Flathead alumiinikansien käsittely

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja hoppa, 5.6.2023.

  1. hoppa

    hoppa 1st gear

    Eli kyseessä Fordin lättiksen Edelbrock-alumiinikannet( onkohan niitä alunperin käsitelty mitenkään?). Kannet aikojen saatossa tummuneet öljystä ja bensasta ym. eivät kuitenkan hapettuneet. Miten nämä tulisi nyt käsitellä, jotta lika ei tarttuisi niin helposti. onko kokemusta lakoista, jotka eivät kellastu, entä alumiinimaalit esim. VHT (lupaa lämmönkestoksi 300 astetta mutta mikä mahtaa olla kansien kansien lämpötila?) Onko muita kokemukseen perustuvia tapoja. Entä oksidointi tai pulverimaalaus? . Toisen kannen jo lasikuulapuhalsin ja siitä tuli hieno mutta jokus anoo, että pinta kuulemma hapettuu ja likaantuu helposti. Pitäisikö sitä nyt sitten vähän hioa? Kokeilin toisessa kannessa myös puhdistusta bräckleenillä ja jollain sprayllä, joka tarkoitettu esim. pien puhdistamiseen autosta ja teräsvillalla ja tuli jotenkin siedettävä tulos. Sama ongelma imusarjoissa mutta siellähän ei lämpö vaivaa. Kiios etukäteen vastauksista, joita todella toivon!
     
  2. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    märkäpuhalluksessa tulee "tiiviimpi" pinta kuin esim lasikuulalla, ei tartu lika niin hanakasti.

    Mutta ehkä maalaaminen helpoin puhtaana pidon kannalta, sitten tietysti mahdolliset maalin tarttuvuusongelmat voi riivata ajansaatossa.
     
  3. Tässä on aiheeseen sopiva video:

     
  4. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Teräskuulapuhalluskin on ihan hyvä. Nakuttaa huokosia tukkoon ja helppo puhdistaa.

    Näkyvänä osana muun muassa härräkän ulompi enskakoppa, pysynyt hyvänä monta vuotta.
     
  5. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Onkohan pääkaupunkiseudulla tai lähellä märkäpuhaltajia? Siis sellaisia jotka suostuvat puhaltamaan moottorin osia?
     
  6. Riku Rotten

    Riku Rotten 3rd gear

    Köykämiini lähtee hapettumaan heti. Kotikonsti pintakäsittelyyn on vaikka Sinol 100, viina sulkee sen pinnan jotenkin ja kiilto säilyy pidempään (jos on nysvännyt kiiltäväksi). Toimii ihan hyvin mopon osissa, esim ensiövedon koppa on säilynyt OK nyt 3 vuotta. Kannet on tietty kuumempi paikka ja siitä en osaan varmasti sanoa, että miten pinta säilyy.
     
  7. fenix

    fenix 3rd gear

    Facebook Race romutorilta.
    https://ibb.co/m5MwT8N
    [​IMG]
     
    Concarne tykkää tästä.
  8. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Teräskuulapuhallettu koppa, ehkä kolmisen vuotta sitten.

    Kiillotus ei pysynyt, ei auttanut sinolit.

    [​IMG]
     
  9. Kyllä se vaan riippuu enemmän siitä mitä materiaalia koppa tai muu lärpäke on.
    Aina puhutaan alumiinista mutta nehän on 99%sti jotain kevytmetalliseosta. Suurimmaksi osaksi paskaa, ei niin hyvää alumiinia kuin joskus on ollut. Jos on hyvä valu, pysyy kiiltävänä. Toki jonku pitää tehdä se iso työ.

    Itsellä 40luvun Italia ahtimet pysyy kiiltävänä, samoin Italian ahdin imurja, omavalmiste Flathead öljypohjat jotka valettu hyvästä sitkeästä ja tiheästä seoksesta (jota valaja ei minulle kertonut).... seosmetallit voi olla hyviä tai sitten paskaa tai kusta.

    Soodapuhalluksella pysyi hyvin satiini pinta. Edesmennyt Lapin Soodapuhalluksen Mika puhalteli minulle paljonkin erilaisia materiaaleja. Messinki ja kupari pysyi tosi hyvän näköisenä ulko-olosuhteissa soodauksen jälkeen.

    A
     
  10. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Riippuuhan se kiillon pysyminen siitä tietysti mitä seosta se on. Esmerkiks meitin duunissa valetaan sähköjen kanssa olevat palikat seoksesta joka ei hapetu.
    Mutta kattokaas kiinalaisia latureita pellin alla, vähän märkää niin ne hapettuu valkosiksi.

    Enkä vanhoja valuja niin hehkuttelis, kuvan pyörän kansista asentaja sanoi että poralastut on kun kaurahiutaleita, toinen sanoi että lujuus on jäätyneen purkan luokkaa. Poikkeuksiakin tietty on. :p
     
  11. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Itse putsasin alumiinimoottorin pinnat teräsharjalaikalla ja sillä sai mm. Venakoppien alumiinipintaan kivan patinan joka ajanoloon tasoittui sopivan himmeäksi ja sopii hienosti vanhanajan sotaratsuun.

    [​IMG]

    [​IMG]

    https://www.facebook.com/BluebirdMeteor
     
    sleepercooler, Catiska ja Vuppe tykkäävät tästä.
  12. hoppa

    hoppa 1st gear

    Kiitos vastanneille! Vasemman kannen kaveri lasikuulapuhalsi ja oikean soodapuhalsin itse. Ihan ok.[​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!