Fluidi dampperi ja tasapainotus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jpe, 28.8.2014.

  1. jpe

    jpe 3rd gear

    Mahdollisesti olisin vaihtamassa tuohon nelisatasen ulkoisesti tasapainoitetuilla osilla kasattuun 383 stroukkeriin 489g takomännät 505 grammaisten hypereunukkien tilalle niin pitäisi kait tuolla painoerolla kiikuttaa kaikki liikkuvat tasapainotukseen? Mutta mites tämä tehdään kun tuossa on fluidi dampperi, jonka ohjeessakin sanotaan ettei voi käyttää tasapainotettaessa liikkuvia. Dampperin tiedoissa sanotaan että 26oz imbalance, eli saavatko sitten tuolla tiedolla laitettua jonkun vastapainon tasapainotuksen ajaksi?

    Niin ja dampperi on mallia "yhtäpuuta" ,josta ei saa sitä inertiahässäkkää irti tasapainotuksen ajaksi.
     
  2. C-barge

    C-barge Gearhead

    Eiks siin oo irrotettava hubi jossa se tasapaino on? Tai sit lihotat männäntappeja sen verran et paino tulee samaks. Ite en ois painoerosta järin huolestunut kun mennään kevyempään suuntaan. Jotku tieteilijät painottaa tarkotuksellakin hifimotteja "yli".
     
  3. jpe

    jpe 3rd gear

    Ei irtoa mitään, tää kun on tuo halpismalli Streetdampr. Saako noita tappeja eri painoisina ihan tällasta hommaa varten? Tuostahan tulisi paperien mukaan painoeroa 16g per mäntä ja meneehän nuo kampuraan nähden osittain vastakkaisille puolillekin, joten olisiko liian uskaliasta niputtaa vaan painottamatta?

    Edit. Kappas onhan noita tappeja aikalaillakin eri painoisina, heti löytyi useampi väliltä 106-151g. Tuollahan saa pelattua tuota eroa pois mikäli tuo on ero on sen verran merkittävä että se kannattaa tasoittaa tapeilla.
     
  4. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites mikä siinä painotuksessa muuttuu kuin, että tarkkaan saman painoiset kevyemmät männät tulee koneeseen?


    Ihan varmuudeksi kyselen, et jos joskus ite tulee jotain kasattua kevyemmillä osilla niin onko se painotus tärkeää kunhan kaikki liikkuvat on samassa painossa?

    Sit on tietysti eri asia jos on kone joskus kasattu parittaen veivit ja männät eli yhdistelmän paino samaan haarukkaan esim. vaik 550g painoiseen mäntään kevyempää kankea ja tappia ja vastaavasti 473g painoiseen mäntään raskaampaa kankea ja tappia.
    Mutta onko näin tehty tehtaalta?
     
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Tappien vaihdossa sit kannataa ottaa huomioon se että kaikki tapit ei ole samanlevyisiä, eli verrokikin täytyy olla oikean levyinen just sun mäntään. Toki joihinkin takomäntiin saa erilaisia tappeja, toiset on vahvemmalla seinämällä kuin toiset, tarkoitettu esim. ahdettuun koneeseen ja sillain voi löytyä sopivat?
    Helpoiten männäntapin painoa saa lisättyä sorvaamalla jotkut holkit tapin reikään jotka sit pysyy siellä esim. lämpösovitteella. Ne sitten kans täytyy pysyä siellä reijässä, eikä vaan ehkä...
     
  6. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Kasikoneessa periaattessa täytyisi kampuran vastapainoista ottaa pois kun männät/kiertokanget kevenee.

    Tossakin on tosiaan eroja, joskus jätetään tahallaan vastapainoihin liikaa kamaa, jonka tarkoitus olisi kompensoida männänpäällä olevaa kaasunpainetta. Toi bobweightin (mitähän toi olis suomeksi?) Laskemiseenkin käytetty kaava on melko karkea.
     
  7. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Eihän tarkkuus koskaan pahasta ole, mutta se että kannattaako tuon vertaisen mäntien painoeron takia alkaa minkäänlaisiin toimenpiteisiin, voi olla montaa mieltä.

    Voisin kertoa tarinan joka on nyt vähän eri juttu mutta kerran meille tuli (alkkis)kilpuriin juuri ennen kisaa uudet veivit jotka olivatkin peräti 65 grammaa kevyemmät kuin edellinen satsi, enkä olisi niitä uskaltanu laittaa mutta jenkeistä kerrottiin että näin on tehty ilman ongelmia. Ei muuta kun veivit koneeseen ja niillä ajettiin tasapainottamatta koko kausi, eikä missään vaiheessa tullut esille mitään tasapainotukseen viittaavaa ongelmaa.
    Näissä on tietysti sitä Lintan mainitsemaa "kaasunpainetta" vähän toisella tavalla joka tekee tasapainotuksesta joko haasteellisempaa tai sitten vähemmän tärkeää, ihan miten kukin asian haluaa tulkita.
     
  8. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Hemin kellarin ku painotin Laakkosella, nii kummasti tohon fluidampriinkin oli poralla kevennystä yhteen kohtaan suoritettu.
     
  9. jpe

    jpe 3rd gear

    Pitää punnita nykyiset osat kun saa padan nostettua pois ja palasiksi. Voipi olla ettei sitten kannata alkaa tasapainottelemaan.

    Tuossa Streetdampr ohjeessa oli kielto että ei saa porailla, lähtee fluidit pihalle vissiin.
     

Kerro tästä muillekin!