ford 3v manuaali ja bw ylivaihde

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Rytari, 8.5.2013.

  1. Rytari

    Rytari Gearhead

    64 fairlanessa ei ylivaihde pelaa, sähköisesti kytkeytymisen estäneet hommat on jo selvillä mutta mistä vois johtua ettei auto liiku ollenkaan eteenpäin muuta kun vetämällä kojelaudan alta vaijerista od yksikkö lukituksi?
     
  2. Chevy59

    Chevy59 3rd gear

    Vapaakytkin sökö. Saattaa olla pelkästään spragin jousi lauennut,joutuu hännän käyttään irti kuitenkin. Meneekö loikkari päälle jos matkavauhdissa työntää vaijerin alas?
     
  3. Rytari

    Rytari Gearhead

    ei mene... kikkarikatkasia on vielä korjaamatta joten virta ei kulje, jokatapauksessa vauhdissa jos laskee vaijerin alas veto lakkaa...
     
  4. Chevy59

    Chevy59 3rd gear

    Voihan sillä ajella ilman toimivaa vapaakytkintäkin jos saat loikkarin toimimaan muuten,joutuu vaan vaijerin kans leikkimään 3/od vaihdoissa :D
    Jos purat sitä,vapaakytkimen rullat ropisee alas kun hännän irrottaa mutta ne saa vaseliinin kans kasattua takasin.
    Tarkista ettei ulkokehällä ole runtua jos rullat on siellä muljunneet,jos pahoja jälkiä niin se ei pidä.
     
  5. Rytari

    Rytari Gearhead


    no, kyllä e sellaseksi täytyy saada kun on viisas insinööri aikanaan tarkoittanut, täytyy aukoa ja katsoa, saakos noihin muuten osia kun ebaysta haeskelemalla
     
  6. Chevy59

    Chevy59 3rd gear

    Saattaa olla Suomesta aika nihkeetä löytää,ainakaan uusia osia..
     
  7. Rytari

    Rytari Gearhead

    kuka tässä suomesta mitään on puhunutkaan :)
     
  8. Chevy59

    Chevy59 3rd gear

    Minä,kun myötäilin että ebaysta hakemalla löytynee.
     
  9. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    Tuota, voiko edes vauhdissa koskea siihen Overdrive vaijeriin?
    Omassa elli edselissä jos siihen koskee moottorin käydessä kuuluu aika ikävää meteliä vaihteistosta.
     
  10. SamiL

    SamiL Gearhead

    Kyllä minulla Checkerissä ainakin voi vetää vaijerista vauhdissa ylivaihteen pois ja tyrkätä sen päälle ilman sivuääniä.
     
  11. silirimpsis

    silirimpsis Gearhead

    Minulla oli viritetty siten tomimaan että sähkönapista ylivaihde päälle kovemmassa vauhdissa. Ajelin vaan siten että kolmosella kun oli yli 60km/h vauhtia kytkin pohjaan ja napista kolmosen ylivaihde päälle.

    Nyt tosin ei näy tapahtuvan mitään, voi olla että pakoputkea asentaessa meni ehkäpä piuha poikki. On vähän viritysmalliset noi piuhat mitä laitettu tuonne vaihdelootalle.

    Onnistuuko sen solenoidin testaus siten paikollaan ollessa että jos vaan laitan virtaa johonkin kyljessä olevaan johtoon niin kuulisi että onko elonmerkkejä ite laitoksessa ennen kuin rupean noita johtoja selvittelemään?

    Millä tavoin se olisi paras laittaa toimimaan napista, siinä tulipellissä on vissiin rele sille mutta siihen ei tule tällä hetkellä mitään johtoa.

    Onko kyseisestä lootasta täällä tai jossain muualla enemmänkin juttua, mielellään suomeksi. En meinannut haulla oikein löytää..
     
  12. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    Tässä on sähkökaavio 58 edselin overdrive sysdeemistä:
    [​IMG]
    mielestäni sininen johto solenoidille on plus, ja keltainen miinus ????
     
  13. landruiseri

    landruiseri 1st gear

    jos jollain ois tarjota ylivaihde vaihteistoa 3v. y-blockin perään.. saa laittaa yv:tä..
     
  14. Chevy59

    Chevy59 3rd gear

    Loikkarin kytkeytyminen on rakennettu niin ettei kytkintä tarvitse käyttää,menee päälle kun kaasu löysätään ts. vaatii moottorijarrutuksen että solenoidi pääsee lukitsemaan planeetan keskirattaan.
    Solenoidin paksumpaan lähtöön voi tarjota virtaa ja keskipakosäätimelle menevä johto täytyy maadoittaa.
    Laitoin omaani vaan on/off katkaisijan kojetauluun jolla virta ohjataan solenoidille kun ei ollut alkuperäisiä releitä ym. katkaisijoita olemassa.Keskipakosäädin maadoittaa solenoidin kun vauhtia on riittävästi.
     
  15. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    jep noin loikkari toimii.
    Vähän kyllä on vaikeeta ajaa 40-kympin alueella, jos on kolmonen silmässä, ja od menee päälle, tuntuu että hieman liian raskas vaihde on päällä..
    pitää 40 kympin tuntumassa jaa varovaisesti , ettei vaan jalka irro kaasupolkimelta.
     
  16. silirimpsis

    silirimpsis Gearhead

    Tuossa laatikossa näkyy kulkevan sellainen yhdystanko kytkimen irroitusvivusta sinne vaihdelootan takaosaan ja tämä tanko näemmä irroittaa sitten taemman vivun välityksellä vapaakytkimen samalla kun kytkinpoljinta painaa?

    No sen taemman vivun yhteydessä näkyy olevan myös vaihteensiirtovipukin samassa paketissa. Voiko sen välitangon mahdollisesti ottaa pois siitä kytkinten välistä, eli tehdä vapaakytkin toimimattomaksi jotenkin?

    Siksi tälläistä hommaa suunnittelen koska noissa vivuissa on melkoisesti välystä ja vaihteet on vähän hankala saada päälle niin voisi ehkä helpommin mennä vaihteet päälle jos ei se kytkinvipu vääntäisi sitä vaihteensiirtovipua samalla kun kytkintä painaa.

    Vaihdelootan kyljestä taitaa olla myös joku holkki tms. mennyt kanssa väljäksi, tiputtaa öljyä sieltä vipujen juuresta.

    Arvelin että jos tälläisen väliaikaisratkaisun saisi tehdyksi ensi hätään niin ei tartteisi ihan heti vaihdelootaa ruveta irroittamaan.


    Minulla olisi myös tiedossa -60 luvun tavallinen kolmivaihteinen manuaali ja kotoa löytyisi siihen käypäinen viisipulttinen kytkinkoppa.

    Onko tuollaisen ylivaihdelootan vauhtipyörä ja kytkimen osat samanlaisia kuin tuollaisessa normi manuaalissa?
     
  17. olle

    olle 3rd gear

    On,älä hukkaa hienoa harvinaista laatikkoa.Toimiessaan ja kunnossa ollessaan erinomainen.Ei kyllä kestä remmiä vähääkään,mutta vakio pikkulohkolla kai ajelet.
     

Kerro tästä muillekin!