Flektin asnnus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja VesaR, 14.8.2006.

  1. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    eikös tuossa pakko ohjaus tehdä kytkennällä, ainakaan haydenin perus mallissa ei ollut muistaakseni kytkentäkaaviossa mitään varsinaista pakko ohjausta?
     
  2. Karppaj

    Karppaj 3rd gear

    Joku johto piti laittaa joko ilmastoinnin ohjaukseen tai katkaisijalle. En saanut sitä toimimaan..
     
  3. north

    north Gearhead

  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Onko ilmastointi oikeesti niin paha että pitää aina flektin jauhaa kun se on päällä? Useimmiten ja niissä missä sähköflekti on.


    Onneks uudemmissa lämpöohjaus niin että a/c päällä kylmällä koneella ei pauhaa. Esim 3.1 corsicassa pauhas niin oli pakko syksy/talvi ottaa töppeli irti.
     
  5. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    On. Jos siinä ilmastoinnin puolella ei ole muuta fiksumpaa tapa hoitaa se flekti päälle. Se kun nostaa lauhdepaineet tappiin, jos ilma ei liiku lauharilla. Monessa onkin hoidettu se flektin starttaus painekytkimellä lauhdepaineesta, aina päällä on vaan halvempi ja helpompi.
     
  6. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    Ok, mä tein ton pakko kytkennän siten että akulta suora virta kytkimelle (jonka asensin kojetauluun lämmitys laitteen säätimien alle) ja kytkimeltä johdot molempien flektien + johtoihin, jäähdyksen saa toimimaan vaikka termostaatti yksikkö hajoaisikin (tai sulakkeet palaisi) kahteen autoon oon ton tehny ja molemmat toimii vieläkin
     
  7. xarper

    xarper Gearhead

    Kyllä se rele ois hyvä olla siellä välissä ettei se katkasijas sula.
     
    Karpov tykkää tästä.
  8. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Tämä toimii varmasti, kunhan on kunnollinen ampereita sietävä katkaisin. Sulakkeen vielä lisäisin järjestelmään. Eipähän ainakaan johdot kärventyisi, jos puhallinmoottori on oikosissa
     
  9. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    Kyllä, kytkennässä oli myös sulake ja amppeereita sietävä kytkin
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Vaikka kytkin kestäiskin, niin releen kanssa ei tuu niin ilkiää virtapiikkiä. Mittarivalot ym ei himmene aina kun flektin lyö päälle.
     
    xarper tykkää tästä.
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Paas selittäen tuo tapahtuma niinku tieteellisesti. Odottelen mielenkiinnolla.
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Jussi.... Etkai oo mikään suorakytkinmies? Oon vähä pettyny jos näin.


    Jos tää liitty aiheeseen eikä ollu kieroilua... Chevyssä oli hätäpikaratkasuna suora veto kytkimen kanssa akulta flektiin. Hyvin valot nytkähti kun väänti flektin päälle.

    Nyt releen kanssa ei enää huomaa sisävalaistuksesta esim että flektin lyö päälle.
     
  13. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    En toki puolla suorakytkintä. Mutta mikään totuus ei puolla myöskään väitettäsi. Kytkin ja relekärki ei siinä mielessä poikkea mitenkään toisistaan. Jos samalla vaihtui paikka, josta sähkö otetaan, selitys on vain siinä.
     
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Paikka ei vaihtunut, suoraan akusta molemmilla kertaa.

    Eikös rele ole helpottamassa kuormaa? Muutenhan se on ihan turha.
     
  15. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    No ei. Se helpottaa sen kytkimen kuormaa. Mutta mikään muu ei muutu.
    Siis sillä helpataan kytkimen kestoa. Mikä on erityisen hyvä esim. paine- tai lämpökytkimen kanssa, kun niissä pienet kärjet.
     
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mikähän sen valojen himmentymisen sitten poisti? Ärrrkelwee
     
  17. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Samalla tulit putsanneeksi jonkun vähän paskiintuneen liitoksen jossain kohdin?
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Eikujuu katkasijahan katko maata ensin. Akusta sulakkeella suoraan flektille plussa. Nyt mulla tulee heräte sisältä katkasijan kautta releelle.
     
  19. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ikävä tuottaa pettymys, mutta silläkään ei ole mitään merkitystä, missä kohdin virtapiiriä se kytkin sijaitsee. Se vaikutus on aina sama.
     
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Sit en kyllä tehnyt mitään erilailla.

    Jatkossa sitten vaan jämerä kytkin niin tarvi turhaan relettä ämmentähämmwntä.
     

Kerro tästä muillekin!