Ford 302 lohkon kestävyys?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja laakkius, 28.7.2006.

  1. laakkius

    laakkius Gearhead

    Onko millaisia kokemuksia/kuultua/luettua infoa Fordin 302 lohkon kestävyydestä? Sisuskalut ei ole ongelma, rahallahan niitä saa, mutta mikä olisi hyvä lohko mistä lähteä liikenteeseen? Löytyykö muita kuin jotain aftermarket lohkoja, jos vahvempaa haluaa? Voimaa on haussa paljon, tarkemmin sanottuna ylipaineistettua voimaa... :)

    Toki näyttäs tota uutta 4.6L konetta saavan järkihintaan jenkeistä, valmiilla palikoilla...
     
  2. marquis

    marquis 1st gear

  3. laakkius

    laakkius Gearhead

  4. garagektc

    garagektc Gearhead

    4.6 on vaan hirmu raskas ja hillittömän iso, vaikka eipä se varmaan haittaa jos on puhallin tai kaks...
    löytyyhän 302 tai 351 svo-lohko, olikohan se 302 numeron loppu -A4 josta ameriikan vintiöt tunaa omansa. se kyllä kestää.

    tiedät varmaan, mutta muistutan kuitenkin että yksi nokka akseli maksaa vähemmän kuin 4...
     
  5. Fastback

    Fastback Gearhead

    Tätä aihetta on puitu paljon Mustangclubin sivustolla, laitetaan brieffaus aiheesta. 450hv 6000 rpm, on vielä toleranssissa vakiolohkolla. +6000 rpm jykäsyt yli 450 hv:lla alkaa tehdä aikaa myöden lohkolle hallaa. Tehoa lohkon pitäisi kestää jos vaan kierrokset pysyy kurissa.

    Miten paljon on paljon voimaa?

    Jos lähtökohta täytyy olla 302, niin ei ole muita vaihtoehtoja kuin Motorsportin M-6010-R302:

    http://www.fordracingparts.com/parts/pa ... Field=2197

    Dart (mopar :rotfl: ) valmistaa myös 302 ford lohkoa, tästä löytyy lisätietoa:

    http://www.dartheads.com/fordiron.aspx

    Jos valmiita myllyjä haikailet, niin käy katsastamassa Bennett Racingin valikoima:

    http://www.bennettracing.com/crate.html
     
  6. garagektc

    garagektc Gearhead

    joo eikös tuo etenkin 5.0 tunnettu 302 repeä siitä "liimasaumasta" nostajalaaksossa...?
    mutta kun pukit on tuettu ja kaikki blueprinttaukset tehty niin aika kovasti ajavat "normi"lohkoillakin.

    arvasinhan mää että muistin numeron väärin, A4 on ilmeisesti paperia... :D

    ite meinaan laittaa tukisillan ja katotaan sitte mihin asti voi mennä. ensiaste ei kyllä lohkoa tule rikkomaan mutta kun suunnitelmissa on ahtaminen joten ehkä lohkokin sitten joskus vaihtuu.
    lohkohan on kyllä semmoinen osa jota ei kannata rikkoa, kun harvemmin särkyy yksinään...
     
  7. laakkius

    laakkius Gearhead


    En nyt ala mitään teholukemia/ tavoitteita hehkuttamaan, mutta kahdella reilunkokoisella turbolla sitä voimaa tulee riittävästi.
    Kopaksi olisi tarkoitus hommata 80-luvun alun Musse.

    Summitin sivuilta löytyikin lohkoistakin juttua, ja jämerämpiä vaihtoehtoja.
    Tossa 32venasessa 4.6L koneessa näytti max. tehon kierroslukukin olevan 8500rpm, jollei ollu sitten jonkin sortin painovirhe...

    Mulla on tässä vuosi aikaa perehtyä Fordin V8 maailmaan, jotta kerkeen saada edellisen projektin nippuun ja myyntiin. Ei vaan kiinnosta enää kikkailla noiden helvetin vähäpäästöisyyksien kanssa, eli vois sanoo että vanhassa vara parempi... :D
     
  8. garagektc

    garagektc Gearhead

    tervetuloa kerhoon. oma härveli oli katsastettu vähäpäästöisenä, nyt sitä ei enään katsasteta ja saa laittaa semmoiset kilvetkin kun haluaa :D
    kahdella turbolla kyllä potentiaalia on.
    katteleppa olikohan se turbomustangs.com tai jotain sellasta, jos et ole aiemmin törmäillyt. (varmaan oletkin)
    ja sit www.youtube.com ja sieltä vaikka hakee turbo mustang hakusanalla pätkiä. jepajee ja menoks!!
     
  9. laakkius

    laakkius Gearhead

    jeps, nyt löyty jotain infoa maailmalta tuosta lohkon kestävyydestä, aika samaa tarinaa kuin täälläkin jo kerrottiin...
    http://www.turbomustangs.com/techarticl ... kblock.php

    Osaakos kukaan sanoa noin lonkalta paljonko (kg) tuollainen 80-luvun alun musse painaa?
     
  10. Jyx

    Jyx 1st gear

    n. 1300+- kg riippuen koneesta, korimallista ja muista varusteista.
     
  11. laakkius

    laakkius Gearhead

    Hieno homma, kuulostaa oikeen soppelilta. On se kiva huomata että kaikki palikat saa suoraan "hyllystä" tuohon koppaan, eli palikkaa on tarjolla vaikka kuinka ja mikään ei maksa oikeen mitään, verrattuna eurojen rakentamiseen...
    Mitä nyt hintoja kattelin niin lohko maksaa 1700$, kannet n. 1200$, männät n.600$, kanget n. 600$,kampura n.700$, koko taka-akseli lukkoineen kaikkineen 900$...
    Nyt tarttis vaan löytää sopiva aihio... :eek:
     
  12. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Onhan tuolla pari myynnissä, kannattaa valmiiksi kasi ettiä niin ei tarttee prossien kanssa niin paljoa taistella. Nelivalofokseja ei kuitenkaan suomessa ole ruuhkaksi asti joten hyvää saa ettiä.
     
  13. laakkius

    laakkius Gearhead

    Luulisi noita olevan jenkkilässä vaikka kuinka, kuka vaan sellaisen sieltä sitten toisi, se onkin jo toinen juttu...?

    Sinänsä ei ole kunnolla niin väliä, kunhan nyt ei ole läpeensä mätä, koneella , laatikolla ja perällä ei ole mitään väliä, kunhan on orggis V8 ja umpikattoinen.
     
  14. supercoupekolli

    supercoupekolli Gearhead

    Tuli tehtyä tuossa -80-90 lukujen vaihteessa projektikuntoisesta 302 koneesta 6/71 pumpulla ladattu. Lohkon tasot oikastiin, siistittiin valupurseet ja kaikki terävät kulmat pyöristettiin ja porattiin 030 ylikokoon. Kampura, siis alkuperänen ja alkuperäset kiertokanget kiillotin, takomännät ja pyörivät vielä tasapainotettiin. Kansina 351W isopalotilaiset. Toimi aika hyvin kunnes sitten kerran pitkässä burnisleikissä yks sylinteriputki repes vesitilaan. Meni mäntä ja venttiilit ko sylinteristä mutta alakerta kesti rääkin. Samanlainen lohko tilalle ja samat työt. Muutaman käyttökuukauden päästä taas poksahti samalla tavalla. Alakerta kesti taas. Kolmas samanlainen lohko työn alle ja siihen täytettiin vesitila puoleenväliin ns. lohkobetonilla. Laite meni sitten myyntiin enkä tiedä sen lohkon kestävyydestä.
    Tuli tuossa mieleen että se musse johon tekniikka rakennettiin myös leimattiin sillä, miten lie onnistuuko nykyään...
     
  15. laakkius

    laakkius Gearhead

    Toi fox-mussen ongelma on pieni moottoriteho vakiona, ei edes taida olla mitään tehomallia, jota voisi käyttää verrokkina? Aika nihkee kuristaa tollanen tuplaturbo V8 johonkin 250hv:n nurkille... :odroll:
     
  16. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    No ainakin noin 150 heppaa ne ottivat 302 koneisissa piilofarkuissa :rotfl:

    Piisaako noin raaka voima?
     
  17. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    No otettiinhan vuonna 79 huimat 130 heppaa 302 pannusta :rotfl: No onneksi voi vertailuun käyttää 87->93 fiestakeulaa jolloin vertailutehona huimat 225 hepoa :lol:
     
  18. laakkius

    laakkius Gearhead

    Kiitti, toikin oli käyttökelpoinen tieto... ;) Ainahan voi sanoo et tässä oli 130hv ja nyt kahdella HX40 Holsetilla 270hv... :D
     
  19. laakkius

    laakkius Gearhead

    Ei tartte enää aihiota etsiä, kävin tänään tekee kaupat -81 Mussesta, V8+automaatti... 8)

    Milläs eväillä tunnistaisin mitä ikäluokkaa/minkä tuo kone voisi olla, alkuperäinen ku se ei ainakaan ole?
     
  20. Fastback

    Fastback Gearhead

    Lohkon valukoodi löytyy startin takaa. Se kertoo vm + muuta dataa lohkosta.
     

Kerro tästä muillekin!