Fleetside mittariongelmaa...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja mies savosta, 23.3.2010.

  1. mies savosta

    mies savosta 1st gear

    Kyseessä Chevrolet Fleetside 4.3 v6 vm. 1990. Auton mittaristoon syttyy check gauges-merkkivalo virrat kytkiessä ja mittarit ei putoa nollille kun auton sammuttaa.
    Öljynpaine-, lämpö- ja polttoainemittarit tekee tätä.
    Onko vika juotoksissa vai missee?
    Muuten toimii ihan niinkuin pitääkin!

    Tää oli mun neitsyt matka tälle foorumille :rotfl:
     
  2. janiluo

    janiluo Gearhead

    Tervetuloa ongelmien pariin! :D

    Mulla on kahdessa 88-89 C1500 pickupissa syttynyt check gauges valo.
    Ensimmäisessä mittariston liittimessä tai mittaristossa oli vikaa.
    Kun nopeusmittari lakkasi ajossa toimimasta niin tuo valo syttyi mutta siihen auttoi kunnon avokämmenlyönti mittariston taakse kojelautaan niin tokeni kerralla muutamaksi päiväksi tai viikoksi.

    Toisessa teki lämpöisenä sitä että öljynpaineet laski nollaan ja sytytti valon. Öljyt oli 5W30:set synteettiset mutta öljyn vaihto 10W40:siin korjasi ongelman ja nyt paineet on olleet hyvät myös kuumana tyhjäkäynnillä.

    - Jani -
     
  3. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    mullakin '90 fleetsidessä tuo mittariongelma, aina silloin tällöin, joskus kerran 3 viikossa, joskus 80 kertaa vartin sisään nopeusmittari "putoaa". läimäytys kämmenellä mittaristopömpelin takaosaan ja taas mennään. kun mittari putoaa, heti ei tapahdu mitään. vasta kun se on ollut pois pelistä noin minuutin, syttyy SES-valo. silloin kun läimäyttää parkkikiekon takaisin näkyviin menee toinen minuutti ja SES-valo sammuu. kaikki muut mittarit pelaavat prikulleen niinkuin pitääkin eivätkä reagoi nopeusmittarin temppuihin
     
  4. sakkoa

    sakkoa 2nd gear

    Pudottaa turbiininlukon sekä vakionopeuden säätimen pois.
    Tappelin aikani saman ongelman kanssa.Vaihdoin lopuks koko mittariston.
    89 sportside 350+700r4
     
  5. ristokakko

    ristokakko 1st gear

    Mullakin jää nää parkkikiekkotyyliset mittarit ikäänkuin päälle kun virran katkaisee.kun virran laittaa päälle niin palaavat nolliin ja ne toimii normaalisti paitsi polttoainemittari ,joka aina näyttää vaan 1/4 osa tankkia vaikka tankin ostaisi täyteen.Olen noita liittimiä heilutellut.mutta ei auta samoin käsijarrun merkkivalo pysyy aina vaan palamassa :-? Onko näille mitään tehtävissä?
     
  6. mies savosta

    mies savosta 1st gear

    Tänään check gauges valo sammui mutta "pysäköintikiekot" vaan jää ikään kuin "päälle"...
    Täytyy varmaan elää ton kanssa ja tarkkailla tilannetta. Persiästä tämmöiset mittarit, vanhat kunnon viisari mittaristot ois paljon käytännöllisempiä...
    Onneksi ei ole digimittaristoa kuitenkaan :D

    Jospa toi kevät aurinko korjaa tilanteen :wink:
     
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei niitten kuulukaan mennä alas, ne jää johonkin väliasentoon.
    Virrat päällä menee sitten nollaan, jos ei ole mitään näytettävää.

    Käsijarrun valon kytkin on siinä poljinkelkassa kiinni, löytynee kun vähän
    kurkkii. Ja se valohan sitten syttyy myös jarrupiirien paine-erosta ja RWAL-
    vehkeen viasta.

    Polttoainemittarin yksi liitin on aika kura-arassa paikassa runkopalkin päällä
    siinä tankin vieressä.
     
  8. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Samaa mieltä näistä.

    Ja jos vaihtelette mittaristoja niin olkaa tarkkana että on sitten yhteen sopiva auton kanssa...88 - 90 keskenään vastaavat, mutta 91 on kytkennältään jo erilainen vaikka ulkonäkö ja se liitin vielä täsmääkin.

    1991 on ollut optiona neulamittaristoa kierroslukumittarilla + SS 454 sai 100MPH neulamittariston rundikellolla, DRAC sisäänrakennettu...nämä käy tavalliseen -91 suoraan...noita SS:n mittaristoja vaan on käytännössä mahdoton löytää edes jenkeistä :(

    1992 ilmeisesti täysin vastaava kun 1991, mutta hieman hämärän peitossa mulle...en ole 100% varma.

    1993 ->> muuttuu jo liitinkin sekä itse mittaristo vaikka ulkonäkö onkin sama kun 1991-92 neulamittaristo...myös DRAC muuttuu erilliseksi mittariston ulkopuolelle.
    Tälläinen mittaristo on mahdollista asentaa vanhempaankin, mutta vaatii erityistoimenpiteitä mm. ulkoinen DRAC hommattava.

    Mittaristoissa joissa kierroslukumittari on huomioitava myös onko 6 vai 8 sylinterisestä peräisin (diesel ei käy)...sylinteri valinnan voi muuttaa teoriassa, mutta se vaatii pari jippoa eikä ole takuuta toiminnasta.
     
  9. Kaizu

    Kaizu 3rd gear

    Minun edellisessä Chevyssäni, -89 Fleetside, oli myös tuollainen nyrkillä toimiva nopeusmittari. Se kävi pari kertaa Metroautossakin mutta ainoa mitä he saivat aikaan oli että myös kruiseri lakkasi toimimasta.
    Huomasin että mittarivika esiintyi tiheämmin kun mittari lämpeni eli kun talvella laittoi mittarivalot himmeälle sai ajella kevääseen asti ennen kuin piti taas näyttää nyrkkiä. Juotosten läpikäynti ei vikaa poistanut eikä liittimen putsaaminen. Lopulta vika poistui vaihtamalla koko mittaristo.
    Viallinen on yhä liiterin vintillä vikoineen päivineen.

    Kaizu
     
  10. Chevy84

    Chevy84 1st gear

    Tuli hommattua tollanen fleetside -89 ja tässä yksilössä ilmeni tämä sama vika että nopeusmittari heittää välillä nollille ja samalla pysähtyy matkamittarin pyöriminen. Kyseessä juurikin tämä silverado mallinen mittaristo. Koelaudan päälle läppääminen auttaa joinakin harvoina kertoina ja käynnistäessä palaa tämä check gauges valo.

    Olisiko kellään apuja vian korjaamiseen vai pitääkö alkaa metsästämään uutta mittaristoa jostain?
     
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Pelkän nopeus/matkamittarin temppuilu voi johtua myös lootan vss-anturasta,
    tai jostain mittarin ja anturin väliltä. Juotosviathan noissa on jo aika yleisiä
    noilla vuosilla siellä mittariston levyllä myöskin.
     
  12. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Mahdollista...

    Jos autossa on cruise, niin tippuuko sekin pois päältä kun mittari temppuilee ??

    Jos Cruise toimii, niin VSS-sensorissa ei ole vikaa, myös DRAC toimii siltä osin...homma selviää taas hyvin jos käytettävissä WinALDL ohjelma, se kun näyttää myös auton nopeuden tarkemmin kuin mittari.

    Matkamittaria pyörittää sähkömoottori ja nopeusmittari on kelalla, ei liity suoraan toisiinsa, mutta katkos piirilevyllä mahdollinen jossain heti DRAC:n jälkeen.

    Mittaristo purkuu etukautta, ensin lasi, sitten pikkumittarit, nopeusmittari jne....paljon ruuveja, mutta ei mitenkään paha homma kun tekee huolellisesti.

    Varottava erityisesti staattista sähköä !

    Mittaristoa vaihdettaessa huomioitava oikea vuosimalli, päällepäin samanlaisia, mutta silti eri kytkennät pinneissä !!!

    Check Gauges pitää palaakin kun kytkee virrat päälle, mutta kuuluu sammua jos kaikki ok.
     
  13. janiluo

    janiluo Gearhead

    [​IMG]Jos kyseessä on toi mun vanha (joskus 10v sitten) 89 fleetside niin siinä oli kojelauta purettuna maalauksen aikana ja epäilen että jotain hiontapölyä olisi silloin päässyt liittimeen ja siksi viat korjattava tv-asentajan konstein. Kilpi oli vaihtunut kun sen viimeksi nettiautossa näin.

    BRAKE-valon saa pickupeissa nollattua irrottamalla STOP-sulakkeen (keskirivi, alin sulake) pariksi sekunniksi mikäli vikatilanne johtuu RWAL-boksista.
    :odroll:
    - Jani -
     
  14. Chevy84

    Chevy84 1st gear

    Ei ole tuo yksilö.

    Edelleen kaivattais apua nopeusmittari ongelmaan???
     
  15. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Joko VSS ja piirilevyn juotokset on tarkistettu? Pitääkö jonkun tulla tekemään
    se?
     
  16. jp_olli

    jp_olli 3rd gear

    Meillä korjaillaan kaikenlaisia mittareita, otahan yhteyttä pääsiäisen jälkeen.
    http://www.sercap.fi
     
  17. -TH-

    -TH- Gearhead


    ehkä hieman myöhässä,mutta tulevaisuuden varalle...: seisontajarrun valo jää päälle, jos pohjan alla, siinä heti kuskinhelman kohdalla on se vaijerin jousi poikki, eli se ei palauta kunnolla.
    minulla oli vieteriä poikki ja pljin jää millin pari löysälle, eli ei paina katkaisijaa.

    laitoin jotain sopivaa vieteriä siihen, ja herkesi palamasta valo.
     
  18. jarzza

    jarzza 1st gear

    Lainaillaan valmista ketjua.... itsellä -89 fleetside ja ongelmat vilkun kun laittaa päälle niin kaikki muut mittarit sekoavat paitsi nopeusmittari sama ilmiö tapahtuu pitkien päällelaitossa...
    kojetaulun valonhimmentimen kun veivaa toiseen ääriasentoon niin vilkkujen merkkivalot syttyvät ja nokalla syttyvät automaattisesti pitkät päälle. :odroll:

    Keulille vaihdettu huoltotöiden yhteydessä kaikki liittimet ja on tinattu yhteen, joten ongelma ei pitäisi olla enään siellä, samaten leulilta kaikki maapaikat putsattu.

    Mittariston maa tarkastettu kuskun oven vierestä.
    Voisiko ongelman aiheuttaa mitteriston himmenninrulla, pystyykö testaamaan mitenkään järkevästi?

    Vai meneekö mittaristo vaihtoon

    Olisiko kellään kyseisestä härpäkkeestä kytkentäkaaviota (1500 ja 2wd)
     
  19. Speedy Gonzales

    Speedy Gonzales 1st gear

    Onkos joku keksinyt vikapaikan tohon putoilevaan nopeusmittariin? Itellä -89 Sportsidessa tollanen nyrkillä toimiva malli, pariin kertaalleen kävin piirilevyn juotokset läpi, mutta edelleen vika esiintyy ajoittain. Mittariston päälle lyömällä asettuu yleensä. Liittimestä en vikaa keksinyt. Ärsyttävä vika lähinnä tuon turbiinilukon takia.
     
  20. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Koitas jahdata tuon kuvan avulla sieltä mittaristosta. Mittariliittimessä
    pinnit 400 ja 401 tulee nopeusanturilta, ja 437 lähtee ecm:lle.

    Tosin vikahan voi olla vaikka tulipellin töpselissä...

    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!