Flektin releistä!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja virta, 10.5.2018.

  1. virta

    virta Gearhead

    NO Peugeotin flekti reistaa ja releet ja johdot hapettuneet piloille jäähdytyimen vierestä.Tietysti voisin yrityää hakea releet merkkiliikkeestä,mutta hinta kova eikä varastossa heti mitään.
    Siis rele on vihreä viisinapainen 12v ja 35 a ja joku G Gartner merkkinen,navat on 85,86,87,87a ja 30.Releessä on mielestäni myös vastus,kaavion mukaan,eli napojen 86 ja 85 välillä on myös vastuksen merkki.Näitä releitä siis kaksi samanlaista samassa boxissa jäähdyttimen vieressä.,itse päättelin että kaksi nopeutta ja kaksi reletta,mutta tuo vain arvaus.Autossa myös ilmastointi ja vain yksi flekti,tietty voisi olla niin että toinen rele kytkee flektin ilmastoinnin mennessä päälle ja toinen rele moottorin lämpötilatiedon perusteella.
    Mikä merkitys tuolla vastuksella on releessä ja toimisiko ilman sitä.Motonetistä saisi yleisreleitä mutta en löytänyt vastuksellista,,Lähinnä kysymys siis voisiko jollain yleismallin releellä nuo korvata?
     
  2. KajS

    KajS Gearhead

    Noin arvaamalla sanoisin, että noilla kahdella releellä (ja aivolaatikolla) tehdään sille yhdelle flektille kaksi nopeutta. Noin ainakin on ford mondeo mk3:ssa.

    Jos vaan ne releen kannat sopii, kokeilisin jollain "yleismallisella" tai tarvikkeella. Tai jonkun toisen auton vastaavilla, esim. Ford. Nuo autot kun ovat välillä yllättävän paljon sukua toisilleen.
     
    virta tykkää tästä.
  3. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Ei se ole todennäköisesti vastus siellä releessä, vaan diodi...se estää kärkien kipinöintiä niiden kytkeytyessä/auetessa ja näin pidentää niiden ikää...samoin jotkin herkät laitteet tykkäävät kyttyrää kipinöinnistä

    Monissa tarvikereleissäkin on sama diodi...löytyy varmasti Hella/Bosch...voit korvata releen jos navat ovat samoilla numeroilla, esim 30, 87, 87a, 85 ja 86...mutta huomaa että saatat joutua vaihtamaan joidenkin johtojen järjestystä relesokkelissa jos vaihdat toisenlaisen releen.
    Se on sinänsä helppo homma kun vertaat vanhaan releeseen ja siirrät liittimet sen mukaan uuteen vastaamaan numeroita.

    Esim tuossa 30A rele diodilla...mallia vaihto, mutta voi sitä käyttää normaalistikin.

    https://www.motonet.fi/fi/tuote/481961/Vaihtorelediodi-12V30A
     
  4. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    On niitä myös vastuksella,merkki on sillo erilainen. Diodi mallisissa on diodin kuva välillä 85-86 navoissa.
     
  5. virta

    virta Gearhead

    Itekin katoin juuri tuota ylläolevaa relettä diodilla Motonetistä että vois olla sopiva.
    Relesokkeli niin kärsinyt että sitä joutuu remontoimaan kuitenkin,muutama hapettunut natsa katkesi sisään.Tai ottaa johdot irti relesokkelista pois kokonaan ja yhdistää niin.

    Merkintä on kuitenkin erilainen alkuperäisessä releessä,ei diodin nuolikärki vaan pitkämäinen neliö ,tiedä sitten mikä eroavaisuus
     
  6. -tl-

    -tl- Gearhead

  7. Bukero

    Bukero Gearhead

    väittäisinpä että releen herätepuolella(85/86) oleva diodi tai vastus ei vaikuta suoranaisesti millään tavalla
    releenkärkien kipinöintiin, vaan on/ovat poistamassa jännitepiikkiä joka syntyy kun ohjauskelasta katkaistaan virta ja kela indusoi yllättävän korkean "jänniteiskun"joka kohdistuu relettä ohjaavaan piiriin. esim.elektroniikkaan.
    jos halutaan suojata releen tehopuolen kärkiä, on sille oltava erillinen purkudiodi.
     
    virta, OpaS, kapa73 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jep, kelan rinnalla oleva diodi ei vaikuta suoraan eikä epäsuoraan kärkien tapahtumiin yhtään mitenkään. Sen olemassaolon syy on tuo mainittu.
     
    virta tykkää tästä.
  9. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Oman kokemuksen perusteella vastuksella (+diodilla) varustetun releen voi korvata tavallisella ilman ongelmia, mutta ainahan se on täysin omalla vastuulla. On siihen joku syy miksi tehdas sen vastuksen on siihen laittanut kelan jännitepiikkiä tappamaan. Kysyin tollasta relettä joskus omaan käyttikseen, niin ei kai ollut mitään edes lähelle samanlaista tarjolla, paitsi tietysti alkuperäisenä n.50e hintaan. Oliskohan tosta mun sakemannista releen hajottua kadonnut niinkin oleelliset varusteet kuin pysäköintitutkat ja takapenkin lämmitys :). Vuoden verran ajelin tarvikereleen ja hyppyjohtojen voimin, kunnes koitin vanhaa orkkisrelettä takaisin paikalleen ja sehän oli oppinut taas toimimaan :D.

    Offtopicina kerrottakoon, että tavallisen autoreleen kelassakin on ihan riittävästi potkua kun sen jännitepiikin ottaa märästä relesokkelista näpeilleen, en suosittele :rolleyes:
     
  10. kapa73

    kapa73 2nd gear

    Sen Diodin ja vastuksen
    tarkoitus on sama mutta vastus ei välitä kumminpäin virta ja maa on kytketty 85 ja 86 nastoihin.
     
    Bukero tykkää tästä.
  11. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Jep, jostain syystä sakemanni on halunnut laittaa molemmat.
     
  12. T&S

    T&S Gearhead

    Siihen ei tarvitse olla muuta syytä kuin hinta, on halvempaa pistää 0,1 senttiä maksava vastus suojaamaan hiukan liian pientä (halpaa) diodia kuin asentaa kunnollinen tarpeeksi kestävä diodi.
     
  13. virta

    virta Gearhead

  14. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Näkyy tollaisia releitä olevan sillon kun joku boxi antaa ohjauksen.Eli suojaa toden näköisesti sitä boxia...
     
    OpaS tykkää tästä.
  15. virta

    virta Gearhead

    Motonetin perusrele 12v 30/40a 5 napainen sopii paikalle ylempään paikkaan ja flekti alkaa pyöriä tosin laiskasti kun lämpöanturin johdon nyppää kannen päästä irti,kuuluuko se noin mennä tosiaan lämpömittari nousee tappiin ja flekti alkaa pyöriä. Toinen relepaikka pahempi alempana,johto niin hapettunut ettei ehjää tule esiin,paksu 6 mm johto,valkoinen,ehkä parempi korvata johto kokonaan suoraan akulta,myös relesokeli käyttökelvoton niin hapettunut.
    Se ihmetyttää miksi viisinapainen rele,johtoja vain neljä.
    Varmaan toinen rele korkeammalle nopeudelle koska pyörii yhdellä laiskasti.
    Mikä aiheuttanut 6mmjohdon hapettumisen olemattomiin?
     
  16. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Jos tulee jatkuva virta johtoon,joka saa kosteutta,se hapettuu.. Samalailla hapettuu valo johdotkin,tosin yleensähän on valot ajaessa...
     
  17. virta

    virta Gearhead

    Pari kertaa kokeiltu flektiä ja hidasnopeus lopetti toiminnan,meni se etuvastus sitten.Onneksi motonetistä sain uuden 11.90 hintaan.Etuvastus oli tuollainen perinteinen reitetyllä peltikuorella oleva jossa sisällä kierukka ja vastus.Mittaamalla tuo rikkinäinen etuvastus välillä näytti vastusta,välillä ei,mikähän tuohon tuli?
    Pakko oli poistaa koko puskuri hapettunutta johtoa sen verran paljon ja etuvastua pahasa paikassa,puskurin raoista ronkkmalla sai vain rystyset verille ja mielen matalaksi.Kun puskuri oli pois edestä olikin hyvä touhuta,koko systeemi kuin tarjottimella.
    2 nopeuksinen tuo siis oli ja kummallekin nopeudelle oma rele,hidas nopeus menee etuvastuksen kautta.
    Nyt toimii todella nätisti ja lämmöt vakaat,hidasnopeus lähes äänetön.Kustannukset periaatteessa runsas parikymppiä,releet ja etuvastus.Päätin käyttää sitten tuota relettä jossa diodi ettei Ecuun tule vaurioita.
    Oireethan oli sellaiset rikkinäisissä flekteissä että ajossa lämmöt ihan ok mutta jos sammutit auton ja olit muutaman minuutin pois palatesssa lämmöt korkealla,eikä sitten oiken viitsi ajoon lähteä kun varoitusvalot palaa taulussa,,tietty ajossa sitten lämpö laskee normaalille tasolle.
    Uskon että kaikissa Ranskalaisissa autoissa systeemi samankaltainen.
     
    KajS tykkää tästä.
  18. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Juu,on tullut monta korjattua.. Saman kaltainen vika,yleensä ilmastointi ei tahdo toimia kun noi releet temppuilee.
     

Kerro tästä muillekin!