Flektin ohjaus alavesiletkusta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja PauliP, 2.8.2011.

  1. PauliP

    PauliP 1st gear

    Millä lämpötilalla kannattaa laittaa normi V8:ssa sähköflektin termari kytkeytymään päälle ja pois jos sen sijoittaa alavesiletkuun?
     
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Mulla oli joskus tuollainen systeemi käytössä ja siinä oli 75 asteinen lämpötilakytkin ja silloin kun flekti lähti niin oli kannessa 90 astetta lämpömittarin mukaan. Diisselissä tosin mutta periaatehan on sama.
    Se että mikä sulle on sopiva riippuu monestakin tekijästä, ja yleisarvoo on melkein mahdoton antaa. Riippuu mm. koneen ja syylärin läpi menevästä nesteen määrästä tai jotain sinne päin.
    Kokeile mitata vaikka infrapunamittarilla alavesiletkun lämpöö kun kone on niin kuuma että mielestäs olisi sopiva hetki flektin käynnistykselle.
    Tai sit laita vaan imusarjaan/kanteen anturi niin pääset helpommalla...
     
  3. ilu

    ilu 1st gear

    Mä tein kans tollasen systeemin joskus -90 luvulla ja ensin alavesiletkussa oli 86 - 76 asteinen lämpökytkin, mutta se oli liian kuuma, lämpömittarin neula nousi ylöspäin ennekuin flekti käynnistyi, seuraava olikin myyjän mukaan kylmin mitä löyty ja se oli just sopiva arvoja en enään muista, mut flekti ei pyöriny yhtään turhaan vaan käynnisty just sopivasti ennen lämpöjen nousua.
    En mä ton ekan lämpökytkimen arvojakaan olis muistanu, mut kävin tallista kattoos kun muistin missä se oli hyllyllä.
    Anturille tein kupariputken pätkään kierteet, et oikean arvon löytäminen voi vaatia muutaman kokeilua.
     
  4. PauliP

    PauliP 1st gear

    Ajattelin vaan että alavesiletkussa se olisi varmimmin aina vedessä ja periaatteessa kai moottoriin tulevan veden lämpöhän on se oleellinen asia.
     
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kyllä sen saa alavesiletkun lämpötilan mukaan pelaan kunhan on kys. kohteeseen sopiva anturi. Silti sanoisin että helpommalla vois päästä kun vahtii koneen lämpöö sillä flektin anturilla ja niitähän on ainakin helposti saatavilla jos puhuaan normaaleista koneen käyntilämmöistä....
     
  6. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    ihan hyvin ajateltu. mulla on anturi syylärin alareunassa alavesiletkun välittömässä läheisyydessä, mutta ei vesitilassa. piti jokunen anturi kokeilla, että löytyi sopiva. en muista mitkä asteet on (ehkä 87-82, saattoi olla vähemmänkin?) mutta toimii. niitähän saa sellaisiakin, että flekti toimii jollain lämpötila-alueella pienemmällä teholla ja suuremmalla lämpökuormalla tehokkaammin.
    [​IMG]
     
  7. hukkis

    hukkis Gearhead

    Hyviä tuloksia on tullu 5-10 astetta termostaatin aukeamista kylmemmillä arvoilla.
     
  8. lake ender

    lake ender Gearhead

    Mulla on sbc:n alavesiletkussa joku biltemasta ostettu saabin anturi. Asteita en muista, semmosta aikanaan suositeltiin... Lämpömittarin anturi on imusarjassa ja flekti lähtee päälle n. 195 - 200 faarenhaitissa jos paikallaan käyttelee. Yli 210 ei oo näyttänyt koskaan, eikä ole kyl keittänytkään. Mittari on autometerin, joten tuskin ihan poskelleen näyttelee.
     
  9. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kiitos hyvistä tiedoista, taidan kokeilla tuolla Saaabin anturilla ekana. Aikoinaan yhden anturin asensin, mutta se oli väärä lämpöarvo ja muistaakseni aina puhaltamassa, vaihtaminen jäi vaiheeseen kun asensin sen suoraan alavesiletkuun mutterilla lukiten ja pikaliimakiinnityksellä. Ajattelin nyt asentaa pojan firebirdiprojektista ylijääneen alumiinisyylärin käyttöharrasteBuickkiin hapantuneen orkkiksen tilalle ja siinä on sähköflekti mukana.
     
  10. cuda69

    cuda69 Gearhead

    mulla oli satellitessa volkkarin kytkin alusyylärin alaosassa ja muistaakseni 87ast ja hyvin toimi.
     
  11. asperiini

    asperiini Gearhead

    Mä just laitoin Challengeriin Griffinin alusyylarin ja Mr. Gasketin Electric Fan Thermostatic Temperature Sensor Kit #1992:sen.
    Tässä anturi käynnistää flektin 190 F lämpötilassa ja anturi asennetaan syylarin putkien väliin lähelle ylävesiletkua. Tarkoitus on kait mitata koneesta tulevan veden lämpöä eikä sitä sinne menevän veden lämpöä...
     
  12. hukkis

    hukkis Gearhead

    Tarvikeliikkeistä löytyy "raamattu",jossa on antureiden kierteet ja kytkentäarvot.Tollasta oon monesti selaillu ja yleensä joku sopiva anturi on löytyny hyllystä.
     
  13. PauliP

    PauliP 1st gear

    Varmasti toimii ihan hyvin on se lämpötilan tunnistus sitten kummalla puolella tahansa. Mutta moottorin jäähdytykselle oleellista on se moottoriin tulevan jäähdytysveden lämpötila ei poislähtevän, moottorin lämpötilan mittaamiselle se imusarja on paras paikka.
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    UsPartsista löytyy säädettävä rele jonka anturi on sellainen ohut puikko joka tökätään syyläriin kennoon "pystyyn". Mulla on tollanen kahdessa hylsyssä ja toimii just niinkuin pitääkin kun se on syylärin kylmässä päässä. Kytkin ne vielä niin että vaikka virta on poissa niin jos syyläriin tulee liikaa lämmintä niin se antaa flekteille virtaa.
     
  15. PauliP

    PauliP 1st gear

    ^kuulostaa hyvältä, releenhän tuohon muutoinkin joutuisi asentamaan.
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    ja näyttää hyvältä :rotfl: .
    [​IMG]
    Kuvassa se anturi ei ole vielä pohjassa!
     
  17. AVRO

    AVRO Gearhead

    Se Saapaksen anturi on 60/45 tai 60/40. Toimii hyvin ainakin kahdessa autossa lähipiirissä ja useammassa muussakin "ei lähipiirissä".
    Alavesiletkussa, mutta ei saa laittaa liian lähelle konetta. Jos on liian lähellä niin flekti huutaa hoosiannaa kokoajan.

    Toimii hyvin myös omassa offiryskyssä jolla ryskätään suonsilmässä ja kivenkolossa jolloin varsinaista ajoviimaa ei ole...
     
  18. HT

    HT Gearhead

    Nostellaampa vanhaa aihetta, eli flektin ohjaus alavesiletkusta.
    Löysin tuollaisen kaksivaiheisen anturin, flektien low ja high tehoille.
    Low 80C päälle, sammuu 75C.
    High 88C päälle, sammuu 83C.

    Mahtaako olla toimivat lämpötilat? Onko kokemuksia millaisista antureista?
     
  19. Taisitkin kysyä samaa toisessa ketjussa?

    Vähän viihdettä:

    [​IMG]
     
  20. 3964

    3964 3rd gear

    Riippuu termostaatista,jollain 90 termarilla vois olla ok.
     

Kerro tästä muillekin!