FORD 347 stroukki + ilokaasu rakentelua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja RKo, 30.11.2019.

  1. RKo

    RKo 1st gear

    Hei,

    Kaverin puolesta selvittelen foorumin mielipiteitä 347 stroukkikoneen rakentamisesta. Kyseessä on siis BOS302 lohkoon rakennettava kone, jonka kansina on valurauta 4V-clevelandit. Kansien palotilaksi on mitattu 64cc. Imusarjana on tunnelram imusarja kahdella mekaanisella hollikalla. Tarkoitus on ajaa 98:lla. Auto on kevyt ja strippiä varten suunniteltu, mutta pitäisi kestää myös normaalia kruisinkia.

    Tällä hetkellä Nokkana on lunatin mekaaninen rullanokka ja kansissa 1.72 vipat. Niillä nostoa on 0.557 imupuolella ja 0.581 pakopuolella. Puolen tuuman asteet ovat 246 imu ja 256 pako. Alla on nokan tarkemmat tiedot.
    https://www.summitracing.com/parts/lun-50616

    Stroukki sarjaksi on pohdittu joko tällaista eaglen sarjaa (-6.6cc flat top mäntä, staattiseksi rutuksi tulee noin 10, nyk. nokalla dynaaminen noin 8,8):

    https://www.jegs.com/i/Eagle/356/14003000/10002/-1

    tai tällaista (+7cc dome mäntä, staattiseksi rutuksi tulee noin 11.7, nyk. nokalla dynaaminen noin 10.35):

    https://www.jegs.com/i/Eagle/356/14013030/10002/-1

    Autossa on parisataa heppainen ilokaasusarja strippiä varten. Laatikkona vahvistettu C4 3000stall turbiinilla ja 4.1o perällä. Takarenkaat on noin 30 tuumaiset halkaisijaltaan.

    Kysymys: Kuinka paljon moottoriin kannattaa suunnitella dynaamista ruttua, kun tarkoitus on ajaa myös kadulla? Nykyisellä nokalla se jäisi flat top männillä tuohon 8.8 aan ja pattimännillä 10.35. Jos staattiseksi rutuksi tulee tuo 11.7 niin pitäisikö nokan valinnalla laskea dynaamista ruttua pienemmäksi? Männät on tarkoitus saada dekkitasoon. Sekin tietysti pitää selvittää, mahtuuko pattimäntää clevelandin closed chamber kansissa ylipäätään käyttää.

    Koska autossa on ilokaasut ja valurautakannet, niin pitäisikö varalta pysyä matalammassa staattisessa sekä dynaamisessa rutussa? Tarkoitus olisi ajaa 98:lla.

    Saa myös antaa vinkkejä hyväksi koetuista storoukki+mek.rullanokka+ilokaasut kokoonpanoista ja huomioon otettavista asioista.
     
    Muokattu: 1.12.2019
  2. J.J.

    J.J. Gearhead

    Tjaa. Ite laskin tolle nokalle dynaamista 7.45:1 347cid stroukkiin kympin rutuilla.
    11.7 rutuilla ois just passeli dynaaminen 8.67:1.
     
  3. RKo

    RKo 1st gear

    Oho. Onkohan mulla laskuvirhe. Käytin seuraavia tietoja: poraus 4.03, isku 3.4, kiertokanki 5.4, staattinen puristus 10:1, imuventtiili sulkeutuu (ABDC) 49 astetta (löytyi nokkakortista). Tuloksena dynaamiseksi rutuksi tuli yli 8.8.

    Käytin pikaiseltaan tätä laskuria:
    http://www.wallaceracing.com/dynamic-cr.php
     
    Muokattu: 30.11.2019
  4. J.J.

    J.J. Gearhead

    Eikun mulla väärä stroukki sarja näköjään millä laskin. Anteeksi sekaannus.
     
  5. RKo

    RKo 1st gear

    No worries, kommentit on tervetulleita.
     
  6. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Onko nokkakortin asteet kummalla nostolla, IVC 49 mek rullanokalle on aika vähän?
     
  7. J.J.

    J.J. Gearhead

    Mitenkäs semmoinen että pistäisi e85:set tankkiin. Sitten tuo 11.7:1 olisi ihan jees, tai vaikka enemmänkin.
     
    artsiracing tykkää tästä.
  8. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Älä käytä .050" asteita dynaamista laskiessa, vaan perusasteita.
    Jos tuo nokka asennetaan 106 asteen centerlinella, sulkeutuu imu 69 astetta abdc.
     
    Stang 72 tykkää tästä.
  9. RKo

    RKo 1st gear

    Hmm. Nyt en ihan ymmärrä, mitä tarkoitat "..kummalla nostolla.." Tsekkasin nokkakorttia ja siellä luki tällaisia tietoja: Lobe separation 110, intake opens 17 deg (BTDC), intake closes 49 deg (ABDC), exhaust opens 62deg (BBDC), exhaust closes 14deg (ATDC). Nokkaa suositellaan asentamaan 4 astetta aikaisemmalle. 1.5 vippasuhteella imunosto on 0.518 ja pakonosto 0.541. Pistän jossain välissä nokkakortista kuvan liitteeksi.
     
  10. RKo

    RKo 1st gear

    No niimpä tietysti. Pitääpä laskea dynaaminen uusilla perusteilla.
     
  11. RKo

    RKo 1st gear

    Noilla arvoilla dynaaminen asettuis 10 rutuilla 7.75 ja 11.7 rutuilla 9.03.

    Mitäs mieltä artsi on muutoin kokoonpanosta? Kannattaisiko tuo kone kasata siten, että lähtökohta olis korkeampi puristus (11:1) ja dynaamisessa pyrkisi ysin pintaan? Kaasut huomioiden.
     
  12. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Rautakannet ja ilokaasut ysin dynaamisella rutulla kuulostaa aika rajulle, mutta kuten JJ jo ehdottikin, niin etanolilla kyllä.
    Bensan kanssa olis syytä pysyä matalammilla puristuksilla.
     
  13. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Onko männistä trakempaa tietoa 302 Cleveen sopivilla vena koloilla ja stroken tapinkorkeudella ei heti tullut hyllytavaraa vastaan.
    Lohko deck HT 8.2 tuumaa?
     
  14. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Eipä juu ole ihan vakiokamaa missään.
     
  15. RKo

    RKo 1st gear

    Hyvä pointti. Tietystihän nuo eka viestissä linkitetyt eaglen stroukkisarjat on suunniteltu Windsor -kansille. Täällä näyttäis olevan listalla mäntiä, jotka on suunniteltu Clevelandin kansille.

    https://www.jepistons.com/Catalogs/SRP/Ford/Boss-302-Dome.aspx

    Listalla oleva 347 stroukkimäntä on tosin suunniteltu eaglen sarjaa lyhyemmälle kiertokangelle (5.4 vs. 5.315) ja ilmeisesti isommalle palotilalle. Lyhemmällä iskulla rakennettuna mäntää löytyisi 5.4 mittaiselle kangelle.
     
  16. 74

    74 Gearhead

    Jos lohko on jo hankittu ja stroukkisarjaa ei niin kandee ottaa 3.25 iskulla oleva paketti jolla tulee joku 331 (riippuu porauksesta, oma taitaa olla 338). Tossa ford racingin lohkossa on sentin lyhyemmät sylinterit ku vakio lohkoissa, alkaa herkästi kuluttamaan männän helmoja.
     
  17. hot1930

    hot1930 Gearhead

    Mielenkiintoinen proggis ja tuo muistoja mieleen ;).
    Mulla oli joskus -90 luvulla sellainen hopean harmaa -66 Fastback ja siinä tällainen ns. Street Boss / Clevor-viritelmä 4 vaihteisella manuaalilla. Koneessa oli Clevelandin 2V-kannet jotka oli kairattu ja täyttöhitsattu -70 Bossin imusarjaan sopivaksi ja Clevelandin männät. Kone kiersi helposti yli 8000 rpm ja 1/4 mailille meni matalia 13 sec. aikoja. Nykyäänhän se ei ole yhtään mitään, mutta 25 vuodessa on tapahtunut paljon.

    Mutta heitä ne Clevelandin rautakannet tallin takanurkkaan ja ostat Ismo Haapaniemeltä (Facessa USA FORD FoMoCo auto- ja varaosa swappi-ryhmässä) alumiiniset Cleven 3V kannet tuohon projektiin.
     
    Muokattu: 6.12.2019

Kerro tästä muillekin!