Ford 460 moottoriprojekti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja makkepuu, 11.7.2011.

  1. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    kansi tai runkopultteja on isojen poikien mukaan turha vaihtaa jos ovat ehjiä.
    veiveihin kannattaa kyllä laittaa arp merkkisiä..
     
  2. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    tempasin kampiaksilan pöydälle ja koitin siivota öljykanavia menetelmällä jarrukliineri -> paineilma. runkolaakerit oli samanmoiset kuin kiertokankienkin liuskat, lääpityn näköiset mutta akselin kaulat ok. melkeinpä sanoisin että nokan laakerit on kaikkein pahiten kuluneet ja onnistuin tekemään yhden kolhun nokkaa irrottaessa. uusiks kaikki niin ei tarvi murehtia. jännä homma, kun koneessa ei ole missään kertynenä sludgea, eli sitä ihanaa öljypikipaskaa. mutta silti öljynvaihdon jälkeen uudet kurat on mustat jo 100km jälkeen.
    [​IMG]

    kaivoin netistä hype-mäntien välystaulukon esille, ja tuolle poraukselle välykseksi suositellaan 0.0508 - 0.0635mm. reikäkellon ja kaarimikrometrin kanssa pähkäiltiin että nykyisillä männillä ja noilla välyksillä pyttyjä saisi isontaa 3-4 satkua. paskalla tuurilla uudet std-kokoiset männät on tietty jumalattomasti orkkiksia pienemmät ja vituiks menee :poff:

    kannetkin olis vihdoin valmiit ja kiikutan ne pajalle pikimmiten. kyllä niihin pakorööreihin jäi vielä kairattavaa mutta en uskaltanu lähteä leventämään ja syventämään kun kokemusta moisesta ei löydy. pakokanavan katon ja ohjurin väliin tuli ainakin toinen mokoma lisää tilaa, kai se jotain vaikuttaa.

    olisko kellään heittää jotain linkkiä mistä sais kaikki kiristysmomentit sun muut?

    ja jotain osviittaa mitä kampuran tasapainotus mahtaisi kustantaa?
    [​IMG]
     
  3. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    pakokanaviin riittää se katon oikominen tässä tapauksessa, lattiaan ei oikeestaan tarvii edes koskea. tuossa olis momentteja..

    http://boxwrench.net/specs/ford_429-514.htm
     
  4. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    tuossa olis kasalla jo jotain konehuoneeseen päätyvää.
    [​IMG]
    pitää jostain hommata uudet vesiletkujen lähdöt imusarjaan. orkkikset olivat mädäntyneet käyttökelvottomiksi.
     
  5. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Vaikkei sitä sludgea siellä motissa ollukkaan ni kannattaa hommata se harjasetti öljykanavia varten ja käyttää eri aineita kanavien pesuun.
    On kummallista kuinka erilaisilla aineilla sieltä alkaa irtoamaan sitä
    paskaa? Ihan tiskipesuvedellä,CRC 5-56/WD-40:llä ja kuumapainepesurilla
    jne. toistamalla pesukertoja likaa irtoaa koko ajan lisää? Lipeäkylpy olis kyllä POP ! Ts. sen uuden öljyn värjää toi vanha kanavissa oleva
    pinttynyt kökkö. Tämä ei ole pelkästään minun haaveilun tulos, vaan ihan isot koirat Amerikkoloissa ovat todenneet saman asian jo aiemmin.
     
  6. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    kyllä! kaivoin kaapista kaikki litkut joissa puhuttiin jotain irroitusöljystä tms. crc 5-56, crc penetrating oil+mo5, würth rost-off... rupes meinaan mustaa mökää valumaan vaikka helvetin kalliilla jarrukliinerillä ei lähteny mitään. kaikkein pahiten paskaa tuntus olevan ööliputsarilta ekaan laakeripukkiin + nokan laakeriin menevässä kanavassa. otin koneen etupäästä öljykanavien tulpat auki. takaa en oikeen saa kun on tuo pukki tiellä. täytyy käydä vaarivainaan pyssykaapilla, siellä on kaikenmaailman pitkiä suteja ja rasseja joilla vois kokeilla sörrätä
     
  7. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Eräs Coloradossa toimiva pitkän linjan Ford-moottoreihin (ja muihinkin) perehtynyt koneistaja-HiPerf. yrittäjä sanoi ystävälleni, että kun olet mielestäsi pessyt lohkon riittävän usein, niin pese se vielä silti 5 kertaa!
    Tarkoitti sillä juuri, ettet koskaan saa lohkoa TURHAN puhtaaksi! OK, meidän tapauksissa on kuitenkin kyse miedosti piristetyistä käyttömoottoreista, jolloin ne eivät joudu äärimmäisiin rääkkeihin vs. kisamoottoriin, mutta puhtaus on kuitenkin se hyvä perusta jolle rakentaa moottoriansa.
    On se vaan HIENO toi Stealth ! :-D
     
  8. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    onhan tuo stealth häijyn näkönen, onpi vaan aika täpärällä mahtuuko ilmanputsari konepellin alle. jos pienestä kiinni niin nostan peltiä takareunasta, jos ei niin skuuppihommiksi menee.

    seuraava operaatio taitaapi olla virranjakaja. tuon re-curve kitin mukana tuli aika hyvät ohjeet mitä jousiparia käyttää millekin maksimiennakolle. jotain 38btdc @3600rpm olis varmaan aika passeli. seuraava pykälä ylöspäin nosti kierrokset 3800 ja seuraava alaspäin pudotti ne jo 2600. tuossa tuli säädettävä vacuumikello, sen säätö varmaan haetaan kohdalleen konehuoneeseenpäin. pitää vielä lueskella ohjelappua ja ehdottomasti myös tätä http://www.reincarnation-automotive.com ... index.html
     
  9. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Kaikki mikä edesauttaa kaasarin ilmansaantia on hyvä! JOS saat kaasarin ilmansaannin eristettyä konepellin alla olevasta "kuumasta"(ajon aikana/kesällä) ilmasta, edesauttaa koneesi toimintaa.
    Suosittelen MSD:n Pro Billet-jakajaa! Siinä on todelliset mahdollisuudet
    PIKAISIIN muutoksiin ennakon suhteen. On hintava, mutta toimii juuri kuten tarvii.
     
  10. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Olisko tää hyvä vinkki? Ainakin ite putsasin omasta maamoottorista ö-kanavat miljoonan pesun jälkeen näin.. Tarpeeks pitkä akselin pätkä johon rälläkällä millin laikalla halkio päähän ja rullaa siihen santapaperia ja pyörittää porakoneella ö-kanavissa.

    Kampuran puntitus ainakin lahen kansityössä tais olla jotai parisataa euroo, ehkä vähän päälle..
     
  11. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    juu summitin sivuilta kattelinkin noita msd jakajia. sais kuitenkin olla vacuumi-pöntöllä varustettu kun pirssi tulee lähinnä kesäkäyttis-kruisailu-vähän torilla repästään-käyttöön. racer's placen hinnastosta löyty hintalappu 424€ mallille MSD8477 ja 461€ mallille MSD8350. ja vuodenvaihteessa kirjotellaan lappuun että työtön työtön työtön....... persaukisuuden pakottamana tyydyn tuohon 50€ maksaneeseen rekurvauskittiin. saahan tuon jakajan tietty vaihdettua myöhemmin jos siltä tuntuu mutta luulisin että omaan käyttöön piisaa vanhan sörkkiminen. kun laskee montako tilipäivää tulee ennenkun työt taas loppuu ja mitä kaikkea pitäis hommata niin... noh onneksi kyseessä harrasteauto jonka valmistumisella ei ole niin kovaa hätää kun viimetalvena sain rakenneltua tällasen kesäpäivien varalle
    [​IMG]
    ja pari talvea sitten kapraissista rupes henki loppumaan niin oli vähän pakkopullaa joka ilta mennä pihatalliin (lautavaja maapohjalla) tekeen koneremppaa konehuoneeseenpäin ja autolle olis ollu polttava tarve (mutta tulipas tehtyä). -27astetta ja koneen kasausta. bilteman lämpöpuhallin lämmitti tiivisteet, silikonit ja miehen.
    [​IMG]
    [​IMG]

    mutta eiköhän tämä rojekti tästä pikkuhiljaa edisty. seuraavasta tilistä laakereita ja tiivisteitä, sitä seuraavasta vaikka ebaysta männät ja pyörivien osien tasapainotus jne
     
  12. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    joskus jostain moposta kiillotettiin imukanavia halkaisemalla pultti ja sinne väliin santapaperia ja poralla kierroksia. hyvin toimi.

    täytyy ensviikolla soitella parit lähistön pajat läpi onko mahdollista puntittaa kampuraa. joku joskus kehu jotain lapualaista pajaa, sinne ei olis matkaa ku reilu 100km täältä...
     
  13. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    tasan samaa mieltä tuon jakaja asian kanssakin. saa sen tehtyä vakiostakin, mutta hyvää siitä ei taida saadakkaan.
     
  14. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    eiköhän jossain vaiheessa tuo jakaja vaihdu mutta nykyisen rahatilanteen vuoksi se siirtyy samaan hamaan tulevaisuuteen voimansiirron palikoiden kanssa :D shift-kitit ei paljoa kustantanu kun summitilta vilasin, sellasen nyt voisikin asentaa vaikka suodattimen vaihdon yhteydessä. perää en taida avata ennenkun sinne on pistää lukko ja välitys.
     
  15. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    otin jakajan auki, simppeli homma. sisältä paljastu 13L ja 18L sloteilla varustettu governoori jossa oli käytössä tuo isompi kolo ja se tappi oli paksunnettu tuollasella muoviklipsulla. vaihdoin koko paketin ympäri ja heitin muoviklipsun pois. jäykempi orkkisjousi oli todella jäykkä, ei pysyny sormissa kun sitä koitti venyttää.
    [​IMG]

    vaihdoin jäykemmän jousen tilalle re-curve kitin mukana tulleen löysemmän ja jätin toisen alkuperäiseksi; paketin ohjeen mukaan näin täydet ennakot pitäis olla pelissä noin 3500rpm paikkeilla. 13L slotti antaa maksimi kierrosennakkoja 26 astetta.
    [​IMG]

    samalla tuli vähän voideltua kaikkia liikkuvia osia.

    niinjoo ja pistin nuo speedpro:n männät ebaysta tilaukseen
    [​IMG]
     
  16. jko

    jko Gearhead

    muovi tapin ympärillä on orkkis kamaa eli sen poistaminen
    lisää reilusti ennakkoo
     
  17. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    niinhän tuo lisää kun siellä pääsee rojut kääntymään enempi, mad porter scottyn ohjeiden mukaan valitsin pienemmän slotin ja muovi veks
     
  18. jko

    jko Gearhead

    joo,mutta muovin poisto muuttaa kolon 13 lukemaan 17
     
  19. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    mulla on ainaki ollu vakiojakajissa ongelmana liika ennakko. voihan se olla kyllä toisinpäinkin..
     
  20. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    pistetään fylliä tapin ympärille ei siin mittään. voihan tuota mulkkailla jälkeenpäin jos ei tule ennakkoa. nyt 13l slotilla ja ilman muovia se paketti kiertyy todella paljon vähempi kun muovin kanssa 18l slotilla. olihan se tietysti se toinen jousi niin kiree että maksimiennakkoa varten koneen olisi pitäny kiertää varmaan yli 9000rpm...

    kannet on koneistettu, plaanattu ja seetit hiottu. täytyy ruveta ensviikolla soittelemaan lähialueen koneistamoita läpi että kuka kerkeis vaihtaan männät veiveihin ja tasapainottaan kammen.
     

Kerro tästä muillekin!