Fitech säätäminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja impala-63, 1.8.2018.

  1. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Ei ole tullut tehtyä autolle mitään nyt kun tuli maalailtua taloa ja tallia kun oli vähän viileämpi keli. Lauantaina ajettua porvoosta hämeenlinnaan linna cruisinkiin, cruising lenkki ja takaisin porvooseen niin olisi kyllä pitänyt ecun oppia, mutta edelleen on laiha kohta kun painaa pedaalin pohjaan.

    No tänään ajelin vähän lisää lenkkiä ja tuli tankki melkein tyhjäksi niin kävin tankkaamassa nitro 98 tankin täyteen. Tallensin viina tiedoston ja latasin puhtaan tiedoston 350:lle ecuun ja nyt tuntuu toimivan ihan hyvin sen 20km lenkin mitä ajoin. Toki se oppii vielä ja varmaan paranee siitä koko ajan. Nyt menee vähän rikkaalle kun poljin on pohjassa.

    Eli kaikki ongelmat mitä tuossa aikaisemmin oli johtuu kyllä siitä etanolista.
     
  2. xarper

    xarper Gearhead

    Sehän pitää rikkaalla ollakin kaasupohjassa jos maksimiteho halutaan saavuttaa.
     
  3. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Juu mutta kun menee kympin puolelle afr. Eikös ~ 12.6 ole se paras tehosuhde?
     
    xarper tykkää tästä.
  4. xarper

    xarper Gearhead

    No sitten.
     
  5. hukkis

    hukkis Gearhead

    Tilkka pensaa etanolin seassa auttaa moneen tautiin;)
    Ite oon huomannu noitten kanssa läträtessä, että raaka re85 vaatii enemmän hieromista säädöissä. Kannattaa ehkä vielä erilaisia sytytysajoituksia kokeilla, etanoli vaatinee erilaiset ennakot tuohon kaasun lisäyksen ajankohtaan.
     
    artsiracing tykkää tästä.
  6. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Ja sitten ne perinteiset: moottorin lämpö riittävä (+85?) ja imusarjan lämmitys toiminnassa jeesaavat hieman. Jos teet muutaman kiihdytyksen peräjälkeen niin että kone on kunnolla kuuma muuttuuko ilmiö mihinkään?

    Edit: katoin tuota sun konehuoneen kuvaa, oletko kokeillut ilman tuota snorkkelia? saisit imu lämpöä vähän enemmän.
     
  7. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Joo täytyy hieroa jossain kohtaa. Bensaan vaihto oli lähinnä sen takia että saan varmistettua että kaikki toimii ja testattua onko samat ongelmat bensalla vai ei.
    Nyt tuntuu pienen lenkin jälkeen toimivan niin ajellaan nyt pari tankkia ja saan sitten tallennettua bensa kartatkin jos tulee tarvetta niille. Sitten on helppo ladata ecuun viina tai bensa kartat sen mukaan mitä on vaikka saatavilla. Viroon jos lähtee ajelemaan niin viinaa ei ole saatavilla kuin juotavaa versiota :D

    Katsoin eilen sytkän niin perus ennakko taisi olla 15*, all in 2500rpm 37* ja vakuumi antoi ~10*

    Järjestelmähän on siitä typerä ettei voi valita ecusta polttoainetta millä ajat ja siellä olisi valmiiksi asetuksia sille. Nyt kun laitat 30% isomman koneen tai voit joudua laittamaan isommakin että saat viinalla toimimaan kunnolla niin ne afr arvot on sitten mitä on.

    Varmin olisi ajaa vielä kunnon seosmittarilla lambda arvoa jotta näet oikeat arvot ja sen mukaan muuttaa ecuun afr arvoja että pelaa oikein. Mulla ei vaan ole kuin yksi paikka lambdalle niin ei saa innovatea kaveriksi. Jos vaihdan block huggersit noiden pukinsarvien tilalle niin sitten hitsaan paikat molemmin puolin lambdalle.
     
  8. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Itseasiassa mulla on joku 85 termari kyllä että aika viileänä kone käy ja imusarjaan hepattu pieni lätkä lämmitys kanavaan ettei sieltä kyllä mene pakokaasua läpi ainakaan paljon.

    Kyllä se kuumalta silti tuntuu ajon jälkeen mutta en sitten tiedä ajon aikana kun en ole sillein tutkinut asiaa. Ajoin aluksi perinteisellä kromiputsarilla ja ei ollut parempi.
     
  9. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Nouseeko lämpö siihen 85 asti? laitoin omaan 195f/90C termarin mutta lämmöt eivät pyörityksessä nouse sinne, vasta moottoritiellä/paikallaan seistessä. Tuo ruiskuhan periaatteessa voisi pisaroida imusarjaan kuten kaasari kun ruiskutus tapahtuu kaukana venttiilistä. Kokeilisin lämmityskanavan avaamista mutta aika iso työ.
     
  10. Catiska

    Catiska Gearhead

    Eikös innovatessakin ole sama toiminto kuin PLX:n mittarissa, eli voit käyttää PLX:n omaa anturia ja mittaria. Kytket sitten moottorin ohjauksen tuon PLX:n perään joka antaa "lambda"-signaalin ECU:lle. Näin saat molemmat yhdellä anturilla, ei sitten tarvitse miettiä johtuuko ongelmat siitä että toisessa lohkonpuolikkaassa olisikin eri seos tms.
     
  11. LPV

    LPV 3rd gear

    Finsquirt.net:issä oli keskustelua tuosta AFRstä ja siellä oli linkki;
    http://photobucket.com/gallery/user/theswoleguy/media/bWVkaWFJZDoxNDg3NDM5Nw==/?ref=
    Ehkä tuon saisi näkymään suoraan tässä sivullakin. AFR on mun ymmärtääkseni GASolla ja E85:lla ihan eri, jos ymmärrän tuon taulukon oikein.
    Tuossa on arvo Max Power Rich, joka on (GAS/E85) - 12.5 / 6.975...
    Pitäisikö FiTechin näyttää tuollaista AFR arvoa, n.7, silloin kun "polkaistaan"?
    Mulla on tuohon FireBirdiin 406:n päälle olemassa FiTech ja sen oma pumppu, joten asia kiinnostaa siksikin.
    [​IMG]
     
  12. maddis

    maddis Gearhead

    Lambda - arvo olis sikäli helpompi että lambda arvo 1 on stoikiometrinen seos polttoaineesta riippumatta. Sitten paras teho/kulutus lambda - vaihtelee hieman polttoaineesta riippuen.

    Itselläkin on AFR käytössä ruiskussa, kun en ole saanut aikaseksi vaihtaa sitä käyttämään lambda-arvoa.
     
  13. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Lämmöt ei kyllä nouse ajaessa kun reiluun +80 ja paikallaan sitten ylemmäs. Veikkaan että termarin vaihdolla saisi ylemmäs lämmöt että ei tarvitse imarin kanavaa avata.

    Juu saa innovatestakin signaalin eculle tarvittaessa. Lähinnä ajattelin sitä kun se ecuhan laskee vain laskennallisen afr arvon niin jos laittaisi tuon innovaten lambda mittarin lisäksi erillisenä niin näkisi TODELLISEN lambda arvon ja sitten voisi tarvittaessa verrata fitecin afr arvoon ja ecuun säätää afr pyynti arvot sen mukaan isommaksi tai pienemmäkis jos se on hieman pielessä. Osasinko selittää ymmärrettävästi?

    Fitechistä ei saa säädettyä afr pyyntiä muistaakseni alle 11. Sen takia koneen koko kasvatetaan 30% jolloin polttoainetta syötetään 30% enemmän ja näin ollen afr arvokin on 30% isompi?

    Juu se olisikin hyvä jos ajettaisi tiettyyn lambda arvoon ja vielä kivempi olisi jos tuosta fitechistä saisi valita pomttoaineen.

    No nyt se toimii hyvin bensalla vaikkakin on aika vähän ajoa vielä alla. Pitää nyt vaan katsoa ettei ala nakuttamaan mitä teki aiemmin.

    Voi kyllä olla että tuosta mun pumpusta loppuu kapasiteetti tuolla etanolilla kun rockauton sivuilta löysin jonkun virtausarvon joka oli 33gph eli n 125L tunnissa ja se on kyllä käsittääkseni rajoilla tuon ~300hp koneen kanssa mitä netistä yritin katsoa. Vaikka pumppu on noin 300hp flex fuel tahoen.
     
  14. LPV

    LPV 3rd gear

    Eli viinan kanssako ei näe todellisia AFR:iä, vaan 30% suuremman koneen vastaavat?
    Laita tietoa jos/kun saat koneen toimimaan kunnolla E85:llä, kiinnostaa nähdä mitä pitää tehdä ja säätää.
     
  15. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Täällä on nyt jotain väärinkäsityksiä seosmittareista. Oletetaan että seos on lambda 1 jolloin seosmittari näyttää 14.7 koska se on ohjelmoitu näin. Nyt kun vaihdetaan polttoaine e85 ja oletetaan että lambda on 1 jolloin seosmittari näyttää edelleen 14,7, vaikka todellisuudessa seos on jotain ihan muuta (vissiin noin 9,8?)

    Monet seosmittarit voi ohjelmoida näyttämään todellista afr lukua.

    Vaikka ajaa e85 niin AFR Arvot mittarista katsottuna tulee olla samaa luokkaa kuin bensallakin, koska mittari ei tiedä mitä on tankissa vaan näyttää sitä mitä siihen on ohjelmoitu.

    E85 tykkää hieman rikkaammasta seoksesta tehoja kaivaessa joten jotain AFR 12 bensalle ohjelmoidulla mittarilla olis ok, 11 menee jo turhan rikkaalle ainakin vaparissa

    Tämä tekee tavallaan hommat helpommaksi koska ei tarvi miettiä mitä afr lukua pitäsi tavoitella vaikka tankissa olisi vaikka 40% bensaa ja 60%e85

    Lamddaa näyttävä seosmittari olis vielä selkeempi jos pelaa eri polttoaineilla.
     
  16. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    No nyt ajan bensalla ainakin hetken että saan sille hyvät asetukset ja sitten katsotaan viinaa uudestaan. Tuo 30% lisäys sen takia moottorin kokoon että fitech syöttää 30% enemmän polttoainetta kompensoimaan e85 30% pienemmän energia sisällön.

    Lintta cruiseri tuossa kertoikin faktaa? Jos näin kerta on niin sitten ei pitäisi tarvita seosmittari rinnalle ellei halua katsoa oikeaa lambda arvoa.

    Viinalla ei oikeastaan ollut muuta ongelmaa kuin nopea polkaisu niin aina meni laihalle. Jos polkaisi hissukseen kaasun puoleen väliin niin oli ok.

    Laitoin delphille kyselyä paljonko tuo minun pumppu virtaa jotta saisin tietää onko se liian pieni. Bensanpaine mittaria kun ei ole niin en näe putoaako paineet.
     
  17. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Fitechistä en tiedä mitään mutta megasquirtin kanssa on tullut pelattua ja eri polttoaineiden.

    Jos mä olisin sä niin kokeilisin kasvattaa sitä koneen kokoa enemmän kuin ton 30%. Vaikka 40% vois kokeilla ihan hyvin.

    Megasquirtille kun tein säätöjä niin ensin nostin koko karttaa jonkun reilun 30% (ei muista tarkkaan) je sen lisäks joutu lisään kylmäkäynti sekä kiihdytysrikastuksia ennenkuin toimi kunnolla.
     
  18. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

  19. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Toi video on tuttu ja muutama muukin saman kaverin tekemistä.

    Säädin noita kiihdytyspumppu asetuksia mutta kun tuntui ettei ne auta. Säädin dtps gain ja max arvojakin ylemmäs mutta aina vaan menee laihalle kun nopeasti polkaisee. Kyllä se tekee nyt bensallakin sitä mutta ei lähellekään niin pahasti. Ihan kuin tuo ecu vaan olisi niin hidas ettei pysy perässä.

    Laitoin fitechille viestiä ja luonnollisesti he syyttää bensapumppua ja paineita. Täytyy vissiin nyt hommata se mittari bensapaineille niin näkee sen.

    Jotenkin tuntuu että mitä enemmän tuo ecu oppii sen pahempi tuosta laihalle menosta tulee.
     
  20. jariha

    jariha Double Gearhead

    ne vastaa sulle että vaiha voortiin:poff:
     

Kerro tästä muillekin!