Ford 400, lisää puristuksia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja linc-77, 31.5.2009.

  1. linc-77

    linc-77 Gearhead

    Arvoisat Ford moottorigurut...
    Kertokaas sopiva osakombinaatio jolla saan nostettua tuota puristus-suhdetta? Siis vapaasti kaupan olevilla osilla...
    Kyseessä siis Lincolnin 400 vuodelta -77/-78, eli puristus lienee markkinoiden alhaisin. Pitää saada toimimaan normi 95 gasolla ja kone on kuuluisa detonaatio herkkyydestään. Sytkäkäyrät ja seoksenmuodostus ei ole varsinaisesti ongelmana (ruiskutekniikka). Vaihdetaanko korkeammat männät vai toiset kannet vai mikä tuossa olis paras vaihtoehto?
     
  2. saresks

    saresks Gearhead

    Kaksi tapaa:

    1. vaihdat 351C tasapäämännät (speed pro forged ainakin), koneistutat männät ja veivit uiville männäntapeille. Tulee hieman kansitasoistakin laskemalla yli 9.5:1 rutut. Tein itse ja tuli hyvä mutta vaatii parhaat löylyt saadakseen 98 bensaa.

    2. Aussikannet 2V, pienipalotilaiset ja paljealuevälykset kohdalleen jolloin sietänee kansien höyläyksen jälkeenkin 95 bensaa. Tämä lienee ihan bulttaa kiinni -juttu.

    Tuolla ykköstyylillä sai +300 hv ja +550 Nm nettona asiaa tukevilla palikoilla, oli valtava ero vakioon.
     
  3. linc-77

    linc-77 Gearhead

    Noi aussikannet olis kyllä, mut ei taida ihan joka kirkolla olla kaupan
    Miten noi uudet alukannet, esim edelbrock? onko kokemuksia?
    Tuo 9.5 ruttu kuulostaa aika kovalta, varsinkin kun tuo cleveland tuntuu kilistelevän herkästi
     
  4. saresks

    saresks Gearhead

    Kyllä sen sai pelaamaan tosi hyvin tuollaisella vähän tömäkämmällä 228/232 0.050" nokalla. Palotiloista tasoitin pinnat myös sileiksi hot spottien varalta.

    Mainitsikohan joku joskus Trade Partsin Haminassa toimittavan noita aussiekansien aihioita ... tarkistahan tuo! Nuo kannet olisivat teknisesti elegantimpi vaihtoehto.
     
  5. Junnu

    Junnu 3rd gear

    Minulla on tuommoisessa ross takomännät, suht normaalit 2v rautakannet ja ruttua 10,5:1 ja ysivitosella menee. 344hp, 600Nm
     
  6. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Eikös noissa ole männän ja kannen väli siinä kilometrin verran? Sitä matalammaksi, niin se kuuluisa quench paranee vai toimiiko se noissa kanttivenakansissa samalla tavalla?
     
  7. Fastback

    Fastback Gearhead

    En tunne koneeseen käytettävissä olevaa budjettia, mutta ostaisin suoraan uudet alumiinikannet. Ne ovat uudet, kasattu uusilla osilla, saat pienet palotilat joilla saat quenchia ja painosta n. 20kg keulasta ja ylhäältä pois. Yksikin koneistettu aussikansi pari, joista toinen kansi on halki jostain kohtaa niin ne tulevat maksamaan jo enemmän mitä brand spanking new alukannet suoraan kaupasta. Toiseksi, alukansien jälleenmyyntiarvo on huomattavasti parempi, jos joskus konemalli vaihtuu tms.

    Toki noilla aussikansillakin saa harrastaa, minä en henkilökohtaisesti ostaisi 40 vuotta vanhoja kansia.
     
  8. Futurage

    Futurage Gearhead

    Milloin joku rakentaa oikeasti tehokkaan 400 M moottorin täällä Suomessa.
    Ei tarvita stroukkisatseja eikä alukansia vaan orkkis lohko, kanget , kampi ja 4V kannet. Potentiaalia noin 700 hv asti !
    Suurin ongelma taitaa olla imusarja , mutta kyllä siihenkin lääkkeet löytyy.
    Nää moottorit on vielä sikahalpoja...uutinen viime vuoden Engine Masters Challengesta taitaa olla vielä matkalla tänne. Nää "kaatopaikka" 400 M moottorit putsas palkintopöydän Jon Kaasen johdolla. :eek:
     
  9. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Juu, mutta eipä tainnu olla oikeastaan paljoa yhteistä kuin lohko 400Maamoottoriin :eek: Kai joskus pitäis yks nelisatku tuonne tallin nurkkaan kantaa ja ruveta suunnittelee, määrääkö ahdin tahdin?
     

Kerro tästä muillekin!