Fleetside 4x4 vaihtamisongelma? (4L80E)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Kris, 15.11.2009.

  1. Kris

    Kris 2nd gear

    Eli auto Chevy Fleetside 2500 4x4 6.5td 1994

    Mikähän vaihdelaatikko autossa voisi olla, tai miten selvittää se?

    Vaihteisto vaihtaa todella hienosti silloin kun se toimii. Ongelmana on kun ajaa auton lämpimäksi ja kiihdyttää vähä normaalia voimakkaammin niin heittää vikatilan päälle ja ei vaihda kakkosta isommalle. Sit kun sammuttaa auton ja käynnistää uudelleen niin toimii taas moitteetta.
     
  2. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

  3. Kris

    Kris 2nd gear

    Joo muistaakseni just tuommonen pohja on mikä tossa 4L80E:ssä. Mikähän voisi aiheuttaa tommosen vian?
     
  4. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Kaikki mikä toimii sähköllä ei yleensä toimi...
    Muutama helppo kohta jotka vois tossa askissa tuon aiheuttaa ois:
    - TPS (throtle position sensor)
    - VSS (Vehile speed sensor)
    - Ton lyhennettä en muista, mutta sama anturi kuin toi edellinen, mutta mikä kerto lootan pyörimisnopeuden
    - käyntinopeusanturi
     
  5. Kris

    Kris 2nd gear

    Eli varmaan käynti testerissä auttaa asiaan jo jonkin verran. Luin toki toiselta foorumiltakin että jotkut vääränlaiset öljytkin aiheuttais tämmöstä ongelmaa. Ite ostin juuri tän auton ja edellinen omistaja oli laittanut jotkin Gulfin öljyt tonne lootaan.

    Onko muuten chevyihin olemassa tommosia edullisia v-scan skannereita kuten esim mulla oli aiempaa autoon. Sai obd väylästä ite lukea vikakoodit.
     
  6. kane

    kane 1st gear

  7. kane

    kane 1st gear


    On, www.enghmotors.com sieltä gmtdscan tech jolla näkee kaikki anturien reaalilukemat, voi tehdä tdcoffset pumpun opetuksen yms... erittäin hyvä.
    Suomessa aika usealla meistä kyseinen softa eikä moitteen sanaa ole kellään ollut. Näissä obd I saa vikakoodit hyppylangalla, myös abs koodit.
     
  8. Kris

    Kris 2nd gear

  9. kane

    kane 1st gear

    Juu, ja esim. tuolla enghmotorsilla on ilmainen basic versio.
    Mutta jos haluaa esim opettaa ruiskupumpun, tarvii eri ohjelman joita ei ole ilmaisia. Toki tarpeen mukaan sitten ostaa.
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Re: Fleetside 4x4 vaihtamisongelma?

    Joku tieto lootan toiminnasta ei mene tietsikalle asti!! Nopeusanturit saa pois ja tarkastettua kun ne on lootan ulkopuolella!! Ne ovat magneettisia ja keräävät paskaa!! Toinen paskankerääjä on pressure manifold joka kertoo lootalle että vaihde on mennyt päälle. Jos tietoa ei boxille saavu ajoissa niin menee vikatilaan. Se ja loput muut sähköhärpäkkeet on öölipohjan sisällä, mutta kaikki vaihdettavissa!!
     
  11. Kris

    Kris 2nd gear

    87-koodia high ratio error antaa vikakoodiksi vikakoodien nollauksen jälkeen ja kun vika on uudelleen saatu päälle. Ennen nollausta oli toi 87 ja 85.
     
  12. Jem77

    Jem77 Gearhead

    Asiasta kukkaruukkuun, meneekö noi ECU:n diagnostiikan pinnit samanlailla vanhemmassa '90 6,2 D versiossa? Lähinnä tuo siirtopumpun käyttöpinni kiinnostaa, jos joutuu suodattimen kanssa pelaamaan jossain vaihees tai muuten vaan ilmaamaan.
     
  13. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei osallistu ECM pumpun käyttöön.
     
  14. kane

    kane 1st gear

    Tuo koodi tulee kun häikkää input speed ja vehicle speed anturien kesken mitä pcm laskennallisesti vertaa/katsoo ratioksi eri vaihteille.
    Eli tuo mitä mudracer sanoi, nopeusanturien putsaus/tsekkaus. Löytyy input anturi laatikon kuskinpuolelta keskellä, 2-napanen liitin.
    Ei tule ölppää kun sen irroittaa. Samanlainen löytyy jakolaatikosta päältä (vehicle speed), se kertoo VSS bufferille jortaanin nopeutta.
    Itse vaihteiston peräpäässä on yksi ylimääräinen (2wd autossa käytössä).
    Nyt se on tyhjänpanttina eli oiva varaosa...
     
  15. Kris

    Kris 2nd gear

    Ok, liike mistä ostin tuon, lupasivat kyllä korjata tuon vian, kun vain selviää ensi että mistä johtuu. Liike oli soittanut jollekin paikalliselle korjaajalle ja hän epäili jotain solenoidia mikä jumittaisi tai jotain..
     
  16. ttm87

    ttm87 1st gear

    ilmoitahan mikä oli laatikos vikana kun saat kuntoon ittällä samallaiset oireet laatikon kanssa nopeusanturin kokeilin jo vaihtaa mut ei vaikutusta.. kun mulla antaa samat vika koodit 87 ja85 liitittiäkin oon putsaillu ja kaikki vippaskonstit kokeiltu mut ei mulla tekee niin että autolla pääsee mittarin mukaan 100 ja navigaattori näyttää115kmkierrokset n 2700rmp mutta siina se rupiaa sitten sekoilemaan että jos kierrokset nousee yli 3000rmp niin laatikko heittää pienemmälle ja ja taas suuremmalle ja jne että ei pysy vaihteet päällä jos pitää kaasua vaan pohjassa niin menee vikatilaan että ei toimi eteen päin kun kakkonen mutta kun sammuttaa niin taas toimii moitteittomasti jos ei aja yli 100kmt oliskohan mullakin joku solenoidi menossa hajalle tai hajalla? :mad:
     
  17. kojo

    kojo Gearhead

    Jospa se laatikko vaan luistaa? toi 87 anakin mun ymmärryksen mukaan voi tulla siitäkin, se kun vaan kertoo et välityssuhde ollu suurempi kuin 1,42 3:s tai 4:s vauihteella yli 2s.
    85 tukee tota sinänsä että se on taas tuntematon välityssuhde.
     
  18. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Melkein kannattais vahtaa se pressure manifold joka on venakoneiston päälle ruuvattu. Jos se on täynnä paskaa niin se ei reagoi ajoissa vaihteen vaihtumiseen ja aivotoosa luulee että toosa luistaa tai jopa ettei vaihda ollenkaan vaikka se oikeasti vaihtaakin.
     
  19. ttm87

    ttm87 1st gear

    mitähän mahtaa maksaa tämä pressure manifold?? ja onniistuuko se itte vaan vaihtaa??
     
  20. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Se on jotain 90€ unkefäär ja pystyy ite vaihtamaan!!
     

Kerro tästä muillekin!