Ford 3v manuaali

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja freetime-cruiser, 19.6.2011.

  1. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Potilas on '65 Fairlane 200cid + 3v rattimanuaali, josta on rattaat kuin rotan syömät.
    Tuntuu olevan vaikeeta löytää moista vaihteistoa, joten tuskin olen ainut joka on aiheen parissa tuskaillut.

    Eli, hoppa pitäs saada liikenteeseen, mitä laittaisin tuon vaihteiston tilalle?
    302 + aod paketti on käynyt mielessä, mutta kyseinen hoppa on sen verran orkkis-henkisenä säilynyt että kutosen voimalla olis tarkotus liikkua toistaiseksi.
    C4 automaatti voisi olla yksi vaihtoehto, tosin automaatin rattipylvästäkään tuskin ihan joka nurkalta tuohon löytyy.

    Käykö minkään Fordin, Volvon, Ladan tms vaihteisto "sinne päinkään" jos tekis lattiaan reiän kepille? Ei kovin houkutteleva vaihtoehto sekään, mutta jotain tarttis tehrä....
    Jos 200cid perään käy C4, joita on myös Taunuksissa ym ollut, niin liekkö jonkun Taunuksen manuaalin saisi paikalleen ainakin kytkinkopan osalta? Startti, kardaani ym sitten teettävät tietty ylimääräistä työtä...

    Yksi vaihtoehto olisi myös kunnostaa tuo nykyinen laatikko, mutta liekkö mistään löytyy osia, kun pitäisi melkeinpä kaikki liikkuvat osat uudistaa?
     
  2. Holley

    Holley Gearhead

    Jotenkin olettaisin sinun löytävän toisen käytetyn, mutta ehjän vaihteiston halvalla. Kaikkiinhan noihin laitetaan aina ja joka kerta automaatti tilalle ja heitetään vatukkoon orggis. Älä lähde konvertoimaan automaatiksi. Jos lähdet, laitat sitten sen 302:n. Halvempi se 302 olisi jonain kaasutinkoneena tai farmarin perästä, parempi Mustangin perästä 8-pisteruiskulla. Mutta minä etsisin sen manuaalilootan. Vaikka tuon: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/1965-Mus ... ccessories EDIT: oho, olikin vain local pickup, mutta ebay ford 3 speed, löytyy jotain aina.
     
  3. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Niin minäkin oletin että kyllähän nyt moinen laatikko löytyisi, mutta ympäri Suomea on soiteltu eikä tärppää.
    No tänään oli taas yv-laatikkoon putkahtanut yksi puh.nro lisää ja soittokierros jatkuu.
     
  4. sbf

    sbf Gearhead

    Tää nyt on vain yksi ehdotus.
    Siinä orgis askissa on varmaan irroitettava kytkinkoppa?
    Jos on niin halvin/helpoin on ostaa romiksesta/muualta sierran type9 5lovinen manuaali.
    Kestää varmasti ton kuutosen jatkeena.
    ja tosiaan type ysissäkin on kytkinkoppa erikseen eli sovitus ei pitäisi olla kovinkaan haasteellista.
     
  5. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Juuri tämänlainen idea kävi itselläkin mielessä, irtonainen kytkinkoppa on tuossa orkkiksessa. Mutta lattian rei'ittäminen ja lattiakepillisen laatikon asennus ei hirveästi herätä halukkuutta.
    Tosin, tuossa auton mukana tuli joku truck mallin isompi / selvästi järeämpi laatikko. Kävin mittailemassa, isomman laatikon kytkinakseli on n. 15mm pitempi ja silmälaakerin kohdilta paksumpi, ja tietty kytkimen boori on erilainen. Tuonkin laatikon sinne saisi soviteltua, tuo 15mm pituuseron ansiosta orkkis kytkinkoppaa ei ehkä tarvitsisi edes silpoa vaan voisi tehdä 15mm tavarasta adapterin väliin.

    Onhan noita vaihtoehtoja, pääsis vaan niin helpolla kun jostain ilmestyisi suoraan käypäinen laatikko, tai edes muutama ehjä ratas. Ebaysta saisi sisäänmenoakselin rattaan ainakin, mutta muutoin tarjonta näyttää kehnolta.
     
  6. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Ei nyt pitäisi mikään harvinaisuus Suomessa olla. Varmaankin Mercury Cometissa on sama 3v loota ja niitä kyllä on ollut runsaasti Suomessa. Minulla on yksi 64 Cometin mukana tullut 3v loota ylimääräisenä, jossain nurkissa. Kunnosta ei ole tietoa, mutta varmaan helppo vilkaista koska on irrallaan, kunhan vain kotiutuisi/ehtisi.
     
  7. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Tietäskö kukaan mistähän tuohon laatikkoon löytyisi räjäytyskuva? Toploaderien kuvia on netti pullollaan mutta ei nyt osu silmöön kyseisen mallin räjäytyskuvaa...
     
  8. JiiTee

    JiiTee Gearhead

  9. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

  10. falcon

    falcon 1st gear

    Ootko sä kokeillu mussen askia? Mulla falconissa kans loota paskana, ja ajattelin et josko kokeilis yhdistellä. Mussesta varsinainen loota, falconista laatikon häntä, vivusto ja kytkinkoppa hiluineen. En tiedä onnistuuko mut kokeillaan.
     
  11. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Kyllä Mussen askikin kelpaisi jos löytyisi, samoja lootia ne kait on olleet, aika monessa vaan näkynyt olevan se lattiakeppi-hässäkkä hännässä mutta senhän saa purettua pois tieltä (ainakin kuvista päätellen).

    Perhana kun tietäis mistä tuo toinen laatikko on peräisin mikä meitillä on (FoMoCo DIF C8AR C 7006). Jos tuolle lootalle löytyis sopiva kytkinkoppa millä se passais 200cid perään... Tosin tuon laatikon eteen kuulunee isompi kytkin, nykyinen on 8,5" ja vauhtipyörän muodon vuoksi sinne ei isompi levy mahdu.
     
  12. falcon

    falcon 1st gear

    Kokeileppas kysellä Mustang owners clubilaisilta.
     
  13. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Pitipä rekisteröityä, laitan osto-ilmotuksen kunhan vahvistavat tunnukseni.

    Lueskelein tuossa toploaderien historiaa.

    "In 1964 and early 1965 a few transmissions used a 25 spline output shaft which proved to be defective. These were quickly dropped from production." Ja tietenkin meitille osui juuri tuo harvinainen malli...

    "The toploader was produced in 133 different models." Voi Henry mitä menit tekemään, eikö vähemmilläkin olisi pärjätty?


    Alkanut kyteä mielessä josko tuonne C4 laatikon kuitenkin laittaisi :odroll: Vaihteisto, turbiini, vetolevy, startti (?), automaatin rattiputki... Mitähän muuta menis vielä ostoslistalle.


    Joka paikassa puhutaan vain 1 1/16" ja 1 3/8" kytkinakseleista, mutta tossa meitin laatikossa kytkinakseli on pikkasen alle tuuman paksuinen, hmm...
     
  14. OL

    OL Gearhead

    Oletko Tuumacidistä kysellyt osia autoosi?
    puh: 040 5606 254
     
  15. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    En ehtinyt tuumacidiin soitella, Töysän suunnalta soiteltiin miulle ja tarjottiin laatikkoa, jonka juuri kävin noutamassa matkahuollosta 8)

    Meitin laatikossa viimeset merkinnät on W-3 ja tuossa ostamassani laatikossa W-1, mutta muutoin näyttää hyvin samalta. Jospa tuo Faikku sittenkin liikkuis vielä tänä kesänä.
     
  16. 54474N4

    54474N4 Gearhead

    Mulla on -65 fairlane, jossa oli 200cid + manuaali. Tilalle vaihtui 302 + AOD -83 mercurysta.
    Vaihto ei nyt mikaan ihan yksinkertaisin ollut, ongelmia oli koneenkorvakkeiden, pakosarjojen ja tilanpuutteen vuoksi. Sain kuitenkin vaihteet vaihtumaan manuaalin rattikarahkasta. Kardaanin jouduin rakennuttamaan fairlanen ja mercuryn kardaaneista.
    Lopunperin kuitenkin ihan toimiva rakennelma. Ajo muuttui huomattavasti mukavammaksi.
     

Kerro tästä muillekin!