Ford 351 Cleveland mietintää

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja XVD, 7.10.2013.

  1. XVD

    XVD Gearhead

    meinasin että jos pikkasen piristäs tuota voortia ja meinasin siihen nyt nokan sitte laittaa vähä tiukemman.
    onko kellään kokemusta tai tietämystä compin xe 274/286. 050 asteet 230/236 nostoa 562/565 nokasta? että mitehän lie toimii käytännössä? tuossa koneessa on jo peltisarja ja aircapin imusarja. välitys 3,5 ja turbiiniksi tulee 2500stall.
    entäpä onko nuo compin sarjat olleet laadullisesti minkälaisia?. siis nämä sarjat joissa tulee jouset retanerit lukot jakopää eli miltei kaikki mitä tarvii.
    niin ja tuo moottori on 4v. Toimiiko tuossa vielä vakio keinut ja tönärit vai meneekö vaihtoon.?
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Compin kamat on laadultaan ihan ok ja nuo XE-sarjan nokat profiililtaan nykyaikaisia.
    "Pikkanen piristys" vois sattua paremmin kohdalleen pykälää miedommalla nokalla, varsinkin jos sulla on matalapuristeinen Cleveland?

    4V kannet eivät ole mikään kadunmiehen unelma tuon kokoisessa koneessa ja siksi nokan valintaakin kannattaa harkita huolella ettei sitä alavääntöä hukkaisi liikaa.
     
  3. XVD

    XVD Gearhead

    joo sitähän tässä oon pähkäilly pään kipiäksi. :(. yx vaihtoehto taitas olla kans crane H-278. 278/290 asteet ja 050 222/234 nosto 539/534. sitähän nuo jenkit ovat ainaki kehuneet..
    nuitten kansien pitäs olla closed champpers mallia. männistä en vielä tiijä mitkälie.
     
  4. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos on closed chamberit niin sehän on hyvä juttu, saattaa olla niitä puristuksiakin ja quench-alueella saa seokselle liikettä.

    Mainitsemasi Crane on vähän hitaampi rampeiltaan kuin uudemmat nokat ja LSA on 114 astetta (xe 110) jolla on saatu vähemmän overlappia mutta imuventtiili sulkeutuu myöhemmin joka taas hieman huonontaa dynaamista puristussuhdetta.

    Extreme nokkien tiukemmasta LSA:sta huolimatta ei niissäkään ole hurjasti overlappia johtuen nopeammista rampeista. Vastaavasti imuventtiili suljetaan vähän aikaisemmin.

    Isokanavaisilla 4V kansilla ei välttämättä ole hyötyä kovin myöhäisestä imun sulkeutumisesta koska virtausnopeudet ovat hitaita varsinkin alakierroksilla eikä sylinterin täytöstä tapahdu enää alakuolokohdan jälkeen.

    Oletkos katsonut Lunatin valikoimaa, VooDoot olis vastaavia kuin nuo compin extremet.
     
  5. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ei kai noita isokanavaisia on ollut closed chambereina, eli 4V pitäis aina olla iso kanava ja open chamber? Noist nokista vielä, useimmat nokkaprofiilithan on ns "chevy grindejä". Noi XE:t taitaa olla sieltä nopeimmasta päästä nostoo per aste. Mut ne siis on suunniteltu nimenomaan chevyn 0.842" nostajalle, jos on isompi halkasijainen nostaja niin teoriassa ja käytännössäkin on mahdollista tehdä nokasta nopeampi. Leetukan nostajahalkasija on markkinoiden pienimpiä, joten jos on isompi niin tavallaan jätetään potentiaalia hyödyntämättä käyttämällä noita bulkkinokkia.
     
  6. mercakungen

    mercakungen Gearhead

    -71 Panterassa pitäisi oleman closed chamber 4V-kannet. Jonkin lähteen mukaan myös -71(tai-70) BOSS:ssa.
     
  7. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    4V-kansia nimenomaan on sekä open- että closedchamberina mutta 2V kansia ei ole muita kuin ne aussikannet joissa on sekä pienet kanavat että pienet palotilat.
     
  8. C-barge

    C-barge Gearhead

    ok, muisti/tietoharhaa ja varmaan pohjautuu sitte tohon et unelmissa olis pienikanavaiset closed chamberit. Kääntyny päässä ikäänku toisinpäin asia.
     
  9. XVD

    XVD Gearhead

    joo M coodin mustissa on 351C closed champpers samoin boss. voortin nostajassa on isompi halakasia ku letukassa, mutta pienempi ku moparissa. oon vähä silimäilly nuita voodoitaki ohimennen. niistä ei oo minkään laista kokemusta. liekkö pienempi ääninen ku comppi.? eli eii niin raksuttava.
     
  10. XVD

    XVD Gearhead

    tämmösiä katellu joista olis päätettävä vai olisko jollain heittää parempia kehiin. autosta ei tule kilpuria, vaan tulis etes jotensaki rivakka poni;)
    http://www.lunatipower.com/Product.aspx?id=2382
    http://www.lunatipower.com/Product.aspx?id=2383
    http://www.compcams.com/Company/CC/cam- ... d=848&sb=2
    http://www.cranecams.com/product/cart.p ... il&p=24089

    tuolla panttera sivustolla tuon cranen laittavat 4 astetta ennakolle. varmaanki sillä kompensoijaan tuota imuventtilin myöhäistä sulkeutumis ajankohtaa.
     
  11. mopster

    mopster Gearhead

    Selvitä puristus suhde ensin, muuten on sopivan nokan valinta arpomista.
     
  12. Marski

    Marski 1st gear

    Moro,

    Itsellä Torinossa kyseinen XE274 Clevelandissa jossa,

    Edelbrock RPM kannet
    Puristukset 10,8
    Airgap
    Tuuman spaceri
    Holley 750
    MSD Sytkävermeet +boxi
    C6 Stalli josta ei täyttä varmuutta nappaa tiukasti kiinni 3000 rpm
    Perä lukolline 9 3,10 rattaat takarenkaina 275 / 60 15

    Olen kyseiseen nokkaan tyytyväinen, eli vääntää hyvin ja tehoa tuntuu löytyvän niin, että tuolla harvallakin ruuvvilla piirtää pitkästi kahdella viivaa;) Ongelma on nuo kiusalliset venttilikoneisto äänet jotka nyt on lähes sata varmasti johtuneet noista compin sopimattomista nostajista, eli tästä sarjasta kolme jo leikannut sisuskaluiltaan kiinni ja epäilys että loputkaan ei toimi kuin pitää!

    Nyt paikallaan olevat Comp nostajat: http://www.compperformancegroupstores.c ... andLifters

    Tilatut uudet joilla ongelma pitäisi poistua: http://www.compperformancegroupstores.c ... andLifters

    Huom: kun kone kasattiin niin kävi ilman kilinöitä ja kalinoita, eli ehkä tuli kierrätettyä vähän liian usein rajoittajalle 5800 rpm ja nämä nostajat meni sen takia juntturaan ja alkoivat pitään ääntä toimimattomina!

    Talven aikanapa tuo selviää poistuuko ongelma noilla uusilla!!

    T.Marski
     
  13. XVD

    XVD Gearhead

    no voi ryökäle, että semmosia nostimia. oliko nuo nostimet pakettina tuon nokan kanssa vai ostikko erikseen ? siis nuo kilikattavat. millä venajousilla tuo on? tullee kalliiksi ostella nostimeita joka talavi.
     
  14. Marski

    Marski 1st gear

    Erikseen ostin US Partsista ja todella ottanut päähän purkaa yläosaa useaan kertaan, mutta oppia ikä kaikki, eli eivät menneet samaan aikaan vaan pitkin kesää jotka korvasin kaverilta lainatuilla!

    Toivottavasti nuo hieman paremmat pelittää ongelmitta ens kesän ja pitempään!

    Venajouset on noissa rpm kansissa vakiona olevat jotka kyllä tuolle nokalle ok.

    T.Marski
     
  15. Väne

    Väne Gearhead

    Nuokin nostajat lienee alunperin tarkoitettu windsoriin ja päästävät ainakin liikaa öljyä läpi clevessä,ja voihan siitä tulla muitakin ongelmia kun nostajalle tulee paine melkein kokoajan?
    Laita ainakin kuristukset tönäreihin jos käytät noita nostajia.
    Yhteen 400 koneeseenkin tuli laitettua tuommoiset, ja jotain ylimääräisiä ääniä ja venttiilikoneiston oireita siinäkin on.

    Mutta saaneeko mistään oikeita cleveland nostajia?
     
  16. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Marskin koneessa tuo 274 nokka epäilemättä toimii hyvin kun on nuo pienempikanavaiset edelit ja puristuksia 10.8.
    Jos rutut onkin jossain ysin paikkeilla ja isot 4V kannet niin koneen herääminen eloon tapahtuukin vasta pikkuhiljaa kierrosalueen yläpäässä.

    Nokkavalmistajien ilmoitukset kierrosalueesta ovat viitteellisiä ja 351C 4V on erikoistapaus. Muistelen nähneeni dynotuloksia joissa huippuvääntö oli 5000:ssa ja huipputeho 5500r/min, ei ihan tyypillinen veekasi.

    Nokkavalintaa vois rauhoittaa kun katsoo vakionokkien arvoja joissa perusasteet on miedompien virinokkien tasoa mutta .050" arvot 160-170 astetta (!) ja nostot .400" - .440".
    Aika radikaalia laittaa lähes vakioon koneeseen nokka jossa imupuolen .050" asteet kasvaa 70 astetta.
     
  17. XVD

    XVD Gearhead

  18. XVD

    XVD Gearhead

    vähä huono ku us partsi ja melekeenpä kaikkialla muuallakin on hyllyssä tuota comppia. cranea ei saa ku tehas tilauksena ja sama melekeenpä lunatilla.
     
  19. blacklabel

    blacklabel 3rd gear

  20. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tuon linkin nokat oli pääasiassa noita cobra jetin "rajuja" nokkia.

    70-71 perus 4V:n arvot:asteet 268/280, 159/170 @.050", nosto .420"/.445"

    70-74 2V: 258/266, 153/154 @.050", .400"/.406"

    Blacklabelin ehdotus tähän mennessä paras.
     

Kerro tästä muillekin!