firebirdin takavalot ei pelitä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja osse78, 11.10.2002.

  1. osse78

    osse78 Gearhead

    mistähän löytyy vika kun jarruvalon ja vilkun yhteistyö ei toimi.vilkuttaessa vasemalle silloin kun jarrua painetaan menee vilkku jumiin.jos jarrua ei paineta vilkku toimii.oikealle vilkun ja jarrun toiminta on ok.rele tuskin on viallinen koska se toimii ilman jarrua.oisko kenelläkään kytkentä kaaviota trans amiin.
     
  2. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Ymmärsinkö oikein,sulla on samanlainen jarru/vilkkusysteemi kuin chevyssä.Jos näin on kattelin vähän noita chevyn sähkökuvia ja vaihtoehdot vialle jäivät aika vähiin,eli vika on todennäköisesti vilkkuviiksen kytkimessä.Chevyssä jaruvalon jännite ohjataan vilkkuviiksen kytkimen kautta ja kun vilkun panee päälle niin kytkin irrottaa jarruvalojännitteen pois ja ohjaa vilkkujännitteen päälle.Ilmeisesti sulla on vilkkukytkimen kosketin oikosulussa jarruvalojännitteen kanssa.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: mjo33400 2002-10-12 19:12 ]</font>
     
  3. Z28E

    Z28E 1st gear

    Oiskohan lampussa maattovika? Mulla olisi kyllä Camaron korjausoppaat, joista sähkökaaviotkin löytyy, tiedä sitten kuinka paljon ne eroaa Firebirdin vastaavista.




    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: z28e 2002-10-12 19:34 ]</font>
     
  4. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Kuuntele naksuttaako vilkun rele jarruttaessa,senhän voit tehdä paikallaan.Todennäköisesti ei kun plussat on vastakkain tai sit hyvin hitaasti.Onko netoiminnot samanlaiset kuin chevyssä.Jenkit tekee omanlaisia sähkökytkentöjä kaikkiin autoihinsa.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: mjo33400 2002-10-12 20:00 ]</font>
     
  5. osse78

    osse78 Gearhead

    purin auton takaosan katteet pois ja sieltä paljastui vanhan kunnon sähkömiehen viritelmiä.ilmeisesti jarruvaloista on kadoksissa plussa koska se oli vedetty jumpilla lisäjarruvalolta.vilkkurele toimii ja naksuttaa oikelle jarruttaessakin.onko rele ihan normaali kakspiikkinen vilkkurele.
     
  6. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Ei siihen releeseen kannata nyt kiinnittää huomiota,se on ihan OK.Mistä se lisäjarruvalo tarkalleen ottaen on otettu.Ootko huomannut onko lisäjarruvalo vilkkunut vilkun mukana.Toimiiko jarruvalo kun vilkku ei ole päällä,vilkkuhan toimi kun ei painanut jarrua.Tarttis vähän lisäselvitystä.Eihän muuten lisäjarruvalo ole kytketty molemmista jarruvaloista.Jos näin on,niin lisäjaruvalo irti ja sit pelittää.Lisäjaruvalo pitää kytkeä jarrukytkimeltä.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: mjo33400 2002-10-13 21:37 ]</font>
     
  7. KajS

    KajS Gearhead

    "Lisäjarruvalo pitää kytkeä jarrukytkimeltä."

    Aivan, ei niihin amerikantakavaloihin voi tehdä mitään kaappausviritelmiä. Onko se lisäjarruvalo alkuperäinen vai myöhäisempien aikojen viritys?

    Omassa autossanikin ensin ihmettelin, miksi lisäjarruvalo oli kytketty jarruvalokytkimeltä, mutta sittemmin se selvisi. Tosin koko kapistus joutui kierrätykseen.
     
  8. osse78

    osse78 Gearhead

    lisäjarruvalo on alkuperäinen joka sijaitsee takaluukun spoilerissa, johon virta kulkee kärjiltä jotka ovat takaluukkua vasten rungossa.jumppi oli vedetty rungolta lisäjarru valon plussapuolelta jarruvaloille.kun otin jumpin johdon pois ei tullut minkään valtakunnan jarruvaloa taakse.jumpilla kaikki toimii lukuunottamatta vilkkua vasurille.elikkä näyttäs että jarrujen varsinainen virtajohto olis tiltissä.jännä vaan että vaikka virta on jumpattu lisäjarruvalolta niin vilkku toimii oikealle.luulis että se menins jumiin jarruttaessa kummallekkin puolelle.eipä hätää kuitenkaan sillä sain sähkökaavion lainaan että eiköhön se vika määritys helpotu hiukka sen avulla.
     
  9. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Siinähän se juju onkin,lisäjärruvalo on alkuperäinen ja jumpattu sivujarruvalolle.Ei varmaan voi vilkku toimia.Kuten aikaisemmin mainitsin on jarruvalo ohjattu vilkkukytkimen kautta.Siis vika on siellä vilkkukytkimellä.Sanoit että vilkku toimii kun ei paina jarrua,jos näin on niin johto ei voi olla poikki vaan vika on vilkkuviiksessä.Jarrulta tuleva kytkin(vilkkuviiksessä) ei saa kosketusta.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: mjo33400 2002-10-14 20:17 ]</font>

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: mjo33400 2002-10-14 20:19 ]</font>
     
  10. osse78

    osse78 Gearhead

    onko vilkkuviiksellä mitään elktroniikka logiikka yksiköitä vai pelkkiä mekaanisia kytkimiä?
     
  11. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Pelkkiä mekaanisia kytkimiä ainakin sevyssä.Chevyssä vilkkukytkin on heti ratin alla.
     
  12. osse78

    osse78 Gearhead

    pitäsköhän vaihtaa samalla uus viiksi kun vakionopeuden säädin ei toimi ja pissapojan nuppi pyörii tyhjää viiksessä.minkalainen hässäkkä se on kun rattiputken avaa. eli lenteleekö tuhansia erilaisia pikku jousia pitkin autoo ja hallin lattioita.
     
  13. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Tohon en osaa vastata kun en tunne sun autoas.Chevyssä se on helppoa,ratti pois suojalevy painetaan alas ja lukkoprikka pois ja vilkkukytkinasetelma irti(on kiinni kolmella ruuvilla).Se viiksihässäkkä on sun omassa harkinnassa,mutta kato voiko sen korjata ja onko kruisen johdot poikki(ne ohkaset siellä sisällä).

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: mjo33400 2002-10-15 21:23 ]</font>
     

Kerro tästä muillekin!