Fleetside c1500 paku kuorma-autoksi?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Sierra, 28.8.2007.

  1. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Omistan tollaisen -88 c1500 alustaisen 5-hengen pitkäohjaamoisen takaveto pick-upin jota ei ole rekisteröity vielä suomeen. Jos katsastan tuon tollaisena suomeen niin takapenkit joutuisin ottamaan pois, koska nykysäännösten mukaan tommoisessa pakettiautossa ei takapenkkejä saa olla!
    Painot ei riitä kuorma-autoksi tässä, joten alusta pitäisi muuttaa vastaavaksi kuorma-auto mallin kanssa, akselistot minulla olisi tiedossa joilla saisin kantavuuden kohdalleen ja renkaat kiinni 8-pultilla.
    Eli nyt pitäisi saada konttorille paperi että tämmöistä autoa on myös kuorma-auto alustaisena olemassa ja tähän on tehty vastaavat muutokset alustaan, sekä KA- tyyppikilpi.
    Metroautolla vain sanoivat etteivät ota kantaa eivätkä voi auttaa asiassa.
    Näitä alustamuutoksia kaiketi on kuitenkin tehty/katsastettu suomessa, joten osaisiko joku auttaa asiassa, miten, mistä ja kuinka asian saisi eteenpäin???
     
  2. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Kai ne penkit siellä saa olla, jos lavanpituus piisaa pakettiautoksi? Ongelmaksi vaan muodostuu kai se, että kuskin takana olevien penkkien perusteella sille pakulle isketään henkilöauton dieselvero.. Eli ei kovin halpa.

    Taitaa olla aika tekemätön juttu katsastaa paku kuorma-autoksi Suomessa. Käytännössä joutuisit varmaan vaihtamaan vastaavan 2500 HD / 3500 sarjalaisen rungon akseleineen siihen autoosi? = Siis autosi saisi sen alustan kuorma-autoidentiteetin ..

    Ei taida taloudellisesti kannattaa vm 1988 mallisessa autossa?

    Mitäs jos myyt sen nykyisen autosi ja hommaat esim. USA:sta tilalle suoraan kuorma-autoksi menevän 2500 Hd/3500 mallin?
     
  3. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Pääpointti koko asiassa on se, että tässä kyseisessä autossa on ranskan vuosina asennettu nestekaasulaitteisto eli polttoaineeksi kelpaa nestekaasu sekä bensa, laitteiston asennuksista on viralliset todistukset yksilöity tälle autolle.
    Tuttavalla on kaasuasema josta saisin kaasun edullisesti, mutta ongelmana on tuo lainsäädäntö joka ei oikeastaan salli kaasunkäyttöä pakettiautossa mutta kuorma-autossa kylläkin.
    Täälläpäin on yksi katsastettu KA nestekaasu chevy ja lähinnä ainoana ongelmana hänellä katsastuksessa oli ollut juuri tuo asennustodistusten puute, jotka hän joutui hankkimaan.
     
  4. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Jos vaihdat rungon ja akselit. Kori, lava, moottori, loota pa- järjestelmät yms. taas tuosta pakusta? Silloihan vain runko ja akselit vaihtuvat ja samalla kantavuus todistetusti muuttuu kuorkiksi? Kuorkissa ei ole osanvaihto% ja.

    Ja rungon ja akselit luovuttaneen KA:n kori ja tekniikka voitanee niputtaa pakuksi? Jonka voi myydä maasta tai esikatsastaa Suomeen?
     
  5. impala1968

    impala1968 Gearhead


    Toi takapenkillisyys taitaa edellyttää autoveron maksua joka ei toki 88 mallisessa ole kovin suuri? Mut ei taida ihmisikä riittää tienaamaan polttoainesäästöinä tuon muutoshässäkkäkän kustannuksia??? Mut jos jälkikasvu sitten sais hyödyn siitä :poff:
     
  6. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Hmm. Kuinka niin takapenkillisyys edellyttää veronmaksua? Siis jos lavan mitta ja kantavuus piisaa verovapauteen (1988), niin pakussa saa olla vaikka kuinka monta penkkiriviä (Crew cabejä on pakuina tuotiin pakuiksi jotuolloin). Tärkeintä on/oli, että ne penkit eivät ole siellä "tavaratilassa" , jonne aikoinaan ilman veroa sai laittaa vain niitä lauta-tilapäispenkkejä.
    Pikkarissa se lava on se "tavaratila" ja jos sen mitat ja kantavuus piisaavat, niin hytissä saa olla niin monta penkkiä, kuin tehdas sinne on pistänyt - esim. Crew cabissa se kuusi.


    Ainut vaikutus on minusta polttoainemaksuun (ex dieselvero) . Nykyään joutuu maksamaan henkilauton dieselveron, jos penkkejä pakussa on muualla kuin kuskin vieressä. Bensa pakussa tuolla ei ole vaikutusta. Ja ne vanhat ana ttp 57 lauta- tilapäisistuimet jätettiin tuon ulkopuollelle.
     

Kerro tästä muillekin!