Flippikeulan rakentaminen ja laillisuus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja capri30S, 23.3.2015.

  1. capri30S

    capri30S 1st gear

    Olis suunnitelmissa rakentaa PV-volvosta sellainen kasari-aikakone, ja siihenhän kuuluu silloin mm. flippikeula. Aikanaanhan noita on paljonkin rakennettu, mutta mitenkäs laki suhtautuu jos sellaisen tekee nyt? Duettiinhan toi olis vissiin ihan ok, kun siinä on erillinen runko, mutta PV:ssähän on itsekantava kori, joten tarviiko rakentaa joku erillinen putkikehikko konehuoneeseen, vai pokkana vaan selitellä että "tää on aina ollu tässä"? Auto leimattu viimeks 1976..
    Jos jollain on kuvia flipin toteutuksesta pv:seen tai duettiin, niin otan ilolla vastaan. Ideana oli käyttää orkkis keulanpeltejä, mutta jos sopivasti lasikuitukeula kävelee vastaan, niin tokihan sellaista mieluummin käyttäis.
     
  2. burningjawa

    burningjawa 3rd gear

    Nykyisen lain mukaan flippikeulan saa laittaa itsekantavaan, jos lokarit on ollut osa kantavaa rakennetta niin pitää tehdä "vastaavat vahvistukset". Nykyisen lain mukaan rakennetun auton voi katsastaa 2017 joulukuuhun mennessä. Uusi laki ei kai ole vielä hyväksytty, mutta ei pitäisi paljon poiketa nykyisestä, muutakuin hitsauksista pitää tehdä jonkinlainen esitys?

    2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä muutos, jossa auton lokasuojat ja etu- tai takakansi korvataan yhtenä kappaleena avautuvalla kokonaisuudella seuraavin edellytyksin:

    a) autossa on alun perin pääosan kuormituksista kantava runko, apurunko tai runkokotelot;

    b) mikäli lokasuojat, mukaan lukien mahdollisesti poistettavat sisälokasuojat, ovat toimineet kantavina rakenteina tai jäykisteinä, auto vahvistetaan muulla tavalla vastaamaan lujuudeltaan alkuperäistä; tarvittaessa muutetun rakenteen lujuudesta on esitettävä selvitys; ja

    c) vahvistusosien ja muiden muutettujen rakenteiden tunkeutuminen ohjaamoon törmäystilanteessa estetään.
     
  3. capri30S

    capri30S 1st gear

    Kiitos..!
     

Kerro tästä muillekin!