Fleetsiden peseminen, voi käydä näin!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Sierra, 15.10.2010.

  1. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Tuli vaan pestyä normi painepesurilla fleetsideä jossa alkuperäinen jenkkimaali pinnassa:
    http://www.youtube.com/watch?v=gSx_KUEo4NE

    No onneksi tarkoituksena olikin maalin pois pesu ettei nyt ihan yllätyksenä tullut, helpompi pestä kuin hioa.
    On muuten sikahelppo ottaa pesurilla pois kumilistaliimat ja teippaukset, ainut että noiden alla sit kovempi maalipinta joka ei meinaa pesemällä irrota.
     
  2. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    eiköhän lähes kaikista vm -88 autoista lähde maalit jos suutin on sentin päässä maalipinnasta ja paineet kohdillaan.... :eek:
     
  3. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Ei ainakaan minun pesurilla.
    Pääasia tuossa lähinnä se että kuinka helppo pestä pois tuo akryylimaalien kanssa pahasti reagoiva termoplastinen jenkkimaali.
    Ihan riittää jos suutin on parinkymmenen sentin päässä pinnasta, joskus jopa kauempaakin tuntui irtoavan, videossa vaan vedin läheltä että tulee kerralla puhdasta. Pesurina vanha isompi kärcher ja ihan kylmälläkin vedellä maali irtoaa.
    Ei vanhoista euro/japsi autoista tuolleen saa maalia irtoamaan vaikka olen joskus jopa yrittänyt.
     
  4. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    oukki doukki, olis ehkä pitänyt pitää leipä läpeni kiinni kun ei oo asiasta tietoa kun en itse pese ikinä autojani!!! :D mut eikös, jos puhutaan asiaa, jotkut väitä että jos haluaa auton pellille niin juuri vesi puhallus olisi paljon parempi kuin esim hiekka puhallus?
     
  5. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Juu, ja vesileikkureilla sit vaikka paksumpaa metallia pilkkeeks.
     
  6. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    No minusta kyllä toi ois enemmän vaikuttanut siltä että termoplastisen päältä ois pesty "oikea automaali" pois...
    Itse harvoin Autojani pesen, mutta aina silloin painepesurilla, enkä oo ikinä sitä termoplastista pois saanut pestyä muuta kuin niistä kohdista joista pelti on poistunut maalin alta... Siis harvoin on edes saanut ruostunutta peltiä näkymään ilman reikää pellissä...
    Muutamasta myyntimaalatusta on siis juuri samalla tavalla kuoriutunut termoplastisen päälle maalattu "nätti huippumaalarin tekemä pinta" lähtenyt...
     
  7. Hai

    Hai Double Gearhead

    Mun mielestä toi vaikuttaa 1988-> lavalta ja niihin tuli ekat sinkkipellit. Maalin pysyminen sinkin päällä oli niissä silloin ongelmana.
     
  8. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    maali

    Oon kanssa poistanut oman konepellistä melkein kaiken maalin pesemällä ja jättänyt sinkille jo monta vuotta sitten eikä ole ruostunut. Joskus vois "putsata" lopunkin auton pesemällä. Näin joskus yhden täysin maalittoman fliitsaidin ja mattaharmaa sinkkipinta oli minusta mukavan näköinen.
     
  9. Herje

    Herje Double Gearhead

    Onko tuo nyt sitä vesiliukoista maalia? :rotfl: :poff:
     
  10. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Aika vesiliukoiseltahan tuo vaikuttaa. Siksi koppaan tulossa uusi maalaus kun alkuperäinen metallisininen oli kulunut katosta lähes täysin kuten myös joistain korin kulmauksista, paistoi vain harmaa sinkkimaali pinnassa.
    Tuonkin auton kyljissä jonkinmoista teippailua harrastettu ja niistä kohdin teippien alta ei sit pesurilla irronnut pintaväri.
    Mielenkiintoisen näköinen kun alkujaan auto metallisininen hopeisin raidoin ja sit pesun jälkeen tuli käänteiset värit esille :D
    Olis ollut mainio "keikka"auto jollekkin, pestä vain tunnistamattomaksi :rotfl:
     
  11. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Noinhan ne kesii...hassua kyllä, tollasia vaaleansinisiä juurikin ne kaikki pahimmat joita olen nähnyt :eek:
     
  12. Holley

    Holley Gearhead

    Caminossakin lähti maali joka paikasta pikku hiljaa, ei pesemällä, paitsi juurikin lavan pohjasta, joka oli kyllä sinkitty. Ei kai sitten muut osat autoa olleet, muttei maali niissä pysynyt (= halkeili, irtoili palasina). General Mistake osasi tuon maaliasian '80-luvulla. Nyt yksi maalari sanoi, että nämä uudet vesiliukoiset maalit eivät reagoi niin pahasti termoplastisen kanssa, kuin aiemmat. Pitääkö paikkansa? Ettei hioisikaan välttämättä peltiin asti, jos ja kun yksi GM-projekti tulee tehtäväksi.
     
  13. Beornegar

    Beornegar 3rd gear

    Mun ymmärtääkseni lähes kaikki Letukat -80 ja -90 luvun vaihteessa sinkittiin, jonka takia maali hilseilee melko useista tuon ajan General Mistake autoista, mm. omastani.

    Ja kyllä, periaatteessa vesivärit ei reagoi termoplastisenmaalin kanssa, mutta joutuuhan siihen väliin hiontavärin laittamaan, joka taas puolestaan reagoi termo-maalin kanssa. Väliin voisi laittaa esimerkiksi vesiohenteisen epoksimaalin tai jonkin muun eristevärin.
    Mutta mun mielestä halvemmalla ja helpommalla selviää kun poistaa vaan sen termomaalin ja tekee homman kunnolla alusta asti. Ei sit tuu mitään riskejäkään otettua.
     

Kerro tästä muillekin!