Ford 460 moottoriprojekti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja makkepuu, 11.7.2011.

  1. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    '76 t-birdin keulilla. pari päivää tuossa nyt ollut ja kylmäkäynnistys meinaa olla aikas hankala. automaattiryyppy ei toimi, se läppä menee ehkä 1/3 kiinni ja aukeaa heti kun kone hörähtää käyntiin. ongelma on se, että jos pumppaa ennen käynnistystä niin kastelee tulpat. jos ei pumppaa niin se ei meinaa lähteä. jokatapauksessa akku on tyhjä ennenkun auton saa tulille ja joutuu ajaan ilman valoja 30km lenkin ennenku uskaltaa mennä kauppaan.

    muutakin probleemaa tuossa kaasarissa on. kannen tiiviste näyttää turvonneelta ja se hikoilee bensaa. samoin bensaputken liitin hikoilee. ei vuoda, imusarja on kuiva mutta kaasari näyttää 2-tahti mopon kaasarilta, hionneelta ja rasvaiselta.

    saako tuohon korjaussarjoja mistä ja mihin hintaan? ja pitäsköhän tuo ryyppy jumittaa auki-asentoon kun tällä ajetaan vain kesällä. kuumana lähtee ihan hyvin käymään
     
  2. fury poika

    fury poika 3rd gear

    Jumittaisin sen ryypyn auki, mut pienetkin vuodot polttoaine linjassa on syytä tukkia. Korjaussarjaa varmaan saa hinta parin kolmenkympin luokkaa, mutta kannattaa varmaan kattoo kaasuttimen läppien akseli eli onko klappii.
     
  3. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    ryyppy oli sähkötoiminen jossa oli johto irti. irroitin sen piimetallihässäkän ja köytin läpän rautalangalla auki. kaasarin tyyppi on motocraft D6AE BA. pistin korjaussarjan tilaukseen. en tiedä onko siitä hirveitä apuja, sillä läppien akselit oli todella väljät, molemmat meni että klonks klonks. uusi (remanufactured) kaasutin näyttäisi olevan rockautossa reilun 170€.
     
  4. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    rokkiautosta ilman muuta rema kaasari tilalle, jos akselit kovasti väljät, ilmaa ne imee välistä, ja seokset sekaisin..
     
  5. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    tänään sain ekaa kertaa auton käyntiin sen omalla akulla. ainakin kiihdytyspumppu on sökö, sillä käynnistysoperaatio menee jotenkin näin: 10 polkasua-2sec startti-10 polkasua-2sec startti-10 polkasua-2sec startti-10 polkasua-2sec startti-10 polkasua-2sec startti-10 polkasua-2sec startti-10 polkasua-2sec startti-10 polkasua-2sec startti-10 polkasua-2sec startti-10 polkasua-2sec startti-10 polkasua-2sec startti-lupaa10 polkasua-2sec startti-lupaa-10 polkasua-2sec startti-lupaa-10 polkasua-2sec startti-käymään.

    täytyy kokeilla tivistää tuo vanha kaasari, nuuka kun olen. isä sai tuon meidän willys jeepin väljän soppatykin ihan hyväksi kun se kikosteli akselien kauloille pienet O-renkaat
     
  6. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    kaasarin korjaussarja sitten ebaystä vaan...
     
  7. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    löytyi south west tradesta ihan hyllystä. olikohan vähän reilu 30€. täytyy koittaa saada fiksattua että pääsee taas liikenteeseen. on meinaan messevä peli ajaa 8)
     
  8. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    kaasarista ei löytynyt varsinaista vikaa kuin vääntyneet neulat, ne suuttimien sisään painuvat. mutta kansi oli kyllä tarkka pistää takasin paikalleen sillai että neulat meni oikeisiin paikkoihin. kiihdytyspumpun gummi oli ihan ehjä, mutta hirveän väljä siihen tappiin missä se on kiinni. uusi kumi oli taas vääränmallinen mutta nakersin siihen oikeankokoisen reiän ja laitoin paikalleen. kaikki paitsi muutama kannen ja pohjan kiinnitysruuveista oli mulkannut. M5 kierteisiä tilalle. ei tuo sopan annostelija enään missään hyvässä tikissä ole, täytyy varautua jo siihen että saa pistää rokkiautosta uuden tilaukseen, samalla tietysti sais paljon muutakin.
     
  9. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    eilen tuli rokkiautosta uusi kaasari. nyt pelittää hienosti eikä haise enään bensalle 8)
     
  10. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    pitkään sitä auvoisuutta kestikin. nyt hävisi tyhjäkäynti melkein kokonaan tai meni ainakin vaikeaksi. kylmänä lähtee tosi hienosti käymään ja käy tasaisesti niin kauan kun ryyppy on päällä. kun kaasua painaa edes senverta että auto lähtee liikkumaan niin ei mitään ongelmia. kuumana lähtee käyntiin ihan hyvin kun vähän avaa kaasua ennenku rupee sahaamaan. mutta se tyjäkäynti :mad: kone heiluu ja ravisee, auto tärisee ja pakoputkista kuuluu että PRÖTÖTÖÖ.

    vaihdoin kaikki alipaineletkut, vuotava ported vacuum switch ohitettiin -> letku jakajalta kaasariin suoraan. sytytystulpat oli pikimustat ja karstaiset. tuota sitten isäukon kanssa nenät pakoputkessa haisteltiin ja haisee niin rikkaalle ja kitkerälle ja savua tulee niin perkuleesti. mustaa sellaista. sain vähän parannettua kun isonsin inasen tyhjäkäyntiä ja kiersin seosruuveja 2,75 kierrosta kiinni. tosiaan heti kun kaasua lisää sen verran että pirssi lähtee liikkeelle niin kaikki pelaa hienosti. vetoja on, vastaa kaasuun ja kiskas yhellä suoralla 120mph aika helposti. uudet tulpat on tilauksessa, jakaja, alipainekello, puola, konkka ja piuhat näyttää uusilta. smoggipumppu on paikallaan mutta hihna irti ja alipainemötikästä letku irti ja tulpattu imusarjassa.

    tuossahan linkki videoon! http://s94.photobucket.com/albums/l101/ ... I_3193.mp4
    ja tuossa itse pääpiru
    [​IMG]
     
  11. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    oletko tutkinu ettei vaan imusarjan tiiviste/et vuoda ?
     
  12. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    en muuten kuin starttipilottia suihkinu ympäriinsä eikä kone reagoinu. sellaisen löysin, kun vaihdoin laatikonpäähän alipaineletkua että se modulaattori on vissiin sökö, sieltä valui atf:ää. taas vähän säätelin ja nyt se käy kohtuullisesti kun vaihde on vapaalla, pientä värinää enään. pykälä silmään niin sitten täristetäänkin jo enemmän
     
  13. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    rupesin vaihtaan tulppia ja 2 tulpanjohtoa oli hajalla, jäi rojut tulppaan kiinni kun hatun nyppäsi irti. kaivoin nurkista jotain vanhoja johtoja ja kone rupesi käymään huomattavasti paremmin. nyt se käy tyhjäkäyntiä melkeinpä mallikkaasti mutta kun pykälän laittaa silmään niin edelleen täristää. en tiedä paljonko tyhjäkäyntinopeus on, sillä sen arvioiminen ilman mittaria on aika hankalaa kun konehuoneesta kuuluu että PUHHHHH ja pakoputkesta SIHHHH
     
  14. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    jos se modulaattorin kalvo on puhki niin se vähän sekottaa tyhjäkäyntiä. ootko kokeillu tukkia letkua sinne modulaattorille?
    voidaanhan sitä tyhjäkäyntiä ihmetellä porukalla huomenna jos olet tulossa nääsvillen kokoontumiseen.
     
  15. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    en ole kokeillut, se on kyllä mahdollista että sotkee tyhkäkäyntiä. konehuoneeseen saakka se ei ollut saanu atf:ää mutta sieltä letkun juuresta sitä tuli. pitää seuraavaan rockauto-kuormaan pistää uusi modulaattori. ja nääsvilleen olis tarkotus tulla kyllä sitten lauantaina
     
  16. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    potkinpa vanhan jutun ylös. pirssi on ollu melkein kokoajan liikenteessä, mitä nyt 3 lumisinta kuukautta oli tallissa. syksyllä sitä sen verran säätelin että sain käymään sen verta siististi että uskalsi ajella.

    mutkun se käy kokoaika rikkaalla, ei piisaa seosruuvit laihentamaan. ne on 1 1/4 kierrosta auki, milli kiinnipäin niin sammuu siihen paikkaan. polkastessa puskee mustaa ku cumminssi. orkkis kaasarissa oli ruuvit tasan 4 kierrosta auki. kylmänä tuo lähtee käymään ku vähän avainta näyttää mutta kuumana joutuu sahaamaan kaasu puolessavälissä.

    en ole avannu molempia kuasareita vierekkäin pöydälle että onko niissä samanmoiset suuttimet sun muut rojut. hienosti tuo kyllä maantiellä menee, mut niin menee soppaakin. vanhalla vuotavalla kaasarilla pääsi 2-3 litraa pienemmällä vaikka bensaa meni oma osuutensa pitkin konehuonetta.

    egr on poistettu ja alipainepillejä menty ja tukittu yks kerrallaan, ei vaikutusta. mut sitten löysin jotain! pcv:ltä lähtee metallinen putki jonka välissä on joku ihme venttiili (kuvassa sopivasti letkun alla) niin koneen käydessä väänsin sitä venttiiliä auki, se on siis ulkoilmaan auki ja jousi pitää kiinni, niin käynti tasaantui kummasti! ja välillä olen ihmetelly koneesta kuuluvaa pientä rapinaa joka tulee repsikanpuolelta. no pcv sitä meteliä pitää. kun sen tempasee venakopasta irti niin rapina lakkaa ja käynti tasaantuu. syyllinen? muuten kone tuntuis huohottavan oikein, vetää öljykorkista sisään ja pcv:stä ulos. ei sotke öljykorkkia sit mitenkään.

    jostain kyllä luin että fordin kaasareissa saattaa joku power valve jumittaa ja uittaa sieltä pentsiiniä koneeseen?
     
  17. ktech

    ktech 3rd gear

    tuttuja oireita, liekköhän koho jäänyt säätämättä kaasarin kasauksen yhteydessä? itsellä oli ponun quadrajetissa samaa vaivaa, kun joku edellisistä asentajista oli tällännyt kaasariin korjaussarjan uudella koholla mutta oli jättänyt sen säätämättä. polttoaineen pinta kohokammiossa oli ainakin 2x sen mitä piti ja joutokäynnillä käytännössä tulvi.
     
  18. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    ei oo tullu kovin paljoa fordilla kurvailtua niin on jääny asian selvittäminen vähemmälle. mut nyt rupee pikkuhiljaa nyppimään. bensaa menee niin saatanasti, no ainahan 460:lla menee mutta nyt menee eniten saatanasti. ja savu. pakoputkenpäät osottaa maahan niin kertapolkasu kaasupohjaan jättää maahan noin 50cm pikimustat läntit ja aivan jumalaton MUSTA savupilvi ilmassa.

    menen nyt tuonne talliin ja repäsen kaasarin pöydälle ja toisen venakopan. kiinnostaa tietää onko siellä ohjureissa mitään nylon kuppeja tallella ja mitä helvettiä tuo kaasari on syöny.

    ja mitähän tuossa pitäis olla sytkäennakko? alipaine jakaja elektronisella boksilla.

    smoggi laitteet OLI mutta nyttemmin poistettu. eli siis happipumppu veks ja katit tyhjätty
     
  19. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    nyt ne on molemmat soppatykit pöydällä vierekkäin. tismalleen samanlaiset kumpanenkin. koitin vertailla bensanpintoja niin näytti siltä että vanhassa olisi ollut vähän ylempänä? vanhan suuttimissa ei lukemia ollut mutta uudessa kehutaan että 12.

    kun otin kaasarin irti niin imusarjassa oikein lillui bensaa ja gaso haisi heti kun ilmanputsarin otti irti. mitä tuolle nyt keksit sitten... summissa vääntää kohoa alaspäin? vaiko neuloja syvemmälle suuttimiin?

    uusi kuasari näyttää tältä
    [​IMG]

    ja sen kansi tältä
    [​IMG]

    vanha kaasari levitettynä taas on tällainen
    [​IMG]
     
  20. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    käänsin kohoa summissa alaspäin, varmaan neljänneksen verran bensanpintaa alaspäin. haisee vieläkin niin hemmetin rikkaalle mutta ei enään pöllytä mustaa yhtälailla. kyllä vieläkin tulee pieni musta pölähdys kun polkasee mutta ei jää enään maahan nokilänttiä. kyseinen toimenpide aiheutti myös sen, että nyt kun ajossa polkasee lämän tiskiin kone röpeltää sekunnin ennenkun lähdetään. tasaisesti kiihdyttäessä ei ongelmia eikä paikallaan polkastaessa. ja nyt kone lähtee kuumana käyntiin kun vaan avaimesta näyttää, aikaisemmin täyty painaa kaasupoljin puoleenväliin ja sitten sahata minuutti ja jumalattoman savupilven saattelemana tulille.

    kaasaria kasatessa kattelin vähän paremmin niitä suuttimia sun muita hilkkeitä. ne suuttimet olikin 72 ja orkkiskaasarissa 97. orkkiksessa neulat meni aivan pohjaan asti mutta tässä rema-kaasarissa jää 2mm rakoa siihen alipaineputkeen kun pohjaavat. neulaventtiili piti paineen ja polttoaineen paluuputki on auki.

    en oikeen keksi mitään mitä tehdä tuolle, kun ei ole mitään toista kaasariakaan millä kokeilla. venttiilinvarren tiivisteet tuosta on kyllä menny kun käynnistykset sinertää siihenmalliin. täytynee kesän päätteeksi ottaa pöydälle koko paska
     

Kerro tästä muillekin!