Ford 460 moottoriprojekti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja makkepuu, 11.7.2011.

  1. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    hah, meinas tulla amatöörimoka ja paniikki yhtäaikaa, järjestelin osia ja huomasin että en ollu merkannu mäntiin että mitenkäpäin ne oli koneessa, olivat kahdessa rivissä oikeassa järjestyksessä mutta enpä ollu vetäny karstaan nuolta. no onneksi siellä orkkis männässä oli toisella sivulla iso F :D

    edit:
    tai no mitäpä noilla väliä kun uudet männät pistää. eikös se riitä että kanget ovat oikein päin, eli yläpään iso klimppi ulospäin tai alapään viistottu puoli kampeenpäin ja tasaset vastakkain
     
  2. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    jotain päivitystä, tiivisteitä tuli jumalaton kasa swt:ltä ja männät on tullissa.

    en ole löytäny mistään puljusta vesiletkujen lähtöjä tuohon imusarjaan, pitää vissiin siirtyä hydrauliikkapuljun tiskille. no jokatapauksessa pääsee vihdoin kasaamaan venttiilit kansiin kun tuli ohjurinkumeja. nimenomaan kumeja, ei nylon hattuja. en vielä kokeillu paikalleen, mutta jääkö noi kumit venttiilin varteen kiinni niinkuin nylon hatut ja holpottavat siinä mukana vai pitääkö ne saada jotenkin liimattua ohjuriin kiinni? löysin summitin sivuilta samanmoiset gummit (fel-pro) ja siellä kehuttiin että machinework required...
     
  3. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    voin suositella niitä letkunlähtöjen ostamista hydrauliikkapuljusta. löytyy kaikenlaista sopivaa suoraan hyllystä.
    kannattaa sitte laittaa siihen vesipumpun ja imusarjan väliin se lyhyt pätkä silikooniletkusta ja katkasta imusarjan lähtö sopivaan mittaan ennen asennusta.

    jakopään rattaan alla nokka-akselilla on se levy mikä pitää nokan paikallaan. kiristä levy niin että nokka pyörii vapaasti. jos hieroo kiinni niin menee ensimmäinen nokkalaakeri aika nopeesti vaihtokuntoon.

    ei tarvii liimailla ohjurinkumeja minnekkään.
     
  4. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    jahas jahas, männät tuli vihdoin. laskeskelin tuossa välyksiä ja pyty pitäis pyöräyttää jonnekin 110,75mm tienoille. cnc-härveliä työkseen pyörittävä kaveri tulee vkl poikkeemaan ja ottaa isänsä sorvaamosta reikäkellot sun muut härvelit niin tsiigataan vähän reikiä. mäntäpaketissa kehuttiin että minimi clearance olis 0.0015" eli vähän alle neljäsatkua. maksimia ei ilmoitettu, mutta kb:n taulukko (hypemännille) sanoi että porauksen ollessa yli 4.1" välys .0020 - .0025
    tuskinpa vanhasta lohkosta ihan heti liian kireää tekee.

    kannet tuli kasattua tuossa viikolla, iisi homma.

    lohko, kannet, venakopat, jakopää, vesipumppu ja öölipohja tuli sudittua siniseksi. jos sais vkl aikana hoonattua pytyt niin olis kova juttu. muuten menny vapaa-aika kämpän lämmitykseen ja muijalle pitäny hitsata vanhaa sunnya talvipeliksi. kyllähän tuo kapraissilla päästelee mutta moittii että k-kaupan kassalla ei kuulemma tienaa tarpeeks bensarahaa 23h viikkotuntimäärällä :mad:

    soppatykki pitäs kans hommata, uutta holley 750vac sähköryypyllä kattellu mutta 370€ on aika kova hinta. kaikki käytetyt manuaaliryypyllä eikä ole pelkoa että rupeisin ryyppyvaijeria virittelemään. jonkinlaiset peltisarjat pitäis myös kattella. halvimmat ja ulkomuotonsapuolasta lähimmät löyty summitilta http://www.summitracing.com/parts/hed-8 ... /make/ford
    eli etenkin kuskinpuoli pitäs lähteä pirua kyytiä takaviistoon.
    nuo näyttäis löytyvän myös racer's placesta hurjaan 204e hintaan. johonkin vaniin ilmeisesti tarkoitettu.
     
  5. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    summitilla oli muistaakseni tehtaan korjaamia kaasareita vähän edeullisemmin.
    ryypyä en ole tarvinnu ikinä, vaikka joskus aikoinaan tuli ajeltua talvellakin.
    oman kokemuksen mukaan tuo 750 vaan on vähän nuhanen tuon kokosessa koneessa.

    tollaset peltisarjat tarvii varmaan tilata, vois olla pieni mahdollisuus saada ne mahtumaan konehuoneeseen.
     
  6. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    tähän koppaan on aika kiree paikka kuskinpuolella ohjaussimpukan takia. '72up torinon sarjat käy pienellä vasaroinnilla.

    hooker 6126, kiertää simpukan mutta ottaa ylätukivarteen.
    [​IMG]
    pajavasaralla kops-kops
    [​IMG]
    simpukka jää nakeliin tuonne putkien sekaan
    [​IMG]

    noissa hedmaneissa joutuu varmaan muokkaamaan yhden putken, veikkaan että seiskan primääri ottaa palkkiin kiinni.
    [​IMG]

    olisko 850cfm soppatykki parempi kuin 750? kuitenkin kierrokset jää max 5500rpm
     
  7. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    kierrätät kuitenki mielellään tasapainotettua konetta sen 6 tuhatta.830 tai 850 on jo alueella.

    mulla on konehuoneessa suunnilleen kaikki tiellä, alkaen ylätukivarsista, koneen kiinnikkeistä, alatukivarsista, simpukasta, ohjaustangoista ja kytkinkopasta. jne..
     
  8. retro

    retro Gearhead

    Jos jollain tulee vastaan tommosia edullisia pakosarjoja, jotka sopii 72 up torinojen tilalle niin kiinnostaa. Itelle en oo ainakaan vielä uskaltanu tuommosia parin sadan motorhome-sarjoja tilata, kun ei varmaan sovi kuskin puolelle kun jättämällä pari putkea pois. Tai jos joku tiputtelee tuommoset johonkin vastaavaan koriin niin ois mukava nähdä miten silpuksi menee.
     
  9. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    pitää vielä ostaa uudet laakerit ja käyttää sisuskalut tasapainotuksessa joten vielä ei ole hilloa hommata sarjoja, mutta tuollaset halppisheadmanit meinasin hommata. varmasti helpompi sovittaa noista kuin ostaa 2 muovikassillista mutkia motonetistä + laipat. kun rahaa kertyy (pirun hitaasti) niin jossain vaiheessa viimeistään keväällä tästä topicista saa lukea kuinka huudetaan tallissa veetä, peetä, ässää ja näiden yhdistelmiä ja sovitetaan halvimmat mahdollisimmat peltisarjat tuonne t-birdin konehuoneeseen
     
  10. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    vesijohtomutkista tulee aika hyvät kun viittii ite askarrella. laippoja vois teettää kylillä metallipajalla.

    silti ostan ylimääräset valusarjat pois kuleksimasta tallien nurkista. :D
     
  11. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    taidan pitää nuo valusarjat tallella varmuudenvuoksi, tai sit jos alkaa pussihousuttaan :D tilasin tänään laakerit (clevite p-series), arp pultit veiveihin ja jotain pientä sälää. niin ja jupusin C6:den pois autosta. oli se takakiinnike vähän kinkkinen saada irti kun en älynny irrottaa koko palkkia autosta. melkeinpä sitten takasinpäin laittaessa palkki pois. komeesti sotkin atf:ällä koko pihatallin kun tuota mötikkää jupusin. tunkilla auto kyljelleen ja helman alta tempasin :D kyllä tuon jaksoi kantaa lämpöseen talliin vaikka näytti aika painavalta teokselta.

    otin öljypohjan auki, siellä pohjalla oli aika paljon harmahtavaa sludgea mutta ölpät oli aivan kirkkaat eivätkä haisseet palaneelle.
    [​IMG]

    mutta kun sitä sludgea siivosin niin sieltä öölipohjasta löyty tällainen yllätys!! :O
    [​IMG]
    jonkinsortin pakeliittilevynpuolikas. oli aika hyvin tatinassa kiinni eli ilmeisesti lojunut laatikon pohjalla jo jonkun aikaa. loota ei ole ikinä luistanu tai takerrellu mitenkään, ja muutenkin ne kaikki pakat näytti siltä että miten sieltä välistä mitään pääsisi putoamaan, siis jos tuo on joku kytkimeen liittyvä käikäle... ärrr, tätä ei olis tarvittu
     
  12. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    noniin ja vaihteistosta löytyneen yllärin takia tämän koneprojektin budjetti sukelsi ja pahasti. ärrrrh. ja työt muuttu keikkahommiksi niinkauaksi kun keikkaa piisaa, eli viikolla ei tapahdu mitään ja vkl ei saa hommattua mistään mitään. paitsi sitten kun hommat loppuu. onneksi kyseessä on harrastekapine.

    jos jollakulla on nurkissa 800cfm edelbrock tai 850 holley niin saa tarjota! squarebore, ei muuta väliä mutta ford-kickdownista plussaa
     
  13. Granaatu

    Granaatu Gearhead

    Tuo vaihteiston öljypumpun takana olen thrust washerin (en tiiä mikä suomeksi) puolikas. http://www.broaderperformance.com/ford-c6-/160-c6-thrust-washer-kit-.html
    Tuossa setissä nuo 4 kpl "selective thrust washerit", jolla haetaan rempatessa viimeiseksi päittäisvälys oikeaksi. Sen vaihto vaatii lootan öljupumpun irroituksen, muttei kauheen paha homma kun sulla näyttää olevan loota jo pöydällä.
     
  14. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    juu noita osien hintoja jo selvittelinkin, että eivät ole hinnankiroissa. mietin vaan että pitäisikö koko hoito levittää ja käydä läpi nyt kun se kerran on pöydällä. öljyistä päätellen minkäänlaista luistamista ei ole tapahtunut enkä sellaista ole ajossakaan huomannut. järeämpi turbaani olis varmaan hyvä laittaa mutta järkevällä stallilla; esim tällainen http://www.ebay.com/itm/FORD-C6-HEAVY-D ... e2&vxp=mtr

    katukäytössä tuskin on järkeä ajaa turbaanilla jonka stall on pirusti korkeampi kuin koneen kierrokset satasen vauhdissa. 2.73:1 perällä ~2000rpm @100kmh. jos perä on joskus auki niin välitys vissiin vaihtuu 3.20:1 millaisen tuohon on optiona saanutkin. harmi kun racer's placen tarjouslistalla ei ole 9" käypäsiä välityksiä kuin alkaen 3.50:1 ja sellaisen kanssa jengat nousis johonkin 2500-2600rpm
     
  15. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead


    oliskin noin vähän mutta on satasessa 3200 rpm.
    linkin turbiini on varmaan kestävä mutta taitaa ottaa jo tonnissa kiinni :eek:
     
  16. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    en halua että mosa kiljuu matkavauhdissa yli 3000rpm, jo 2500rpm on kipurajalla. nyt tosiaan 2000rpm ja gps näyttää jotain 96kmh. ei ihme että värkki kulki mittarin pohjaan (120mph) aika kepeesti. ei ollut silloin gepsiä mukana että kuinka paljon mentiin yli mutta tampere-toijala välillä meni 20l bensaa ja varmaan alle 10min.

    mutta sitten asiaan; elikkäs hommattiin talliin kalibroidut reikämittakellot, hoonit, kaarimikrometrit ja kaikki perkeleet mitä olis voinut kuvitella tarvitsevansa. ja sit huomattiin että välystä on niin poerkeleesti että uusilla männillä ei varmaan lähde tlille ilman pilottia ÄRR! elikkäs joo, laskutoimituksia, mittauksia ja kyyyyllä, lohko on mitä ilmeisimmin .030 ylikoossa eli jepjep, uusia mäntiä hommaamaan
     
  17. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    ostakaa nuo männät pois että saan rahaa hommata isommat. työt loppu eilen ja sopivasti vuoden tulorajakin meni yli joten "lopputili" meni suoraan kreikkalaisille. ja tuo laatikkokin on levällään perkele. ei taida tämä värkki liikahtaa enskesänä ellen käy isän moottoriladosta tönkimässä jotain muuta tekniikkaa. miten olis jeepin 4 litranen kutonen? tai 292Y-lohko? tai Gazin 4,2 alumiinikasi? tai perkinssin 1.8 diesel? tai nissanin ca16de winkämi? tai kaiserin / continentalin lättäpää? vai fordin 1.6ohc? tai kenties peugeotin intenoori, kokoja monia? tai fordin 1.8zetec? tai sitten ajan harrikalla. siihen taitaa liitonrahat just ja just piisata kun menee karvan alle 5l satkulle :D

    viewtopic.php?f=18&t=249472
     
  18. Granaatu

    Granaatu Gearhead

    Elä nyt mitään mopon moottoria sinne ala laittamaan, sitä paitsi joutuisit tekemään sinne monta monta viritelmää, hommaamaan kardaanin jne. Jos nyt varat vähissä, niin hommaat männänrengas-setin vanhoille männille, hoonaat pytyt, putsaat osat kunnolla ja kokoat koneen huolellisesti vanhoilla männillä, pääset nautiskelemaan TBn kyydistä ensi kesänä :) . Tai sitten säästelet rahaa osiin ja ajelet HDlla ens kesän.
    Sitä paitsi, mitä enemmän viritettelet, sitä vähemmän ajelet, varsinkin jos rahan kanssa tiukempaa (niinkuin itellä yleensä :odroll: ). Oon joskus ennenkin sanonut että toisaalta kaipaan vanhaa harvaa 2.75:1 perävälitystä ja vanhaa matalavireisempää konetta, bensaa meni selvästi vähemmän ja matka-ajo oli mukavan letkeää.
     
  19. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    vituttaa vaan ankarasti kun tästä vehkeestä tuli samanlainen kuin mitä työttömien jannujen bemarit tuolla spurgukerrostaloalueella; kummit lutussa koneet palasina ties kuinka monetta vuotta. loppupeleissä ei puuttuisi kuin männät+renkaat, kansipaffit ja kaasari niin se olis siinä. ja laatikon kanssa unohtais läpikäynnin ja korjais pelkän päittäisvälyksensäädön, mötikkä kun muuten toimii niinkuin pitääkin. tonnilla selviäis hienosti, vähemmälläkin jos hommais käytetyn kaasarin. mutta jos laskee mitä menee pakollisiin kuluihin ennenkun liitossa asiat lähtee liikkeelle (noin 12 viikkoa huomisesta) niin nykyiset säästöt ei piisaa ei sitten vitullakaan.
     
  20. max

    max Double Gearhead

    Otappa nyt hyvä mies ihan rauhallisesti,näähän on vaan harrastuksia.Aina ei kaikki suju kuin elokuvissa(tottakai ymmärrän ankaran vitutuksen ja sun tilanteen).
    Kaikki asiat ratkeaa tavalla tai toisella,ennemmin tai myöhemmin.

    Itse olen yrittänyt suhtautua asioihin siten,että kun vaan saisi säilyttää terveyden,ja kaikki muu ovat sivuseikkoja.

    Huhuu ihmiset!!! onkohan kellekään jäänyt vaikka ylimäärästä(lue halpa)750 cfm.Holleyta nurkkiin,joka heräisi henkiin tiivareiden vaihdolla,autetaan miestä mäessä!!!
     

Kerro tästä muillekin!