Flake-maalauksesta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Fargo, 8.3.2009.

  1. Fargo

    Fargo Gearhead

    iski vimma opetella maalailemaan flakemaalauksia. Normiväreillä maalaaminen on tuttua, siis akryyliväreillä. Nyt pitäis saada jotain tietoa miten hiutaleet saadaan pintaan niin että näyttää hienolta. Aluksi maalailen vaikka roskiksen ja kun se sujuu voi ruiskia isompia kohteita. Kertokaa mulle jotain hommasta?
     
  2. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    pitäisi olla ruisku jossa sekoitin kannussa,isompi suutin .tai laita muttereita kannuun ja pyörität välillä ruiskuttaessa
     
  3. ohc205

    ohc205 1st gear

    Kuinka paljon suurempi suutin?
     
  4. hevi

    hevi 3rd gear

    flake

    alakannuruisku ja 2,4 suutin tai ehkä isompi älä pistä mutterei kolhii kannun kuulat on parempii flaken ruiskutus 3-4 kertaa yön yli kuivumine sit hionta lakkaus kuivumine hionta lakkaus kuivumine et tuleeparikyt kerrosta lakkaa riippuu hileen koosta kyl se siit
     
  5. Fargo

    Fargo Gearhead

    Ihan alusta alkaen: Ensin tietty pohjat jne jne mutta väri? Pohjalle kait ihan normaali väri eikö? Ja siihen sitten hionta ja lakkakerroksia ennen flakehiutaleita? Montako, pari ainakin kai? Ja hiutaleet ruiskutan lakan seassa, hiotaanko tämä kerros vai laitanko suoraan päälle lakkakerroksen jonka hion?
     
  6. delsol

    delsol 1st gear

    omia kokemuksia flakemaalauksesta on että vedä pohjalle base..väri periaatteessa minkä haluat mutta niinhän sitä sanotaan että siniselle flakelle sininen pohja.
    baasiksen päälle lakan joukossa tarpeeksi kaukaa isolla suuttimella (itse käytän 2.0mm pohjamaaliruiskua)
    etäisyyden huomaa parhaiten kokeillen mikä on peittokyky hiutaleella.
    Muista ravistaa ruiskua KOKO ajan aina kun vaan mahdollista kun itsellä viimeksi flaket valui kannun pohjalle todella nopeasti.
    hiutaleita oli kylläkin tosi reippaasti lakan joukossa.
    sitten kun tarpeeksi osassa flake/lakka seosta niin antaa kuivaa normaali haihdutus aika ja lakkaa päälle muutama varvi että hiput peittyy kunnolla!
    muuten tulee ongelmia välihiontojen kanssa sillä jos hippujen kärjet menee "puhki" välihionnan aikana niin ne muuttuu valkoisiksi ja maalaus menee vituiks.
    sit vaan hiontaa ja lakkausta ja hyviä hermoja :D
     
  7. Fargo

    Fargo Gearhead

    Hiontakysymys.

    Hionko basevärin? ja montakos kerrosta siihen lakkaa päälle ennen hiutaleita, siis vähintään? Näistä joka kerros hiotaan, eikö?
     
  8. typewriter

    typewriter 3rd gear

    Me tehtiin vasta yksi flakemaalaus näin:
    - Ensin värimassa, sitä ei tarvitse hioa
    - Sitten lakkaa jossa seassa flaket, ja heti perään lisää lakkaa ilman flakeja
    - Ensimmäinen välihionta vain karhunkielellä, ettei flaket mene puhki
    - Lisää lakkaa
    - Välihionta
    - Lisää lakkaa
    - Välihionta
    - Lisää lakkaa
    - Välihionta
    - Lisää lakkaa
    - Välihionta
    jne... Kuinka paljon siihen lakkaa haluaa laittaa. Vaikka meidän käyttämämme flake oli pienehköä, eli tuli 1.5mm suuttimesta helposti läpi, niin aika paljon siihen sai laskea lakkaa että pinnasta tuli sileä.
     
  9. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Tota mä oon miettinyt että miks sitä välihiotaan eikös nopeampi olis vetää lisää lakkaa aina kun edellinen kuivuu riittävästi ja vasta lopuksi hioa? Vai halkeileeko lakkakerros tällä tyylillä?
     
  10. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    5 pvä edellisestä lakkauksesta on raja jonka jälkeen on hiottava.alussa lakkaa vaikka 2 pvä päästä lisää..kuivata ,hio varovasti että alkaa huiput tasoittumaan sitten lisää lakkaa.jne kunnes on sileä.
     
  11. Pihi

    Pihi 2nd gear

    Riippuu täysin käytetyn lakan kuivumisajoista, suosittelisin lukemaan käyttötekniset tiedotteet... Itse en 24 tunnin jälkeen jättäisi karhunkielellä hiomatta, vaikka mikä olisi...
     
  12. delsol

    delsol 1st gear

    itse latasin normaaliin 4-oviseen japsi autoon ekalla kerralla yhteensä 5L valmista lakkaseosta. flaket meni siinä ensimmäisten ruiskutus satsien joukossa.
    5:ssä kerroksessa meni lakat päälle ekalla kertaa...hulvasin oikeen tunteella.
    viikon kuivatus ja lopuksi vielä 2L päälle valmista lakkaa.
    Hyvin on pysynyt ja ei ole lohkeillut. lakkana CarSystemin Voc-lakkaa.
    http://www.kotilainen.com/epages/PPO.sf ... 3%2B144108

    ...odotellessa kesähelteitä :poff: ja mitä tapahtuu lakkapinnalle :D
    en sitten tuolla lakkakerroksella lähtisi kokeilemaan harrasteautoja..kyseessä on perheen kauppakassi.
     
  13. Fargo

    Fargo Gearhead

    Tuota minäkin mietin että onnistuuko vetää pari-kolme lakkakerrosta peräkkäin ilman välihiontoja?
     
  14. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    voipi olla että on tullut luettua kun olen ammattimaalari.uusille säiliöautoille 5 v takuu,ei ole värit karissu.oon tehny vakuutusyhtiöille myös hommia,myös jenkkiveneisiin eri värejä.jokainen saa karhunkieltä käyttää minne haluaa.PS jospa itte alat lueskelemaan alan kirjallisuutta(oikeaa eikä ilta-sanomien palstaa)
     
  15. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Ootteko muuten koittanu lakata 15 vuotta vanhoja maalipintoja? Meinaan jos on muuten suorat pellit, virheetön maali mutta lakka melko ohkanen ja kulunut. Olen kyllä autoliikkeissä nähnyt näitä joissa on lakka lähtenyt irtoamaan. Pystyykö sitä tekemään ollenkaan?
     
  16. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    ite harjottelin viime kesänä ja laitoin alle ihan raskaskalustovärin jonka päälle sitten vetelin 2k-lakkaan sekotettua flakea (oli hyvin pieni kiteistä flakea). tuollasesta pikku lasipurkista meni n. puolet koko Camaroon eli ei juur mitään ja silti sitä on reilusti pinnassa.
    Moni varotteli että vaikea maalata ja tulee laikukas mutta omasta mielestä ihan ok eikä kyllä kovin laikukas. Eri olisikin jos maalais vaalealle pohjalle. Ja ihan normi suuttimella vetelin, siis mitä noissa halvemmissa ruiskuissa nyt on kiinni.
     
  17. Fargo

    Fargo Gearhead

    Onko järkeä jos kokeilen seuraavalla tavalla taitojani ja tulosta:

    vanha auto, vanha maalipinta. Hion sitä hieman, lakkaa pari kerrosta, kiteet+lakkaa parikerrosta, hionta ja lakkaa jne jne. Vai alanko harjoittelemaan maalailemalla tallin roskikset, pukukaapit yms flakella näin aluksi? Ja sitten kun pesukonekin on virheetön pinnaltaan alan vasta sihtaamaan autoja ruiskullani....
     
  18. Peltirumpu

    Peltirumpu 1st gear

    Itse olen maalaillut kaikenmoista pientä flakeilla ja alusta asti on tullut
    mielestäni ihan kohtuullista jälkeä. Mutta kyllä silti suosittaisin tekemään
    kokeen johonkin kappaleeseen.. Koko autoon menee jo yksistään niin
    paljon lakkaa ettei sitä ihan viitteis varmaan hukkaankaan heittää jos menee
    pieleen. itse olen aloittanut flakejen ruiskuttelun aina heti ensimmäisessä
    lakka kierroksessa. En tiedä miksi sinne pitäisi laskea yksi "tyhjä" kerros
    pohjalle. Olen myös ruiskuttanut flakeja onnistuneesti sideaineen seassa.

    XS650

    -Olli
     
  19. kassinen

    kassinen 1st gear

    suosittelen harjottelemaan pystypinnoille
    tasopinnat ei kerro koko totuutta lakkaamisesta määristä ja kerroista
    kolmannen rundin jälkeen yleensä valuu :rotfl:
     
  20. Pihi

    Pihi 2nd gear

    No jos tosiaan olet alan asiantuntija, niin tiedät myös että flakemaalaukseen sopivia lakkamerkkejä ja tyyppejä on melkoisen paljon olemassa, joten yleispätevää ohjetta ei kannata antaa kaikkiin mahdollisiin lakkoihin... Ei ollut tarkoitus millään tavalla hyppiä moottorinlohkon päällä, mutta ilmeisesti ihan joka lakkamerkki ei pysy tuoreena 5 vuorokautta,(osa 2 K akryylilakoista, yleensä kaikki ns. express-lakat) ja päällemaalattavuuteenhan vaikuttaa myös haihtumislämpötila, lakkakalvon paksuus, mahdollinen uunituslämpö/aika, käytetty kovettaja/ohenneyhdistelmä, jne. jne.

    Yhtäkään säiliöautoa ei ole tullut maalattua, mutta jotain pienempiä kappaleita vähän useampia... Mutta anteeksi jos loukkasin, ei ollut tarkoitus....
     

Kerro tästä muillekin!