Ford 400m rakentelu

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kalle39, 16.11.2013.

  1. kalle39

    kalle39 1st gear

    Terve, arvon raatilaiset.
    Mulla on Fordin 400m kone, josta ruvetaan rakentamaan sydäntä 4 oviselle vuoden 74 torinolle.
    Hommattu on jo:
    - Edelbrock performer imusarja
    - Peltisarja
    - Compin XE 274 - Nokka
    - Nostajat yms. kaikkea pientä.
    - Vakio kannet pidetään palotila 76cc

    Tulossa:
    - Kb 108 männät(351c männät, muuten sopivat mutta männäntapin reikä liian pieni.) Kiertokanget menee holkitukseen. Holkkeja saa suoraan sealed power 1834V. Puristukset pitäisi nousta noin 9.4-10 paikkeille jos oon oikein laskenut.

    -Rullakeinut malli vielä vähän hakusessa. Ostettu Full rollerit.
    -Alakerran tasapainotus.
    -Kaasari vielä kysymys merkki, mikä olisi sopiva?

    Kysymys vähän onkin, kuinka moni on näitä modified perheen koneita rakennellut? Aihio tuntuu olevan aika kiistelty, osa ei pidä minään ja osa taas kelpuuttaa cleveland joukkoon. (miksei kelpuuttaisi kone kun on lohkoa ja alakertaa luk.ottamat. sama.)

    Tuleeko jotain vinkkeja vai risuja mieleen, kaikki on tervetulleita. Myös sopivaa kaasaria saa ehdotella. Laatikko C6 löytyy myös ja tci streetfighter turbiini.

    -Kalle
     
  2. M.K.

    M.K. Gearhead

    Hyvä että näitäkin rakennellaan!

    Varmasti tulee palautetta aihiosta. Ihmiset kun ei tunnu ymmärtävän, että noihin pitää vaihtaa ihan samat osat kun muihinkin saman aikakauden koneisiin, jos haluaa lisätehoja ym.

    Suosittelisin kunnon alukansia tohon vielä. Kyllä ne maksaa, mut on niistä iloakin.

    Kaasariksi ite laittasin n.700 holley DP:een. Tämäkään ei saane yleistä hyväksyntää.
     
  3. kalle39

    kalle39 1st gear

    Kansihommaa on mietitty ja pohdittu, rahat eivät vaan anna periksi, kun uudet kannet maksaa koko koneen budjetin verran. Vaikkakin nämä ovat 2v kannet, nekin virtaavat yllättävän hyvin ollakseen aikansa tuote Google kertoo lisää. Tuo kaasari on ollut isoin kysymys. Laittaako mekaaninen vai vakuumi kaasari. Tuplapumpparit ois kyl kova juttu, mut en ymmärrä kaasarien säätämisestä mitään joten siksi kallistelen vakuumiin. Kone tehon toivotaan menevän haarukkaan 350-450hp. Voi olla ylioptimismiakin mukana, mutta katotaan mihin rahkeet riittää. Tuolla projekti osastolla on jo topicci kys.autosta ja tässä siis rakennetaan auton kori + kone kuntoon.
     
  4. Karpots

    Karpots 1st gear

    Hyvä vääntökone toi on. Kannetkin ihan ok. Hommaa kaasariks edelbrockin performer 600 vac. Riittää tuolle padalle ihan hyvin. Erinomainen ja helppo säätää.
     
  5. Junnu

    Junnu 3rd gear

    Minulla on samankaltaisessa kokoonpanossa parhaillaan 770 street avenger vakuumi ja sillä toimii ihan hyvin. Aikaisemmin 650 tuplapumppu holley ja sillä kyllä kone heräsi paremmin kun tamppasi kaasun pohjaan.
    Sen pienempään en kyllä menisi.
    Herra joka minun koneen penkitti suositteli 750 vakuumia.

    Tuo nokkavalinta on varmaankin ihan hyvä, mieto katunokka tuohon moottoriin, voisit ehkä mennä vähän härskimpäänkin.

    Pitää vielä tarkistaa mikä tuo minun nokka olikaan, muistaakseni cranen 284 jotain. 650 tuplapumpun kanssa penkistä n.350Hp/600Nm

    Minulla on tallissa "työn alla" sivuprojektina toinen 400m tunnel ramilla varustettuna, ei kellään olis hyvää lohkoa myydä?
     
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tuo miedoksi väitetty compin 274 on muuten jopa himpun verran härskimpi kuin cranen 284 kun katsotaan .050" asteita ja nostoa.
     
  7. Karpots

    Karpots 1st gear

    Kaasarista: Voihan sitä omaansa laittaa vaikka kuinka suuren mehulingon tahansa, mutta ajoautoon ei kannata laittaa liian isoa kaasaria. Yleensä kun ei kuitenkaan ajeta pelkästään lappu lattiassa ja alhaisilla kierroksilla liian suurista kurkuista on vaan haittaa. Kokonaisuus ja käyttötarkoitus ratkaisee pelin. Sisään on turha lappaa tavaraa lapiolla jos ulos ei mahdu kuin kauhallinen, mut niinkuin sanottu, jokainen päättää asian itse.
     
  8. kalle39

    kalle39 1st gear

    Koneen kasaamista ei oo vielä päästy alottamaan, osia siis haalitaan toistaiseksi vasta kasaan. Osa on vielä kaupan hyllyllä, mutta "varattuna". Tuo kaasari homma on se joka juurikin on mietittänyt, että minkälainen on loppujen lopuksi paras kompromissi?
    Nokkaa on netissä suositeltu tämänkaltaisiin mietoihin street koneisiin. Sen perusteella sen valitsin ja hintakin kun oli halpa poistomyynnissä 120e ei voinut kieltäytyä.
    Rullakeinut tuli myös jo hommattua. Tiheämpi perä tulee myös. Käyttötarkoitus on autolla satunnaista lyhyttä työmatkaa, mutta suurin osa nakkikiska päristelyä ja cruisingeissa käyntiä.
     
  9. kalle39

    kalle39 1st gear

    Ja mitä kulutukseen tulee, vanha 351 cleve söi tasaista 23-26L / km. Jos samoihin menee niin ei haittaa, toki vähempikin sais syödä :)
     
  10. XVD

    XVD 3rd gear


    meleko syöläs jos kilometrille nuin paljo :eek: :(
    mulla meni clevellä siinä 20L sataselle....joka on paljon sekin.
    suunnilleen vakio kone, kaasari 750vac, edelb perf aircap, peltisarja.ja 4v closed kannet. 3.5 välitys. FMX vakio turbiini.
    saas nähä pääsenkö jo likelle sun kulutusta ku vaihan nokan ja turbiinin 2500stalliseen. :rotfl:
     
  11. Väne

    Väne Gearhead

    Koneistajan mielestä tuo y-blockin hela oli liian isolla ulkohalkaisijalla ja joutu hoonaamaan kankea isommaksi.

    Millaiset keinut hommasit ja tuliko cranen muutossatsi studeille?
    Cranen satsi ja studimallin keinut ois siitä hyvä yhdistelmä että jos kannet vaihtuu niin ei tarvi keinuja uusia.


    Tuommonen tehtiin joskus.

    Procomp alukannet hieman siistittynä(palotilat oli ilmoitettua pienemmät ja kanavissa ja seeteissä oli pykälää)
    Noin 10.5 puristeinen tasapää männillä.
    Crane H-278-2 nokka, koska ei haluttu hukata bensaa pakopuolelle ja dynaamista puristusta piti puottaa.
    Reilu millin paljerako.
    4-2-1 pitkät omatekoiset pakosarjat ja terminaattori boxi.
    MSD HVC sytty, jakaja kiinteällä ennakolla.
    Square bore Performer imusarja ja quadrajetille sovite, imusarja varmaankin rajoittaa tehoja mutta käyttömoottoria siitä tehtiinkin.
    Imusarjaa piti myös nostaa ylemmäs kun kansissa korotetut kanavat,pakopuolella sama juttu.
    C6 loova ja harva välitys perässä, tais olla joku 2.4 tms..

    Vie kuulemma 13litraa E85:sta satkulle matkaajossa..

    Tuo kone kulkee bensalla 19 seoksella nykimättä ja E85 muistaakseni 17-18 seoksella(bensaasteikolla), eri kaasareilla tietysti.
    Pelaa myös alle 30 ennakolla ja käy kuin vakio.


    Tuo oli niin hauska rojekti :rotfl: että voisin ostaa kampiakselin niin sais rakennettua toisen..
    Myös KB177 tai KB108 männän voisin ostaa kun jäi vajaa sarja hyllyyn.
     
  12. kalle39

    kalle39 1st gear

    Tuossa on speksit Holkeista:
    Maximum Inside Diameter (In): 0.9125 Inch
    Maximum Length (In): 1.3060 Inch
    Maximum Outside Diameter (In): 0.9745 Inch

    Ja tässä taas männistä:
    Pin Diameter (in):0.912 in

    Ja kiertokangista:
    400m orig. pin diameter: 0.975

    Eli noiden specsien mukaan heitot olisi riittävän isoja, ainakin omasta mielestä. Joutuuko siis tosiaan hoonaaman suuremmiksi?
     
  13. kalle39

    kalle39 1st gear

    [​IMG] Tuommoset vastaavat tuli, merkistä en oo ihan varma kun käytettynä tuli. Vielä siis upuu jouset, lukitteet yms.
     
  14. Junnu

    Junnu 3rd gear

    Himpun verran mietoa katunokkaa härskimpi on silti vaan hieman mietoa härskimpi :) mutta varmasti on oikein hyvä tuohon moottoriin, en sitä kiellä. Nelisatasessa vaan nokka toimii vähän rauhallisemmin kuin 351c minkä mukaan tuonkin rpm range ym. on luultavasti annettu.
    Mutta mutta, nokka on jo siis hankittu ja varmasti toimii hyvin sen kanssa ja pääsee sinne tehoalueelle minne tässä pyrkimässä.

    Sanottakoon vielä että minulla tuossa omassa torinossa vielä vakio turbiini ja harva kolmosen perä ja ihan hyvin käy sekä vetää alhaalta.
    (uutta materiaalia kylläkin jo hyllyssä räyhempään menoon)

    Ja mitä siihen kaasariin tulee, kyllähän 2-kurkkusellakin nakkikioskia kiertää pintakaasulla ei siinä mitään mutta jos haetaan niitä 400 pollea niin syytä valita mielummin vähän reilumpi. Holleyn (ja varmaan kaikkien kaasarivalmistajien) sivuilla on taulukkoja jotka on hyvin valaisevia mm. 400ci ja 6000rpm minimi tuplapumppu 650! Vakuumi sitten isompi.
     
  15. kalle39

    kalle39 1st gear

    Niin siis tarkoitus ei ole rakentaa räyhämottia, vaan arkikäytössä toimiva ja tarvittaessa vedätettäessä vetävä moottori. Autoon on tulossa 3.5:1 perävälitys ja turbiini on jo tosiaan hommattu jonka stall on 3000rpm. Autokin kun on iso 4ovinen niin mitään strippi rakettia ei voi kuvitellakkaan, eikä edes huvita. Mulla on ylimääränen 351c kone myös ja siitä tehdää sitten joskus varavoima motti, sitten joskus.
     
  16. M.K.

    M.K. Gearhead

    Omien kokemusten perusteella suosittelen kuitenkin alempaa tarraavaa turbiinia. Ite laitoin vakion. Kun on painavahko auto, harvahko perä ja vääntävähkö kone, ni toi vakiokin on mun mielestä ihan ok käyttöautoon.
    Sinun tapauksessa tietty vähän auttaa tuo 3,5 perävälitys.
     
  17. kalle39

    kalle39 1st gear

    Hyvä pointti tuokin, vakio turbiini löytyy hyllystä myös, täytyy kokeilla sitäkin ja vertailla. Katsoo millaiseksi tuo koneen luonne/käytös todellisuudessa muodostuu, ja valita nuo voimansiirron palikat sitten sen mukaan.
     
  18. Futurage

    Futurage Gearhead

    Kaasariksi 750 tai 770 vakuumiholley.
    600 ei anna vastaavaa ajovääntöä/tehoa eikä 750-770 ole yhtään liian iso.
    Ihan vaan referenssinä, kaverilla on 408 W katumotissa 1050 Dominator, vie matka-ajossa 13 litraa satasella, kaasari säädetty antaumuksella ( vaihdettavat bleedit ym.) ja 5-lovinen manuaali.Itsellä myös 408 W motissa 950 Holley, vielä säätämättä, ihan hyvin kyllä toimii kadulla mutta on out of the box rikkaalla.

    Veikkaan että sun tapauksessa 600:lla jää ajovääntö ohuemmaksi kuin 750:llä, jopa 351 tilavuudessa antaa 750 vac paremmat ajofiilikset kuin 600 vac.
     
  19. Subbe99

    Subbe99 2nd gear

    Joko Kalle on saanut rojektin nippuun?
     
  20. kalle39

    kalle39 1st gear

    Hauska huomata et näitä vanhoja aiheita viel katellaan. No itse asiaan, eli kone on vieläkin tekemättä samoin kuin loppuauto.
    Osittain omaa saamattomuutta ja toisaalta kahden peräkkäisen muksun tulo on "hieman" tuonut uusia rajoitteita rakenteluun. Mitä koneeseen tulee on kokoonpanoon tullut hieman muutoksia. Eli nyk. kokoonpano on seuraava:
    M400 lohko 0,03 ylikokoon porattuna, vakio kampura ja kiertokanget (tasapainotettuna)
    Holley 750 DP Kaasari
    2v kannet, joihin koneistettu 4v venttiilit
    Takomännät, Patilla, näitä ei enää tehdäkkään TRW L2348F30 dome 12.1cc
    Comp cams xe274h nokka
    Tci streetfigher turbiini stall noin 2800rpm
    C6 vaihteisto
    2kpl imusarjoja Edelbrock performer 2taso ja varalla holleyn 1taso dominator
    Peltisarjat pitkät

    Ja kaikkea muuta pikkusälää kuten vesipumppua, nostajat yms nippelit.

    Auto on myöskin rumasti kesken, kori hiottu pellille. Maalari löytyy mutta rahat puuttuu. Tarkoitus olisi saada nyt tulevana kesänä kone valmiiksi, säädettyä ja käytettyä penkissä. Korin kanssa menee varmaan myöhenpään. Jos pk-seudulla on joku FORD guru joka ois kiinnostunut kaljapalkalla ihmettelemään koneen kasausta kumartaisin syvään.
    Jos jollakulla on tarvetta 351c roippeille niitä löytyy jos jonkunlaista esim. pari lohkoa, orkkis nokkaa, kaasaria, jakajaa yms vakio 2v kannet tyhjänä ja näihin uudet jouset yms.

    -Kalle
    saarinen46@gmail.com jos joku haluaa osia kysellä.
     

Kerro tästä muillekin!