Ford 306 rakentelua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Sultzi, 14.1.2017.

  1. Sultzi

    Sultzi Gearhead

    Orkkis E7TE vaan, niin on leimaus simppeliä.

    RHS kannet on, ne tulee Dartin lohkon kanssa.
     
  2. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Lahdenperäkö sun sorvari on? Aattelimpa vaa, et yhteisiä tuttujako löytyy...
     
  3. Sultzi

    Sultzi Gearhead

    En tunne, eli ei ole :D
     
  4. Sultzi

    Sultzi Gearhead

    Taas edistytty, yllättävän paljon edelleen rakentamista ja sovittamista kun mikään ei oikeastaan sovi :cha

    Nostajat paikalleen ja nokan ajoitus kuntoon
    [​IMG]
    [​IMG]

    Tämän jälkeen sainkin heittää kannet kiinni ja momenttiin.
    [​IMG]

    Tönärit mittasin ja mitta täsmäsi vakioihin joten tilasin uspartsilta comp camsin vakiomittaiset ja sain keinuvivut paikalleen.
    [​IMG]

    Myös vauhtipyörä kiinni ja momenttiin ja perään myös kytkin kiinni. Kytkimen jouduin vielä kerran avaamaan ja keskittämään uudelleen kun loota jäi millin kytkinkopan keskityksestä vinoon, mutta onneksi simppeli homma kytkinakselin pätkällä tehtynä.
    [​IMG]

    Pakko oli hieman herkutella imusarjaa, läppärunkoja ja venttiilikoppia irtonaiseen moottoriin, aika jees 8)
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Kytkinkoppaan sain työsylkän kiinni ja tein letkut valmiiksi. Hommasin painepuolelle tuollaisen pikaliittimen jotta saa linjan auki ilman nesteiden kanssa lutraamista, kovasti lupailevat ettei tarvitsisi ilmata uudestaan, mutta tiedä siitä.
    [​IMG]

    Kytkinkoppa ensin kiinni koneeseen ja loota perään ja pakettina keulille. Melkoinen kenkälusikka homma vaikka lukkopelti kaksiosainen, maalattuun konehuoneeseen todella ikävä asennettava. Täytyy koittaa silloin nostaa kone kytkinkopan kanssa ja loota erikseen sitten kiinni vasta.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Pakko oli heti testata syyläriä kiinni ja olihan siellä ahdasta öljypumpun vetolaitteen kanssa, hiuskarva mahtuu väliin.
    [​IMG]
    [​IMG]

    No tästä selvittiin kun kaveri sorvasi pyörää kapeammaksi (hihna 20mm, pyörä oli 26mm leveä)
    [​IMG]
    [​IMG]

    Pakosarjat sopii yllättävin hyvin, varsinkin kuskin puoli. Apukuskin puoli vaatii hieman muokkausta kun osoittaa nyt tulipeltiin suoraan.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    sepi-ukko, rekkamies, sleepercooler ja 11 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. Sultzi

    Sultzi Gearhead

    Vesipumpuksihan olin ostanut Mezieren suoraan jäähdyttimeen hitsattavan version, mutta ei toivoakaan että se tähän konehuoneeseen sillä tavalla mahtuisi, no onneksi sain tungettua sen apukuskin puolelle hammastangon päälle. Vesilähdöt koneelle mahtuu juuri kääntymään koneenkorvan vierestä.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Sain leikkuusta rst tehdyt laipat veden sisälle menoon lohkoon, johon toiseen tein samaan triggeritelineen hyväksi todetulle Cherryn hall-anturille.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Hommasin pari Spalin imevää flektiä, kuvissa on isompi niistä (305mm) ja viereen tulee pienempi (255mm) jota tarkoitus pyörittää ensisijaisesti ja isoa vasta kun tulee oikeasti tarve. Ahdasta on näidenkin kanssa, kuten tuntuu aiheeseen kuuluvan itselläni aina. Samassa näkyy myös hieman muutettu laturin kiinnitys joka sallii helposti syvyyden säädön shimmeillä.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Lämppärin kotelo vaati muokkausta jotta venttiilikoppa mahtuu kiinni, käänsin kennoa eri asentoon ja tein alumiinista uuden kehyksen kiinnitykseen (kotelo halkeillut jo aiemmin huonon muovilaadun takia kennon kiinnityksen ympäriltä)
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Imusarjassa oli alla kammio alipaineelle ja jokaisesta kanavasta meni poraus kammioon. Näihin hommasin 8mm alumiinitankoa ja VooDoo hitsasi (melkoista valua kiinan pojilta, mutta onnistui kohtuudella) tangot kummaltakin puolelta kiinni. Lopuksi siistin kanavan puolen (sovitin läppärunkojen puolen imusarjasta jo kohdilleen, kansien puoleen en koskenut jotta on varaa sovittaa noihin alumiinikansiin sitten oikeasti).
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Imusarja kiinnitettynä, vaati keskimmäisten neljän mutterin ja prikan hiomista ja yhden lenkkiavaimen ohennuksen jotta sai kiristettyä. Myös imusarjaan vingutin lisää tilaa noiden keskimmäisten pinnapulttien kohdille, imukanavien ja IDA runkojen jaon takia tuo on noin hankala paikka.
    [​IMG]

    Läppärungot puhtaiksi, o-renkaat ja suuttimet paikalleen ja lopuksi koneeseen kiinni. Myös venttiilikopat sain lopullisesti kiinni, alkaa näyttämään moottorilta!
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    sepi-ukko, kma68, A.J. ja 26 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. teippi-mikko

    teippi-mikko Gearhead

    Tuli luettua tämä ketju läpi, huikeeta rakentelua. Pakko arvostaa!
     
    sleepercooler ja isalmela tykkäävät tästä.
  7. Sultzi

    Sultzi Gearhead

    Kiitos vain kehuista!

    Vivustot saatu kiinni läppärunkoihin sekä itse DBW moottori kiinnitetty, mahtui kuten suunnittelin (kerrankin, jee)
    [​IMG]

    Hihna saapui öljypumpulle ja mitattu mitta oli juuri sopiva, säätö jää lähelle minimiä joten on enemmän tilaa jäähdyttimen alavesiletkulle pumpun ja runkopalkin välissä.
    [​IMG]

    Itse alavesiletkun lähtö hitsattuna jäähdyttimeen ja 45asteinen silikoniletku on juuri passeli.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Myös ylävesiletku saatu, menee ihan suoralla letkunpätkällä. Termostaattikoppaan hitsattu kurvi sekä an10 lähtö lämppärin kennolle. Katsotaan pitääkö saumat, kiinalainen termostaattikoppa ei ollut kauhean kiitollista hitsattavaa (huokosta ja kiehuu). Jollei pidä niin täytyy tehdä sitten itse kokonaan uusi. Myös vesipumpulta tulevat vesiletkut saatu tehtyä, perus an12 push-on letkua. Omasta mielestä tuli ihan siistit. Vesilaipat hitsattu myös kasaan lohkon puolelle, puhalsin lopuksi lasikuulalla niin näyttävät hyviltä (rst niin ei maalia välttämättä kaipaa).
    [​IMG]
    [​IMG]

    Laturille tuli DAF:n 85mm 7urainen hihnapyörä jota muokattiin 5-uraiseksi ja takapuolelle pientä kuppia jotta saatiin pyörä lähemmäs laturia. Myös itse laturin kiinnityskorva tuli viimeisteltyä, nyt on tukeva ja hihnalinja osuu hyvin kohdilleen.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Jäähdytin saatu valmiiksi, koe"ponnasin" alipaineella ensi alkuun ja tuntui sillä pitävän. Testataan sitten koko järjestelmä ylipaineella kun saan kaikki autossa kasaan. Myös flektit kiinnitetty, pienempää tarkoitus ajaa ensin ja jollei riitä niin sitten vasta tuo isompi päälle (imee kuitenkin yli 30A virtaa jatkuvana).
    [​IMG]
    [​IMG]

    Huohotinsäiliöön muokattu AN12 tulot ja päälle 35mm suodatin. Lopuksi asennettu paikalleen ja letkut vedetty venttiilikopilta (kuskinpuolen letku tarvitsee kiinnittää lopuksi kunnolla matkalta myös, kunhan kaikki muut on ympäriltä tehty kuntoon).
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Kaikki öljylinjat tehty AN12 teflon teräspunoksesta. Öljypumpun imuletkuun en ole tyytyväinen, mutta toiminee kyllä. Sen parantamista täytyy suunnitella miten onnistuisi siistimmin. Suodatinjalkaan lisätty öljynpaineanturi sekä lämpöanturi (tälle en muistanut hitsata pohjaan nippaa, joten on nyt jalassa kiinni). Lohkossa myös toinen öljynpaineanturi kiinni.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    sepi-ukko, Seevu, sleepercooler ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. Sultzi

    Sultzi Gearhead

    Polttoainelinjat saatu valmiiksi, AN8 josta y-haaralla AN6 tukeille ja tukeilta kahdella AN6 taas y-haaralle josta AN8 paineensäätimelle.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Äänenvaimentimet saapui Amerikan Joelta, kokeillaan nyt Spintechin tuotoksia. En tykkää kaikilla olevista Flowmastereista tai Magnaflown äänistä. Nämä on Super Sport 9000, eli kovaäänisimmät "street" "vaimentimet". Sisään 3" ja ulos 3,5" johon hitsataan vaan kurvit alaspäin.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    sepi-ukko, Seevu, Hacra ja 14 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. Hacra

    Hacra 1st gear

    Tuli luettua läpi, aivan ehdottoman viihdyttävä tämä projekti. Project binky kamaa lähentelee nyt. ;)

    Tuota 3d printteri/skanneri komboa pitää itsekkin harkita.
     
  10. max

    max Double Gearhead

    Hienoa tekemistä!
    Vieno veikkaus että tulee kiireinen Taunus vai olikos se Cortina.
     
    Herje tykkää tästä.
  11. NickeR

    NickeR 3rd gear

    On kyllä makee projekti!!
     
  12. max

    max Double Gearhead

    Se piti vielä lisätä,että jos oli nyt kyseessä Cortina,niin nyt kyseessä on todellinen Cortina GT.
     
    LPV tykkää tästä.
  13. gt302

    gt302 3rd gear

    nyt on asiaa;)
     
  14. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    On kyllä aika jäätävää rakentamista, tulee todellinen sliipperi foordi.
     
  15. Sultzi

    Sultzi Gearhead

    Hetki mennyt edellisestä kirjoittelusta, mutta tapahtumaa silti ollut. Laittelen muutamaan eri viestiin mitä on tapahtunut, kuvia on +200kpl joten hajoitan siksi useampaan viestiin.

    Ekan moottorin kanssa kävi hauskasti kun jäähdytysjärjestelmää koeponnistaessa
    totesin sen vuotavan ja vuotokohta ei selvinnyt pelkällä alipaineella. Eikun vedet järjestelmään
    ja painetta hieman pumpaten katsomaan mistä vuotaa. Vuotoa ei näkynyt heti vaikka paine laskikin.
    Hetken päästä ihmettelin kun parista läppärungosta tippui vettä imusarjan päälle, kurkkasin runkojen sisään
    ja parissa pytyssä oli veden pinta noussut jo läpän yläpuolelle -> muutama imukanava puhki vesitilaan, liian
    innokkaan vinguttelijan jäljiltä. Tästä vittuuntuneena nostin motin pois ja aloin suunnittelemaan varsinaisen
    motin tekoa suoraan paikalleen, unohtaen katsastusasiat kokonaan, kunhan saisin vehkeet käymään ja pääsisi kesällä edes hieman ajamaan.

    Ekana täytyi alkaa tekemään pakosarjoja, tämän ollessa se työläin asia joka täytyisi tehdä ennen konehuoneen maalausta ja koneen kasausta. Joten tyhjä lohko ja kannet konehuoneeseen ja sarjojen suunnittelemaan. Sarjat tulee siis perus 304 rostikasta 48,3x1.6 koossa. Tähän sain onneksi avuksi hitsausmestarin Pekan (VooDoo), koska yksin putkien paikallaan pito ja tigillä heppailu ei onnistu näin ahtaassa tilassa sekä 4 silmää ja kaksi päätä on aina parempi suunnitteluvaiheessa. Ensiöpituudessa tähdättiin max. 720mm pituuteen ja toteutuneet pituudet tulikin aika lähelle tätä, kaikki putket saatiin 2-3cm päähän toisistaan (tästä paremmaksi saanti olisi vaatinut aivan rutosti lisää aikaa ja hermoja).
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    sepi-ukko, Seevu, Visa ja 1 muu tykkäävät tästä.
  16. Sultzi

    Sultzi Gearhead

    Heppailun jälkeen saumat umpeen, juurikaasun kanssa luonnollisesti. Hitsaamisen jälkeen joutui pillillä muutamia putkia hieman kääntelemään jotta kollektorit sopisivat paikoilleen ja sarjat mahtuisivat myös konehuoneeseen (toleranssit on monessa paikassa milleistä kiinni).
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    sepi-ukko, bbford, FuryIII '71 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. Sultzi

    Sultzi Gearhead

    Hitsauksen ja lämmittelyn jälkeen sovittelua konehuoneeseen, aika passelit tuli noin ulkonäöllisestikin. Tässä vaiheessa lisättiin myös 8x egt antureiden paikat mahdollisimman lähelle kantta ja samoille etäisyyksille.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Tämän jälkeen paketin saikin nostaa pois konehuoneesta sen maalausta varten. Paketti tulee juuri ja juuri kokonaisena kytkinkopan kanssa pois ja tämä onkin ainoa tapa asentaa pakosarjat valmiiseen koneeseen ja autoon.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Tämän jälkeen tuli pakosarjat hapotettua, lähinnä että saisi sisäpuolelta kaiken paskan pois ennen sarjojen pinnoittamista.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Sarjoihin tuli Cerakoten pinnoite päälle sekä sisälle. Osittain tuomaan lämmöneristystä sekä ulkonäköä.
    [​IMG]
     
    sepi-ukko tykkää tästä.
  18. Sultzi

    Sultzi Gearhead

    Sitten konehuoneen maalaukseen, päätin tällä kertaa vetäistä sen mustaksi. Samalla tuli tehtyä runkopalkkeihin viiste antamaan lisätilaa pakosarjoille sekä tulipellin vaakasaumaa hieman lyhyemmäksi helpoittamaan koneen asennusta kytkinkopan kanssa.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Tälläistä tällä erää, jatketaan tarinaa vaikka seuraavana sunnuntaina taas :)
     
    sepi-ukko, Seevu, Gary Grand ja 9 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. rotax

    rotax 2nd gear

    Hienot peltisarjat:)
     
  20. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Vielläkin on vähän painajaisia noista sarjoista öisin : D
     
    sepi-ukko, Seevu ja laakkius tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!