1. Wäiski

    Wäiski Gearhead

    Onko tietoa, pitäisikö ilmamääräanturille tulla jännite, jos autossa on virrat päällä, mutta kone ei pyöri.
    Pistäydyin paikallisella GM pajalla testerissä SERVICE ENGINE SOON valon takia ja vikakoodi ilmoitti hämmingin olevan ilmamääräanturissa. Pajan sälli mittaili aikansa ja kertoi, ettei anturille tule jännitettä. ...Helpottaisi hieman vian paikallistamisessa...

    Toinen probleemi: Kone pyörii kohtalaisen hyvin, mutta muutaman kerran tehot ovat ensin hävinneet, minkä jälkeen meno hyytyy täysin. Häksötin pelittää starttaamisen jälkeen taas, niin kuin mitään vikaa ei olisi ollutkaan. Joskus kone alkaa taas röpöttämään, ikään kuin ei pyörisi aivan kaikilla pytyillä. Röpötystä saattaa jatkua puoli päivää, kun taas jonkin käynnistyskerran jälkeen hevoset ovat jälleen palanneet pellin alle. Vika saattaa ilmetä keskellä kesäpäivää tai talvipakkasilla, joten kosteus/lämpöhommat eivät tuntuisi vaikuttavan. Kone on täysin alkuperäiskunnnossa, eli lastuja tai muita tuning juttuja ei ole tehty. Onko samanlaisia kokemuksia 350 TPI koneista?

    Olen tässä vajaan vuoden meinannut vaihtaa virranjakajan palikat ja tulpan johdot, mutta laiskuus on vielä vienyt voiton. Tiedäpäs häntä, vaikka käyntihäiriöt häviäisivät niiden avulla.
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joko olet ehtinyt askareet tehdä?
    Samalla motilla myös meillä esiintynyt hieman samoja propleemia, eli kuulostaa kuin kaikki pytyt ei aina polkisi..
    Mutta en myöskään ole huomannut että kelillä olisi juurikaan asian kanssa mitään tekemistä.
    ..x-files..?
     
  3. Wäiski

    Wäiski Gearhead

    Käytin toissapäivänä Ponua harjattomassa pesussa, minkä jälkeen kone alkoi jälleen temppuilemaan. Pääsin juuri ja juuri kotipihaan, minne auto halvaantui eikä lähtenyt enää käyntiin. No eilen sitten avasin virranjakajan kannen ja hyi helvetti! En ole eläissäni nähnyt niin hapettunutta virranjakajaa! Jakajan pohjalevyn päällä oli varmaan ruokalusikallinen jotakin valkeata jauhomaista törkyä - jotakin oksidia kai se oli. Virranjakajan kannen sisäpuolella olevat johdinpinnat olivat myös paksun karstan peitossa ja muutenkin kuluneet jo lähes poikki.
    Autolla on ajettu (vain) 130tkm, mutta jakajan osat olivat todellakin uusimisen tarpeessa. Nyt mylly pyörii aivan erilailla kuin aikaisemmin. Kumma juttu kun aikaisemmin käyntihäiriöt ovat ilmaantuneet ihan miten sattuu - välillä kuivalla ja välillä kostealla kelillä, välillä pakkasella välillä helteellä.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Toi hapettumisesta aiheutuva töhnä taitaa siinä mielessä olla paskamainen tökötti, ettei sitä tarvitse paljoakaan olla saadakseen aikaan häikkää. Virranjakajaan asti ittellä ei ole (ainakaan vielä) sotkua päässyt, mutta tultiin toissa talvena siihen tulokseen että akku kun kerkesi hapettumaan vähän reilummin, ei koko lodju edes kunnolla ottanut latausta vastaan. Eli siivous puuhiin joutui ja uus akku pellin alle.
    Näinköhän se muuten on vaikuttanu sitten hapertumamössö siihen pyttyjen takkuiluun?
     
  5. Timo

    Timo 1st gear

    eli luultavasti sama vika kun mulla oli eli puola on menossa.. korjaamo löyti vian kun ensin jäin tielle.. kipinä tuli bensaa sai ja tulpat oli kuivat...?

    toinen vaihtoehto olis ettei se sais kunnolla maata..

    mut saattaa olla myös hapettuma virranjakajassa..
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Nykyautossa saattaa pienikin sytytyshäiriö aiheuttaa seoksen menon ihan pieleen. Lambdatunnistimelta kun menee tieto, että palamatonta kakkua on putkessa, niin laihemmalle se säätää seosta ja teho tippuu ja taas tulee lisää sytytyskatkoksia. Seuraavana sitten esim. Motrinic vaihtaa jo varaohjelmalle ja sytyttää varoitusvalon palamaan.
     
  7. Timo

    Timo 1st gear

    tai pikappi.. en tiiä miten kirjotetaan.. korjaamoilla olis niihin testaus laitteet..
     
  8. Jexa

    Jexa 1st gear

    Firebird

    Oletko jo kerinnyt vaihtaa virranjakajan palikat ja tulpan johdot? Olen aika varma, että se auttaa!
     

Kerro tästä muillekin!