Ford 2.8i V6 kannet?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja MouTine!, 12.3.2002.

  1. MouTine!

    MouTine! Gearhead

    Onko jollakin tarkempaa tietoa ko. koneen lyijyttömälle gasolle sopivista kansista? Kuulin että näitä olisi olemassa?

    Retro lehden artikkelin olen lukenut.
     
  2. TwinturboCapri

    TwinturboCapri 1st gear

    ei tietääkseni ole missään, mutta nehän voi koneistamolla teettää lyijyttömälle sopivaksi. mun kansien täydellinen remontointi+muutos lyijyttömälle maksoi 400erkkiä eli ei paha. hyöty vaan aika pieni.. Jos ajaa Caprilla, ei ole järkeä edes vilkaista bensan hintaa kun sitä menee kuitenkin paljon. ja lisäainepullo siihen päälle ei paljon tunnu.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joissain 80-luvun sierran v-6:ssa on ilmeisesti jo tehtaalta lähtiessä karkaistut seetit. Nämä tunnistaa pakosarjan lähtöjen yläpuolella olevista kirjaimista.
    2.3L "B" tai "F"
    2.8L "D" tai "E"
    Kansia kannataa kysellä ruotsin puolelta,siellähän näitä saaste hommeleita harrastettu jo 70-luvun lopusta.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Amerikan Fordien 2.8V6 on tietenkin lyijyttömälle tarkoitettuja + kolme pakoaukkoa per kansi.
     
  5. -TAPSA-

    -TAPSA- 1st gear

    mulla on caprissa essexin v6 kone, niin pitääkö siihen olla lyijyllistä vai toimiiko myös tavallisella 98:lla (jolla olen ajanut)?
    tai pitääkö lisätä pensan sekaan jotain lisäainetta?
     
  6. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    ei auta yhtään jos tankkaat 98E:tä 95E:n sijaan. kummassakaan ei ole ainetta joka suojaisi venttiili-istukoita kuten lyijyllinen pensa. V-GUARD on loistava aine lyijyn korvikkeeksi. maksaa huoltoasemilla 4.20e ja pullon sisältö riittää 250 litraan bensaa. eli jos et lisää lisäainetta, on sama kumpaa lyijytöntä käytät, molemmat tuhoo venat joskin 95:llä nakuttaa herkemmin.
     
  7. -TAPSA-

    -TAPSA- 1st gear

    eli ajanko shellille ja lyön lyijyllistä 99:ä tankkiin,,? vai ostanko ennemin sitä lisäainetta?

    edellinenkin omistaja on ajanut 98e:llä ;noin 20000km ilman ongelmia, joten onko se niin älyttömän pakollista tuo lyijyllinen?

    Kuulin semmosen jutun kanssa että hemi 426:lle riittää pelkkä 98e ..!

    Nyt kyllä hieman epäilyttää kun osa sanoo ettei sitä lyijyä tartte ja osa on taas ehdottomasti sen puolella.
     
  8. KTM

    KTM Gearhead

    Ei se Shellin punainen 99 ole oikeasti lyijyllistä. Muistaakseni lisäaineena on natrium? Se kenellä on varmaa tietoa korjatkoon/vahvistakoon oikean lisäaineen. Itse olen käyttänyt joko Shelli 99 tai Teboilin 98 Terraa. Mitään ongelmia ei ole ollut. Ehdottomasti vanhoissa koneissa, joiden kansia ei ole prepattu lyijyttömälle kannattaa käyttää lisäaineistettua bensaa.

    Esimerkiksi ennen vuotta 1987 valmistetut Euro Fordin koneet tarvitsee lisäaineistetun bensan. OHC:ssä tulee ns. "popotus" ilmiö, eli venttiilit kaivautuu kansiin ja säätövarat loppuu. Käyntiääni muuttu popottavaksi.

    Kyllähän HEMIkin varmaan 98:lla käy, ei kyse ole kuin moottorin puristuksista ja bensan oktaaniluvusta siis nakutuksenkestosta. Itse ajelin pikkulohko Chevyllä, jossa oli 11-puristukset 8-vuotta. Kun säädöt oli kohdallaan, niin hyvin kulki ja kesti 98:lla.
     
  9. -TAPSA-

    -TAPSA- 1st gear

    Eli tulin siihen päätökseen että ajan vaan menemään sillä 98:lla ja pistän lisäainetta sekaan jos jaksan.
     
  10. fisu

    fisu Gearhead

    mopseihin tuli muistaakseni jo -71 lyijyttömät hatut, oktaanivaatimus ei tosin ole kuin 91 ja tuos caravaanissa(-91 3.3) on 87.
     
  11. KTM

    KTM Gearhead

    Jep,

    mutta 91 MON-asteikolla ja meillä on käytössä RON-asteikko. Ei siis suoraan verranollinen. Selvittelin tätä aika vasta ja ohessa Fortumin edustajan hyvä vastaus.

    "Oktaaniluvun mittaamiseen on useita menetelmiä. Yleisin niistä on RON
    menetelmä (Research Oktane Number)
    Tämä luku on Suomessa huoltoasemien mittareissa ja autojen ohjekirjoissa.
    Toinen yleisessä käytössä oleva mittausmenetelmä on MON (Motor Octane
    Number) Se kuvaa lähinnä nakutuskestävyyden moottorin toimiessa raskaasti
    kuormattuna.
    Mon oktaani on tyypillisesti n. 10 pykälää pienempi kuin Ron. Poikkeuksen
    täällä Suomessa tekee kaksi vähemmän myytyä bensiinilaatua (Futura Green
    pienmoottoribensiini ja Futura Green Racing kilpabensa joissa ero on vain n.
    5 pykälää) Ron oktaania ei yleensä ilmoiteta missään mittarissa mutta tieto
    löytynee valmistajan tuotetiedoista.

    Amerikassa tilanne on hiukan erilainen. He ilmoittavat autojen
    oktaanivaatimuksen RON ja MON oktaanin keskiarvona.
    ( RON + MON jaettuna kahdella) Siten meidän Normaali bensiini 95E vastaa
    amerikkalaista 90 oktaania ja meidän 98 vastaa amerikan 93:sta."
     

Kerro tästä muillekin!