Fleetside matalammaksi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Muurahainen, 4.10.2009.

  1. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Moro,

    Tuossa kun olen katsellut on muilla olemassa PALJON matalempia fleetsidejä kuin itsellä. Näyttää kovin vahvasti nelivedolta tuo oma vaikka takapotku onkin.

    Milläs kamoilla tuollaisesta sais sellaisen 15cm laskua?

    Onko tehtaalta tullut jo valmiiksi eri korkuista alustaa muihinkin kuin nelikkoon?
     
  2. jere78

    jere78 1st gear

    Itellä oli just viime viikolla oma takaveto-dually vallilassa työstettävänä.Tuloksena edestä vajaa 10cm ja takaa hieman yli 10 cm tiputusta.Joustovara on nyt mielestäni niin minimissä,toisin sanoen järkevän rajamailla.Saahan niitä madaltavia napoja+muita kilkkeitä etupäähän sit vielä lisäks mutta takapäätä jos vielä meinaa tosta enemmän pudottaa niin rälläkän saa ottaa käteen...
     
  3. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Unohtui vielä mainita vuosimalli eli 80 olisi se.

    Kyllähän tuolla 10cm madalluksella jo putoaisi kummasti inhimillisemmäksi.
    Taitaa vaatia uudet lehdet taakse? Paljonko kustansi tuohon duallyyn? Eihän tuollaista 10cm pudotusta oikein sovi millään palikoilla tehdä... Tulisi melkoiset U pultit :D

    Pitää tutkia tuota oikein tarkemmin kun otan työnalle taas tuota autoa :)
     
  4. jere78

    jere78 1st gear

    Joo kyllä ton kymmenisen senttiä tosiaankin jo huomaa.
    Hintaa tuli töineen ja hiluineen tasan 700e.
     
  5. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Eteen 2tuuman droppi spindlet ja kierros jousista pois.. Takana vaihdetaan akseli pakkojen yläpuolelle... Näillä avuilla putoaa sen 15cm.. Ainakin tuo 88 ja uudempi koppanen pikuppi...
     
  6. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Kiitos infosta, eiköhän se näillä eväillä tonttiin saada.

    Tuo akseli swappi onkin fiksu homma kun sitten ei mene kantavuuttakaan verrattuina johonkin lötkö jousiin.
    Tosin ei tuo nyt kovin pehmeä hännästä ole ilman kuormaa.
     
  7. G20

    G20 Gearhead

  8. Fleetsider

    Fleetsider 1st gear

    ..ja tälläiseen tapaan toteutettuna kannattaa muistaa että takana alkaa akseli kolistaa runkoon hyvinkin pienissä töyssyissä.
    eli koloa runkoon ja hyvä tulee.
    pohjaanlyöntikumit joutuu siirtämään myös, mutta pikkujuttujahan nuo....

    eikös takapäätä saa putoamaan 4" belltechin riipukkeilla?
    muistaakseni.
    etupää jäi (ainakin dieselissä) ikävän veteläksi katkastuilla vakiojousilla.
    ex 350 bensa pikkiksessä oli belltechin madallusjouset edessä, ja konin mitkälie iskarit ja oli perkeleesti parempi.

    kyseessä siis tuollainen 88-> malli.
     
  9. 496SS

    496SS 3rd gear

    Khyllä.
     
  10. parsju

    parsju Gearhead

    4" laskussa beltech:n sarjassa vaihdettiin hangerit ja shakkelit eli jousen etu ja takakiinniikkeet. Takariipukkeet on ihan simppeli homma, etukanakkeissa oliskohan ollut 6:lla niitillä alkuperäiset ja uudet pulteilla vanhoihin reikiin. Stepparissa tällä sarjalla piti lavanpohjasta katkaista yhdestä poikittaistuesta pätkä pois. Etupään spindlejen kanssa kannattaa olla tarkkana että saa sellaset kun haluaa. Itelleni kävi niin että sain sitten vaihtaa laikat ja kaliberit uusiin kun akseli olikin 1/4" paksumpi ja jonkunmatkaa pidempi... Tosin muuten teki sen mitä pitikin.
     
  11. G20

    G20 Gearhead

    Näin ainakin -88 uudemmassa tarvii selvittää onko heavy duty optiolla (löytyy hanskalokeron pohjasta RPO tarrasta F44 merkintä) jolloin jarrulevyt 1,25" paksut kun ns. normaalit tasan 1".
     
  12. Fleetsider

    Fleetsider 1st gear

    ja jos sattuu vahingossa ostamaan hd jarruihin kuuluvat spindlet, eikä moisia jarruja autostaan löydä, niin nou hätä!
    yhteydenotto meikäläiseen vaikkapa yyveellä, ja muodollista korvausta vastaan luovun omista, ylimääräisistä hd jarruistani.
     
  13. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear


    No oikein toteutettaessa lehtijousien kantavuus ei muutu. Ne vaan taotaan toiseen profiiliin ja voidaan jopa lisätä muutama lehti, jotta liiat pohjaamiset estetään. Pakussa perän laskeminen poistamalla lehtiä ei ole kovin järkevää..

    Ja kierrejouset vaan jäykistyy teoriasssa, kun niistä katkotaan pois kierteitä. Silti oikeampi tie käytön kannalta lie madallusjouset/ jousien madaltaminen uunituksen ja päästämisen kautta.
     
  14. Fleetsider

    Fleetsider 1st gear

    uskaltaisin väittää ettei mun pikapin jouset ainakaan katkomalla jäykistyneet. ennemmin toisinpäin.
    saman olin huomaavinani joskus omegassa ja dx corollassa.
     
  15. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    No lue teoriassa. Kun jousesta otetaan pois kierteitä tanko lyhenee, jolloin se ei taivu enää niin helposti. Kierrejousi on käytännössä vääntösauva väännettynä kierteelle.

    Vääntösauvaa voi koettaa vääntää - eli esim. jotain 5mm rautaa. 30 cm pätkä vääntyy pienemmällä voimalla saman astemäärän päästään kuin saman paksuinen 15 cm pätkä, koska materiaalia taipumassa on pituussuunnassa "enemmän".

    Sama pätee myös kierrejouseen. Mitä lyhyemmin siinä on rautaa mitattuna kierteen mukaisesti kierteen alusta loppuun, sen enemmän vaatii voimaa saada jousi boijaamaan sen 1 cm.

    käytännössä sulla on kuitenkin katkotut jouset ja auto matalammalla. Joustovaraa ei ole entisen verran ja siksi pohjaa useammin. Samoin iskarit eivät välttämättä toimi kunnolla , jos ne ovat "liian pitkät" joustomatkaan verrattuna, jolloin niiden vaimennusteho männän ollessa lähellä toisa päätä on huonompi (esim. virtauksen mukaan tukkeutuvat venttiilit ("sensatrack) yms.). Siitä se perstuntuma. Fysiikanlakien mukaan kierrejouset kyllä katkottaessa jäykistyvät..
     
  16. Fleetsider

    Fleetsider 1st gear

    en väitä ettei tuo olisi totta, mutta tässä tapauksessa oli iskaritkin tuollaiselle madallukselle sopivat ja silti tuli löysempi.
    saattaa tosin olla perseestä noi iskarit, vaikka uudet ovatkin.
    ei pohjaa, mutta löysempi on etupää nyt, kuin ennen madallusta.
     
  17. Helldorado

    Helldorado 1st gear

    Sopiva madallus on 2 tuumaa dropeilla edestä ja 4 takaa riipukkeilla.Lisää saa edestä vaihtamalla madallusjousia mutta kannattaa muistaa jos autolla on ajettu jo sen verran paljon että madallusjouset ei sitten laske sitä yhtään enempää,vaan saattaa jopa nostaa keulaa ylemmäs.

    Lava kannattaa suosiolla pultata irti ja nostaa syrjään vaihdon ajaksi kun niitä lehtijousen etupään kannakkeita on aika vittumainen työstää siellä lavan alla ja varsinkin polttoainetankin puolella lähes mahdoton operaatio,kun ovat 4 kohtaa niiteillä kiinni.
     
  18. tonsku

    tonsku 1st gear

    Itse olen juuri hommannut projektiautoksi Fleetside:n Cheyenne 1992. olisko kellään kuvia että miltä näyttää 4/6 droppi ja mitkä vanteet sinne sopii.
     
  19. janiluo

    janiluo Gearhead

    4"/6" droppi on ainakin mulle ainoa oikea ja auto on ajossa joka päivä:
    [​IMG]

    Vanteet on 15x8 ja kumit 235/75-15
    Alatukivarsien reunoja pitää vähän siistiä ja taakse suositellaan lisäilmapussit jos meinaa kuskata tavaraa lavalla.

    Tosin nää jutut on käyty tällä palstalla läpi jo moneen kertaan useassa keskustelussa.

    Tuosta hyvä harrastepeli kesäksi:
    http://www.nettiauto.com/3130962
    :odroll:
    - Jani -
     
  20. tonsku

    tonsku 1st gear

    kiitos kuvasta! hyvältä näyttää! joo, oon uusi täällä foorumilla ja ymmärrän että tästä on puhuttu, ei vaan äkkiseltä löytäny kuvia mistää.. :)
     

Kerro tästä muillekin!