Ford 20m vanteet???

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja FORDisti, 7.2.2003.

  1. FORDisti

    FORDisti 1st gear

    Mitkä vanteet sopis mun ford 20m 2,6 v6 vuosimallia 1971 ku pitäs löytää jotku! kuulin että mersuissa ois sama jako mut miten leveät pystyy maximissaan laittaan?
     
  2. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    Jako on 5x112 eli mersuista kai sopii ja tietenkin Scorpiosta.
     
  3. coroNet

    coroNet Gearhead

    Jako on 4,5" eli jenkki- ja euroFordien 5-pulttiset vanteet passaa, sekä MoParin isojakoiset vanteet. "Johtotähden" pulttijako on millinen eli vanteet saa kyllä pultattua paikalleen, mutta eivät ole justiinsa.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: coroNet 2003-02-08 19:39 ]</font>
     
  4. fisu

    fisu Gearhead

    eipä sovi moppevanteet metriseen ei, garanada/consul/scorpio, merssu ja pemari, vw transporter ja onhan noita 5x112 jakoja :grin:
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    No itsehän en ole Mopen vanteita Metritaunukseen sullonut, vaikka molempia omistuksessa sattuu olemaankin, vaan tietynlaisen päättelyketjun seurauksena ajattelin niiden pulttijakonsa puolesta sopivan. Eli kaverini myi Mercury Meteorista vanteensa toiselle kaverilleni 123-koppaseen Mersuun, josta taas vapautui vanteita minun käyttööni 17m Fordiin. Mercuryn vanteet menivät Mersuun alle, mutta jako ei ollut täsmälleen oikea, kuten ei myöskään Mersun vanteiden Taunuksessa. Molemmilla autoilla ajettiin näillä vanteistuksilla aikansa, ilman sen kummempia ongelmia eli jaoissa ei todellakaan ollut suurta heittoa.
    Tästä voimme päätellä, että jenkkiFord siirtyi välillä käyttämään n5*112 pulttijakoa? :-o
     
  6. coroNet

    coroNet Gearhead

    Vuodatin näköjään nimettömänä. :grin:
     
  7. dart -66

    dart -66 Gearhead

    no ei tosiaan jenkki-Fordissa ole käytetty 5x112 jakoa, euroissa kyllä.Toleranssia saat-
    taa löytyä esimerkiksi sen takia että jenkit
    käyttää tuumaisia pultteja pyörännavoissa ja eurot millisiä, 1/2" on 12,7 mm ja eurossa 12 mm.
     
  8. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Granny/Skorppi -jako taitaa olla 5*4,25, eli 5*108, sama kuin T-bird 89-
     
  9. fisu

    fisu Gearhead

    Ford Galaxy 5 112 12x1,5 57,0
    Ford Mondeo 4 4,25" 12x1,5 13" N/A
    Ford Scorpio 5 112 12x1,5 63,3
    Ford Taurus 86--96 5 4,25" 12x1,5 14" 63,4
    Ford Taurus 86--99 5 4,25" 12x1,5 15" 63,4
    Ford Thunderbird 89--97 5 4,25" 12x1,5 15" 63,4
    Ford Thunderbird SC 89--97 5 4,25" 12x1,5
    Ford Windstar 94--99 5 4,25" 12x1,5 15" 63,4

    onhan tuo 5x108 ducatossakin :wink:
     
  10. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    No hyvä on. Uskon enemmän Fisuun kuin itseeni. Ainakin sen jälkeen kun asian tarkistin kolmannestakin lähteestä.
     
  11. fisu

    fisu Gearhead

    **ttu mä mitään tiä, noi oli eyetechin arkistossa :grin:

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: fisu 2003-02-12 00:39 ]</font>
     
  12. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Hah, nomminäkään mitää tiä. Nousi varmaan hilseeseen asti, kun sain korjattua tuon 89- T-birdin jaon siihen listaan. Yksi oikein, yksi väärin.
     
  13. xtremer

    xtremer 1st gear

    Jos haluut hyvännäköiset niin offset pitää olla luokkaa 10-15 tällöin melko leveekin vanne menee alle...
     
  14. Sumu

    Sumu Gearhead

    hmm...mulla oli moparin turbiinivanteen meeterisessä takana...hyvin tuntui sopivan...
     
  15. ford scorpio

    ford scorpio 1st gear

    Jooh ja sitten lisää hämmennystä soppaan mesen ja granadan vanteet ei käy scorpioniin mut scorpionin kyllä käy granadaan mut ei meseen (eri keskiöreikä koko)
    Niin ja miksi ne ei käyneet scoppionii syy oli että ottivat edestä iskariin kiinni..
    Hmm samalla mulle selvisi miksi 124 mesessä on etu iskarissa siinä vanteen kohalla jo alunperin tehty syvennys ...
     
  16. Skorppi

    Skorppi 1st gear

    Mersussa on 66,6 keskireikä ja Scorpiossa JA Granadasssa on 63,6. Mulla on ollut Scorpiossa sekä granadan että mersun vanteita ja granadassa on ollut Scorpion vanteita. Pikkumersun (esim 190) vanteet ei käy koska et on melkein 50. Scorpio tarttee jotain 38 tai pienemmän. 124 korisen vanteet on ollut mulla scorpiossa
     
  17. ford scorpio

    ford scorpio 1st gear

    ööh ja eivät mesen vanteet osuneet yhtään scorpan iskareihin ..???
    Itse kun kokeilin moista niin 124 korisen peltivanteet muuten sopivat mitä nyt tasapainotus painon laita otti kiinni ajaessa ja lopun arvataankin ..
    hmm ja etupyörän laakeritkin oli kunnossa ei välystä edes niissä :???: :???:
     
  18. WSE

    WSE 1st gear

    Niin, Metrisen fordin jakohan on 112mm, ja viidellä pultilla ovat vanteet kiinni.
    4,5 tuuman jenkkijako taas on milleinä 114,3 eli eipä jakoympyrän halkaisijassa isoa eroa ole, itsekin olen vuosia käyttänyt 4,5 tuuman jakoisia vanteita metrisessä, ainoa ongelma on että pultit tässä hieman vääntyvät ja jos yrität laittaa 112 jakoiset takaisin niin saattavat kiristettäessä katketa (eivät kestä edestakaista taivuttelua).
     

Kerro tästä muillekin!