Ford 1.8TD kokemuksia.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Karpov, 30.8.2014.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Endura-DE eli tuo mondeon ja escortin keulalta löytyvä kapine.


    Kaikennäköstä olen lukenut ja ford foorumi ei ole ikinä antanut mitään.

    Eniten kiinnostaisi tuo talvi-kysymys mikä eniten ollut esillä, eli: käynnistyykö kovilla pakkasilla hyvin? Tai antaako lämmintä kabiiniin?


    Omia kokemuksia on tuosta moottorin esi-isästä 1.6D:stä joka poikkeaa isoimmailti jakopään osalta (pumppu rattaalla) ja pumpun osalta (bosch).


    Tuossahan on cavin käsipumpulla ilmattava malli. Moni myös sanonut huonon kylmästartin syyksi tuon remmivetoisen pumpun joka vaatii enemmän kierrosta että löpö lähtee liikkeelle.



    Kestävyys ei niinkään kiinnosta koska luotan kyllä tuohon perusrakenteeseen ja nettiautsta pikainen katselmuskin tuo reilusti ajettuja myös. Alkupään huonot mallit varmasti jo karsiutuneet.
     
  2. palotila

    palotila Gearhead

    Mulla oli joskus 98-mondeo tolla koneella. Jonkun kerran taisi lähteä -20C käyntiin uutena. Siinä oli automaattiwebasto lisälämmitin tehtaalta mutta ei se senkään kanssa kovin lämmin ollut. Ajoin sillä 200000km uudesta lähtien, tekniikan kanssa ei ollut ongelmia.
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Muutko kerrat jätti lähtemättä käyntiin? :lol
     
  4. janio89

    janio89 3rd gear

    Avokilla oli tolla koneella oleva 2001 Focus, ei se talvella missään johdon päässä ollut ja hyvin lähti käyntiin. Jossain vaiheessa rupes päivän eka startti olemaan pitempi, mutta sekin johtu vuotavasta paluuputkesta. Vähä vajaa 400tkm oli taulussa kun hukattiin se keksintö eteenpäin. Niin ja kyllä se muistaakseni lämmintä sitten lopulta puhalsi kun lämpes, vaati vaan muistaakseni vähän pitemmän ajon et rupes lämpeen, kun ei webastoa ja eipä syyläriäkään koitettu tukkia.
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Pumppuhan tuossa focuksessa on eroa mutta perskeles joo, muuten näyttäs olevan sama pannu.

    Kuinka sitten muistan että varsinkin muutama vuosi sitten noita oli alakerta/laakerivikasena koko nettiauto piukassa?
     
  6. TomppaV

    TomppaV 1st gear

    Farkku Mondeo tuol myllyllä oli ja hyvin lähti käyntii kelillä kun kelillä. Alkuperäinen lisälämmitin jopa toimi ja suht äkkiä tuli lämmintä. Hieman oli iso kulutus mut aika alitehoinen tuo 1,8 td kone on.
     
  7. jallu81

    jallu81 3rd gear

    mulla oli farkku sierrassa tuo kone. 3vuotta sillä ajoin ilman mitään ongelmia. alitehoisuus korjaantui hieman kun tuli ruuvattua pumppua reilusti ja asentamalla välijäähy keulalle ja 2.5" pakoputkisto. kulki aika kivasti ja kulutus ei yli 8l/100km ollut
     
  8. Vanha tuttu

    Vanha tuttu 1st gear

    Heh. Jos pakkasilla käyntiinlähtö on samaa luokkaa kuin tuolla 1,6D:llä niin ei huolta!

    Taisi olla talvi -98 kun lapissa oli vähän raittiimmat kelit. Koulupäivän jälkeen mittari näytti -42 kun piti lähteä kotiin. Ei tietenkään roikkapaikkaa eikä muutakaan lämmitintä. Ford 1,6D rasahti kahden hehkutuksen jälkeen tulille avaimesta kääntämällä kuten aina ennenkin. Ja pelasi kotimatkan aivan normaalisti. Lämpömittari vain putosi tappiin aika nopeasti kun jätti tyhjäkäynnille. Seuraavana aamuna oli jo -45 ja silloin en päässy kouluun, mutta syy oli jäätyneessä akussa, ei Foordissa :rotfl:
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tuolla just itteäkin kiinnostaa! -35 oli muutama vuosi sitten jouluaattona ja jouduin s60:lle antamaan apuvirtaa kun ei sahauksesta huolimatta startannut.


    Kun ei viittis ostaa ja sitten talvella todeta että ohhoh, kylmä on kun saatana ja eipä lähe käyntiinkään.
     
  10. smgt

    smgt 3rd gear

    Itellä oli 2008 talvella ekkeri vapari tiisselillä.
    Syöttöjä laittamalla tuli vähä eloa mutta lämmintä koslaan ei tullu millään. Keula oli kokonaan ummessa pohjaa myöten.
    Lisäksi mondeo td ollu taloudessa jolla kerkesi joutuummin perille mutta yhtä kylmä oli.
    Jos ostat, osta turbo niin et kerkee paleltua niin pahasti :D
     
  11. mie

    mie Gearhead

    Pariin mitä törmännyt, niin käynnistyvyys ollut jotain noiden väliltä

    https://www.youtube.com/watch?v=V39DrU28xy0

    https://www.youtube.com/watch?v=tZlScpNYMPQ

    Ilman roikkaa voi tulla ongelmia, yksi yö kadun varressa -15 pakkasessa ja oli usko loppua sahaamiseen, ennenkuin Mondeo käynnistyi.

    TM:n dieselvertailussa aikanaan jossain 90-luvun loppupuolella käynnistyi huonosti kesälläkin.

    Mukava moottorihan tuo muuten ainakin Escortin korissa, vähän jopa turbon potkua.
     
  12. coolcarshq

    coolcarshq 2nd gear

    Remmivetonen pumppu vaatii enemmän kierroksia..käsittääkseni järjestelmässä, ainakaan ehjässä ei ole ilmaa joten litku lähtee liikkeelle heti kun pumppu nytkähtää?? :eek: onpa siinä tietäjät taas kertonu jotain ihan käsittämätöntä :rotfl: :rotfl:

    Mutta oikeesti ton moottorin kompastuskivi on paska asentaja joka vetää ohjaustehostimen hihnan liian kireälle, ruiskutuspumpun akseli väsyy poikki abaut tuhat kilsaa myöhemmin. Monelle on näin käynyt ja asiaa on sitten suureen ääneen ihmetelty kun se tapahtuu kun ne hihnatkin on juuri vaihdettu...

    Oma TD lähti aikoinaan kyllä yli -20 ilman lohkoo kun oli naapuri räplänny tolpan kelloa :mad: ..

    Tussuhan se oli, ilmastointi päällä ei meinannu jaksaa lähtee liikkeelle, mutta kun tuli kierroksia ja turbo peliin niin kyllähän se sitten kulki siinä missä muutkin, maantiekulutus alko aina viitosella...
    Tekniikan Maailmalle ilmeisesti Volvo maksoi enemmän siinä syy miksi Ford ei lähtenyt käymään...se lehti ei kelpaa edes, no, tiedätte kyllä mihin..
     
  13. doår

    doår 3rd gear

    Itellä on tollanen '99 escortti pikkupaku. Ensin orkkis vaparikoneella ja myöhemmin mondeosta välijäähdytetty TD versio.

    Meinasi mennä hermot ensi pakkasilla kun jo -5 asteessa ei meinannut lähteä käyntiin. Mutta uuden akun asentamisen jälkeen ei ole ikinä ollut ongelmia, vaikka ei roikassa ole ollutkaan. Oliskohan siinä starttikierrosjutussa jotain perää.

    Ja lämpöä tulee riittävästi, ja nopeasti. Ei kuten modernissa commonrailissa että menee se puoli tuntia :D

    Tuo vapariversio on ihan rasittavan hidas, mutta ahdettu liikuttaa ainakin escorttia kiitettävästi. Kulutuskin on kohdallaan.
     
  14. coolcarshq

    coolcarshq 2nd gear

    Varmasti kierrosnopeudella on vaikutus käyntiinlähtöön, varsinkin kylmässä piki-kirnussa eli diisselissä.
     
  15. jallu81

    jallu81 3rd gear

    mulla oli kans käyntiinlähtöongelmia, mutta uudella akulla ja hehkuilla lähti -27c laakista käyntiin. ja kyllä sierra td:llä lämmin oli ajella. puolet syyläristä peittoon ni pärjäs
     
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Eli vähän samanlaista kokemusta on täällä kuten muuallakin :lol:


    Käynnistyy hyvin, ei käynnisty, lämpeää ei lämpene... :D
     
  17. coolcarshq

    coolcarshq 2nd gear

    Ovat siis selkeesti yksilöitä, kannattaa hommaa semmonen hyvä yksilö :wink:, huonon kanssa on pulassa.
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Eli pitää odotella että on se -20 pakkasta ja lähteä sitten autokaupoille...
     
  19. Motorhead

    Motorhead 1st gear

    minulla on ollut 2kpl 1.8td eskoja kummatkin lähti ilman roikkaa -30 asteessa.Enemmän huolta aiheuttaa jakohihna joka kestää max 60tkm..Toisesta katkes hihna kun oli 64t ajettu edellisestä vaihdosta ja vielä sanan ford keskeltä repes :rotfl: Multa sais ilmaiseksi hakea ehjän ja risan td koneet nurkista pois..
     
  20. coolcarshq

    coolcarshq 2nd gear

    Eli pitää odotella että on se -20 pakkasta ja lähteä sitten autokaupoille...[/quote]

    Juuri näin, sillon alkaa jo erottuun ns. jyvät akanoista.
     

Kerro tästä muillekin!