Fitech, mikä missä miten bensapumppu?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja impala-63, 1.5.2018.

  1. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Eli itselläni tulossa fitech n. 300 heppaseen chevyn 350 ja kone on - 62 impalassa. Tarkoitus oli alkaa käyttämään viinaa. Miettinyt vähän miten saisi tuon bensan syötön ratkottua kun en halua sitä pontikkapannua konehuoneeseen. Ulkoinen voi olla pieni ongelma kun tankki tulee melko alas jos pumpun tosiaan pitää olla alempana kuin tankki. Mites sen saisi tankin sisään ja mitä pitää tehdä? Katselin aeroflow pumppua jonka voi asentaa tankin sisälle tai ulkoisesti ja kestää viinaa. Mites tuollainen jostain "ls moottori" autosta koko bensapumppu paketti mille sitten tekisi reiän tankkiin ja sopivat kiinnikkeet?
     
  2. simeoni

    simeoni Double Gearhead

  3. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    No joo tuohan on ihan perus tankki mihin tehty tuo syvennys heidän omalle bensapumpulle. Pumppuhan ei vielä ollut hinnassa. Tankki maksaa 230$ niin kyllä se 250 - 300€ on ennekuin on Suomessa ja saman verran sitten heidän pumpusta. Oma tankki ei ole mätä niin voin tuon syvennyksen hitsata itsekin ja saan pidettyä oman anturin.

    Näkyi vaan netistä tonkimalla että jotkut käyttää koko bensapumppulaitetta jostain ruisku pelistä ja niitä saa rockautolta jo satasella.
     
  4. ftms

    ftms Gearhead

    toi uudemman auton "bensapumppulaite" on ihan hyvä ajatus. omaan caminoon kun tein systeemiä kokeilin ensin käyttää C5 corveten vastaavaa yksikköä.

    se ei kuitenkaan sopinut muotonsa puolesta caminon tankkiin (corveten tankissa laite makaa kyljellään) ja imu pumpullekin on tavallisesta poikkeava koska vetessä on 2 tankkia. sitten ajattelin että jos käyttäisi sieltä pelkän pumpun ja purin yksikön.
    en kuitenkaan käyttänyt edes sitä vaan ostin roadmachinesta uuden, numeroa tehokkaamman aeroflow pumpun ja rakensin sille kiinnikkeen + tein alumiinisen asennusrenkaan johon sitten ruuvasin sen corveten ruostumattoman laipan. itse halusin käyttää muokattua corveten anturia sähköisen mittariston takia.

    aikanaan kun homma oli vaiheessa kaveri tarjosi minulle caddillac northstarin vastaavaa yksikköä soviteltavaksi. se näytti muodoltaan ja mitoiltaankin sellaiselta, että olisi sopinut "vanhanmalliseen" tankkiin jossa yläpinta on suurinpiirtein vaakasuorassa. lisäksi yksikkö on teleskooppimallinen eli siinä on jousisysteemi, joka pitää imusäiliönä toimivan kotelon alaosan tankin pohjaa vasten. saattaisi olla toimiva vaihtoehto ja pumppukin riittänee noille tehoille

    lähdöt tuollaisessa yksikössä on push-lock tyyppiset ja niihin saa liittimiä (+viinan kestävää letkua) roadmachinesta...
     
  5. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Taisit jo katsella tuota...tuo olisi varmasti näppärä ja noitahan on saanut kotimaastakin.

    https://www.summitracing.com/int/parts/aei-18310/overview/

    https://www.aeromotiveinc.com/tech-help/phantom/

    Ei riitä pelkästään että sen pumpun saa tankkiin, sille pitää rakentaa sinne n. 1L imukaukalo, muuten se pumppu kusahtaa horiessaan ilmaa tankin vajetessa ja muutenkin tulee ongelmia kun bensan tulo loppuu välillä esim kurvatessa kiertoliittymässä...

    Fitech:lla näköjään itelläkin vastaavia E85 kestäviä pumppuja, mutta tuossa ei ole kyllä mitään imukaukaloa, foamia tai vastaavaa...

    http://fitechefi.com/products/40019/
     
    Muokattu: 2.5.2018
  6. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    No itseasiassa en katsonut tuota vaan ihan perus pumppua joka oli se bosch in 044 vastaava ja suunnittelin sitä ulkoiseksi mutta ei taida saada kunnolla tankin alapuolelle sillein ettei näkyisi typerästi.

    Nyt sitten miettinyt jos ottaisi flex fuel tahoesta sen bensapumppu moduulin missä on se kippo mukana ja tekisi sille tankkiin reiän ja jonkunlaiset kiinnitys laipat. Tuohon tyyliin https://www.efihardware.com/product...version-Kit-for-Steel-Tank-180-to-215mm-heigh

    Ne bensapumppu moduulit on samanlaisia ja rockautosta saa Tahoe flex fuel denson modulin 120€ ja rahti Suomeen 25€. Sit nykertäisi pari laippaa sille kiinnitykseen. Tahoesta 285hp.
     
  7. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kuulostaa hyvältä suunitelmalta, bensanpaineetkin osuu sopivasti yksiin ja saattaa saada polttoainemittarinkin näyttämään oikein :odwink:

    Tuollahan on hyvä kuvakin kuinka se liitos tankkiin tehty...sorvauttaa tollasen rinkulan jossa ura Viton O-renkaalle, sekä reiät kiinnitysruuveille ja hitsaa sen tankkiin TIG:lla, modulin päälle toinen rinkula ja ruuveilla kiinni.

    https://www.efihardware.com/download/118/850-121S
     
    Muokattu: 2.5.2018
  8. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    No olen tuon idean kopioinut ls1 tech foorumilta kun se laittoi - 59 farkkuja impalaan 5.3 lm7 moottorin.

    Fitechissä on sisäinen paineensäädin niin paluun meinasin laittaa nykyiseen tulolinjaan joka jää muuten virattomaksi niin sen kautta takaisin tankille. Bensamittarin ajattelin jättää vanhan anturin varaan niin ei tarvitse miettiä näyttääkö oikein ja ostella vastuksia väliin jne. Viton ei taida kestää viinaa?

    Mulla on tuttu koneistaja niin saa vesileikattua pari laippaa kyllä helposti. Noita tankoja joutuu kyllä varmasti jatkamaan että saa sen kipon pohjaa vasten.
    No kokeillaan mitä tulee :):)
     
  9. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Käyhän se noinkin, meinasin vaan jos se tankkilaite tulee orkkiksen tilalle, niin mittari ja orkkis liitännät häviää.
    Eiköhän nuo GM:n mittarit toimi pääsääntösin samoilla Ohm lukemilla.

    Viton just pitäisi kestää, käyttävät mittareissakin huoltoasemilla...siksi ostanut Tiivistekeskuksesta viton O-renkaita polttoainejärjestelmään, kun näistä nyky bensoissa tuntuu sulavan kaikki...näin ne sanoivat ainakin Tiivistekeskuksessa kun pyysin varmasti kestäviä rinkuloita.
    Parhaitenhan se selviää kun pistää erilaisia tiivareita RE85 purkkiin likoamaan.
     
  10. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    En tiiä viinoista mutta tankin sisäinen pumppu kunnon loiskelevyllä (osassa pumppuja mukana) on ainoo keino selvitä ilman moottorin rykimisiä kun tankki on vajaa tai lähes tyhjillään. Painepumppu on tosi tarkka ilman suhteen, niin ulkoinen pumppu pitää tosiaan olla selkeesti alempana tankkia ja niin ettei vahingossakaan pääse ilmaa mukaan. Tankin muodolla on merkitystä loiskumisen suhteen.
    Mä oon tehny pari erilaista ulkoista pumppuratkaisua siten että tankilta imupumppu imee kerääjäsäiliöön ja siitä sitten painepumpulle. Silloin ei painepumpun sijainnilla ole mitään väliä kunhan saa ilmatonta bensaa kerääjäsäilöistä. Kerääjäsäiliöstä paluu tankille.
    Viimeisin viritys novassa LS motin kanssa on taka-akselin ja tankin välissä erilliseen levyyn koko ulkoinen pumput/kerääjätankki paketti kiinnitettynä. Sopii kivasti kun sovittaa, eikä näy ulospäin ollenkaan.
    Mulla oli aluks siirtopumppuna facetin kalvopumppu, mutta se aiheutti järjettömän ulvovan äänen painepumpulle.Toimi silti muuten ok. Kun vaihdoin lamelli malliseen siirtopumppuun niin ulvontakin hävisi. Jonkunlainen kavitaatio siinä kai oli kyseessä.
     
  11. Commodåren

    Commodåren 2nd gear

  12. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    No minä nyt tilasin rockautolta tuon tahoen bensapumppu moduulin. Siinä on sellainen kippo kiinnitettynä mihin paluu bensa valuu. https://www.autoandart.com/cadillac...e-gmc-yukon-denali-suv-new-fuel-pump-assembly

    Tossa on tankin sisälle tehty kippo pellistä ja joku retrofit moduuli https://www.corvetteforum.com/forums/c3-tech-performance/3670852-fitech-go-efi-review-15.html

    Jos se keruu säiliö on takakontissa niin miten se bensa sinne menee? Omalla pumpulla koneen kautta kierrätettynä? Ostaa toinen sähköinen pumppu joka lutkuttaa sen sinne?
     
  13. xarper

    xarper Gearhead

    Ja tämän pumpun saa allet puolella tuosta rockautosta, hyvä pumppu kylläz itelle tuli kanssa just sama ja kaverille myös.
     
  14. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Eli toi carterin pumppu 140€, keruusäiliö 95€ ja sitten vielä painepumppu ~ 150€ niin ollaan jo noin 300€ kun fitechin retrofit maksaa 350$ ja se tulee sinne tankkiin eikä tarvitse kuunnella sitä rasittavaa pumpun naputusta. Tuo tahoen bensapumppu moduli maksoi 170€ kotiin toimitettuna ja parilla kympillä saan ne laipat teetettyä.

    Minun mielestä huomattavasti yksinkertaisempi pakettikin mutta tosin se vaatii enemmän töitä ja hitsausta.

    Jos tuo keruu säiliö olisi ollut raudasta tehty niin siihen olisi voinut porata reikiä kylkeen ja upottaa orkkis tankkiin ja hitsata se kiinni. Haluisin kuitenkin pitää järjestelmän mahdollisimman yksinkertaisena.

    Se miten homma onnistuu pitäisi selvitä parin viikon sisään.:)
     
  15. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Se on juuri noin...nuo keruupurkit ja letkuhässäkät ovat vain turhan monimutkaisia ja vuoto mahdollisuuskin moninkertainen...kannattaa pitää polttoainejärjestelmä mahdollisimman yksinkertaisena.
    Jos kaiken saa mahdutettua pakettina tankkiin, se on siisti ja paras vaihtoehto, pumppukin on silloin käytännössä äänetön ainakin auton käydessä.
     
  16. T5

    T5 Gearhead

    Fitechiltä on tullut tuo Command Center 2. Onko se vain kehittyneempi versio alkuperäisestä Command Centeristä? Tuon alkuperäisen kanssa on vissiin ollut vähän ongelmia, joten sen tilaaminen ei hirveästi kiinnostaisi.
     
  17. xarper

    xarper Gearhead

    56€ Rockautosta tuo pumppu tällä hetkellä.
     

Kerro tästä muillekin!