Flektin asnnus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja VesaR, 14.8.2006.

  1. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Liittyy tää nyt tähänkin aiheeseen sen verran että laitan tänne enkä avaa kymmenettä aihetta tästä rakkaasta aiheesta.... ;)
    Siis asia josta OD:llakin on kättä väännetty ja tuskin siitä koskaan ihan sopuun päästään... No tilanne on se että autossa on alkuperäinen jäähdytin ja alkuperäinen mekaaninen flekti. Tosin flektin siivistä piti ottaa pois aika paljon että se mahtuu pyörimään (50-luvun autoon vaihdettu 70-luvun kone). Koneessa on vakiot hihnapyörät ja uusi vakio vesipumppu. Lämmetessään pitää keittävää ääntä, mutta mitään ei vielä tule ulos syyläristä (sekin on kyllä parhaat päivänsä nähnyt). Eli kai sitä on riittävän ajoissa tullut sammutettua kone ettei tuu siitäkin lisävaurioita (laatikon jäähdyttimen letkun pettäminen ja sitä seurannut tulipalo kun riitti jo). Järjestelmässä on sit vielä sähkönen 13" flekti syylärin etupuolella. Ja flektiä ohjataan termostaatilla 95C päälle ja 87 pois. Termostaatti on alavesiletkussa kuten neuvoja tuli (en nyt kerro kuka neuvo mutta asiasta oli mielestäni näkemystä -> ei siitä sen enempää).

    Olen nyt vähän hommaa tutkinut lisää ja löysin vanhasta V8:sta 5/95 s.38-39 juttua aiheesta -> Termostaatinhan kuuluu varmistaa oikea käyntilämpötila ja vanhat kasit on suunniteltu toimimaan 75-83 C asteen lämpötilassa eli 160-176 F astetta. Hyvällä jäähdytysjärjestelmällä varustetulla autolla lämpöjen ei pitäis nousta edes lähelle 195 F astetta eli 91 C astetta, saati sitten yli 200 F asteen eli 94 C asteen.
    Tästä nyt sit taas tulee väkisin mieleen että moottorin lämpömittarin anturi on moottorissa ja jos kerran koneen lämmöt ei saa nousta yli ton 200 F asteen eli 94 C asteen niin mitä hittoa 95 C asteen termostaatti tekee alavesiletkussa kun sehän reakoi vasta kun kone todellakin keittää! Termostaatin lämmötiloista ja paikasta on paljon väännetty kättä, mutta ainakin näin kuuman termostaatin kuuluu kyllä mielestäni olla esim. imusarjassa. Tämmöstä asennuspaikkaa ainakin kokeillaan seuraavaksi -> tosin parannusta tehdään myös mekaaniseen flektiin kun se korvataan Allstarsin 15" heavy duty mallilla (saatavissa myös 17" kokoisena). Ei maksa paljoa -> ihan 29€ ja ainakin siinä on imutehoa rälläkällä leikattua enemmän...
    En edes väitä olevani oikeassa, mutta ei eka kokeilukaan ihan nappiin mennyt...

    Niin ja mainittakoon vielä että jäähdyttimen korkki on uusi ja 180 F asteen termostaatti kanssa. Niin ja laatikon jäähdytin on erillinen eli se ei vaikuta moottorin jäähdytys juttuihin millään tavalla. Moottorijäähdytin kennotetaan luultavasti enstalvena uudestaan jos saadaan asiallinen tarjous homman tekemisestä.

    Ajatuksia?
     
  2. VesaR

    VesaR 1st gear

    Joo vaihda ihmeessä paikkaa. Kyllä sitä vettä pitäisi mitata sen lämpöisestä paikasta kuin mistä kabiinin koneenlämpömittarikin mittaa (kai siis ylävesiletkukin olisi parempi kuin alavesiletku).

    ---------------------

    Nyt sain flektin esennettua. Ja vielä toimii :eek: Se valokatkaisijan kytkentä meni kuitenkin ihan niin että releeltä virta toiseen reunaan ja toisesta reunasta maihin ja keskinasta tyhjäksi. Nyt kun painaa niin samalla syttyy valo ja flekti ja toisessa reunassa kaikki on seis.
     
  3. VesaR

    VesaR 1st gear

    Eka 15km ajettu ja eipä tuo paljoa vaikuta - ei ainakaan jaksa painaa alemmas 200f stä liikennevalohumpassa
     
  4. Ylli

    Ylli Gearhead

    Miun mielestä tuosta ei kannata kyl huolestua, aika normaalia :odroll: 50/50 seoksella ja 16psi korkilla lähentelee kiehumispiste jo 125C/257F astetta. Liika lämpöhän ei ole hyvästä, mutta eihän tuo lämpötila mikään paha ole.
    Mikä termostaatti siulla on? Jos siulla on suurtehovesipumppu, niin sen kanssa kannattaa olla myös highflow-termostaatti! Milodolta löytyy ainakin sen pumppuun sopivia termostaatteja 160F ja 180F.....
     
  5. VesaR

    VesaR 1st gear

    Team G alupumppu siihen laitettiin viimeviikolla ja ensin siinä oli 180hiflo mutta nyt orkkis 160 kolmella itseporatulla 5mm reiällä - mutta vaihdan varmaan 160hiflown kohta kunhan kerkeen...
     
  6. Anssi

    Anssi Gearhead

    Erittäin hyvä kysymys. Kannattaa varmaan lähteä siitä, että vaihtaa sen liian "kuuman" anturin hieman viileämpään jos haluaa flektin reagoivan matalammassa lämpötilassa :)

    Joo, mulla on tällainen ajatus (joka varmaan tunnetaan jo aika hyvin tällä foorumilla :wink: ):
    Flektin pitää lähteä käyntiin silloin, kun jäähdyttimen teho ei ilman sitä riitä. Sen jäähdyttimen tehottomuuden havaitsemiseen alavesiletku on optimaalinen paikka. Anturi siksi sinne. Jotkut laittavat kyllä ylävesiletkuunkin. Mun mielestä se on vaan tarpeettoman myöhäistä lähteä kytkemään flektiä päälle vasta sitten, kun koneen käyntilämpötila on jo alkanut nousemaan tietyn rajan yli.

    Eli: Miksi jäähdyttimen tehottomuus ja flektin tarve pitäisi mitata koneen käyntilämpötilasta, kun sen voi mitata suoraan jäähdyttimesta ulostulevasta vedestä? Miksi "korjata" seuraus, kun voi korjata syyn? :)

    Kannattaa ensin valita paras sijoituspaikka. Sen jälkeen valitsee anturin, jossa on sopivat kynnyslämpötilat - tietty sillä edellytyksellä, että sellainen on saatavilla. Voihan sen anturin laittaa sinne ylävesiletkuunkin, mutta flektin reagointi tulee silloin aina väistämättä myöhässä verrattuna oikein mitoitettuun alavesiletkuanturiin ja seurauksena lämmöt sitten heittelevät enemmän vai vähemmän. Vaihtoehtoisesti se flekti käy sitten turhaan..

    Tästä on tosiaan keskusteltu ennenkin :oops: :lol:

    edit: typo
     
  7. Karva

    Karva Gearhead

    Niin siihen anturiin vielä , volkkariin siis golf yms, saa termarin joka kaupasta joko 90C tai vaikka 80C asteille, niitä on noin 5c asteen välein mistä valita, päälle kytkevän anturin joka kestää noin 30A kuorman, sillä en helppo tehdä flektin ohjaus, ostin joku aika takaperin niin makso jotain 25E.

    Siinä oli vielä sattumalta sopiva kierre tohon gm-lankku imusarjaan, saaste alipaine lämpö kytkimen tilalle, nyt sähköinen flekta, mallia motonet, käynnistyy ihan issesseen ja toimii automaatilla, ei tarvi huolestua, ja kyllä se käy kun panet auton parkkiin, ja sammuu jne, kytkimen hystereesis on jotain 4C luokkaa, tämä on 90C anturi / termari / kytkin, miksi sitä kuka haluaa mainostaa, 25A sulakkeella ...

    Termari on vaihdettu reijitettyyn eli ns, pic-up malliin jossa sallitaan pieni vapaa kierto, jotta auton ollessa parkissa, no termari - venttiili on tietty auki kun on lämpöä tarpeeksi ja flekta jäähdyttää, eli syntyy oma vapaa kierto, vaikka pumppu ei pyöri, tosin pieni mutta kiertoa kuitenkin, reijitetty termostaatti on kuulemma paree kun kaiken kiinni laittava malli, no se oli myyjä kuka vakuutti, tiedä häntä mutta hyvin on pelannut ...
     
  8. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Siihen vakio termariin kai voi porata pari vaikka nyt 5mm reikää että saa ton vapaakierron aikaan?

    Aattelin vaan että mun on sähköt kytketty flektiin niin että se jää päälle vaikka kiertää virrat pois. Tällönhän tulee sit jäähdytettyä kone kunnolla?
     
  9. VesaR

    VesaR 1st gear

    Joo niin mäkin porasin 3 reikää...
     
  10. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Koneen vedethän kiertää ylävesiletkusta ulos jäähdyttimeen! Alla suositellaan termostaattia ulostulevan veden mittaamiseen ja toisaalta puhutaan alavesiletkusta???
    Eikös ylävesiletku tai imusarja ole just sit oikea paikka termostaatille? Sieltähän se vesi ulos tulee -> jos termostaatti on alavesiletkussa niin se on sit jo myöhästä kun "jäähtynyt" vesi on yli 90 C astetta ja menee kokeeseen vielä lämpiämään, vai kuinka?




    Eli: Miksi jäähdyttimen tehottomuus ja flektin tarve pitäisi mitata koneen käyntilämpötilasta, kun sen voi mitata suoraan jäähdyttimesta ulostulevasta vedestä? Miksi "korjata" seuraus, kun voi korjata syyn?

    Kannattaa ensin valita paras sijoituspaikka. Sen jälkeen valitsee anturin, jossa on sopivat kynnyslämpötilat - tietty sillä edellytyksellä, että sellainen on saatavilla. Voihan sen anturin laittaa sinne ylävesiletkuunkin, mutta flektin reagointi tulee silloin aina väistämättä myöhässä verrattuna oikein mitoitettuun alavesiletkuanturiin ja seurauksena lämmöt sitten heittelevät enemmän vai vähemmän. Vaihtoehtoisesti se flekti käy sitten turhaan..
     
  11. Anssi

    Anssi Gearhead

    On, ja siellähän se yleensä majaileekin koneen lohkon ja ylävesiletkun välissä. Flektin anturi sen sijaan olisi oiva sijoittaa alavesiletkuun perustelemistani syistä.

    Älä toki unohda, että se termostaatti (siis se joka säätelee veden kiertoa) kyllä hoitaa sen koneen lämmönsäätelyn! Eihän koneen lämpöjä flektillä säädetä. Flektillä pidetään vaan se jäähdyttimestä alavesiletkua pitkin koneeseen tuleva vesi riittävän viileänä.
     
  12. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    No juu kaikilla eri nimitykset ja tyyli tehdä juttu.

    Tarkoitan että termostaatti mulla on ihan omalla paikallaan ja jotta flekti käynnistyisi kun siihen on tarvetta niin flektin termostaatin tulisi mielestäni olla myös siellä mistä se mahdollinen kuuma vesi ulos koneesta tulee -> tällöin saadaan heti viileämpää vettä koneeseen. Tietty sen termostaatin pitää olla mitoitettu niin että flekti pysähtyy ennen kun moottorin lämpötilaa säätelevä termostaatti menee kiinni. Tällöinhän saadaan aika tarkastikkin pidettyä koneen lämmöt kohdillaan.

    Tää on tätä ikuista kädenvääntöä ja vaan mun mielipide ja sitä meinaan seuraavaksi kokeilla.
     
  13. bottipoika

    bottipoika 2nd gear

    kysytäämpäs tyhmänä
    eli jos tämmöstä sähköflektiä rupee asentelemaan

    oikea paikka

    pitääks sen tulla kiini syyläriin
    ja jos kiini syylärii nii onko kaksi pienempää parempi ku yksi iso?
    vai voiko sen sitoo toho tuulitunnelin huulille?
    tuulitunneli suun koko on näköjää 22" ja nää isoimmat sähköfektit näkys pyörivä tos 16"

    hyöty

    onko mekaanisesta sähköiseen siirtymisessä merkittävää hyötyä
    pieneneekö benssankulutus, lisääkö koneen kierosherkkyyttä & tehoja?
    vai saako tällä vaa vanhan moparin laturin lopullisesti finaaliin
     
  14. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Hyöty lie se ettei turhaan pyöri. Kulutus ja tehopuolelle lisäykset aikalailla mitättömiä. Jotain paria heppaa täydellä teholla taitaa olla.



    Jonkun ohjeen mukaan flekti(e)n pitäs peittää mahd paljon jäähdyttimen pinta-alasta tai sitten hyvä tunneli.

    Parin viikon sisään kokeilen miten käy kun korvaan yhteen vehkeeseen kaks pientä sähköistä missä 1 ja 2 flekti eri vaiheille niin että tilalle tulee yksi vähän isompi ilman tunnelia. Samalla toki tiputan vähän flektin anturia matalemmalle lämmölle.


    Tarvikeflekteissä on eroja joten jos budjetti tiukka niiin hommaisin purkuautosta tms sopivanlaisen. Nuo omatkin sellaisia kun suoralapaisia lähes noi bilteman/motonetin halvat jotka ei paljoa auta.


    Yhessä oldsissa oli sellanen ja piti vaan vinkeetä ääntä. Tilalle escortin alkup koteloineen niin lämmöt pysy kurissa. Se ei k kooltaankaan ollut kovin iso.
     
  16. Riuska-Petteri

    Riuska-Petteri 3rd gear

    On vähän enemmän eroa sähköflektin ja mekaanisen välillä.
    Engine Mastersin yhdessä jaksossa mitattiin dynossa erot:

    - muovinen taipuisa huiska vei lähes 24 heppaa tehoja (ilman viskoa)
    - alumiini ropeli vei hieman yli 20 heppaa (ilman viskoa)
    - teräs huiska viskokytkimellä 14 kaakkia
    - orkkistyylinen teräksinen ilman kytkintä vei yli 30 heppaa!

    Sekin mitattiin että onko tuulitunnelilla vaikutusta, orkkis vei 8 heppaa enemmän tuulitunnelin kanssa.

    Jakson voi katsoa ->
     
    Muokattu: 20.12.2017
  17. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    oliskohan sillä orkkiksella tarkoitus ehkä jäähdyttää sitä konetta:eek:
    sitten kun vaihdetaan mitälie lapoja ja flektejä niin parutaan kun koneet kuumenee:mad:
    eikä se sähköflektikään auringon voimalla pyöri:p
     
  18. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Ottakoon propeli vaan voimaa jos padassa on sitä ylimääräistä.
    Mutta mites noi vanhat maamoottorit ja saastekauden kuristetut voimanlähteet. Tuhlataanko vähäistä arvokasta tehoa jopa 1/4 kokonaismäärästä propelin pyöritykseen?:eek: Mietinnän paikka.:confused:
     
  19. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    niin,tuskin kukaan lisätehoa lähtee flektimuutoksilla hakemaan!
    sähköflektin asennus vaatii ensinnäkin flektin hankinnan lisäksi releitä,antureita ym...
    ehkä jopa uuden laturinkin.
    samalla rahalla saa jo peltisatsia,kaasaria,imusarjaa ym...
    niin minä tekisin ja antaisin sen tehosyöpön orkkiksen sitten jarrutella niitä hankittuja tehoja!
    leikitään että 5 heppaa tulis flektiruljanssilla ja laturi vastaavasti syö siitä ehkä 3.
    peltisatseilla 20-30heppaa lisää ja silti mylly jäähtyy.
     
    Toope tykkää tästä.
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Hyvä että tääkin aihe taas nousee kehiin :D


    Jossain vakiossa alle 200hv padassa tuskin suvea tai talvea tekee tehon suhteen.


    Jännä ois tietää mitä volkkarin flekti vie. Pyörii pirun kevyesti ja muutenkin aika hepponen.
     

Kerro tästä muillekin!